Wat is de reden van het schokwekkende hoge tarief NS groepsticket? | NS Community
beantwoord

Wat is de reden van het schokwekkende hoge tarief NS groepsticket?

  • 11 November 2021
  • 8 reacties
  • 437 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik had zojuist een filmpje van NS-weekly bekeken, je kan vanaf heden ook een groepsticket vanaf 2 personen aanschaffen. Dat idee is op zich zelf helemaal prima. Maar toen ik als test een retourtje met 2 mensen van Heerenveen naar Meppel had ingevuld was ik geschrokken hoe duur dit werd;

 

In totaal 64 euro voor een retourtje. Dit is echt niet normaal. Zelfs een regulier ticket die ook geldig in de spits is is goedkoper, 7,90 x 4 en dat is dan uitgerekend 31,60 euro. Dat is dus meer dan de helft minder voor een ticket die ook in de spits geldig is. Dat is gewoon oplichting… Of heb ik iets fout gedaan bij de opties? Ik zou heel graag van de NS hier een antwoord op willen hebben want dit vind ik zelf niet kunnen.

icon

Beste antwoord door Momo 11 November 2021, 20:01

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Het Groepsticket van €32 is tegenwoordig (al een tijdlang) een enkele reis, dus retour is dat ×2 en daarmee klopt het.

Tot voor kort kostte een Groepsticket voor 4 personen ook €32 maar dat is nu versimpeld zodat je met 2 of 3 personen kunt reizen (je hoeft geen fictieve 3e of 4e persoon meer aan te melden).

Een 4e persoon betaalt nu wel extra, en iets meer dan voorheen voor de 5e, 6e, 7e.

Voor Heerenveen - Meppel retour met 2 personen zijn er zeker goedkopere opties dan een Groepsticket (×2).

NS Flex Dal Voordeel is (tot 30 november) de eerste maand gratis en geeft recht op 40% korting, plus je mag tot 3 anderen met 40% korting mee laten reizen onder dezelfde voorwaarden als het Groepsticket (dus buiten de spits).

Zie Samenreiskorting, ook voor medereizigers zonder ov-chipkaart.

Enige voorwaarde om dat deze week te kunnen doen is dat jij (of iemand van het gezelschap) al een persoonlijke ov-chipkaart hebt, want de levertijd van een persoonlijke kaart is een week.

Het Groepsticket is tegenwoordig (al een tijdlang) een enkele reis, dus retour is dat ×2 en daarmee klopt het.

Tot voor kort kostte een Groepsticket voor 4 personen ook €32 maar dat is nu versimpeld zodat je ook met 2 of 3 personen kan reizen (je hoeft geen fictieve 3e of 4e persoon meer aan te melden).

Een 4e persoon betaalt nu wel extra, en iets meer dan voorheen voor de 5e, 6e, 7e voorheen.

Ok, maar waarom zo'n hoge prijs? Je kan er niet mee door heel nederland. Alleen op jouw gekozen traject mag je reizen dus ik snap nog steeds die prijs niet. Dat moet veel variabeler zijn vind ik. De NS zou iets van tariefeenheden op dit ticket moeten doen. Tevens staat er ook op de website (natuurlijk als lokkertje) dat het ticket 6,30 per persoon kost, wat natuurlijk een zeer aantrekkelijke prijs is.

Of nog een suggestie: maak er een groepsticket van die je de hele dag kan gebruiken door heel nederland (in de Daluren) Daar lijkt het mij wel een geschikte prijs voor...

Badge +3

Ok, maar waarom zo'n hoge prijs? Je kan er niet mee door heel nederland. Alleen op jouw gekozen traject mag je reizen dus ik snap nog steeds die prijs niet. Dat moet veel variabeler zijn vind ik. De NS zou iets van tariefeenheden op dit ticket moeten doen. Tevens staat er ook op de website (natuurlijk als lokkertje) dat het ticket 6,30 per persoon kost, wat natuurlijk een zeer aantrekkelijke prijs is.

Tja dat is marketing praat. Met 5 personen betaalt iedereen per enkele reis natuurlijk (ongeveer) € 6,30 en dan moet je de reis ook nog in zijn geheel buiten de spits kunnen maken.

Reputatie 7
Badge +3

Groepstickets en andere goedkope kaartjes zijn voordeliger naar mate de reis langer is.  Het maximum tarief voor een NS reis is €27,40 enkele reis. Doe je dat met een groepsticket is dat wel veel goedkoper, ook met maar 2 personen. Voor een korte reis kun je inderdaad beter niet gebruik maken van dit soort tickets. Wat je wel kan doen is, is een maandje NS Flex Dal Voordeel nemen. Je reist dan met 40% in de daluren en je kan nog 3 personen met Samenreiskorting meenemen. Je zult wel zelf moeten kijken wat in jouw situatie het voordeligst is. Maar dat is met zoveel dingen zo. 

Badge +3

Wat je wel kan doen is, is een maandje NS Flex Dal Voordeel nemen. Je reist dan met 40% in de daluren en je kan nog 3 personen met Samenreiskorting meenemen.

Dat had ik nog toegevoegd aan mijn reactie, moet er iemand voor een reis deze week wel al een persoonlijke ov-chipkaart hebben (jijzelf of Jolanda dus).

Reputatie 7
Badge +1

Nog voordeliger: doe die reis in het weekend. P.P. betaal je op FLEX voor een hele maand elk weekend reizen tot je niet meer kan 31 eur-dus vrijwel evenveel als je beginquote. Ook hiervoor geldt dat als je al een chipkaart met foto+naam hebt je meteen kan regelen. Voor 3 eur extra koop je er ook DalVoordeel door de week mee. DalVoordeel voor alle dagen kost 5 eur/mnd tot 1/1.

Reputatie 7
Badge +3

En voor een aantal bestemmingen kun je ook kijken naar kaartjes bij de Spoordeelwinkel. Zo zijn daar kaartjes voor een dagje uit naar een aantal steden te koop voor €23. Je koopt dan een dagretour + iets extra (lunch of koffie met gevak), waarbij je niet speciaal naar die bestemming hoeft te gaan en je eerder uit kunt stappen. Zou jij bv met 2 personen naar Zwolle willen dan is een regulier ticket Heervenveen - Zwolle €13, maal 4 is dat €52 maar met zo'n Spoordeelwinkel ticket is dat 2 x €23 = €46 en dan krijg je ook nog een broodje en sapje bij Bakker Bart. Wil je verder weg dan Zwolle dan wordt het verschil groter. Dus per situatie bekijken wat voor jou het voordeligst is. 

Reageer