beantwoord

Rolstoel beschikbaarheid station Zwolle

  • 14 September 2022
  • 4 reacties
  • 221 Bekeken

Hallo,

Binnenkort ben ik van plan om samen met mijn moeder naar Zwolle te reizen. Nu is mijn vraag hoe zit het daar met de poortjes en breedte van een rolstoel? We komen aan op spoor van Emmen. Dan wil ik eigenlijk rechtdoor door de poortjes om via daar naar het centrum te gaan. Maar nu vraag ik mij dus af, past de rolstoel door een (blauwnet) poortje en volgens mij zijn daar traptreden. Hoe kan ik die omzeilen?

icon

Beste antwoord door JurgenH 14 September 2022, 14:23

Bekijk origineel

4 reacties

Zwolle heeft ook liften naar de perrons die gebruik moeten maken van de tunnel en er is altijd een breed poortje waar een rolstoel doorheen kan.

 

Mocht het blauwnet poortje niet breed genoeg zijn dan kun u zelf met de kaart van uw moeder uitchecken bij blauwnet (wel door het poortje lopen) en weer inchecken (station weer inlopen) bij de NS waardoor uw moeder het brede NS poortje kan gebruiken om uit te checken en het station te verlaten.

 

Zwolle heeft ook liften naar de perrons die gebruik moeten maken van de tunnel en er is altijd een breed poortje waar een rolstoel doorheen kan.

 

Mocht het blauwnet poortje niet breed genoeg zijn dan kun u zelf met de kaart van uw moeder uitchecken bij blauwnet (wel door het poortje lopen) en weer inchecken (station weer inlopen) bij de NS waardoor uw moeder het brede NS poortje kan gebruiken om uit te checken en het station te verlaten.

 

Het gaat om een trappetje/ afstap bij het verlaten van het station. Voor zover ik mij herinner kan je dat niet ontwijken want ik weet niet waar ik anders langs kan gaan. Betreft de tip met de poortjes, dat is wel een oplossing. Al is het wel onhandig..

Reputatie 6
Badge +1

Aan de centrumzijde zijn er voor Blauwnet twee poortjes. Vanaf de binnenzijde gezien, is het linker poortje (van alle poortjes het tweede poortje van rechts) geschikt voor rolstoelers. 

Reputatie 7
Badge +1

De trein uit Emmen komt in Zwolle altijd aan op spoor 15 of 16. Naar de poortjes aan de centrumkant van het station hoef je vanaf die perrons geen trappen op/af.

Er zijn van zowel blauwnet als NS rolstoelvriendelijke poortjes en voor zover ik weet zijn er geen trappetjes bij de poortjes zelf. Daar kun je met een rolstoel dus wel doorheen. Boven de poortjes staat aangegeven welke geschikt zijn voor rolstoelgebruikers.

Op het stationsplein zelf is direct na de poortjes aan de rechterkant wel een trappetje naar beneden. Daar kun je wel omheen door op het stationsplein wat verder naar voren te gaan en dan om de ingang van de fietsenstalling heen te lopen.

Reageer