Ik ga geen treinen schoonmaken. Is niet mijn taak. Ik zorg er wel voor dat ik zelf niet bijdraag aan vervuiling. Dus rotzooi in de prullebak of als die vol is meenemen en in een prullebak op een station doen. Of geen schoenen op de bank.
Ik ga geen gratis werk leveren aan een bedrijf dat winst maakt en al helemaal niet met de wetenschap dat diezelfde trein de volgende dag weer helemaal smerig is.
Daarnaast sommige treinen zijn zo smerig dat er een hoge druk spuit overheen moet.
Ik ga geen gratis werk leveren aan een bedrijf dat winst maakt en al helemaal niet met de wetenschap dat diezelfde trein de volgende dag weer helemaal smerig is.
Daarnaast sommige treinen zijn zo smerig dat er een hoge druk spuit overheen moet.
MS maakt helemaal geen winst en is zwaar aan het bezuinigen. Eén van de hardst getroffen posten. ook door personeelstekort, is juist de schoonmaak. Ik vind het in Nederland zeer opvallend dat de concullega's zoals Blauwnet en Arriva het op het gebied van schoonmaken veel beter doen.
Een bedrijf met winst als doel dan…
NS heeft duizende treinen, de concurrenten tientallen of een paar honderd. Goh, waarom zou het bij de andere beter gaan?
Dank voor jullie reacties. De oproep is bedoeld voor mensen die wel mee willen doen. Alle respect als je niet mee wil doen maar dan hoef je niet te reageren.
Wat ik wil proberen is uit de negatieve cirkel te komen en een doorbraak te forceren. Door niet door te gaan met de waarom-het-niet-lukt-discussie maar aan de slag te gaan.
Als je 1 of 2x per maand wil helpen schoonmaken bij een treintoestel in jouw buurt mail dan naar: schonetrein@gmail.com. Ik ga in gesprek met de NS om dit te organiseren.
Ik ga geen gratis werk leveren aan een bedrijf dat winst maakt
NS maakt winst? Ik neem dat je toch zelf ook wel beter weet.
Anderzijds betaalt de reiziger zich blauw voor een treinkaartje en dan mag je toch verwachten dat NS daarvoor zelf zijn treinen schoonhoudt.
En anders dan maar wat minder meeneem etenswaar en drank verkopen op de stations. Of eten en drinken in de trein verbieden net als in de bus.
Ik ga geen gratis werk leveren aan een bedrijf dat winst maakt
NS maakt winst? Ik neem dat je toch zelf ook wel beter weet.
Anderzijds betaalt de reiziger zich blauw voor een treinkaartje en dan mag je toch verwachten dat NS daarvoor zelf zijn treinen schoonhoudt.
En anders dan maar wat minder meeneem etenswaar en drank verkopen op de stations. Of eten en drinken in de trein verbieden net als in de bus.
Zucht... soms...
Een bedrijf met winst als doel dan…
@Marietje77 Ik snap dat jij je ergert aan vuiler treinen en dat jij de handen uit de mouwen wilt steken, maar begrijp je ook.dat je dasrmee het echte probleem niet oplost, maar misschien zelfs erger maakt? Degenen die zorgen voor vervuiling zullen hun gedrag echt niet verbeteren, die illusie heb ik allang niet meer. Jaren zwerfvuil geruimd, omdat men in een schone ruimte minder snel vuilnis zou weggooien was de gedacht van planderaars. Helaas er kwam juist meer zwerfvuil, want waarom naar een prullenbak lopen als het toch opgeruimd wordt? Of men vindt dat het de taak van de gemeente is om de openbare ruimte schoon te houden. Net als men vindt dat NS de treinen schoon moet houden, terwijl de reiziger die zooi maakt.
Ik vind het heel nobel dat jij iets wilt doen aan de vieze treinen, maar ik denk dat er een gedragsverandering nodig is om de trein, de stad, het land schoon te houden.
Ik vind het heel nobel dat jij iets wilt doen aan de vieze treinen, maar ik denk dat er een gedragsverandering nodig is om de trein, de stad, het land schoon te houden.
Daar start het mee inderdaad, het blijft anders dweilen met de kraan open. Het is ongelooflijk wat ik als dagelijkse reiziger iedere keer weer zie. Er lijkt me ook niet tegenop te werken. Wat is er zo moeilijk aan je eigen rommel mee te nemen? In dit land is dat iets van de oudere generatie. Het wordt thuis vaak niet meer aangeleerd. In een land als Zwitserland is het een ander verhaal: vaak wat ander treinpubliek, andere opvoeding (lees: strakker, gedisciplineerder), meer geld (kunnen) investeren in schoonmaak en als gevolg daarvan veel schonere treinen, brandschone ramen, sommige treinen hebben zelfs vloerbedekking. Dat laatste hoef je in Nederland al helemaal niet te proberen.
Overigens helpt het ook als NS wat grotere prullenbakjes plaatst in de trein , die dingen zitten na 1 koffiebeker al vol. Men heeft dan gauw de neiging om hun prul tussen de tafeltjes te douwen, naast de stoel te zetten, onder de stoel te zetten, op de stoel te zetten of gewoon op de grond te gooien.
Maar goed, alle treinen een revisie geven puur om prullenbakjes lijkt me niet zo goedkoop...
Ik voel er ook weinig voor om het zelf te doen. Ik vind dat ik mijn steentje al genoeg bijdraag door, geen troep te maken,en als het vies is het treinstelnummer te melden via de NS klantenservice, zodat zij het door kunnen sturen naar de schoonmaak.
Ik vind het heel nobel dat jij iets wilt doen aan de vieze treinen, maar ik denk dat er een gedragsverandering nodig is om de trein, de stad, het land schoon te houden.
Daar start het mee inderdaad, het blijft anders dweilen met de kraan open. Het is ongelooflijk wat ik als dagelijkse reiziger iedere keer weer zie. Er lijkt me ook niet tegenop te werken. Wat is er zo moeilijk aan je eigen rommel mee te nemen? In dit land is dat iets van de oudere generatie. Het wordt thuis vaak niet meer aangeleerd. In een land als Zwitserland is het een ander verhaal: vaak wat ander treinpubliek, andere opvoeding (lees: strakker, gedisciplineerder), meer geld (kunnen) investeren in schoonmaak en als gevolg daarvan veel schonere treinen, brandschone ramen, sommige treinen hebben zelfs vloerbedekking. Dat laatste hoef je in Nederland al helemaal niet te proberen.
Disipline. daar draait het denk ik wel om.
Ik denk dat een jaar dienstplicht wel weer eens noodzaak wordt
vanaf 18 jaar (geen uitstel mogelijk) strak drillen zowel man als vrouw wellicht toch niet zon slecht idee is.
Een jaartje vrijwillgerswerk is iets beter in mijn optiek.
Voor mijn middelbare school moest ik verplicht 48 uur vrijwillgerswerk doen bij een vrijwilligersorganisatie, ik kreeg een inzicht in hoe het er aan toe ging en kreeg meer respect voor vrijwilligers ♂️.
Heb zelfs ook nog een tijdje m'n moeder geholpen met vrijwilligerswerk voor ouderen.
Je leert daar een hoop.
Dienstplicht is heftig, ookal leer je daar ook veel.
treinen zijn niet ontworpen om snel en eenvoudig schoongemaakt te worden. Als dat wel het geval zou zijn zou de vloer een vlakke rechthoek zijn met daarop de stoelbevestiging. Maar nee, eerst de techniek, dan de vervelende opdracht dat er reizigers in moeten. Dat het schoon gemaakt moet worden daar denken we niet over na. Even een emmertje zeepsop over de vloer en afspoelen gaat niet vanwege de hoogte verschillen.
Disipline. daar draait het denk ik wel om.
Ik denk dat een jaar dienstplicht wel weer eens noodzaak wordt
vanaf 18 jaar (geen uitstel mogelijk) strak drillen zowel man als vrouw wellicht toch niet zon slecht idee is.
Wie dat voorstelt pleegt politieke zelfmoord. De NAVO was ooit bedoeld als verdedigingsorganisatir maar wil inmiddels de hele wereld gaan bestieren.