beantwoord

Verkeerde E-ticket gekocht

  • 22 June 2023
  • 23 reacties
  • 965 Bekeken

Ik heb zojuist een E-ticket gekocht voor de daluren. Deze geldt pas om 9:00, maar mijn trein vertrekt om half 9. Kan ik zomaar door de poortjes, terwijl mijn ticket om pas om 9:00 geldt? En mag dit wel? Kan ik niet wat geld op mijn ov-kaart zetten om zo dat half uurtje te overbruggen?

icon

Beste antwoord door MoDe 22 June 2023, 15:06

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 3

U kunt met uw dalticket vanaf 08:55 door de poortjes.

Als uw trein om half negen vertrekt heeft u voor het eerste deel van de reis voor 09:00 uur sowieso een apart (e-)ticket vol tarief nodig. U kunt ook uw ov-chipkaart of bankpas gebruiken, maar dan zult u na 09:00 uur uw reis moeten onderbreken om uit te checken.

Bedoelt u misschien dat uw trein pas om half tien vertrekt? Als dat zo is, dan kunt u vanaf 08:55 gewoon door de poortjes en om 09:30 gaan reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat je kunt doen is een tweede e-ticket kopen tegen vol tarief naar het eerste station waar de trein na 09.00 uur stopt. Je volledige reis is dan gedekt en je kunt gewoon door het poortje om de trein van 08.30 te halen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat voor een dalurenticket heb je gekocht? Een vroegboek of een samenreisticket?

De dal-uren beginnen om 9 uur. Met een dalurenticket kun je in de spits niet door de poortjes. Je zult een aanvullend ticket moeten kopen. 

Beste NS,

Donderdag 22 juni heb ik per ongeluk twee dagretour e-tickets gekocht voor zondag 25 juni. Eigenlijk wilde ik graag twee dagretour e-tickets kopen voor donderdag 22 juni van Alkmaar-Noord richting Amsterdam centraal. Hier kwamen we pas achter toen we van Amsterdam centraal richting Alkmaar-Noord weer gingen. Voor de terug reis heb ik nog twee enkele e-tickets gekocht. Is het nog mogelijk dat de twee dagretour e-tickets worden omgezet van zondag 25 juni naar donderdag 22 juni? En kan ik van de twee enkele reis e-tickets nog mijn geld van terug krijgen?

 

Graag zie ik een reactie tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

Marlies Tromp

Badge +3

Is het nog mogelijk dat de twee dagretour e-tickets worden omgezet van zondag 25 juni naar donderdag 22 juni? En kan ik van de twee enkele reis e-tickets nog mijn geld van terug krijgen?

Welkom bij de NS Community!

Omzetten kan niet, en geld terug normaal gesproken ook niet. Maar neem gerust contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media).

Reputatie 7

Zijn die poortjes echt zo slim, dat je met de code op een “dalurenticket” er niet door geraakt vóór 8h55 ?

Badge +3

Zijn die poortjes echt zo slim, dat je met de code op een “dalurenticket” er niet door geraakt vóór 8h55 ?

Ja, maar als je eerder door poortjes wilt kan dat natuurlijk gewoon met een bankpas/creditcard en dan aan de binnenkant meteen weer uitchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Beste NS,

Donderdag 22 juni heb ik per ongeluk twee dagretour e-tickets gekocht voor zondag 25 juni. Eigenlijk wilde ik graag twee dagretour e-tickets kopen voor donderdag 22 juni van Alkmaar-Noord richting Amsterdam centraal. Hier kwamen we pas achter toen we van Amsterdam centraal richting Alkmaar-Noord weer gingen. Voor de terug reis heb ik nog twee enkele e-tickets gekocht. Is het nog mogelijk dat de twee dagretour e-tickets worden omgezet van zondag 25 juni naar donderdag 22 juni? En kan ik van de twee enkele reis e-tickets nog mijn geld van terug krijgen?

 

Graag zie ik een reactie tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

Marlies Tromp

Als de tickets gedownload zijn/geopend zijn kun je geen geld terugkrijgen. Met de tickets van 22 juni jl is al gereisd, met die van 25 juni zou u nog kunnen reizen.

Beste NS,

 

Ik heb zojuist een retourkaartje gekocht. Echter vertrek en aankomst moet andersom zijn. Maakt dit uit voor de reis (inchecken en uitchecken)?

Badge +3

Ik heb zojuist een retourkaartje gekocht. Echter vertrek en aankomst moet andersom zijn. Maakt dit uit voor de reis (inchecken en uitchecken)?

Welkom @Zwaanroeland 

In theorie maakt dat wel degelijk uit, maar in de praktijk ligt het aan de conducteur wat die ervan vindt.

Krijg je geen controle op de heenweg (wat dus de terugweg volgens het ticket is) dan is er sowieso geen probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Beste NS,

 

Ik heb zojuist een retourkaartje gekocht. Echter vertrek en aankomst moet andersom zijn. Maakt dit uit voor de reis (inchecken en uitchecken)?

Ja dat maakt uit, want je kunt niet beginnen met een terugreis en later de heenreis doen. Als je het kaartje gedownload hebt, zul je dus een nieuw enkeltje er bij moeten kopen voor als je terug gaat. Heb je het kaartje niet gedownload dan loont het de moeite om telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact op te nemen met NS klantenservice.

Wist je dat je tegenwoordig met een bankpas kunt inchecken? Dat heet OV-pay. Hoef je geen e-ticket meer te kopen en ben je ook geen geld kwijt bij bestelfouten of als de reis niet door gaat.

Dank voor de tip. Ik heb inmiddels contact gehad met de klantenservice. Zij vertelde mij dat het geen probleem was omdat het een retourtje is. Poortjes gaan gewoon open met de QR-code. :-)

Reputatie 7
Badge +1

Dank voor de tip. Ik heb inmiddels contact gehad met de klantenservice. Zij vertelde mij dat het geen probleem was omdat het een retourtje is. Poortjes gaan gewoon open met de QR-code. :-)

Dan heeft de klantenservice zoals zo vaak weer eens onzin verteld. Kans op controle is momenteel nog steeds dicht bij nul, dus zal het wel goed aflopen, maar een retoruticket moet echt in de juiste volgorde worden afgelegd. 

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor de tip. Ik heb inmiddels contact gehad met de klantenservice. Zij vertelde mij dat het geen probleem was omdat het een retourtje is. Poortjes gaan gewoon open met de QR-code. :-)

Dat is nieuw. Op deze manier kun je een retour meerdere keren op een dag gebruiken. Reden om na eerst de terugreis gedaan te hebben een heenreis niet meer toe te staan. Ik ben benieuwd wat een conducteur hier van zegt. @Slidestops ?

Badge +3

Dat is nieuw. Op deze manier kun je een retour meerdere keren op een dag gebruiken. Reden om na eerst de terugreis gedaan te hebben een heenreis niet meer toe te staan. Ik ben benieuwd wat een conducteur hier van zegt. @Slidestops ?

Conducteurs zien eerdere controles, en als dat op de ‘terugweg’ van het ticket is terwijl je met de ‘heenweg’ bezig bent kunnen ze daar conclusies aan verbinden. Maar wie gaat er nu twee keer op een dag hetzelfde traject reizen?

Feitelijk reis je dus geen meter waarvoor je niet betaald hebt. Bij actiekaartjes (dagje Groningen of zo) is het een ander verhaal, dan mag je na controle op een reis vanuit Groningen naar waar dan ook daarna niet terug reizen naar Groningen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb weleens 2x dezelfde route gedaan om een vergeten sleutel op te halen. Halverwege terug om die sleutel op te halen en eind van de dag ook weer terug.  Ik reisde met korting, had in/uit/ingecheckt en kreeg lange afstandskorting. Ook heb ik weleens 2x op een dag hetzelfde stukje gereisd om iemand op een ander station van de trein te halen en weer terug te brengen. Volgende keer dus retourtje vol tarief kopen ipv met korting reizen dus.

Badge +3

Tja, het is niet de bedoeling om een retourtje van A naar B (of andersom) als dagkaartje te gebruiken, maar als jij zegt dat je even terug naar huis gaat om een sleutel op te halen zal dat niet snel een probleem zijn.

Je reist in dat geval wél extra kilometers, dus als je voor een tweede keer op A→B of B→A gecontroleerd wordt… 

Formeel zou je dan een retourtje moeten kopen (of met bankpas reizen) vanaf het station waar je omkeerde om de sleutel op te halen naar huis…

Beste Ns,

Daarnet een retour ticket gekocht.

Helaas klopt de datum niet aangezien die voor morgen had moeten zijn. Kan dit gewijzigd worden nog?

Reputatie 7
Badge +1

Een ticket wijzigen zal niet lukken. Je zult een nieuw ticket voor morgen moeten kopen.

Als het ticket nog niet is geopend/gedownload is het wellicht nog mogelijk om voor het verkeerde ticket je geld terug te krijgen. Dat word wel lastiger als het ticket al wel is geopend omdat niet gecontroleerd kan worden of het ticket alsnog gebruikt is. Wellicht dat er gezien het tijdstip van bestellen nog iets mogelijk is.

Ik raad je aan rechtstreeks contact op te nemen met de klantenservice en het probleem daar voor te leggen. Wij kunnen hier niet bij klantgegevens.

Doordat ik ook de terugreis heb bekeken, heb ik zojuist per ongeluk verkeerd om 4 dagretour kaartjes gekocht. Ik laad ze in de app en zie het staan. Suf!!

Net gebeld met klantenservice ns. Het antwoord is dat het het zelfde traject is, en dus niet uitmaakt. Pfff, gelukkig!! 

Reputatie 7
Badge +3

Doordat ik ook de terugreis heb bekeken, heb ik zojuist per ongeluk verkeerd om 4 dagretour kaartjes gekocht. Ik laad ze in de app en zie het staan. Suf!!

Net gebeld met klantenservice ns. Het antwoord is dat het het zelfde traject is, en dus niet uitmaakt. Pfff, gelukkig!! 

Het maakt wel degelijk uit. Als het de bedoeling was om van A naar B te reizen en terug van B naar A, maar je koopt een ticket waarbij de reis begint bij B, dan zul je voor de terugreis een nieuw ticket moeten kopen. Je kunt niet eerst van B naar A gaan en daarna van A naar B. Je kunt het gokken, maar wat de medewerker zegt klopt niet. Dan zou je meerdere keren op en neer kunnen reizen met 1 retour.

Net gebeld met klantenservice ns. Het antwoord is dat het het zelfde traject is, en dus niet uitmaakt. Pfff, gelukkig!! 

Dat is helaas onzin. Je kunt de volgende van reizen niet omdraaien.

Badge +3

Net gebeld met klantenservice ns. Het antwoord is dat het het zelfde traject is, en dus niet uitmaakt. Pfff, gelukkig!! 

Dat is helaas onzin. Je kunt de volgende van reizen niet omdraaien.

In de praktijk zul je er wel mee wegkomen als je uitlegt dat het een vergissing was, want wie gaat er nu bijv. met een (fictief) retourtje Efteling - Thuis eerst van Thuis naar de Efteling (terugreis van het ticket), daarna van de Efteling naar Thuis (heenreis van het ticket) en daarna nóg een keer van Thuis naar de Efteling?

Reageer