Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar | NS Community
Sticky

Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar

  • 27 February 2020
  • 94 reacties
  • 7056 Bekeken

Wij gaan treinreizen beter betaalbaar maken voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. We komen met twee nieuwe jongerenkaarten, waarmee zij vaak 50% tot 60% goedkoper uit zijn. De maatregel start in de zomer van dit jaar!

Er komen 2 nieuwe ticketmogelijkheden. Met de nieuwe Jongerendagkaart kun je de hele dag – maar buiten de spits – onbeperkt treinreizen voor €7,50. Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen. Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.

Na een halfjaar bekijken wij hoe populair de nieuwe jongerenkaarten zijn. Mocht deze onverwachts tegenvallen, dan gaan we andere maatregelen onderzoeken om meer jongeren voor de trein te laten kiezen.

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen of opmerkingen zijn, dan kunnen deze in dit topic worden geplaatst. 


94 reacties

Reputatie 1

Het “Vrij” in Traject Vrij staat voor het feit dat het vrij van bijkomende kosten is wanneer je op het gekozen traject reist. Zo is er ook een Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij abonnement waarbij je vrij reist op de tijden dat het abonnement geldig is. 

Het is niet zo dat eind 2020 het Traject Vrij omgezet kan worden naar NS Flex, het wordt omgezet aangezien het Traject Vrij  jaarabonnement zoals nu bestaat dan niet meer aangeboden wordt. Er is dan geen keuze. Er komt dan nog wel de mogelijkheid om een pre-paid maandabonnement te kopen voor mensen die geen Flex willen of kunnen aanschaffen.

Ho stop. Zeg je nu dat er op vaste trajecten geen voordelige jaarabonnementen af te sluiten zijn en dus alleen nog maand abonnementen? Dan wordt het reizen toch per saldo duurder? Wat is dat nou voor aanbod, er vervalt een voordelig abonnement en dat wordt gewoon in en uitchecken voor tarief in de spits met 20% en erbuiten 40%? Dat kan toch nu ook al en is nog duurder dan maand abonnement. 

 

Dan zijn we weer terug bij af dus. En nog slechter dan het nu is, lees duurder. Voor scholieren. Als dat zo is moet de kop van dit artikel luiden: “Treinreizen buiten de spits fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar, maar binnen de spits wordt treinreizen voor jongeren 12 - 18 jaar fors duurder” 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, er komt een Flex Traject Vrij variant. De prijs daarvan wordt voor zover ik heb begrepen gebaseerd op de huidige jaarprijs, dus per maand 1/12 daarvan. Het wordt dus niet duurder, maar wel flexibeler.

Reputatie 7
Badge +1

De prijzen van de Flex maandabonnementen worden gelijk getrokken met de prijs per maand van de jaarabonnementen, zoals nu al het geval is voor de abonnementen die beschikbaar zijn bij Flex (behalve Dal voordeel). Voor maandabonnement houders gaat de prijs dus omlaag. 

Reputatie 1

“Nee, er komt een Flex Traject Vrij variant. De prijs daarvan wordt voor zover ik heb begrepen gebaseerd op de huidige jaarprijs, dus per maand 1/12 daarvan. Het wordt dus niet duurder, maar wel flexibeler.

De prijzen van de Flex maandabonnementen worden gelijk getrokken met de prijs per maand van de jaarabonnementen, zoals nu al het geval is voor de abonnementen die beschikbaar zijn bij Flex (behalve Dal voordeel)” 

 

Nou we gaan het zien. 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, ik zeg niet dat voor vaste trajecten geen voordelige jaarabonnementen af te sluiten zijn en dus alleen nog maand abonnementen. Ik zeg dat er behalve het NS Flex Traject Vrij abonnement ook nog de mogelijkheid komt om een pre-paid maandabonnement aan te schaffen.  Het Flex Traject vrij abonnement gaat per maand evenveel kosten als een jaarabonnement nu kost en het maandabonnemet wordt iets duurder, net als een maandabonnement nu ook duurder is dan een jaarabonnement.

Lees anders  het besluit even door https://locov.nl/binaries/Locov%202019-232508%20besluit%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415560.pdf  Onderaan pagina 10 begint de info over Traject Vrij.

Reputatie 1

Nee, ik zeg niet dat voor vaste trajecten geen voordelige jaarabonnementen af te sluiten zijn en dus alleen nog maand abonnementen. Ik zeg dat er behalve het NS Flex Traject Vrij abonnement ook nog de mogelijkheid komt om een pre-paid maandabonnement aan te schaffen.  Het Flex Traject vrij abonnement gaat per maand evenveel kosten als een jaarabonnement nu kost en het maandabonnemet wordt iets duurder, net als een maandabonnement nu ook duurder is dan een jaarabonnement.

Lees anders  het besluit even door https://locov.nl/binaries/Locov%202019-232508%20besluit%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415560.pdf  Onderaan pagina 10 begint de info over Traject Vrij.

Dank. Lijkt op het antwoord v bestuurder op advies v ondernemingsraad. Interessant te lezen. Dank daarvoor.

 

 

 

 

Wij gaan treinreizen beter betaalbaar maken voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. We komen met twee nieuwe jongerenkaarten, waarmee zij vaak 50% tot 60% goedkoper uit zijn. De maatregel start in de zomer van dit jaar!

Er komen 2 nieuwe ticketmogelijkheden. Met de nieuwe Jongerendagkaart kun je de hele dag – maar buiten de spits – onbeperkt treinreizen voor €7,50. Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen. Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.

Na een halfjaar bekijken wij hoe populair de nieuwe jongerenkaarten zijn. Mocht deze onverwachts tegenvallen, dan gaan we andere maatregelen onderzoeken om meer jongeren voor de trein te laten kiezen.

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen of opmerkingen zijn, dan kunnen deze in dit topic worden geplaatst. 

Is de hier beschreven jongerendagkaart al beschikbaar? Juni 2020. Ik kan deze namelijk niet vinden in de NS app

Is de hier beschreven jongerendagkaart al beschikbaar? Juni 2020. Ik kan deze namelijk niet vinden in de NS app

Ik vermoed dat i.v.m. de corona beperkingen in het ov dit deze zomer niet beschikbaar zal komen.

Goedenavond Aafke S. Het oorspronkelijke plan was dat deze specifieke producten voor jongeren in de zomer van dit jaar geïntroduceerd zouden worden. Een exacte datum was niet bekend.

Toevallig is er vandaag een update gegeven dat, vanwege de huidige situatie met alle Corona maatregelen, de intrede van deze producten tot nader orde is uitgesteld. Wanneer ze wel geïntroduceerd zullen worden is op dit moment niet bekend.

Reputatie 4

Goedenavond Aafke S. Het oorspronkelijke plan was dat deze specifieke producten voor jongeren in de zomer van dit jaar geïntroduceerd zouden worden. Een exacte datum was niet bekend.

Toevallig is er vandaag een update gegeven dat, vanwege de huidige situatie met alle Corona maatregelen, de intrede van deze producten tot nader orde is uitgesteld. Wanneer ze wel geïntroduceerd zullen worden is op dit moment niet bekend.

1 Juli, wanneer niet-noodzakelijke reizen weer toegestaan worden? Daarmee zullen jullie in ieder geval mij weer terug hebben als vaste klant.

Jammer dat het dit jaar niet meer in gaat. Ivm een omgangsregeling reizen mijn 13jarige zoon en ik elk weekend op een vast traject. Ik heb nu maar een weekend vrij flex afgesloten voor hem.

Het is gelukt om jongeren waaronder mijn zoon en zijn vrienden (15 jaar) te enthousiasmeren om weer met de trein te reizen. Komende zondag willen ze met elkaar naar Lelystad. Abusievelijk koopt hij echter 7 kaartjes voor vandaag ipv voor zondag. Na het ontdekken hiervan belt hij direct met de klantenservice, die hem echter niet helpen om de kaartjes om te zetten, maar doodleuk melden dat ze er door hun systemen niets aan kunnen doen. Dit omdat de kaartjes zijn geopend/ gedownload en ze dus nu niet kunnen zien of ze niet alsnog gebruikt worden. Netjes uitleggen dat ze nu op school zitten en vanavond moeten werken (voor nog geen €4,- per uur is hij dus 14 uur aan het werk om dit terug te verdienen voor zijn vrienden) 
Kortom; volgens de NS maken we reizen voor deze jongeren goedkoper, maar hij is nu € 52,50 kwijt, terwijl ze niet reizen!
Tuurlijk is het dom dat hij niet goed heeft gekeken naar de datum, maar van enige empathie, klanttevredenheid, klantbetrokkenheid en service van de NS is hier tot op heden totaal geen sprake! 

Ik wil via mijn NS app een dagkaart bestellen voor mijn kleindochter. maar het lukt mij niet om de kaart te betalen. Kan iemand mij uitleggen hoe het moet?

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil via mijn NS app een dagkaart bestellen voor mijn kleindochter. maar het lukt mij niet om de kaart te betalen. Kan iemand mij uitleggen hoe het moet?

Wat is de melding die je krijgt?

Ik krijg geen melding. Als ik op betaal klik gaat er niets gebeuren, kom ik dus niet verder.

Jammer dat dergelijke korting tot 18 jaar niet geld voor een traject kaart.
Mijn zoon reist elke dag met zijn trajectkaart naar en van school, maar we betalen ons helemaal suf aan het abonnement.
Ook schrik ik wanneer ik lees dat NS van plan is in de spits de kaartjes (nog) 2,50 duurder te gaan maken. Op deze manier wordt het straks onbetaalbaar om naar school te reizen.

Deze jongeren hebben niet altijd de keuze om buiten de spits te reizen, zij moeten immers op een bepaalde tijd op school zijn. Ook is het bizar dat ze tot hun 12e met het kids-vrij abonnement vrij kunnen reizen (onder begeleiding van een ouder) en daarna ineens de complete volle mep moeten betalen en pas weer rond hun 18e weer deels gratis mogen reizen met hun studenten ov. Daar snap ik echt helemaal niks van.
 

Reputatie 7
Badge +3

Jammer dat dergelijke korting tot 18 jaar niet geld voor een traject kaart.
Mijn zoon reist elke dag met zijn trajectkaart naar en van school, maar we betalen ons helemaal suf aan het abonnement.
Ook schrik ik wanneer ik lees dat NS van plan is in de spits de kaartjes (nog) 2,50 duurder te gaan maken. Op deze manier wordt het straks onbetaalbaar om naar school te reizen.

Deze jongeren hebben niet altijd de keuze om buiten de spits te reizen, zij moeten immers op een bepaalde tijd op school zijn. Ook is het bizar dat ze tot hun 12e met het kids-vrij abonnement vrij kunnen reizen (onder begeleiding van een ouder) en daarna ineens de complete volle mep moeten betalen en pas weer rond hun 18e weer deels gratis mogen reizen met hun studenten ov. Daar snap ik echt helemaal niks van.
 

Het jongerendagkaartje voor 12-18 jaar  is een dalurenkaartje en alleen geldig bij NS. Voor invoering hiervan betaalde iedereen tussen 12 en 65 jaar vol tarief in het OV.

Wees blij dat je gebruik kon maken van kidsvrij, daarvoor was er voor kinderen die met een volwassene meereisden een railrunner (nu mag daar zonder begeleiding mee gereisd worden) en het kinderkaartje (gereduceerd tarief) voor alleenreizende kinderen tot 12 jaar.

Het enige abonnement wat korting geeft in de spits is het altijd voordeel abonnement.

Niet iedere 18+er heeft recht op studentenOV.

Je hoeft het niet te snappen, wees blij met de perioden dat jouw kinderen wel goedkoop konden/kunnen reizen.

Jammer dat dergelijke korting tot 18 jaar niet geld voor een traject kaart. Mijn zoon reist elke dag met zijn trajectkaart naar en van school, maar we betalen ons helemaal suf aan het abonnement.

NS krijgt geen subsidie voor scholieren en gaat die dus niet op eigen kosten met korting vervoeren in de spits want scholieren nemen ook een zitplaats in beslag. Daardoor kan het bij een grotere afstand inderdaad een duur grapje worden en is het verstandig om daar bij de keuze van de school rekening mee te houden.

De gedachte van de politiek hierachter is dat er voor iedereen in Nederland binnen een straal van twaalf kilometer een VWO, HAVO en VMBO school is en dat middelbare scholieren dus kunnen fietsen. Geven de ouders de voorkeur aan een andere, verder weg gelegen school dan zijn de eventuele daaraan verbonden reiskosten voor eigen rekening. 

Alleen voor speciaal onderwijs en bbl-opleidingen geldt dat niet en kunnen de afstanden noodgedwongen verder zijn en de kosten flink oplopen. Omdat bbl'ers salaris ontvangen en ook kinderbijslag krijgen worden die geacht hun reiskosten zelf te kunnen betalen.

Als u een laag inkomen hebt en het niet zelf kunt betalen kunt u voor de reiskosten overigens bij de gemeente een verzoek indienen voor bijzondere bijstand.

Reageer