Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

verwijderd

Badge +3

Robert B schrijft:  (gewist door Robert)

ik vind deze opmerking beneden alle peil en volstrekt respectloos

Verwijderd, was inderdaad nogal kort door de bocht.

dan zal ik mijn reactie ook verwijderen (als dat nog kan); je antwoord siert je

Reputatie 7

Zojuist een AD artikel verschenen...

Hou vol Loes en alle collega’s! :tired_face:

Absoluut !

Maar wederom: dat wordt in andere landen toch serieuzer aangepakt. Zo eentje wordt in zijn taas gevat en in staat van beschuldiging voor “aanval met gifstoffen” gesteld. Kijkt u maar .

Ik denk wel, dat die inbeschuldigingsstelling klopt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet wat voor straffen daar in België op staan, maar ze worden hier ook echt niet zacht aangepakt.

Reputatie 7
Badge +3

 

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20200327_82290602/cartoon-coronaspuger-heeft-spuugverleden

 

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk kan hij er dus niets aan doen, is aangeboren. Begin bijna medelijden te krijgen ...

Badge +3

Zullen we bij deze afspreken om in dit topic te reageren met grappige dingen?

 

Reputatie 7
Badge +3

Nou vooruit.

 

Reputatie 7
Badge +4

Roibert B. :Zullen we bij deze afspreken om in dit topic te reageren met grappige dingen?

 

Het is denk ik nu goed de relativering met wat humor om de narigheid te vergeten, van de ernst te scheiden - en dit is de ernst.

 

Daar was het ook voor opgezet.

Vandaag echt een rustig station Eindhoven gezien. Rond 8 uur niet eens een taxi beschikbaar aan de centrumzijde. Een toerist stond vreemd te kijken, toen er geen enkele auto voor het station stond. Vandaag niet op pad gestuurd, wel vragen gekregen en zonder te melden hield men ruime afstand. 

Een groep van 3 mannen even gemeld om aan de afstand te denken, kreeg meteen terug, anders boete van 400 euro toch? Neh, daar doe ik veel liever andere dingen mee. Ik gaf nog aan per persoon met een vrolijke toon. Meteen als antwoord, dan gaan we met het uitgespaarde geld op vakantie, zodra het weer kan.

Ik had meer problemen in de supermarkt om de afstand met mensen te houden. Het zal ongetwijfeld niet overal goed zijn gegaan, maar in Eindhoven was het echt uitgestorven.

 

Gisteren heb ik wel meerdere collega’s gesproken die op drukke treinen hebben gereden rondom Den Haag - Leiden.  Zelf ook wel wat drukte gezien maar mijn treinlengte was ruim voldoende voor de spreiding van deze mensen.

Reputatie 7
Badge +3

Het lekkere weer en wellicht ook de vrije dag van Goede Vrijdag nodigt denk ik al weer mensen uit tot reizen. Ben benieuwd hoe met Pasen gaat, al wordt het zo te zien Paasmaandag al een stuk koeler.

Vandaag is het geloof ik “de nationale neem een reistas, koffer of fiets mee naar je vitale beroep-dag”. Daarnaast ook super hoeveel gepensioneerden elke dag gaan werken met fiets of wandelschoenen.. Jongens, waar rijden we nou echt voor? Wie houden we voor de gek? #blijfnouthuis

https://twitter.com/MichelleV88/status/1248711769511677952

De Paasdagen heb ik ook nog verlof, ik mag me komende dinsdag weer in de strijd gaan werpen. Ik hoorde van een collega gisteren ook dat beeld, fietsen, groepjes mensen die echt een dagje uit gingen etc. Zelfs kuchende reizigers had mijn collega gespot 😰. 

Ik had gisteren en vandaag wel dienst maar vroeg in de ochtend, het beeld wat ik zag was dat het redelijk rustig was op de meeste trajecten in de vroege ochtend, sommige wat drukker maar de treinlengtes waren voldoende.  Wat wel opvalt is dat je inderdaad ook in verhouding veel mensen van de kwetsbare leeftijdscategorieën ziet reizen en veel jongeren.

Maar van de collega's die wat later op de dag dienst hadden hoor ik hele andere verhalen, volle treinen met inderdaad mensen met flinke tassen bij zich, mensen met fietsen (ook hier weer veel in de oudere leeftijdscategorie) en zelfs een groep wielrenners die met fiets en al in de trein mee wilde.

Ook veel gezinnen die met het hele gezin er op uit trokken met tassen en fietsen.

Dit geeft in de middag en avond dus DRUKKE treinen waarbij de waarschuwingen om wel voldoende afstand te houden totaal genegeerd worden en dat terwijl de treinen in lange samenstelling rijden.

Dit geeft dus allerminst de indruk dat er alleen noodzakelijke reizen gemaakt worden en reizen van en naar het werk.  Dit veroorzaakt toch wel de nodige frustratie bij collega's omdat ook zij in het gezin of familie te maken hebben met risico patiënten en zodoende het risico zoveel mogelijk willen beperken om besmet te raken. Het gevoel leeft dat mensen onnodig risico's nemen maar daarbij ook de risico's voor anderen verhogen door niet noodzakelijke reizen te ondernemen. En dat terwijl veel NS collega's niet naar hun ouders gaan en andere de kleinkinderen niet langs willen hebben allemaal uit angst dat zij de oorzaak kunnen zijn van een besmetting omdat ze toch veel in aanraking komen met verschillende mensen in de treinen.

Dus bij deze nogmaals de oproep:

Reis alleen als het noodzakelijk is en anders niet, denk ook even aan andere mensen die wel noodzakelijk met de trein moeten.

 

Badge +3

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

Wel typerend dat deze trein vandaag uit slechts zes bakken SLT bestond, waar deze afgelopen weken met tien bakken reed. We moeten dit samen doen, dus het zou ook helpen als NS de treinen lang genoeg maakt. 

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

 

En hoe druk was het in de volgende trein?

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.


Zo sta ik er inmiddels zelf ook in, normaal zou ik een trein niet laten opheffen vanwege de drukte en met aangepaste rijstijl een hele volle trein toch rijden om de mensen toch van A nar B te kunnen brengen.  Echter nu met het corona virus en de risico’s die daarmee samenhangen voor zowel reizigers als treinpersoneel zal mijn afweging en die van veel HC’s heel anders zijn.  Hoe spijtig dit ook is voor de reizigers maar wij voldoen op dat moment niet meer aan de ook ons opgelegde voorschriften dat we reizigers mogen vervoeren mits er 1,5 mtr. ruimte is tussen de reizigers.

En om dan te komen met een opmerking dat de NS de treinen lang genoeg moet maken is weer zo’n dooddoener. Niemand hier weet de reden op dit moment dat deze trein korter is dan de afgelopen 2 zaterdagen, misschien was de trein de afgelopen 2 zaterdagen wel rustiger of was er vanmorgen een probleem met het andere treinstel. Of was deze trein afgelopen weken heel rustig en is er daarom een treinstel minder ingezet vandaag.

Of er waren zoals ik eerder ook al aangaf veel meer mensen onderweg vandaag omdat het mooi weer was en we toch ergens naar toe wilden gaan met de trein terwijl dit niet noodzakelijk was. De treindienst van de NS is nog steeds afgestemd op mensen die noodzakelijk moeten reizen zoals ook overeengekomen is met de minister.

Jeroen, 

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

En om dan te komen met een opmerking dat de NS de treinen lang genoeg moet maken is weer zo’n dooddoener. Niemand hier weet de reden op dit moment dat deze trein korter is dan de afgelopen 2 zaterdagen, misschien was de trein de afgelopen 2 zaterdagen wel rustiger of was er vanmorgen een probleem met het andere treinstel. Of was deze trein afgelopen weken heel rustig en is er daarom een treinstel minder ingezet vandaag.

 

We moeten dit samen doen. Dit vereist van eenieder maximale inspanning. Het zou NS dan ook sieren om de treinen die wel rijden voldoende lang te maken. 

De tijd van die slappe NS-smoesjes moet nu toch echt voorbij zijn!

 

Reputatie 7
Badge +3

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

 

En hoe druk was het in de volgende trein?

Die volgende is ook opgeheven vanaf Gouda, die erna (4040) was verlengd naar 2 x 6. Vanaf Woerden zijn de 4036 en 4036 weer ingelegd als 304036 en 304038

Reputatie 7
Badge +3

En om dan te komen met een opmerking dat de NS de treinen lang genoeg moet maken is weer zo’n dooddoener. Niemand hier weet de reden op dit moment dat deze trein korter is dan de afgelopen 2 zaterdagen

 

Zeggen dat er veel mensen in de trein zaten terwijl dit niet noodzakelijk was is net zo'n dooddoener. Dat weet je namelijk ook niet zeker. De capaciteit op Rotterdam - Amsterdam is natuurlijk wel extreem verlaagd.

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

 

En hoe druk was het in de volgende trein?

Die volgende is ook opgeheven vanaf Gouda, die erna (4040) was verlengd naar 2 x 6. Vanaf Woerden zijn de 4036 en 4036 weer ingelegd als 304036 en 304038

En ook de 4038 bestond uit zes ipv de tien bakken die afgelopen weken gebruikelijk waren. 

Ik zal verder niet te snel oordelen en begrijp dat NS Belangrijke Redenen heeft om deze treinen korter te laten rijden die zwaarder wegen dan veiligheid van reizigers en personeel. 

Reputatie 7
Badge +3

En om dan te komen met een opmerking dat de NS de treinen lang genoeg moet maken is weer zo’n dooddoener. Niemand hier weet de reden op dit moment dat deze trein korter is dan de afgelopen 2 zaterdagen, misschien was de trein de afgelopen 2 zaterdagen wel rustiger of was er vanmorgen een probleem met het andere treinstel. Of was deze trein afgelopen weken heel rustig en is er daarom een treinstel minder ingezet vandaag.

Of er waren zoals ik eerder ook al aangaf veel meer mensen onderweg vandaag omdat het mooi weer was en we toch ergens naar toe wilden gaan met de trein terwijl dit niet noodzakelijk was. De treindienst van de NS is nog steeds afgestemd op mensen die noodzakelijk moeten reizen zoals ook overeengekomen is met de minister.

Planning van de 4036 en de ook opgeheven 4038 was SLT6, volgens verloop planning afgelopen dinsdag al zo gepland. Het was dus in ieder geval geen kwestie van probleem met ander treinstel vanmorgen. Beide treinen waren tot en met vorige week zaterdag SLT10. Wellicht wel vorige week en de week ervoor zo rustig dat nu een 6 genoeg leek en dan fijn vanwege het mooie weer allerlei fun reizigers. 

Het zou ook nog met de werkzaamheden rond Asd te maken kunnen hebben, de 4000 rijdt Rtd - Asd vv. en er is een 704000 Zd - Amr vv. 

Fun reizigers of niet, NS slaat hier de plank volledig mis. Met mudje volle opstelterreinen in het hele land is er gewoon geen enkel excuus. 

Reageer