Normaal gesproken niet, aangezien de tickets niet ongeldig gemaakt kunnen worden, en u er dus toch mee zou kunnen reizen. Maar u zou rechtstreeks contact op kunnen nemen met de klanteNService via telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter, om te kijken of ze uit coulance iets voor u kunnen betekenen.
Anders is er wellicht iets via een reisverzekering te regelen?
Ook voor groepstickets geldt: niet van te voren kopen. Koop die pas de avond van te voren of op de dag zelf aangezien annuleren of veranderen niet mogelijk is.
Ook voor groepstickets geldt: niet van te voren kopen. Koop die pas de avond van te voren of op de dag zelf aangezien annuleren of veranderen niet mogelijk is.
Goed advies, maar dat kan NS in principe toch ook als aanvulling adviseren op de site ipv dat forumleden hier dat al jaren steeds weer opnieuw vermelden. Scheelt NS ook allicht weer vele verzoeken bij de klantenservice. De tickets kunnen niet opraken dus daarvoor is angst niet nodig.
Ook voor groepstickets geldt: niet van te voren kopen. Koop die pas de avond van te voren of op de dag zelf aangezien annuleren of veranderen niet mogelijk is.
Goed advies, maar dat kan NS in principe toch ook als aanvulling adviseren op de site ipv dat forumleden hier dat al jaren steeds weer opnieuw vermelden. De tickets kunnen niet opraken dus daarvoor is angst niet nodig.
Als mensen de voorwaarden lezen voor ze betalen weten ze ook dat e-tickets niet meer gewijzigd of geannuleerd kunnen worden. Dat voor ongeopende tickets tegenwoordig wel restitutie mogelijk is, is coulance.
Er zijn ook vroegboek-tickets met korting te koop. Met dezelfde voorwaarden als van gewone e-tickets. En er is regelmatig storing bij de e-ticketverkoop, reden waarom er mensen zijn daarom niet wachten tot dag van vertrek.
Dat voor ongeopende tickets tegenwoordig wel restitutie mogelijk is, is coulance.
Nee dat is het niet, want er is aantoonbaar nooit mee gereisd. Sterker nog, je hebt het ticket nooit in bezit gehad (de QR code).
Voor e-tickets van/naar Schiphol is men meestal wel coulant, als je kunt bewijzen dat een vlucht gecancelled is.
Als mensen de voorwaarden lezen voor ze betalen weten ze ook dat e-tickets niet meer gewijzigd of geannuleerd kunnen worden.
Dat klopt, maar laat onverlet dat NS best het advies kan toevoegen om de avond tevoren of op de dag zelf het ticket te kopen, om problemen voor te zijn. Meedenken en adviseren is een kleine moeite.
Ik heb zelf weleens bij SBB een online ticket gekocht in de app. Je kan daar het e-ticket via je Kundenkonto gratis zelf online annuleren binnen 30 minuten na aankoop, ongeacht de reden. De meeste mensen bemerken een foutje al vrij snel. Na die tijd kan het wijzigen tegen betaling van 10 frank in bepaalde gevallen ook nog. Maar je moet dan wel naar een balie en soms ook bewijs leveren. Bij de balie wordt je e-ticket dan ongeldig gemaakt.
Het kan in principe dus wel, alleen kiest NS voor een ander systeem.
Dat voor ongeopende tickets tegenwoordig wel restitutie mogelijk is, is coulance.
Nee dat is het niet, want er is aantoonbaar nooit mee gereisd. Sterker nog, je hebt het ticket nooit in bezit gehad (de QR code).
Voor e-tickets van/naar Schiphol is men meestal wel coulant, als je kunt bewijzen dat een vlucht gecancelled is.
Waar in de voorwaarden wordt onderscheid gemaakt tussen gedownloade en niet gedownloade e-tickets mbt restitutie/wijzigen?
@Rene74 de aanduiding dat wijzigen en/of restitutie na aankoop niet meer mogelijk is zou ik persoonlijk liever duidelijk vermeld zien, aangezien er ook tickets zijn die in de voorverkoop goedkoper zijn.
@Rene74de aanduiding dat wijzigen en/of restitutie na aankoop niet meer mogelijk is zou ik persoonlijk liever duidelijk vermeld zien, aangezien er ook tickets zijn die in de voorverkoop goedkoper zijn.
Duidelijker vermelden is alleen maar goed.
Maar het allerbest zou zijn restitutie / wijzigen/ annuleren in de toekomst gewoon mogelijk te maken (onder duidelijke voorwaarden natuurlijk), ook voor goedkopere tickets in voorverkoop. Dat kan in meerdere landen over de grens immers ook. Dus waarom bij ons niet - wij lopen notabene altijd zo voorop met digitalisering.
Ik meen ook dat er op dit forum door een moderator eens aangegeven werd dat er gewerkt werd aan een verbetering of nieuw online ticketsysteem. Nooit meer iets over teruggehoord.
@Rene74de aanduiding dat wijzigen en/of restitutie na aankoop niet meer mogelijk is zou ik persoonlijk liever duidelijk vermeld zien, aangezien er ook tickets zijn die in de voorverkoop goedkoper zijn.
Duidelijker vermelden is alleen maar goed.
Maar het allerbest zou zijn restitutie / wijzigen/ annuleren in de toekomst gewoon mogelijk te maken (onder duidelijke voorwaarden natuurlijk), ook voor goedkopere tickets in voorverkoop. Dat kan in meerdere landen over de grens immers ook. Dus waarom bij ons niet - wij lopen notabene altijd zo voorop met digitalisering.
Ik meen ook dat er op dit forum door een moderator eens aangegeven werd dat er gewerkt werd aan een verbetering of nieuw online ticketsysteem. Nooit meer iets over teruggehoord.
Bepaalde vliegtickets en bepaalde buitenlandse treintickets kunnen ook niet altijd gewijzigd worden of geld terug gegeven. Staat dan in de voorwaarden, maar toch boekt men ze en wil dan achteraf geld terug of iets gewijzigd hebben. Soms kan dat wel maar dan tegen extra betaling, vaak niet.
Dat in meerdere landen wel gewijzigd of geld teruggegeven kan worden kun je niet in zijn algemeenheid stellen. Dat verschilt per land en/of per soort ticket.
Natuurlijk verschilt dat per land en ook per soort ticket. Logisch. Maar elders is vaak wel veel meer mogelijk hierin. Als ik alleen al kijk hoe dit soort ticketzaken aangepakt wordt bij SBB, maar ook bij DB en ÖBB. Een wereld van verschil hoor
Waar in de voorwaarden wordt onderscheid gemaakt tussen gedownloade en niet gedownloade e-tickets mbt restitutie/wijzigen?
Nergens, dus dat mag wel beter inderdaad.
Restitutie van aantoonbaar niet gebruikte/opgehaalde e-tickets is geen probleem. Onlangs nog een Jongeren Dagkaart op naam van @Erryt NS gekocht (als test).
Zodra je de QR code hebt (downloaden of in de NS app) heb je wél een geldig vervoerbewijs (op eigen naam en gekozen datum natuurlijk).
De belofte (van jaren geleden) was inderdaad dat die ongeldig gemaakt konden worden, en dat kan tot op zekere hoogte al bij controle in de trein (maar gebeurt dus nog steeds niet).
Dat je met een e-ticket van Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom à € 0,73 heel het land door zou kunnen (want het opent onbeperkt alle poortjes die je tegenkomt op de gekozen dag) werkt ook niet mee.
https://www.ns.nl/kaartje-kopen/sdt/hbzm
Dat je met een e-ticket van Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom à € 0,73 heel het land door zou kunnen (want het opent onbeperkt alle poortjes die je tegenkomt op de gekozen dag) werkt ook niet mee.
Inderdaad. Of met een Railrunner. Zo zie je dat menselijke controle belangrijk blijft
Dat je met een e-ticket van Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom à € 0,73 heel het land door zou kunnen (want het opent onbeperkt alle poortjes die je tegenkomt op de gekozen dag) werkt ook niet mee.
Ik dacht dat NS de blokjescodes wat specifieker zou gaan maken, zodat je alleen op bepaalde stations kunt door de poortjes kan. Maar dat plan is misschien ook wel vertraagd of helemaal opgegeven.
Ik dacht dat NS de blokjescodes wat specifieker zou gaan maken, zodat je alleen op bepaalde stations kunt door de poortjes kan. Maar dat plan is misschien ook wel vertraagd of helemaal opgegeven.
Of die beperking er inderdaad is zou iemand natuurlijk kunnen testen voor € 0,73
Er is volgens mij wel een beperking v.w.b. het ‘inchecken’ (door poortjes naar binnen) met een daluren e-ticket in de spits.
Wil het best een keer doen (om 18:20 in Eindhoven) en eventueel kijken of het na 18:25 wel werkt.
Als het lukt is het sowieso apart, want het is in feite een Qbuzz ticket (dat NS poortjes gewoon zouden kunnen weigeren).