Hallo, mijn naam is Robin Appeldoorn. Graag zou ik in contact komen met iemand van reizigerscommunicatie of een soortgelijke afdeling en/of mensen die laaggeletterd zijn.
Ik volg de opleiding Communication & Multimedia Design aan Avans in Breda. Op dit moment ben ik samen met mijn studiegenoot Fleur Verhaar een afstudeerproject aan het doen. Nu onze afstudeerperiode is begonnen, hebben we ervoor gekozen om laaggeletterdheid in het openbaar vervoer te gaan onderzoeken en uiteindelijk een ontwerpoplossing voor te bedenken. Het OV is voor ons beiden soms al lastig, wij kunnen ons voorstellen dat het voor laaggeletterden waarschijnlijk nog lastiger zal zijn.
Nu we midden in het onderzoek zitten, willen we ons gaan verdiepen in de doelgroep. Wat zijn drijfveren, waar hebben laaggeletterden precies last van in het OV? Is dat bij een kaartjesautomaat op het station, het aflezen van vertrekborden op het perron of in het vervoersmiddel zelf? En waarom is dit dan specifiek zo moeilijk voor de doelgroep?
Mocht je een antwoord hebben op de volgende vrag(en), zien wij deze heel graag tegemoet. Alle info m.b.t. dit onderwerp is welkom!
- Wat zijn de valkuilen voor laaggeletterden in het OV?
- Zijn er cijfers van laaggeletterdheid in het OV bekend?
- Waar bevindt zich de meeste kans van slagen m.b.t. een ontwerpoplossing in het OV?
Met vriendelijke groet,
Robin Appeldoorn en Fleur Verhaar