waarom zijn er zo weinig toegangspoortjes waar je een e-ticket kan scannen? | NS Community
beantwoord

waarom zijn er zo weinig toegangspoortjes waar je een e-ticket kan scannen?


Ik kan een jongeren dagkaart alleen in de app als e-ticket aanschaffen. Nu koop ik wel vaker e-tickets en zijn er in mijn ervaring erg weinig toegangspoortjes waar je deze kunt scannen. Op Amsterdam Muiderpoort is momenteel het enige poortje waar je een e-ticket kunt scannen defect. In dit geval kun je dus met een e-ticket helemaal niet op spoor 8/9 komen. En dus niet reizen. Technologie en mechanica, het gaat gewoon wel eens kapot, maar ook hier geldt ‘één is geen’. Iets meer poortjes die ook een e-ticket kunnen scannen is geen overbodige luxe. 

icon

Beste antwoord door Robert B 11 July 2021, 12:56

Bekijk origineel

22 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Met de opkomst van e-tickets zou het inderdaad handig zijn als je deze bij meerdere poortjes kon scannen, bijvoorbeeld de meest linkse en rechtse.

Als je niet door poortjes kunt wegens een defect dan kan je je melden bij de SOS/Info zuil (blauwe knop) zodat men een poortje voor je kan openen.

Overigens is de Jongeren Dagkaart ook hier te koop (voor wie geen bankieren app op zijn telefoon heeft).

 

Reputatie 7
Badge +1

Op stations met internationaal verkeer zijn alle poortjes hiervoor geschikt.

Het zal wel duidleijk zijn met ietsepietsie nadenken dat die poortjes veel meer kosten dan die met grijze knop-geld is bijna altijd de verklaring als mensen zich wat afvragen van waarom dit/dat? Nog veel meer geldt dit voor de bussen. Het hele systeem is destijds vooral opgezet voor de chipkaart in bustram en NS werd er nolens volgens ook toe gedwongen en zo de rest is er later een beetje bijgeflanst. En er moest iets bedacht voor INTernationaal reizen vanaf bepoorte staties. Blijkbaar vindt NS het ook te ingewikkeld die jongetjesDK op de chip te kunnen zetten.

Maar compliment dat je er al achter bent hoe het werkt-de volksstammen die met papieren tegen grijze knop-palen wuiven etc.zijn en blijven niet te tellen.

Bij elk station en bij alle poortjes is er daarom ook een paal met een SOS knop, waardoor je direct contact kunt zoeken met een NS medewerker die je in zo’n geval verder kan helpen en via de camera kunnen ze dan ook als ze willen zien of je een geldig ticket hebt.

 

Mooie oplossing: een SoS paal (treffende naam ook). Misschien kunnen we ook een loket maken met een medewerker die je een papieren kaartje verkoopt en dat dan iemand anders in de trein daar een gaatje in knipt

NS heeft eerst een chipkaart systeem ingevoerd maar wil nu dat iedereen etickets koopt via de telefoon en vooral geen chipkaart gebruikt.  

Reputatie 3

Op Amsterdam Muiderpoort is momenteel het enige poortje waar je een e-ticket kunt scannen defect. 

Zelfe gelazer op Lelylaan gehad gisteren. Enige poortje dat geschikt is voor e-tickets om het station uit te komen was defect. 

Er is ook geen infoknop, wel een SOS-knop maar daar werd niet op gereageerd. NS wilde me blijkbaar heel graag in het station houden. Het is ze niet gelukt, want ik was vastberaden om het station uit te komen en heb mijn vrijheid teruggekregen door met iemand mee te lopen. :upside_down:

Het hele systeem is destijds vooral opgezet voor de chipkaart in bustram en NS werd er nolens volgens ook toe gedwongen en zo de rest is er later een beetje bijgeflanst.

De gedachte daar achter was dat er (net als in de meeste normale landen) een tariefintegratie zou komen van trein en bus maar NS heeft dat laatste altijd tegen gehouden. 

Reputatie 7
Badge +3

In veel landen is het langeafstandsverkeer tariefmatig gescheiden van het regionale verkeer. NS hanteert voor al het verkeer dezelfde tarieftabel. Daar zit de langeafstandskorting in. 

Blauwnet is een voorbeeld van hoe goed het tariefmatig werkt wanneer de trein wordt geïntegreerd in het regionale systeem. Bij Blauwnet betaal je maar één keer het instaptarief als je binnen 35 minuten overstapt. Met als nadeel van dit alles dat NS tussen Wierden en Enschede de vreemde eend in de bijt is en het tariefsysteem verstoort.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

Op Amsterdam Muiderpoort is momenteel het enige poortje waar je een e-ticket kunt scannen defect. 

Zelfe gelazer op Lelylaan gehad gisteren. Enige poortje dat geschikt is voor e-tickets om het station uit te komen was defect. 

Er is ook geen infoknop, wel een SOS-knop maar daar werd niet op gereageerd. NS wilde me blijkbaar heel graag in het station houden. Het is ze niet gelukt, want ik was vastberaden om het station uit te komen en heb mijn vrijheid teruggekregen door met iemand mee te lopen. :upside_down:


Dat met iemand meelopen door de poortjes kun je beter niet doen. Dat kan jou een fikse boete opleveren.

Reputatie 3

Ik zou niet weten wie die boete zou moeten schrijven op Lelylaan, want er waren zoals gewoonlijk alleen andere reizigers en geen personeel van NS. Voor zover ik weet kunnen reizigers geen boetes aan elkaar uitdelen, maar ja ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. :rolling_eyes:

Ik zou niet weten wie die boete zou moeten schrijven op Lelylaan, want er waren zoals gewoonlijk alleen andere reizigers en geen personeel van NS. Voor zover ik weet kunnen reizigers geen boetes aan elkaar uitdelen, maar ja ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. :rolling_eyes:


Tot je een keer pech hebt dat er wel medewerkers V&S staan, die overigens ook in gewone kleding (onherkenbaar) hun werk doen in en om stations en treinen.

Badge +3

Blauwnet is een voorbeeld van hoe goed het tariefmatig werkt wanneer de trein wordt geïntegreerd in het regionale systeem. Bij Blauwnet betaal je maar één keer het instaptarief als je binnen 35 minuten overstapt. Met als nadeel van dit alles dat NS tussen Wierden en Enschede de vreemde eend in de bijt is en het tariefsysteem verstoort.

Waarom verstoort de NS het tariefsysteem?

Ten eerste kan je niet met NS van Wierden naar Enschede, tenzij je eerst terugreist naar Deventer maar waarom zou je dat doen als je rechtstreeks met Blaunet kunt?

Dat NS een ander tariefsysteem (tarieventabel) heeft dan streekvervoer (basistarief + kilometerprijs en beperkte langeafstandskorting) is geen probleem toch?

Dat is ten zuiden van Roermond niet anders (NS/Arriva), dus waarom vreemde eend in de bijt?

Overigens neem je bij een overstap tussen vervoerders je eerder gereisde tariefeenheden/kilometers gewoon mee, dus als je van bijv. Rotterdam naar Delfzijl reist zit je voor Groningen al lang aan je maximumtarief en reis je vanaf Groningen gratis verder met Arriva.

Badge +3


Tot je een keer pech hebt dat er wel medewerkers V&S staan, die overigens ook in gewone kleding (onherkenbaar) hun werk doen in en om stations en treinen.

Het lijkt me dat je daar wel mee wegkomt als je je e-ticket (geldig vervoerbewijs) toont en aangeeft dat het scanpoortje niet werkte én je bij de SOS/Info zuil ook geen gehoor kreeg?

Als je een ov-chipkaart hebt (met eventueel voldoende saldo) kan je die natuurlijk ook gebruiken om jezelf te ‘bevrijden’ uit het poortjesgebied, en dan via de Klantenservice laten corrigeren. Dat kan drie keer per jaar (incheck gemist), maar als het niet jouw schuld is (poortje defect) dan telt dat niet mee voor die drie keer.

Reputatie 7
Badge +3

Als er een keer wel medewerkers V&S staan lijkt het me juist makkelijker om het station uit te komen, want dan kun je ze gewoon aanspreken en zeggen dat je met je e-ticket niet door de poortjes kan omdat het enige scan-poortje kaduk is. En misschien zien zij zelf al dat je problemen hebt met het poortje en dat je geen reactie krijgt bij de info/sos paal. 

Overigens vind ik het bijzonder vreemd dat er geen info- knop zou zijn, maar wel een SOS-knop, die zitten bij mijn weten op dezelfde paal.

 

Badge +3

Er is geloof ik wel een SOS knop voor de poortjes zelf, maar die is volgens mij groen en zit ergens bij de grond. Dan gaan alle poortjes open, maar kan goed zijn dat die op bepaalde stations uitgeschakeld is wegens misbruik.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een noodknop voor de poortjes en die is inderdaad groen en volgens mij kun je daarmee geen contact leggen met een medewerker.

Foto's van die noodknop en van een info/SOS zuil zijn in een ander topic eens door Jeroen geplaatst.

Op Streetview zie ik bij in ieder geval één ingang van Lelylaan zowel binnen als buiten de poortjes een paal met een info-knop pal naast de poortjes.

 

Badge +3

Semi off-topic, de noodknop voor de poortjes op Almere Poort, die ruim 2 jaar geleden gewoon van buitenaf te bedienen was door je arm tussen de spijlen door te steken… 

Uit dit inmiddels (juli 2022) gearchiveerde topic: 

 

In veel landen is het langeafstandsverkeer tariefmatig gescheiden van het regionale verkeer. NS hanteert voor al het verkeer dezelfde tarieftabel. Daar zit de langeafstandskorting in. 

 

Echt langeafstandsvervoer heb je in Nederland nauwelijks. De gemiddelde reiziger reist 35 km.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou natuurlijk best een optie zijn om de tarieven van NS te integreren met BTM. Kortere reizen worden dan goedkoper maar langere reizen worden dan een stuk duurder wanneer je op saldo reist. De langeafstandskorting komt dan te vervallen.

@Robert B In het concessiegebied van Blauwnet is NS inderdaad een vreemde eend in de bijt. Het is onhandig dat er twee vervoerders zijn met een eigen tariefsysteem. Tussen Wierden en Enschede kun je zowel met NS (Sprinter en dan overstappen op de IC in Almelo) als met Blauwnet reizen.

Reputatie 7

 

@Robert B In het concessiegebied van Blauwnet is NS inderdaad een vreemde eend in de bijt. Het is onhandig dat er twee vervoerders zijn met een eigen tariefsysteem. Tussen Wierden en Enschede kun je zowel met NS (Sprinter en dan overstappen op de IC in Almelo) als met Blauwnet reizen.

Tussen Wierden en Enschede kan je op enkele momenten óók rechtstreeks met NS reizen. Met de sprinter van Apeldoorn naar Enschede v.v. in de spits. Daarom staan er op Enschede Kennispark en Borne ook NS-paaltjes, naast de blauwe van Blauwnet.

Reputatie 3

Op Streetview zie ik bij in ieder geval één ingang van Lelylaan zowel binnen als buiten de poortjes een paal met een info-knop pal naast de poortjes.

 

Dit is zo te zien bij de tram. Als je van de trein overstapt op de metro kom je compleet ergens anders uit in het station. Je moet maar net weten dat daar ook poortjes zijn en daar wel een infoknop zit.

Ik heb ook weinig vertrouwen dat er wel gereageerd wordt op een infoknop als dat niet gebeurt op een SOS-knop. Soms moet je risico's nemen voor je vrijheid. On bended knee is no way to be free. Niet buigen, ook al dreigen er meerdere mensen met boetes. Op de kin nemen, betalen (dat is ook makkelijk als je er meer dan genoeg geld voor hebt) en doorgaan met waar je voor staat. 

Reputatie 7
Badge +3

Zover ik weet staan er op stations bij iedere poortjesrij (dus ook bij andere ingangen) dergelijke palen, alleen van de andere ingangen van Lelylaan kon ik zo geen duidelijke foto's vinden waarbij zowel de paal binnen als buiten de poortjes te zien is. Wel nog deze https://twitter.com/stationlelylaan/status/962960965158559749?lang=fi nog met de oude kleuren en symbolen want die zijn/worden sinds december 2019 vernieuwd https://www.armadamobility.nl/nl/nieuws/archief/2019/nieuwe-s-i-zuilen/

Ik heb zelf in ieder geval nooit alleen een SOS-knop gezien zonder ook een info-knop. 

En de opmerking over risico nemen voor je vrijheid en daarbij de lijfspreuk van Peter R. vind ik behoorlijk overdreven voor een situatie waarin je even niet door een poortje kan. Misschien gewoon wat langer wachten tot er iemand wel reageert of blijven drukken op die knop. 

Reageer