beantwoord

Leren reizen met een beperking

  • 20 September 2023
  • 4 reacties
  • 137 Bekeken

Beste Allemaal, Wij zijn een kleinschalige dagbesteding in Huissen en wij krijgen steeds meer de vraag van onze cliënten hoe ze kunnen leren om zelfstandig te reizen. Dus onze vraag aan de NS is bestaat er een vorm van voorlichting of een mogelijkheid zodat onze jongeren kunnen "leren” reizen met de trein. Dit alles bevorderd de zelfstandigheid en de zelfredzaamheid. Alvast bedankt namens onze jongeren.

icon

Beste antwoord door Rory NS 20 September 2023, 14:45

Bekijk origineel

4 reacties

Goedemiddag lingewaard dagbesteding en welkom bij de NS Community.

Wat een goede vraag! NS biedt in ieder geval hulpmiddelen om de reis ook aangenaam te maken voor mensen met een beperking. Zo kun je gebruikmaken van onze Reisassistentie en bestaat de OV-Begeleiderskaart. Die is niet van ons, maar van Argonaut. Meer informatie over de hulpmiddelen van NS vind je hier

Ik geloof niet dat NS een speciaal leerpogramma hiervoor heeft. Wel zijn er volgens mij organisaties in Nederland die vanuit hun eigen expertise kunnen adviseren in hoe je reizen met het openbaar vervoer het beste kan aanpakken. Misschien is dit te realiseren via de scholen voor mensen met een beperking? Het is sowieso goed dat je jouw vraag hier hebt gesteld. Ik hoop dat er iemand meeleest die meer hierover weet, eventueel een ervaringsdeskundige.

Reputatie 7
Badge +3

@lingewaard dagbesteding 
Je zou kunnen overleggen met MEE: https://www.mee.nl/mee-op-weg

Ze hebben een vestiging in de regio Gelderse Poort.

Hallo Allemaal,

Fijn dat we het een en ander in gang gezet hebben we gaan er mee aan de slag. Alvast super bedankt voor de reacties.

Wellicht is het Treintrain-pakket van NS een optie?
Extra hulp bij treinreis voor mensen met licht verstandelijke beperking 
 

Reageer