beantwoord

Kan ik mijn driewieler stalling in de fietsenstalling van NS stations?

  • 28 April 2024
  • 7 reacties
  • 108 Bekeken

stalling driewieler op station

Na amputatie van mijn rechter onderbeen gebruik ik een easyrider 3 driewieler voor het maken van fietstochten.

Graag zou ik deze driewieler voor een nacht stallen in een stalling bij het station.

Is dat mogelijk? Kan dat bij iedere NS stations-fietsenstalling?

Zijn die bereikbaar zonder trap? Is er een lift waar de fiets in kan?

Wat zijn de voorwaarden en de kosten?

 

Harrie Arends

icon

Beste antwoord door Robert B 28 April 2024, 17:23

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Welkom op deze community. Een hoop vragen en niet gemakkelijk te beantwoorden.

Het zal best wel mogelijk zijn om bij een aantal stations je fiets te stallen maar bij een groot aantal stations zal dat ook niet lukken. Fietsenstallingen zijn niet cq bijna nooit per lift bereikbaar.

Sommige zijn op de begane grond maar er zijn ook wel ondergrondse stallingen. Waar zou je je fiets willen stallen?

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dat verschilt per stalling, dus kan je het beste daar informeren.

Voor wmo driewielfietsen (met sticker) als medisch hulpmiddel zijn uitzonderingen zeker mogelijk.

Stallingen zijn altijd ook zonder lift toegankelijk, maar soms (Eindhoven, Woerden) is er een trap met fietsgoot en daar heb je met een driewieler natuurlijk weinig aan.

Reputatie 3

Utrecht Jaarbeurszijde is wel per lift bereikbaar. Niet bekend of ze daar ook driewielers accepteren.

Badge +3

Ja, soms is er ook een lift natuurlijk.

Bij sommige stallingen mag je buitenmodel fietsen (zoals bakfietsen) overdag stallen tot 16.00 of 17.00 op de plek van OV-fietsen, maar ‘s avonds of 's nachts wordt lastig want dan zijn de meeste OV-fietsen natuurlijk weer terug.

Een wmo-driewieler zou nog wel moeten lukken in dat geval, en anders mag die (gratis, eventueel met Reisassistentie) mee in de trein.

Reputatie 2

stalling driewieler op station

Na amputatie van mijn rechter onderbeen gebruik ik een easyrider 3 driewieler voor het maken van fietstochten.

Graag zou ik deze driewieler voor een nacht stallen in een stalling bij het station.

Is dat mogelijk? Kan dat bij iedere NS stations-fietsenstalling?

Zijn die bereikbaar zonder trap? Is er een lift waar de fiets in kan?

Wat zijn de voorwaarden en de kosten?

 

Harrie Arends

Hoi Harrie,

Uw fiets valt bij de NS onder “buitenmodel fietsen”. Heel veel fietsenstallingen hebben deze plekken, maar niet allemaal. U betaalt gewoon het standaard tarief, zoals een standaardfiets.

Reizigers met een beperking

Maak je op grond van een beperking gebruik van een afwijkende fiets zoals driewielfiets, rolstoel, duofiets, et cetera, dan betaal je, ook als je fiets niet in het rek past, altijd het tarief voor een standaardfiets.

Op deze pagina kunt de fietsenstalling opzoeken en dan vindt u de specifieke informatie omtrent deze stalling. Staat er vermeldt dat er een stalling is voor “buitenmodel fietsen”, dan kunt u er wel vanuit gaan dat u uw fiets ook kunt stallen. Bakfietsen vallen ook onder de “buitenmodel fietsen”, dus daar zullen ze ook bredere poortjes hebben en een lift/rolband indien nodig.

https://www.ns.nl/fietsenstallingen

Ik gebruik zelf een elektrische rolstoel, deze hoef ik niet te stallen. 😜 Maar ik kan me goed voorstellen dat het soms lastig is om de juiste informatie te vinden.

Hopelijk heb ik uw hierbij wat verder geholpen.

Groetjes,

Ad

Reputatie 2

Ja, soms is er ook een lift natuurlijk.

Bij sommige stallingen mag je buitenmodel fietsen (zoals bakfietsen) overdag stallen tot 16.00 of 17.00 op de plek van OV-fietsen, maar ‘s avonds of 's nachts wordt lastig want dan zijn de meeste OV-fietsen natuurlijk weer terug.

Een wmo-driewieler zou nog wel moeten lukken in dat geval, en anders mag die (gratis, eventueel met Reisassistentie) mee in de trein.

Hoe komt u erbij dat “Buitenmodel fietsen” gebonden zijn aan een bepaalde tijd. Dat ze maar tot 16:00u of 17:00 er mogen staan. De stal-plaatsen voor deze fietsen zijn apart, daar worden geen gewone OV-fietsen geplaatst. De stallings-tijden wijken daarom niet af. Echter is het wel zo, dat de plekken voor de “Buitenmodel fietsen” beperkt zijn.

Badge +3

Hoe komt u erbij dat “Buitenmodel fietsen” gebonden zijn aan een bepaalde tijd. Dat ze maar tot 16:00u of 17:00 er mogen staan.

DIe info staat in dit topic (Arnhem, Utrecht Stationsplein): 

Er zijn in Arnhem blijkbaar 10 plekken beschikbaar voor na 17:00 en de rest moet voor 16:00 weg zijn.

Reageer