beantwoord

Te veel betaald met vroegboek-ticket (versus normale 40% korting met abbonement)

  • 17 January 2024
  • 11 reacties
  • 236 Bekeken

Goede dag,

 

Ik ben een trouwe NS-reiziger. Recent heb ik zelfs mijn auto weggedaan om nog meer te reizen met jullie.

Ik probeer mijn omgeving hier ook in over te halen. Tegengeluid over vertragingen probeer ik tegen te spreken met mijn positieve verhalen over het comfort, goede service etc..

 

Helaas heb ik nu zelf te maken met een ervaring van minder goede service van de NS.

 

Wat is het geval?

Dit weekend reis is van Utrecht naar Hoorn (zaterdag) en terug (zondag). In de voorbereiding trof ik een 'Vroegboekkorting'. Uit nieuwsgierigheid heb ik hier gebruik van gemaakt en heb ik ook de tickets gedownload om te kijken of en hoe dit werkt (dit is namelijk nieuw voor mij).

 

Later realiseerde ik me dat ik met mijn kortingskaart (dal) veel minder betaal dan het tarief van deze vroegboekkorting. Per enkele reis Utrecht-Hoorn in het weekend scheelt dit 15,48-10,32= 5,16

 

Oftewel ik betaal dit weekend 2 x 5,16 = 10,32 te veel.

 

Ik begrijp van uw collega's aan de telefoon dat de vroegboek-tickets niet geretourneerd kunnen worden omdat ik ze geopend heb. Hoewel ik de verklaring ken, verbaast dit me: ten slotte staan de kaartjes in de toekomst en ik kan er vandaag (17 januari) nog niet mee hebben gereisd.

 

Een hele redelijk alternatief (zeker voor een vaste klant met grote loyaliteit naar de NS), vind ik dat ik dan maar de vroegboek-tickets gebruik dit weekend. Maar dat ik wel het verschil met het bedrag wat ik normaal zou betalen gecompenseerd krijg, oftewel deze Euro 10, 32.

 

Ik vind echt dat dit bij service hoort en het maakt ook dat ik in de toekomst nog verder mijn positieve beeld van de NS met mensen zal delen (en anders wordt het helaas ook deels een verhaal met irritatie; lijkt me een hele jammere en onnodige slechte pr).

 

Mijn naam is Simche Heringa

[persoonlijke gegevens verwijderd door moderator]

 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Robert B 17 January 2024, 20:09

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt wel vinden dat het bij de service hoort om het verschil terug te betalen tussen 40% korting en vroegboekkorting, je hebt er zelf voor gekozen om de vroegboektickets aan te schaffen, zonder eerst naar de verschillende prijzen te kijken.

Geopende tickets kunnen niet meer ongeldig gemaakt worden, dus als NS geld terug zou geven, zou je er nog steeds gebruik van kunnen maken.

Jouw nieuwsgierigheid heeft er voor gezorgd dat jouw reis duurder uitvalt. Zie het als leergeld. NS gaat jou de meerkosten niet terugbetalen.

 

Ik vind echt dat dit bij service hoort 

Ik snap niet wat dit met service te maken heeft. U schaft een vroegboek-eticket aan dat niet geannuleerd kan worden en eist dan onder het motto van "service" een uitzondering op de regels. Regels die er niet voor niets zijn aangezien de fraude met etickets de spuigaten uitloopt.

Dreigen met "onnodige slechte pr" als u uw zin niet krijgt lijkt me nogal misplaatst als NS slechts de gewone regels handhaaft.

Reputatie 7
Badge

Geopende tickets kunnen niet meer ongeldig gemaakt worden, dus als NS geld terug zou geven, zou je er nog steeds gebruik van kunnen maken.

Dat NS daar niet toe in staat is, klopt natuurlijk, maar principieel is het uiteraard onzin dat het ticket niet ongeldig gemaakt zou kunnen worden. Men zou best een specifiek ticket ongeldig kunnen verklaren en de poortjes en/of conducteurs een lijst kunnen laten checken, of echte digitale tickets kunnen gaan verschaffen in plaats van pdf'jes met digitaal alleen die mogelijkheden die er op papier ook waren. NS kiest daar alleen niet voor.

Reputatie 7
Badge +3

En NS kan ook zien dat je met jouw abonnement de reis ook zou kunnen maken met 40% korting. De tickets staan op naam, dus een ander kan er geen gebruik van maken. Ze zouden daarom best uit coulance het verschil terug kunnen betalen. NS verliest geen inkomsten, en geen mogelijkheid tot fraude.
NS kiest daar alleen niet voor.

Fijn dat er mensen meelezen.

Ik hoop alleen serieus op een reactie van de NS zelf!

Reputatie 7
Badge +3

Op deze community helpen reizigers elkaar. Er zijn wel enkele NS-medewerkers als moderator aanwezig, maar dit is in principe geen communicatiekanaal van de klanteNService. Daarvoor moet je toch per telefoon, chat, Facebook of X, contact opnemen. Als zij al hebben aangegeven dat er niks mogelijk is, houdt het wel een beetje op ben ik bang.

Reputatie 7
Badge +3

Fijn dat er mensen meelezen.

Ik hoop alleen serieus op een reactie van de NS zelf!

Voor een reactie van NS zul je telefonisch, via X, Facebook of chat contact moeten opnemen met NS klantenservice. Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity waar reizigers elkaar kunnen helpen.

Alleen zul je dezelfde reactie krijgen als je al telefonisch hebt gehad.

Reputatie 7
Badge +3

Geopende tickets kunnen niet meer ongeldig gemaakt worden, dus als NS geld terug zou geven, zou je er nog steeds gebruik van kunnen maken.

Dat NS daar niet toe in staat is, klopt natuurlijk, maar principieel is het uiteraard onzin dat het ticket niet ongeldig gemaakt zou kunnen worden. Men zou best een specifiek ticket ongeldig kunnen verklaren en de poortjes en/of conducteurs een lijst kunnen laten checken, of echte digitale tickets kunnen gaan verschaffen in plaats van pdf'jes met digitaal alleen die mogelijkheden die er op papier ook waren. NS kiest daar alleen niet voor.

Er zit geen chip in e-tickets, je kunt er niet mee inchecken alleen poortjes openen. Automaatkaartjes hebben wel een chip en kunnen mits niet mee ingecheckt teruggegeven worden.

Daarbij geven de e-ticketvoorwaarden al aan dat na aankoop de tickets niet meer gewijzigd kunnen worden en restitutie niet mogelijk is.

Badge +3

Welkom Simche!

Er is geen coulance nodig want je kunt het gewoon claimen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html door aan te geven dat je met e-tickets gereisd hebt.

Je moet dan het ordernummer of ticketnummer invullen. Het verschil tussen wat je voor je ticket(s) betaald hebt en wat je met je abonnement betaald zou hebben wordt vergoed.

Reputatie 7
Badge +3

Welkom Simche!

Er is geen coulance nodig want je kunt het gewoon claimen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html door aan te geven dat je met e-tickets gereisd hebt.

Je moet dan het ordernummer of ticketnummer invullen. Het verschil tussen wat je voor je ticket(s) betaald hebt en wat je met je abonnement betaald zou hebben wordt dan vergoed.

Grapje? De tickets zijn al ruim voor de geplande reis gekocht. Het zijn vroegboektickets. Dus TS wist van te voren al dat abonnement vergeten zou worden?

Badge +3

Grapje? De tickets zijn al ruim voor de geplande reis gekocht. Het zijn vroegboektickets. Dus TS wist van te voren al dat abonnement vergeten zou worden?

Nou en? Als ik mijn kaart ergens heb laten liggen en die pas over een week ophaal kan ik gewoon op een bankpas of willekeurige e-tickets reizen totdat ik mijn kaart weer terug heb (maximaal 3 reizen per jaar, studenten één reis).

Of is er in plaats van met die e-tickets toch op het abonnement gereisd? Dan heb je pech, maar aan het openingstopic te zien is dat niet het geval (de e-tickets zijn gewoon gebruikt maar die waren natuurlijk wel duurder dan reizen op het abonnement).

Reageer