Alternatief vervoer bij werkzaamheden op de Zuidtak in Amsterdam | NS Community

Alternatief vervoer bij werkzaamheden op de Zuidtak in Amsterdam

  • 4 December 2021
  • 13 reacties
  • 366 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties

Dit weekend zijn er werkzaamheden tussen Amsterdam RAI en Duivendrecht.

Dit gegeven levert nogal vreemde reisadviezen op. Zeker omdat ik geen alternatief vervoer in de vorm van bussen heb kunnen vinden in de reisplanner.

Plan je via de NS Reisplanner een reis van Amsterdam RAI naar Weesp dan krijg je ingewikkelde reis via Amsterdam Bijlmer ArenA en Duivendrecht. (De 5700-serie rijdt van Duivendrecht via Hilversum naar Utrecht). Iedereen met enige lokale kennis weet dat dit onzin is. Je reist met metro lijn 50 van Amsterdam RAI naar Diemen Zuid en stapt daar over.

 

 

Het kan dus 14 minuten sneller dan het reisadvies van NS.


13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het kan sneller, maar is niet met NS en zal dan niet als alternatief gegeven worden vanwege extra kosten.

Badge +3

Goede vondst!

NS vond het blijkbaar niet nodig om GVB metro 50 in te zetten, want er is immers een (omreis)route met de trein.

Dat je via Bijlmer door poortjes moet is logisch, maar om dat ‘noodzakelijk uit- en inchecken’ te noemen klinkt nogal dramatisch (oh jee wat moet ik daarvoor doen? Niets dus).

Het is inderdaad omreizen (16 TE t.o.v. 11 TE) tussen RAI en Weesp, en dat kost dan € 4,00 i.p.v. € 3,30 bij 2e klas voltarief.

De metro RAI - Diemen Zuid kost € 1,98 en de trein naar Weesp (2e klas voltarief) € 2,50 dus in totaal € 4,48

Ook prima natuurlijk, want met een NS abonnement goedkoper en sneller, maar dan betaal je wel voor de metro natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +1

Misschien eens aan NS vragen waar die bussen gebleven zijn?

Badge +3

Misschien eens aan NS vragen waar die bussen gebleven zijn?

Die zijn en komen er niet, want je kunt omreizen via Bijlmer (of GVB metro 50 op eigen kosten).

Maar zie:

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11122-4-december-2021-werkzaamheden-schiphol-lelystad-schiphol-amersfoort

Als je daar de details opzoekt zijn er wel bussen soms, zoals

 Op zondag 5 december 2021 tussen 07:00 en 10:05 uur:
  • Er rijden bussen tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI.

en 

Tussen zondag 5 december 2021 22:05 uur en maandag 6 december 2021 00:25 uur:
  • Er rijden bussen tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI.

Voor vanaf RAI naar Weesp heb je daar niets aan natuurlijk, maar de melding over werkzaamheden is vanaf Schiphol…

RAI wordt in zoverre getroffen dat je kunt omreizen om naar Duivendrecht/Weesp te komen, zonder bus want deze brengt je naar Bijlmer:

  • Intercity 3100 (Schiphol Airport - Utrecht C. - Nijmegen):
    • rijdt niet tussen Schiphol Airport en Amsterdam Zuid
    • stopt extra in Amsterdam RAI
Reputatie 7
Badge +3

Waar het mij om gaat is dat NS conform de concessie afspraken moet maken met regionale vervoerders over alternatief vervoer. Dit is de zoveelste keer dat NS geen afspraken heeft gemaakt met GVB en dus de niet voldoet aan de concessievoorwaarden.

Het is tamelijk onzinnig en klantonvriendelijk dat NS bussen laat rijden tussen Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid terwijl er parallel aan het spoor een metro rijdt (lijn 50) die het ritje in 2 minuten doet. Met name op Amsterdam Zuid is het een behoorlijk stuk lopen van de bushalte naar het station.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat degene die dit bedacht heeft ooit van het station naar de bushalte is gelopen bij Amsterdam Zuid.

Er is wel een verzachtende omstandigheid voor NS: metro 50 begint zondag wat laat te rijden om de eerste trein te kunnen vervangen. 

 
Reputatie 7
Badge +1

Zag net op de screens dat ook deze werken blijkbaar weer eens zijn uitgelopen en de sperring tot 13.45 nu is aangegeven.

Terwijl toch vaak juist NS en die metro van GVB redelik goed blijken te kunnen samenwerken-of geldt date enkel voor het parralleltraject tussen CS en die Bemre?

Reputatie 7
Badge +3

Het staat blijkbaar niet op netvlies van degenen die het vervangend vervoer bij buitendienststellingen plannen.

Reputatie 7

Het staat blijkbaar niet op netvlies van degenen die het vervangend vervoer bij buitendienststellingen plannen.

 
 
×
 
 
 

Blijkbaar wil de klantenservice ook niet op dit topic reageren.

Die zien de bui ook al hangen waarschijnlijk, de verantwoordelijke hiervoor vinden gaat maan-den duren.

Reputatie 7

Die zien de bui ook al hangen waarschijnlijk, de verantwoordelijke hiervoor vinden gaat maan-den duren.

 

Ach dan beginnen we toch topic foutieve programmering……. nummer 2 :grinning:

Ik weet niet precies waarom metro lijn 50 geen optie is gemaakt bij deze werkzaamheden. Het alternatief is afhankelijk van meerdere factoren en bij deze werkzaamheden is een busdienst ingezet en als alternatief aangeboden. De exacte kosten-baten analyse hierbij ken ik niet, maar ik zal jullie feedback doorgeven. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet niet precies waarom metro lijn 50 geen optie is gemaakt bij deze werkzaamheden. Het alternatief is afhankelijk van meerdere factoren en bij deze werkzaamheden is een busdienst ingezet en als alternatief aangeboden.

… voor sommige reizen.

Badge +3

Poortjes open op Bijlmer zou ook nog kunnen, maar misschien niet zo’n goed idee op dat nogal ‘ongure’ station.

Reageer