Skip to main content

Zondag 29 September 2024.
Een paar dagen geleden had ik reisasistentie aangevraagd, omdat ik vandaag van Enschede naar Rijssen wilde reizen met de trein en scootmobiel. Ik had NS gebeld omdat het me niet via de App lukte.
Ik geloof dat ik Donderdag gebeld had. Een vriendelijke dame die zei dat er geen treinen reden op een gedeelte van het traject dat ik moet reizen om in Rijssen te komen, maar dat er bussen ingezet zouden worden. Ik reageerde: "Maar mijn scootmobiel kan niet in die bus worden gereden. Is er geen andere optie beschikbaar"? Ze bood me een rolstoeltaxi aan, en dat had ik geaccepteert. Ik ging er dus van uit dat ik zou worden opgehaald vanaf station Enschede naar station rijssen (het ging tenslotte om een treintaxi, en de trein stopt ook niet bij mijn voordeur... 😉 ) te reizen. Dus ik stond al ruim opt ijd bij het station te wachten op een taxi die me met scootmobiel zou wegbrengen.
Terwijl ik zat te wachten was er een jongeman (ik denk een jaar of 25) die aardig stoned was geloof ik. Eerst vroeg hij een voorbijganger om een sigaret, die de voorbijganger gaf aan de man die ongeveer 25 leek te zijn en hij mocht de aansteker ook houden van de voorbijganger (een dame met een mooie witte jas).
De voorbijganger liep weer weg.
Maar toen een (ik denk) minuut of 10 later de man die een sigaret had gekregen weer terugkwam, begon die de prullenbakken te bekijken van binnen en zocht, denk ik, naar eten. Toen begon hij te huilen... en liep het station binnen. Ik had het niet kunnen filmen dat hij in de prullenbakken zat te neuzen want ik had tegenlicht van de zon, en dan zie je niks op de camera. Hij liep op een gegevenmoment langs me heen, en ik dacht: "Als ik er nú iets van ga zeggen van zijn gedrag, dan denk ik dat het niet goed uit gaat pakken voor mij én hem". Dus hield ik mijn mond en deed alsof ik niks zag. Puur uit eigen veiligheid als eerste. Ik kan geen 0900 nummers bellen met mijn telefoon dus politie kon ik ook niet bellen voor hulp, en 112 bellen daar vond ik het niet erg genoeg voor. Het was immers alleen dat ik me stoorde aan het gedrag van die man? Ik was alleen blij datie het station binnenliep. Daar hangen camera's en ik hoop dat die man op film staat daar.
Ondertussen was ik nog steeds aan het wachten op de taxi die maar niet kwam. En toen die om 9.45 uur nóg niet kwam, ben ik maar eens gaan bellen omdat ik tóch om half 11 in Rijssen wilde zijn. Er werd gezegd dat de taxi waarschijnlijk vertraging had opgelopen. Dus ik ging er van uit dat er wél een taxi in aantocht was omdat de persoon aan de telefoon zei dat er vertraging was waarschijnlijk. Als ze had gezegt dat er geen taxi zou komen omdat deze niet beschikbaar was, dan was ik , denk ik, wel boos geworden maar niet zoals ik eventjes later werd. Ik moest een 10 minuten tot een kwartier wachten en als er dan nog niks was dan zou ik weer terug moeten bellen. Maar, ik denk, een paar minuten later belde er iemand op die zei dat er geen taxi op tijd zou kunnen komen omdat deze toen niet beschikbaar zou zijn. Nou, geloof me, de stoom van boosheid kwam uit mijn oren spreekwoordelijk gezien. Maar ik koos ervoor om aan de telefoon geen boosheid te laten zien, maar wel te laten merken dat ik teleurgesteld ben. Want dat ben ik toch écht wel. Ik had me ZO op een kerkdienst gehoopt in Rijssen, maar die kon dus niet doorgaan omdat ik om half 11 in Rijssen wilde zijn, en ik dát dus niet ging redden. Langer wachten wilde ik niet, dus koos ik ervoor om te zeggen dat de reis geannuleerd zou worden.
Toen de persoon aan de telefoon ophing toen begon ik wél te schelden. Niet op de persoon op zich, maar wel op de situatie die toen voor mijn gevoel ontstaan was. Een boosheid vanuit teleurgsteld zijn dat de communicatie niet goed was geregeld.
Terwijl ik met dit emailtje bezig was werd ik gebeld door een taxibedrijf die zich afvroeg waar ik was omdat de taxi in Rijssen op mij stond te wachten. Ik was net wat bekomen van de boosheid toen ik , bij het horen van dít telefoontje, wéér leek te gaan ploffen. Maar ik kon mijzelf inhouden want de situatie veranderde toch niet. Het was alleen voor mij een bevestiging dat de communicatie en planning (of hoe ik dat noemen moet) echt niet goed was verlopen.
Ik snap dat er geen taxi beschikbaar was, maar ik had de rit al  een paar dagen van te voren geboekt (...). Zelfs al zou de treintaxi (zoals ik het voor mijn gemak maar eventjes noem) een avond van te voren worden afgezecht, dan had ik niet voor niks naar station Enschede hoeven komen. Nu is dat kwa weer nog uit te houden, maar als het binnenkort kouder word (en sneller donker) dan word dat écht een probleem voor mij!
Ik heb eventjes bij thuiskomst mijn boosheid kunnen ventileren bij begeleiding van 'wonen met zorg' waar ik onder woon. Daarna ben ik een ronde met de scootmobiel wezen rijden of letterlijk af te koelen. Dat heeft gelukkig geholpen. Niet veel maar toch wel iets. 
Als ik dit mailtje bij thuiskomst had geschreven dan was het echt een andere toon geweest. Nu is die (in vergelijking met hoe het mailtje uit zou vallen als ik die meteen had geschreven) veel respectvoller geworden. Want boosheid is niet iets wat de situatie veranderd en ik heb mijzelf er alleen maar mee als ik de rest van de dag boos blijf.
Het punt wat ik wil maken is dat ik absoluut flink teleurgesteld ben in het gebeuren. Maar het is voor mij wél weer een les geweest in 'omgaan met emoties'. Praktijkles noem ik het maar. En stukje bij beetje word ik daar steeds beter in (alhoewel ik het absoluut véél te langzaam vind gaan. Maar... een fundament van een huis is óók niet in een dag gebouwd...).
Ik hoop dat een volgende rit (waarschijnlijk over 2 weken, en dan weer met scootmobiel) naar Rijssen toe beter zal gaan! Omdat kerkgang voor mij erg belangrijk is, en ik (ja ik weet het, het klinkt wel appart) in de discotheek van Rijssen , Lucky, de kerkdienst heb. 
Ik kan met het versturen van dit emailtje mijn boosheid achter mij laten en weer verder gaan met de dingen van de dag.

~~~~~~~~~~~~ 
heenreis:

Relatienummer: .......        

Ons kenmerk: .......

Tijd
Station
Spoor
Assistentie
09:44
Enschede
Taxi
Taxivervoer
bij de taxistandplaats
Terugreis:

Relatienummer: .......      |      

Ons kenmerk: .......
13:30
Rijssen
Taxi
Taxivervoer
bij de taxistandplaats

*
"Ik heb liever aan het eind van de week een stuk weekgeld over, dan dat ik aan het eind van mijn weekgeld een stukje week over heb".

Geen reactie

Reageer