beantwoord

Situatie overdekte fietsenstalling Dordrecht

  • 2 February 2024
  • 16 reacties
  • 320 Bekeken

De “bewaakte” overdekte fietsenstalling aan de voorzijde van station Dordrecht is in exploitatie bij NS. Sinds maanden zijn daar minmaal twee problemen:

  • de poortjes zijn al maanden defect en staan dus continu open. Daarmee kan iedereen zonder in- en uitchecken de stalling inlopen. Dat is dus zeer diefstalgevoelig en onveilig, en NS loopt inkomsten mis. Wanneer wordt dit probleem eindelijk verholpen?
  • De vloer van de stalling staat geregeld blank. Hele stukken van meerdere meters lang staan onder water, een laagje van een centimeter plm. Je moet dus met je fiets aan de hand door het water lopen, en de vloer is ook bijzonder smerig mede daardoor. Ook dit speelt al maanden. Is NS in staat daar duurzaam iets aan te doen op zo kort mogelijke termijn?

Dank vast voor een reactie van NS!

icon

Beste antwoord door Ernsts 4 March 2024, 12:17

Bekijk origineel

16 reacties

Welkom op onze NS Community Ernsts. Ik heb jouw waarnemingen even doorgezet bij de verantwoordelijke partij. Ik hoop je spoedig van een antwoord te kunnen voorzien.

Dag Laura of collega,

is er al een reactie binnen? Ik hoop wat te horen.

 

groet,

Ernst

Welkom op onze NS Community Ernsts. Ik heb jouw waarnemingen even doorgezet bij de verantwoordelijke partij. Ik hoop je spoedig van een antwoord te kunnen voorzien.

Goedemorgen Laura of collega,

we zijn inmiddels bijna twee weken verder. Kennelijk is het een lastige vraag? Dat komt dan overeen met het oplossen van de problemen in de stalling, want die duren al veel langer. Gaat het nog lukken om een inhoudelijk antwoord te krijgen?

Groet,

Ernst

Hoi! Het spijt me, ik ben even uit de running geweest door ziekte. 

Ik heb een antwoord gehad, Het bericht is goed aangekomen en kreeg te horen dat ze hier inmiddels al mee bezig waren. Het is waarschijnlijk niet pats-boem geregeld.

Hoi! Het spijt me, ik ben even uit de running geweest door ziekte. 

Ik heb een antwoord gehad, Het bericht is goed aangekomen en kreeg te horen dat ze hier inmiddels al mee bezig waren. Het is waarschijnlijk niet pats-boem geregeld.

Dag Laura, dank voor jouw antwoord en fijn dat je weer beter bent. Er is kennelijk geen groepstoegang tot openstaande vragen, of jij bent de enige moderator; beide niet oke.

Fijn dat ze er mee bezig zijn, dat blijft tot nog toe goed verborgen voor de gebruikers overigens (tip: communiceer dat, zet een bord neer of zo).

En dat het niet pats-boem geregeld is was mij al duidelijk; ik denk dat deze situatie (de open poortjes) nu een jaar nadert, en de ondergelopen vloerdelen nog veel langer. Dus ook daarom zou een bericht ter plaatse met een soort van voorzichtige planning helpen (die poortjes moet toch kunnen, die zijn op veel meer plekken in gebruik, denk ook bij fietsenstallingen en toch niet overal dit soort problemen, hoop ik?).

Groet, Ernst

Nog een nabrander: ik zie dat jij kennelijk het “beste antwoord” kan kiezen, en niet de vraagsteller??? Dat is bijzonder. Ook hier weer een verschil tussen een antwoord en een oplossing.

Badge +3

Nog een nabrander: ik zie dat jij kennelijk het “beste antwoord” kan kiezen, en niet de vraagsteller??? Dat is bijzonder. Ook hier weer een verschil tussen een antwoord en een oplossing.

Het beste antwoord kan gekozen worden door de auteur (jijzelf als topic starter), een moderator of een van de ‘super users’ maar eenmaal gemarkeerd als beantwoord kan je dat zelf niet wijzigen.

Als je het er niet mee eens bent (een ander antwoord is beter of er is helemaal geen bevredigend antwoord) dan kan een moderator de vraag weer op ‘onbeantwoord’ zetten.

Nog een nabrander: ik zie dat jij kennelijk het “beste antwoord” kan kiezen, en niet de vraagsteller??? Dat is bijzonder. Ook hier weer een verschil tussen een antwoord en een oplossing.

Het beste antwoord kan gekozen worden door de auteur (jijzelf als topic starter), een moderator of een van de ‘super users’ maar eenmaal gemarkeerd als beantwoord kan je dat zelf niet wijzigen.

Als je het er niet mee eens bent (een ander antwoord is beter of er is helemaal geen bevredigend antwoord) dan kan een moderator de vraag weer op ‘onbeantwoord’ zetten.

Dank Robert, voor jouw verheldering.

Het blijft wel apart vind ik dat een moderator het eigen antwoord kan selecteren als beste antwoord. En wat ik al schreef, ik vind dit eigenlijk geen -afdoende- antwoord. Dat kan bv wel zijn als er iets zou staan over planning of zo. 

Maar misschien komt iemand van NS nog op de lijn, of verschijnt er een bord in de stallling, je weet het niet.. :-)

Oh, dat kan ik wel even toelichten. Wanneer er sprake is van het uitzoeken van een bepaalde case, dan zet de betreffende moderator het topic op zijn/haar naam. Op die manier hebben we een overzicht van welke topics er onder onze naam staat om uit te zoeken en kunnen we daar makkelijk op filteren. Normaliter wordt er elke dag op een bepaald moment voor een bepaalde periode beste antwoorden geselecteerd bij topics waarbij dat nog niet is gedaan. Cases die op naam staan worden daar niet in meegenomen, omdat daar nog acties voor nodig zijn. Zodra het antwoord is gegeven in zo'n case op naam, dient de betreffende moderator het beste antwoord te kiezen, zodat deze niet meer in de lijst staat zonder beste antwoord, om dit goed bij te houden. Mocht je het inderdaad niet eens zijn met het gekozen beste antwoord, laat het dan even weten.

Oh, dat kan ik wel even toelichten. Wanneer er sprake is van het uitzoeken van een bepaalde case, dan zet de betreffende moderator het topic op zijn/haar naam. Op die manier hebben we een overzicht van welke topics er onder onze naam staat om uit te zoeken en kunnen we daar makkelijk op filteren. Normaliter wordt er elke dag op een bepaald moment voor een bepaalde periode beste antwoorden geselecteerd bij topics waarbij dat nog niet is gedaan. Cases die op naam staan worden daar niet in meegenomen, omdat daar nog acties voor nodig zijn. Zodra het antwoord is gegeven in zo'n case op naam, dient de betreffende moderator het beste antwoord te kiezen, zodat deze niet meer in de lijst staat zonder beste antwoord, om dit goed bij te houden. Mocht je het inderdaad niet eens zijn met het gekozen beste antwoord, laat het dan even weten.

Goedemorgen Laura,

 

dank voor jouw verheldering. Ik vind inderdaad dat mijn vraag nog niet afdoende is beantwoord. Juist omdat het al zo lang speelt heb ik niet direct een heel goed gevoel bij de mededeling dat “ze ermee bezig zijn”. 

Misschien dat je hen kan verleiden iets van een plan of planning te delen? En communicatietechnisch denk ik dat het slim is om ook in de stalling zelf er iets over te vermelden.

Dank vast,

groet, Ernst

Goedemiddag Laura of andere NS-meelezer,

Denk je dat er nog nadere informatie komt? Of kan je mij verwijzen naar een andere bron om antwoord te krijgen op mijn vraag?

Groet,

Ernst Sleijser

 

De informatie die wij krijgen is in veel gevallen helaas beperkt. Als bij ons wordt aangegeven dat er geen verwachte oplostermijn aan kan worden gehangen, betekent dit dat deze ook echt niet in te schatten valt. Bij werkzaamheden zijn we regelmatig afhankelijk van de aanvoer van bouwmaterialen en onderdelen voor te repareren apparatuur, maar ook van monteurs en andere hulptroepen. Hiervoor wordt soms samengewerkt met externe bedrijven die ook een eigen planning hebben. De details van de werkzaamheden in Dordrecht ken ik niet, maar in algemene zin valt dus te zeggen dat onderhoud soms complex in elkaar kan zitten.

Om die reden zou ik ervan uitgaan dat de oplossing binnen enkele weken tot maanden rond is. Wellicht dat medewerkers ter plaatse in de tussentijd meer weten te vertellen dan ik. We kunnen over een tijdje wel eens opnieuw navraag doen. Maar als ik dat nu zou doen ben ik bang dat ik hetzelfde antwoord zou krijgen als mijn collega een paar weken geleden.

De informatie die wij krijgen is in veel gevallen helaas beperkt. Als bij ons wordt aangegeven dat er geen verwachte oplostermijn aan kan worden gehangen, betekent dit dat deze ook echt niet in te schatten valt. Bij werkzaamheden zijn we regelmatig afhankelijk van de aanvoer van bouwmaterialen en onderdelen voor te repareren apparatuur, maar ook van monteurs en andere hulptroepen. Hiervoor wordt soms samengewerkt met externe bedrijven die ook een eigen planning hebben. De details van de werkzaamheden in Dordrecht ken ik niet, maar in algemene zin valt dus te zeggen dat onderhoud soms complex in elkaar kan zitten.

Om die reden zou ik ervan uitgaan dat de oplossing binnen enkele weken tot maanden rond is. Wellicht dat medewerkers ter plaatse in de tussentijd meer weten te vertellen dan ik. We kunnen over een tijdje wel eens opnieuw navraag doen. Maar als ik dat nu zou doen ben ik bang dat ik hetzelfde antwoord zou krijgen als mijn collega een paar weken geleden.

Beste Rory, goedemorgen en dank voor jouw uitgebreide antwoord.

Voor een goed begrip bij jullie nog even de situatie toegelicht:

De plassen op de vloer zijn er nu al jaren, je moet bij regen en de dagen erna echt door het water lopen met je fiets. Dit is geen probleem dat kort geleden is opgetreden. De vloer is daardoor ook glad en bijzonder vies. Bij regen lekt het ook op diverse plaatsen op de gestalde fietsen.

De poortjes zijn nu schat ik ongeveer een jaar buiten gebruik, met korte tussenpozen (een week of zo) waarin ze het weer even deden. NS betaalt al die tijd al voor beveiligers die er vaak (niet altijd) zitten. Die doen natuurlijk geen scans, dus het helpt tegen overlast, maar niet voor het diefstalrisico.

Er zijn geen medewerkers ter plaatse voor navraag, er is een fietsenmaker maar die heeft sinds de overname door NS niets meer te maken met het beheer van de stalling (en wordt ook horendol van de vele vragen). En ik vermoed dat een medewerker op het station zelf ook niet meer weet dan jullie?

Kortom, hoe goed bedoeld ook, het antwoord van/via jouw collega “ze zijn ermee bezig” is fijn, maar onvoldoende vertrouwenwekkend voor uitzicht op een oplossing.

 Concreet aan jullie het volgende verzoek:

  • vraag door over wat het probleem is voor beide gebreken en peuter iets los over welke voortgang met welke planning voor ogen staat (Die poortjes staan toch op veel meer plekken wel te functioneren hoop ik, waarom hier niet? En de vloer, leg voor mijn part roosters op de vloer, dan loop je in elk geval niet meer door het water)
  • of geef mij meer specifieke info op welke deur ik moet kloppen om de antwoorden zelf op te halen
  • en haal s.v.p. de vermelding “beste antwoord” weg. Het is dan misschien inderdaad wel het beste antwoord, maar in mijn ogen is mijn vraag daarmee verre van beantwoord. 

Oh, ik vergeet nog: laat een bord met informatie neerzetten in de stalling bij de poortjes. Liefst met uitzicht op een oplossing, maar desnoods alleen met de tekst dat het -kennelijk- complex is en de aandacht heeft…. Communiceer met de gebruikers!

 

Dank,

Ernst

Goedemiddag, 

Ik kan nu zelf de communicatie-functie voor NS verzorgen, in elk geval voor de lezers van dit bericht (en dat zijn er best veel zie ik):

Vanochtend was een monteur bezig met de poortjes in de stalling, dus behalve blij verrast ook even een praatje gemaakt. Het blijkt dat het dak boven de poortjes (ook) lek is, waardoor bij regen water in de elektronica komt en ze dus defect gaan. Hij vertelde te weten dat nu al een aantal keer de boel is vervangen en dat ze het een beetje zat zijn/dat niet blijven doen. Er schijnt nu een lekbak onder het plafond te komen (of al te hangen) om het lekken op het poortje tegen te gaan. Klinkt niet als heel duurzaam, maar als de poortjes daardoor weer blijvend functioneren zijn we weer een hele stap verder.

Ergo, voor de NS-moderaters hier misschien nog een mogelijkheid om iets over het oplossen van de wateroverlast te weten te komen en hier en in de stalling te communiceren.

En met alle bescheidenheid, inmiddels drie maal verzocht het “beste antwoord” van een tijd terug te devalueren, hoop dat dat nu wel gebeurd (ik kan het niet) en wat mij betreft is deze informatie voorlopig een betere opvolger voor die kwalificatie. Wij van WC-eend adviseren etc.

Ernst 

Mijn vrouw werkt in Dordrecht en reist er met de trein wekelijks een aantal dagen naartoe. Ze heeft haar fiets in deze fietsenstalling staan. Vanochtend (4 april 2024, is dat inderdaad 30 dagen na de laatste bijdrage van Ernst?) meldde ze dat haar zadel (weer) nat was en de fietsenstalling (weer) onder water stond. Ze meldt dit inderdaad al ruim een jaar met regelmaat. Ik heb haar beloofd om er hier een melding van te maken, en vond deze draad.

De eigenaar is natuurlijk aansprakelijk voor het onderhoud van het gebouw. Is dat NS? Prorail? Derde partij? Hier is sprake van wanprestatie, die niet alleen fietsende gebruikers dagelijks hindert, maar op termijn natuurlijk ook de kwaliteit van het gebouw aantast. Is bekend/moet onderzocht worden hoe ver de constructieschade na ruim een jaar waterlekkage al is voortgeschreden? Herstel wordt zo waarschijnlijk steeds duurder en nog ‘complexer’, tot en met de groeiende kans op noodzakelijke afbraak en herbouw. Misschien is dat eigenlijk de verborgen agenda van de eigenaar?

Een excuus op basis van schaarste aan aannemers, op de arbeidsmarkt of bouwmaterialenmarkt kan hooguit een paar maanden uitstel rechtvaardigen, maar dit lijkt op langdurig achterstallig onderhoud. Wie zou de eigenaar aansprakelijk kunnen stellen en handhaven? De gemeente? 

Ernst, dank voor het aanhouden en hopelijk helpt deze ondersteuning nog weer wat.

Reageer