De arrogantie waarmee Thom zijn medereiziger het een en het ander expliciet niet gunt is naar mijn idee een stuk kwalijker dan de eventuele overlast die die tieners daadwerkelijk zouden veroorzaken.
Ben zelf niet de enige jongere die ik ken die graag 1e klas reist, en ik weet van horen spreken dat er best wel een groep is die het zich ook kan veroorloven…..waar we het in mijn cirkels over eens zijn is dat er stiekem niks leuker is dan schuin tegenover zo'n oude chagrijn die zich niet kan voorstellen dat iemand van onder de 30 ooit geldig in de 1e klas zou mogen zitten. Want die willen je wel eens aan gaan zitten staren, als een soort van cynische schildpad, en dan mag je dubbel zo hard terug staren totdat ze zich weer met hun eigen zaken gaan bemoeien
Maar goed: prima tendens dit, ik zou willen dat het er was geweest toen ik zelf tussen de 12 en de 18 was. Ik had er heel wat duizenden kilometers meer door afgelegd. En eigenlijk betreur ik het ook wel hoe weinig ik in die jaren met de trein heb kunnen reizen. Juist daarom gun ik het die kids nu enorm. Goeie zet, NS.
Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper.
Het is toch mooi dat deze groep jonge reizigers straks een mogelijkheid heeft om te reizen van het geld wat ze verdienen met hun zaterdag/zondag baantje of het vakken vullen op doordeweekse avonden. We kunnen toch wel stellen dat de inkomsten voor deze baantjes in deze leeftijd nu ook geen vetpot is.
De keus om de prestatie bonus welke de NS van het rijk krijgt voor de behaalde resultaten van 2019 hiervoor in te zetten vind ik een goede geste.
@Jeroenhet is leuk voor die groep jongeren maar wel een beetje zuur voor die generatie die kinderen hadden in de periode voor kidsvrij, VDU voor alle gezinsleden tegen normaal tarief hebben aangeschaft en zelf nooit SPR en hooguit een kortingskaart hadden om naar/van studie te reizen. Daarbij gaat vanaf 2021 de 60+ groep een vergeten groep vormen. De huidige 60+ groep met keuzedagen krijgen een middagspitsbeperking net als houders van VDU die ook nog eens hun ochtend spits korting in Juli/augustus kwijtraken. De nieuwe zestigers kunnen niet eens meer goedkoop reizen.
Dus ja gemopper van deze klant die de afgelopen jaren alleen maar een verslechtering ziet in het aanbod voor de trouwe en oudere reiziger.
Ja zo heeft elke generatie in het leven weer andere dingen maar ook andere behoeftes. En de ouderen van nu die veelal nog maar parttime werken of al met pre pensioen zijn (wat de jongeren nooit zullen kunnen) kunnen hun reistijden toch aanpassen aan deze goedkopere reismomenten?
En abonnementen hebben ook een moment dat ze verouderd zijn en aangepast moeten worden en dat is wel met meer dingen in het leven, denk maar eens aan hoe pensioenen nu aangepast worden en hoe nadelig dat wel niet uitpakt voor heel veel mensen en zeker de jongeren in NL. Waar eerst nog sprake was van Pre pensioen regelingen praten we nu over jaren langer doorwerken.
Al is dat een totaal ander onderwerp maar elke generatie heeft zo zijn dingen.
Zoals gezegd ben ik blij dat de jeugdige reizigers een mogelijkheid krijgen om meer op stap te gaan met de trein, beter dan de hele dag met hun kop achter een PC zitten of op een tablet bezig te zijn. Laat ze eens kennis maken met de echte wereld en zo kennis op te doen.
Ik herken het ook hoor, kwam ik er nu maar voor in aanmerking. En vorig jaar ook met die gratis Interrail. Wie zijn die koters wel niet dat ze zomaar even gratis op reis mogen?
Maar je moet het positief bekijken: reizen maakt betere mensen, en je moet het ze zeker gunnen.
@Thom Ik ben een 13 jarige treinspotter en trouwe reiziger van de NS. Ik zou graag met de 1e klas reizen omdat in veel treinen alleen opgeladen kan worden. Ik snap je wel, maar veel baldadige jeugd komt uit achterstands- en probleemwijken en kunnen zich dan ook geen 1e klas abbo veroorloven. Verder is het gewoon arrogant om de jeugd geen 1e klas mogelijkheid te bieden en volwassenen wel. Dat zou bovendien tegen de redenen van aanbod volgens jou 'vermaledijende' 1e klas upgrades zijn. @NS Community willen jullie doorgeven dat een 1e klas mogelijkheid zeer wenselijk is?
Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper.
Op zich mee eens maar deze jongerentarieven zijn onredelijk laag vergeleken met aanbiedingen voor andere groepen.
Dit zijn gewoon afbraaktarieven die op den duur niet te handhaven zijn en dan krijg je weer het gejammer van jongeren die zich gepakt voelen net als nu de VDU'ers jammeren die hun (onredelijke) voordeeltjes verliezen.
Daarnaast zie ik weer steeds meer wildgroei in het kaartassortiment. Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?
Ik heb je wens bij deze doorgegeven, ReizigerRijssen!
@Thom Ik snap je wel, maar veel baldadige jeugd komt uit achterstands- en probleemwijken en kunnen zich dan ook geen 1e klas abbo veroorloven.
Persoonlijk vind ik de kosten voor een ‘normaal’ Weekend Vrij abonnement al niet heel erg duur. €32 + evt. €6 (1e klas upgrade) ongeveer 2x zoveel als een Jongeren Weekend-abonnement. Mocht er een upgrade komen naar de 1e klas dan mag deze niet hoger zijn dan €6, want dat zou dan niet eerlijk zijn tegenover de normale abonnementen. En €6 is voor de meeste jongeren toch echt wel te veroorloven.
Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?
Eventueel dus om bij het invullen van de geboortedatum van de abonnementshouder de korting automatisch toe te passen. Scheelt weer een extra knop.
Ik zie dat niet snel gebeuren (1e klas jongeren voor minder dan €6 extra), maar neem aan dat je net als bij andere 2e klas Flex producten wel per reis, per dag of zelfgekozen periode kunt aangeven dat je 1e klas wilt reizen.
Dat is dan wel prijzig, want kost in het weekend 50% van het 2e klas reistarief. Dan kan je net zo goed de optie van €37 kiezen als je een paar weekenden 1e klas wilt gaan treinspotten. Krijg je de vrijdagavonden ook nog erbij.
Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper.
Op zich mee eens maar deze jongerentarieven zijn onredelijk laag vergeleken met aanbiedingen voor andere groepen.
Dit zijn gewoon afbraaktarieven die op den duur niet te handhaven zijn en dan krijg je weer het gejammer van jongeren die zich gepakt voelen net als nu de VDU'ers jammeren die hun (onredelijke) voordeeltjes verliezen.
Daarnaast zie ik weer steeds meer wildgroei in het kaartassortiment. Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?
@TamzinDat de voordeeltjes van VDU onredelijk zijn is jouw visie. VDU'ers zijn jarenlang trouwe klanten, die daar best voor beloond mochten/mogen worden.
Wat betreft de wildgroei in het kaartarsortiment geef ki je volledig gelijk. Zijn de maatregelen voor 2021 juist niet bedoeld om meer eenheid te brengen in het abonnementenaanbod zoals NS communiceerde?
Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper.
Op zich mee eens maar deze jongerentarieven zijn onredelijk laag vergeleken met aanbiedingen voor andere groepen.
Dit zijn gewoon afbraaktarieven die op den duur niet te handhaven zijn en dan krijg je weer het gejammer van jongeren die zich gepakt voelen net als nu de VDU'ers jammeren die hun (onredelijke) voordeeltjes verliezen.
Daarnaast zie ik weer steeds meer wildgroei in het kaartassortiment. Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?
@TamzinDat de voordeeltjes van VDU onredelijk zijn is jouw visie. VDU'ers zijn jarenlang trouwe klanten, die daar best voor beloond mochten/mogen worden.
Wat betreft de wildgroei in het kaartarsortiment geeft ik je volledig gelijk. Zijn de maatregelen voor 2021 juist niet bedoeld om meer eenheid te brengen in het abonnementenaanbod zoals NS communiceerde?
@Tamzin, het verschil tussen de prijzen voor kinderen tot 12 jaar en de stap naar meteen voltarief volwassenen is nu beter in verhouding gebracht voor deze doelgroep van 12-18 jaar. Ik vind het geen afbraak tarieven en laten we eerst eens afwachten hoeveel gebruik hier nu van gemaakt gaat worden. Daarbij heeft ook deze groep de spitsbeperking en mogen dus alleen reizen in de ‘rustigere’ uren.
@MoDe hebben de mensen met een VDU niet al vele jaren geprofiteerd van hun zeer goedkope abonnement? Het was immers al eerder de bedoeling dit abonnement te stoppen maar dat is onder druk van consumenten organisaties niet gedaan. En daarbij is het van alle tijden dat abonnementen in de loop van de tijd aanpassingen ondergaan en helaas is niet elke verandering een verbetering qua abonnementen en dat is van alle tijden.
@Jeroen zo goedkoop was een VDU niet. Tot de verkoop stopte, had een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen van 12+ vier abonnementen nodig. Samenreiskorting bestond nog niet. En SPR was er toen deze ingevoerd werd alleen voor voor 18+ studerend aan de universiteit. Er was na stoppen van SPR geen afgestudeerdenaanbod. Na introductie Dal Voordeel werd deze regelmatig met fikse korting aangeboden. De reguliere prijs van Dal Voordeel bleef gelijk terwijl die van VDU steeg. VDU werd €15 duurder dan het reguliere tarief van Dal Voordeel. VDU had dan voordeel in de middag spits, maar de korting was tussen 9-4 uur. Om 6 uur s ochtends betaalde men tot vorig jaar vol tarief met VDU. Dus zeer goedkoop. Nou nee.
Nou dan is mijn conclusie dat er een hoop verbeterd is bij de abonnementen en mogelijkheden.
- Er is nu samenreiskorting
- Er komt een apart voordeel abonnement en ticket voor 12-18 jarige
- Er is een afgestudeerden aanbod
En dat en VDU met ook voordelig reizen in de middag spits niet meer te houden is vanwege de drukte in de treinen en dat we op verschillende trajecten niet met meer of langere treinen kunnen gaan rijden geeft aan hoe succesvol het spoor is. Het aanpassen van de VDU qua middagspits is gewoon een gevolg van het bereiken van de maximale capaciteit van het huidige spoor op veel trajecten, zonder grote investeringen in de infra en daarna in extra materieel lopen we steeds verder vast en worden treinen steeds voller.
Nou dan is mijn conclusie dat er een hoop verbeterd is bij de abonnementen en mogelijkheden.
- Er is nu samenreiskorting
- Er komt een apart voordeel abonnement en ticket voor 12-18 jarige
- Er is een afgestudeerden aanbod
En dat en VDU met ook voordelig reizen in de middag spits niet meer te houden is vanwege de drukte in de treinen en dat we op verschillende trajecten niet met meer of langere treinen kunnen gaan rijden geeft aan hoe succesvol het spoor is. Het aanpassen van de VDU qua middagspits is gewoon een gevolg van het bereiken van de maximale capaciteit van het huidige spoor op veel trajecten, zonder grote investeringen in de infra en daarna in extra materieel lopen we steeds verder vast en worden treinen steeds voller.
En er is SRP voor alle mbo-hbo-wo studenten zonder middagspitsbeperking….
Er is nu wel middagspitsbeperking bij het Dagje uit naar keuze bij de Spoordeelwinkel. Terwijl de prijs wel gelijk blijft aan die van vorig jaar.
@NS Community is dit te combineren met Flex en Dal Voordeel? Dat zou ook wenselijk zijn.
@NS Community is dit te combineren met Flex en Dal Voordeel? Dat zou ook wenselijk zijn.
Je kunt toch deze 2 abonnementen op verschillende OV- chipkaarten zetten en naast elkaar gebruiken ??
Voor Jongerendagkaart staat er:
“Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen.”
Dit zal dan een apart e-ticket worden vergelijkbaar met actietickets.
Het Jongeren Weekend-abonnement wordt zoals de naam al zegt een abonnement. Als het een Flex abonnement wordt dan kun je maar 1 Flex abonnement op een kaart hebben. Maar mogelijk komt er net als bij het gewone Weekend Vrij abonnement de mogelijkheid om er extra de 40% dalkorting erbij te kopen.Wanneer dat niet kan dan kun je het zoals Jeroen aangeeft op verschillende kaarten kunnen zetten. Zou het een klassiek abonnement worden dan zal je de situatie hebben dat een klassiek en Flex abonnement niet op 1 kaart kunnen staan en is de oplossing ook weer 2 kaarten.
De optie om de 40% dalkorting er bij te kopen zou wel het makkelijkst zijn en ook voordeliger aangezien dat maar €3 per maand kost (even aangenomen dat daarvoor dan dezelfde prijs geldt als nu voor het huidige Weekend Vrij). Een los Dal Voordeel kost €5 per maand.
Wij gaan treinreizen beter betaalbaar maken voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. We komen met twee nieuwe jongerenkaarten, waarmee zij vaak 50% tot 60% goedkoper uit zijn. De maatregel start in de zomer van dit jaar!
Er komen 2 nieuwe ticketmogelijkheden. Met de nieuwe Jongerendagkaart kun je de hele dag – maar buiten de spits – onbeperkt treinreizen voor €7,50. Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen. Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.
Na een halfjaar bekijken wij hoe populair de nieuwe jongerenkaarten zijn. Mocht deze onverwachts tegenvallen, dan gaan we andere maatregelen onderzoeken om meer jongeren voor de trein te laten kiezen.
Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen of opmerkingen zijn, dan kunnen deze in dit topic worden geplaatst.
Sorry, maar dit doen jullie echt verkeerd. Ten eerste biedt je hiermee jongeren helemaal geen voordeel op het moment dat ze gebruik maken met de trein te weten van en naar school. Ten tweede is het een persuasieve onzintekst. Je suggereert dat je als NS jongeren belangrijk vindt, wat dus niet zo is. Je vindt jezelf belangrijk en wilt dus treinen vullen. Treinen vullen is goed maar niet met deze teksten.
Sorry, maar dit doen jullie echt verkeerd. Ten eerste biedt je hiermee jongeren helemaal geen voordeel op het moment dat ze gebruik maken met de trein te weten van en naar school. Ten tweede is het een persuasieve onzintekst. Je suggereert dat je als NS jongeren belangrijk vindt, wat dus niet zo is. Je vindt jezelf belangrijk en wilt dus treinen vullen. Treinen vullen is goed maar niet met deze teksten.
Jongeren tussen 12 t/m 18 jaar zitten vaak op een middelbare school die niet ver van hun huis is, meestal gaan ze op de fiets of met het lokale OV en niet met de trein.
De treinen zitten tijdens de spits al erg vol met mensen die naar hun werk moeten en studenten die naar hun opleiding moeten. Nog een groep die tegen een goedkoop tarief hun reizen kan maken gaat hierbij niet helpen.
Ik snap eigenlijk niet helemaal wat er mis is met de tekst. Er staat helemaal geen onzin in de tekst. Jongeren kunnen met de nieuwe kaarten meer als de helft, van wat normaal betaald moet worden, besparen.
Dit is ook weer misleidend. Het begint al met dat jongeren niet met de trein reizen naar school. Dus is er geen korting nodig.
Ten eerste als er zo weinig zouden reizen dan zou die korting ook voor hun in de spits kunnen gelden. Dan doe je echt wat voor ze. Dus je spreekt jezelf tegen.
Ten tweede is het niet waar. Reizen ze wel in de spits met de trein. Bottomline is jullie doen niks voor de jongeren die naar school reizen met de trein. Daar is geen spelt tussen te krijgen.
Oftewel, jullie zijn helemaal verkeerd bezig.
Even voor de duidelijkheid. Ik werk zelf niet voor de NS, dus als in dit geval ‘jullie’ op mij is gericht dan neem je twee partijen die weinig met elkaar te maken hebben in één woord. En klopt dat dus niet.
Ik zeg niet dat er geen jongeren met de trein reizen naar school. Ik zeg enkel dat het merendeel met het lokale OV reist of met de fiets gaat en er relatief minder jongeren met de trein gaan. Voor studenten die naar het hoger onderwijs gaan is de dagkaart meestal niet nodig vanwege het SRP.
Als je goed mijn bericht had gelezen, zeg ik dat de trein in de spits al best vol zitten en men dus zoveel mogelijk mensen wilt weren om een betere spreiding te creëren. Dit wordt gedaan door geen korting aan te bieden in de spitsuren. Er zitten niet alleen maar scholieren in de trein. Ik zie dus niet waar ik mijzelf tegenspreek.
Je tweede punt heeft geen relevantie tot mijn bericht, want ik vertel helemaal niet dat er geen jongeren in de spits reizen. Ik vertel enkel dat als zij tegen een enorm laag tarief reizen dat niet gaat helpen met de spreiding.
Ten eerste als er zo weinig zouden reizen dan zou die korting ook voor hun in de spits kunnen gelden. Dan doe je echt wat voor ze. Dus je spreekt jezelf tegen.
Reizigers uit de (middag)spits weren is/was juist de insteek van de NS!
Zie beperkingen Samenreiskorting vanaf 2016 en vanaf 2021 de Voordeelurenabonnementen die er na 10 jaar respijt toch aan moeten geloven..
Waarom zou je dan jongeren/scholieren (zonder SRP) gaan verwennen met korting in de spits? Hooguit omdat ze dan na hun diploma de trein zo leuk vinden dat ze een duurder abonnement nemen, lijkt mij. Zie https://www.ns.nl/studenten/aanbod-afgestudeerd
Bij de term ‘iets voor ze betekenen’ kan je dan ook denken aan stads/streekvervoer abonnementen. Bij speciaal/gespecialiseerd onderwijs (ik las iets over een ballet-academie of zoiets?) moet je toch echt bij de onderwijsinstelling zelf zijn voor een beurs of vergoedingen. Of een vorm van PGB of WMO bij wat minder hoogbegaafden...
Het feit dat je iets voor scholieren regels (als je een beetje bereisd bent weet je dat in vrijwel alle landen ter wereld scholieren korting krijgen van musea tot openbaar vervoer) eenvoudigweg omdat de mensen van die landen (wel) snappen dat je moet investeren in je jeugd. En dat je te maken hebt met een speciale groep. Zodra ze gaan studeren krijgen ze opeens een OV kaart. Maar voor die tijd is er niets geregeld. In mijn ogen verkeerd beleid. Voor 12 (vrijwel) gratis. Vanaf 12 opeens een volwassene. Studeren rond 17 a 18 opeens OV kaart. Klopt toch niet? Kijk als je dat niet begrijpt kan ik het ook niet uitleggen. Dan zit het er gewoon niet in.
Tip: Zorg minimaal dat je een jaarabonnement aanbiedt die je kunt stop zetten gedurende schoolvakanties. Nu is het bv voor mijn dochter maandabbo 108 euro op jaarbasis om naar school te kunnen. Doe ik maandbasis dan is het 135 euro. Dan denk je dus niet mee als NS. En doe je het verkeerd.
En dan moet je bij mij zeker niet aankomen met oh oh oh wij denken aan de jongeren vanaf deze zomer. “Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar” Ze mogen namelijk alleen in het weekend en buiten de spits wat goedkoper reizen. Daarom is dit een reclametekst. Geen informatietekst. En verkeerd. Net als het beleid op dit punt.
En tenslotte het argument “NS probeert mensen te weren uit de spits” is natuurlijk kranijorum. Je hoofddoel is immers mensen vervoeren. En jongeren die naar school gaan met de trein horen daar bij.