beantwoord

vergeten inchecken

  • 4 March 2024
  • 7 reacties
  • 120 Bekeken

Ik ben vandaag vergeten in te checken op station Deurne. Ik was onderweg naar school, heb een studenten ov weekabonnement en ben gecontroleerd. Nu moet ik 50 euro betalen omdat ik vergeten ben in te checken. Dit vind ik erg onnodig aangezien ik een studenten ov heb en daarop gewoon gratis kan reizen (onder voorwaarden natuurlijk). 

icon

Beste antwoord door Thom 4 March 2024, 21:43

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Een van die voorwaarden is dat u altijd in- en uitcheckt. Dat moet ook als u ‘gratis’ reist. U heeft dat nagelaten en u bent met het verplicht in- en uitchecken in het verleden akkoord gegaan.  Wat u ervan vindt, maakt helemaal niet uit. U heeft ook met een studentenkaart niet altijd vrij reizen. Als het een eerste boete is, wordt die nog wel eens kwijtgescholden en dat zou ik proberen als ik u was. NS Klantenservice kan u verder helpen. De eerste boete kwijtschelden is geen recht, en ook de conducteur kan aangeven dat hij vindt dat  u daar niet voor in aanmerking komt. 

Meestal komt het bij een eerste boete nog wel goed. 030 7515155

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je zult daarvoor bij de NS Klantenservice moeten zjin (telefoon, chat, social media), en als student krijg je die 50 euro wel terug/kwijtgescholden als je je SRP gewoon bij je had.

Anders waren er namelijk reiskosten bij de 50 euro opgeteld.

Reputatie 6

Goedenavond DaniKaag. Welkom bij de NS Community.

Je dient altijd in te checken om gebruik te maken van je studenten product. Ik raad je aan om de brief die thuisgestuurd gaat worden af te wachten en dan contact op te nemen met de klantenservice als je in bezwaar wilt gaan. 

Badge +3

Je dient altijd in te checken om gebruik te maken van je studenten product. Ik raad je aan om de brief die thuisgestuurd gaat worden af te wachten en dan contact op te nemen met de klantenservice als je in bezwaar wilt gaan. 

Er was ook nog iets met 100% afgekocht reisrecht en boetes uitdelen bij niet inchecken… NS zei in 2015 al ‘We kunnen daar kort over zijn: dat gebeurt niet’… maar blijkbaar toch wel.

https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen

Dat ging over NS vrij reizen abonnementen, maar geldt natuurlijk ook voor een SRP.

In principe checkt iedereen in en uit in het OV. Maar als een vaste klant met
een vrij reizen abonnement een keer vergeten is om op zo’n vrije reisdag in te
checken, dan kan de conducteur dit zien. In de instructie van onze medewerkers
staat dat reizigers hier dan op gewezen worden, en nooit een boete krijgen – ze
hebben immers betaald voor hun reis.

Een HC kan gewoon zien dat iemand Student Week Vrij heeft en daarmee is het klaar, de UvB had nooit uitgeschreven mogen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Er was ook nog iets met 100% afgekocht reisrecht en boetes uitdelen bij niet inchecken… NS zei in 2015 al ‘We kunnen daar kort over zijn: dat gebeurt niet’… maar blijkbaar toch wel. https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen

Dat ging over NS vrij reizen abonnementen, maar geldt natuurlijk evengoed voor een SRP.

Dat staat er zelfs bij.

Ov-studentenkaart: Op een volledig afgekochte dag krijg je nooit een boete.
Op wisseldagen moet gewoon ingecheckt worden.

 

Badge +3

Als het om een correctietarief gaat is er iets anders aan de hand, want dat zou met NS Flex te maken hebben en een student heeft daar niet zoveel aan (tenzij het Weekend Vrij is als aanvulling op een SRP).

In dat geval zal een HC misschien wel als eerste NS Flex zien (zonder incheck) en de afwijking registreren, maar dan alsnog graag die 50 euro terug want je hebt een SRP.

@Daniël NS in dat geval krijg je natuurlijk geen brief om af te wachten (zoals bij een UvB)

Reputatie 7
Badge +3

Dus nog een reden om geen NS Flex, ook geen Flex Weekend Vrij, op dezelfde kaart als het SRP te hebben. 

Reageer