Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7748 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


959 reacties

Ik merk veel van de versoepelingen en helaas is dat niet allemaal positief te noemen. Veel reizigers op het station willen geen mondkapje meer dragen en je merkt in de trein dat het echt een item blijft. 

Het wordt drukker en gelukkig kom ik nu ook veel dagjesmensen tegen. Das gezellig en men heeft plezier om weer weg te gaan. De gezellige gesprekken komen weer op gang, de bekende vragen worden weer gesteld, dus de sfeer is absoluut beter in de trein. 

In de avonden kom je ook de dronken studenten en jongeren weer tegen. Het begint weer een beetje op het oude normaal te lijken. Gezellig met je dronken kop 2 man de wc opgaan, niet op slot doen en je vrienden openen gezellig de deur. Geeft weer hilarische momenten, gelukkig heeft men een vrolijke dronk over zich en kan men de lol ervan inzien.

Het "knokken" is ook weer terug, een groep vrienden die wat fysiek zijn en vervolgens netjes reageren als je als HC ff polshoogte komt nemen. 

Ook word ik weer vaker uitgenodigd om met de groepen studenten mee te gaan stappen. Dat soort ongein heb ik meer dan een jaar gemist. 

Het is gelukkig weer meer omschakelen naar het oude, vertrouwde werk, behalve dan dat er nog een mondkapplicht is. De stations worden drukker, de "problemen" bij de poortjes komen ook terug, toeristen zie je ook meer, maar ik hoop dat we weinig last gaan krijgen met die Deltavariant. Het virus is er gewoon nog steeds en dat maakt het niet makkelijk.

Ook het verstoorde kijken van reizigers, die te laat bij de trein zijn. De deuren zijn al dicht en dan toch hopen dat de deur nog opengaat. Ook die situaties zijn aan het terugkomen.

Straks weer late dienst. Ik ga het beleven welke sfeer er vanavond weer is.

Het zijn pittige diensten geweest. Ondanks de mondkapjes soap, ben ik nu weer meer het echte werk mogen leveren.

Vorige week was ik onderweg met de Intercity toen er een alarmoproep binnenkwam van een spoorloper, mogelijk suicidaal. Das altijd pittig. Zeker als er veel volk in de buurt is. Het is ook vreemd als er 2 treinen tot stilstand komen, een spoorwegovergang dicht blijft liggen om te zien wat er aan de hand is. Als je dan als HC, dus als herkenbaar NS-er de trein uitgaat, dan zie je de opluchting. Er is iemand due weet wat er moet gebeuren. Gelukkig is alles goed afgelopen en heeft de politie als omstanders goed meegeholpen, dan ben ik altijd blij, ondanks de adrenalinekick die je erdoor krijgt en heel scherp wordt. Dat kost veel energie, maar de goede afloop doet ook erg goed.

Een mindere dienst heb ik helaas ook gehad met physieke agressie. Het ging om een vervoersbewijs. Het is niet echt tof als je als HC controle houdt, vervolgens een reiziger naar het toilet wil en daarna pas een vervoersbewijs laten zien. Het is laatst echt ge-escaleerd waarbij de reiziger agressief reageerde en me gezellig omver wilde duwen. We hebben hem kunnen aanpakken met hulp van de politie.

Een andere reiziger probeerde hetzelfde, dus eerst naar de wc proberen te gaan. Dit bleef tot een normaal gesprek en ook voor deze reiziger gold dat het niet klopte. Ook dat netjes geregeld.

Wel merk ik dat ik een stuk verhard ben in alle scheldkannonades die ik te verwerken krijg. Bijna alle ziektes heb ik wel voorbii horen komen. Alle onzedelijke zaken ook trouwens. Mijn familie is er nog niet bij betrokken geweest. Ook moet ik gewoon in me hok blijven zitten. Het enige wat ik mis is dat ik een racist ben. Zal komende week wel weer in het scheldwoordenboek gebruikt gaan worden. 

Vanaf morgen komen er versoepelingen en ik hoop dat het normaal blijft verlopen. Ik ga het zien dit weekend.

 

We zijn weer wat verder met een aantal diensten. Het wordt steeds drukker in de trein, dat zie je wel, maar vergelijkbaar met voor Corona, dat toch zeker niet. De agressie neemt nog steeds toe. Helaas. 

Ik controleer vaak en het valt me mee war betreft vervoersbewijzen. Toch zijn er mensen die kaartjes voor anderen regelen en daar extra geld voor vragen. Dit zie je vaak bij asielzoekers en toeristen gebeuren. De kaartjes zijn dan vaak niet eens goed, dus krijgt men te maken met een staande houding voor een nieuw kaartje. 

Het stuk kleuterjuf mondkapjes blijft, reizigers zijn soms echt heel vervelend. Zien ze mij, snel mondkapje goed opdoen. Ze denken dan dat ik dat niet zie, maar als ik elke keer hier iets van moet gaan zeggen, eindig ikzelf in een psychiatrische instelling, dus voor al deze reizigers, we zien alles, maar denken ook aan onze gezondheid en vinden dit zielig gedrag. Geldt ook voor mijn eigen collega's die zo handelen.

Kortom, hopelijk snel terug naar normaal. Ik zie al weer vaker de voeten op de bank, backpackers die de weg kwijt zijn en dan maar langs het spoor gaan lopen en zwanen op het spoor. Dat was voor mij ook weer ff geleden. 

Illegale telefoonopladers treffen. Zeer slim om dat te zeggen waar een HC in de buurt staat. Alsof het een vrijbrief is. Tja, extra duur kaartje en je mag blijven zitten hoor. 

De deuropentrekkers, de late instappers (ze wachten toch wel op me), fietsen op verkeerd balkon plaatsen, ik kom ze weer vaker tegen, dus ik begin gelukkig weer meer me oude werk te zien. Maakt me blij. Absoluut.

 

Badge

Tsja Ik kom net terug van een reisje Castricum - Groningen v.v., zo'n 450 km en de hele dag niet gelogen geen enkel personeelslid van NS gezien in de trein. (Oh ik herinner me nu dat ik wel iemand in zo’n gele jas in de 1e klas heb zien zitten. Ik heb veelal in de stilte coupé gezeten (de 2 keer 6 aan elkaar). Helaas daar ook weer een man en een vrouw van Groningen en Assen druk kletsend zonder mondkapje. Toen ik er wat van zei was het antwoord: “ïk ben volledig gevaccineerd en waar oik ij mee bemoei” Vrouw met kind tussen Zaandam en Amsterdam Centraal in de stiltecoupe: Ja mijn kind hoeft niet stil te zijn. Toen ik laatst door 2 oudere dames er op werd gewezen dat mijn kind stil moet zijn in de stilte coupe heb ik geantwoord: U bent vroeger toch ook kind geweest. 

 

De betalende reiziger moet zich tegenwoordig maar zien te redden. Van personeel zoals gemeld totaal niets te bekennen. (Zelfs gastheerschap is inmiddels al teveel moeite). Ik heb de laatste tijden al meerdere ruzies hierdoor zien ontstaan. (De maatschappij is de laatste maanden zeer snel aan het verharden, NS kijkt alleen maar van de zijlijn toe. Binnenkort gaat er een keer een aso echt over de rooie en dan is Leiden in last.)

 

Het rookverbod op de perrons is het volgende lachwekkende punt. In het verleden stonden de rokers bij de rookpaal en konden de overige reizigers hier met een grote boog omheen lopen. NS heeft nu de rookpalen verwijdert en dit heeft nu tot gevolg dat iedereen op de bankjes zit te roken, want ja aan handhaven doet NS anno 2021 niet meer. In plaats van minder overlast is er nu dus veel meer overlast voor de niet rokende reiziger. 

 

Ik ben wel een beetje klaar met de NS

Jouw verhaal geeft heel duidelijk aan waar het aan schort, het FATSOEN van de mensen en het rekening houden met de medemens,  Helaas lijkt dat steeds meer een gepasseerd station in onze samenleving die gewoon steeds asocialer wordt.  En op locaties waar veel mensen bij elkaar zijn zie je dat natuurlijk het eerst, zoals bv de trein.

 

Dat het niet zien van een personeelslid van de NS er voor zorgt dat er ruzies ontstaan in de trein is natuurlijk de grootste onzin die er maar is, dat zou inhouden dat als er wel een personeelslid voorbij is gekomen dat er geen ruzie ontstaat.  Je suggereert nu dat mensen ruzie maken omdat er geen personeelslid van de NS langs is gekomen. :rofl:

Overigens zie je in de stilte coupes 2x6 amper dat er iemand voorbij komt zeker als je niet die kant op kijkt, dan toch kan er een personeelslid van de NS voorbij gelopen zijn zonder dat jij dat hebt opgemerkt. Ik neem in ieder geval aan dat je meer naar buiten kijkt dan naar de kant van het smalle gangetje.

En elke dag zijn er de nodige incidenten met agressie in de treinen en dat neemt helaas alleen maar toe doordat mensen steeds asocialer worden en minder rekening houden met hun medemens. Een recent voorbeeld van hoe mensen ook gewoon meteen agressief naar ons reageren kan ik je wel geven.

Ik loop in Groningen langs mijn trein naar de cabine toe en zie iemand met zijn voeten op de stoel, ik stap om die reden de coupe in en vraag de persoon zijn voeten van de stoel te halen aangezien de stoel er is om op te zitten en niet dient als voetenbank.  De persoon in kwestie begon meteen met dreigende taal in mijn richting en kwam dreigend mijn kant op.  Nu ben je dan bij mij aan het verkeerde adres want ik ben niet zo snel onder de indruk van dat soort gedrag.  Vervolgens werd ik beschuldigd van racisme, nou ik weet niet in hoeverre het racisme is als ik iemand aanspreek omtrnet voeten op de bank. Nu heb ik omdat de mogelijkheden die ik als machinist heb beperkt zijn V&S gevraagd om mijn kant op te komen zodat zij eventueel konden ingrijpen als het verder uit de hand liep. Uiteindelijk is de passagier uti de trein verwijdert op mijn verzoek aangezien de agressie aanhield en wij moesten vertrekken. Of je nu wel of geen NS logo op je kleidng hebt maakt dus totaal niet uit hoe mensen reageren, respect voor de medemens is er in dit soort gevallen niet meer.

En wat denk jij dat dit doet met collega's die hier meermalen per dag me ete maken hebben zoals de Hc’s op onze treinen. Het is een keer teveel en dan vallen deze collega’s vaak langdurig uit vanwege mentale problemen. Dat hebben we dan te danken aan onze samenleving.

En wat betreft het rookverbod op de stations, dit is een Prorail besluit geweest echter zet Prorail geen handhavers in en hebben ze ook niet de moeite genomen om niet roken stickers op de stations op te plakken. Waar moet een roker nu aan herkennen dat roken verboden is op het station??  Ik spreek geregeld mensen aan die staan te roken op het station, zowel in persoon als via de mooie optie van omroepspeakers aan de buitenzijde van de sprinters.  Als ik ze in persoon aanspreek geven ze vaak aan niet op de hoogte te zijn van het rookverbod maar ze maken daarna wel meteen hun sigaret uit op een enkele uitzondering na.  Met stickers dat er niet gerookt mag worden denk ik dat je al heel veel oplost van het roken op het station.

 

En wat betreft je laatste opmerking, je kiest zelf voor de trein als vervoersmiddel niemand dwingt je er toe en je hebt de vrijheid om een ander vervoersmiddel te nemen.

Badge +3

Roken veroorzaakt ook overlast op onoverdekte perrons. rokers hebben bij het station in mijn buurt de gewoonte om overdekt te staan/zitten roken, dat zal op andere stations niet anders zijn.

Check, dat is op andere stations niet (veel) anders inderdaad. Inclusief NS personeel, foei! :sleeping:

Vraag me overigens (Eindhoven) af of helemaal lopen voor een pauze naar hun ‘nieuwe’ Neckerspoel kantine (zonder rookruimte neem ik aan, rookvrije wereld?) het waard is om een boete voor jezelf te ontlopen, als je toch ergens achteraan op spoor 5/6 staat, naast het oude verblijf… 

Kom je misschien een @Loes tegen, die dan zegt “dat is niet de bedoeling sinds oktober 2020 of zo”

https://nieuws.ns.nl/prorail-en-ns-samen-naar-een-rookvrij-station

Rookpalen, peukentegels en andere ‘voorzieningen voor die verslaafden’ weg. Mag niet meer!

Goed idee zeg... Want dan stopt al die ‘rookoverlast’ natuurlijk ook meteen :rolling_eyes: Kuche uche er staat een diesel bus te ronken bij het station zonder passagiers, wegens de airco of zo (krijgen we anders niet comfortabel). :sleeping:

Reputatie 7
Badge +3

Onwaarschijnlijk dat roken overlast veroorzaakt tenzij t desbetreffende station volledig overdekt is. ook NS personeel doet t nog vaak, keurig buiten het overdekte gebied, dus zo'n issue zal het echt niet zijn. ook zij moeten hun rookje doen en tijd om het station te verlaten zal er wel niet zijn.


Roken veroorzaakt ook overlast op onoverdekte perrons. rokers hebben bij het station in mijn buurt de gewoonte om overdekt te staan/zitten roken, dat zal op andere stations niet anders zijn. NS personeel heeft in hun pauze alle gelegenheid om te roken. Hebben zij geen tijd om het station te verlaten, dan hebben zij geen pauze.

Reputatie 1

Onwaarschijnlijk dat roken overlast veroorzaakt tenzij t desbetreffende station volledig overdekt is. ook NS personeel doet t nog vaak, keurig buiten het overdekte gebied, dus zo'n issue zal het echt niet zijn. ook zij moeten hun rookje doen en tijd om het station te verlaten zal er wel niet zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Goed idee, kids mee in de stiltecoupé! :rofl:

Ach, je kunt ook met een groep gaan voetballen in de 1e klas (zonder geldig vervoersbewijs).

Badge +3

Goed idee, kids mee in de stiltecoupé! :rofl:

Reputatie 5

Tsja Ik kom net terug van een reisje Castricum - Groningen v.v., zo'n 450 km en de hele dag niet gelogen geen enkel personeelslid van NS gezien in de trein. (Oh ik herinner me nu dat ik wel iemand in zo’n gele jas in de 1e klas heb zien zitten. Ik heb veelal in de stilte coupé gezeten (de 2 keer 6 aan elkaar). Helaas daar ook weer een man en een vrouw van Groningen en Assen druk kletsend zonder mondkapje. Toen ik er wat van zei was het antwoord: “ïk ben volledig gevaccineerd en waar oik ij mee bemoei” Vrouw met kind tussen Zaandam en Amsterdam Centraal in de stiltecoupe: Ja mijn kind hoeft niet stil te zijn. Toen ik laatst door 2 oudere dames er op werd gewezen dat mijn kind stil moet zijn in de stilte coupe heb ik geantwoord: U bent vroeger toch ook kind geweest. 

 

De betalende reiziger moet zich tegenwoordig maar zien te redden. Van personeel zoals gemeld totaal niets te bekennen. (Zelfs gastheerschap is inmiddels al teveel moeite). Ik heb de laatste tijden al meerdere ruzies hierdoor zien ontstaan. (De maatschappij is de laatste maanden zeer snel aan het verharden, NS kijkt alleen maar van de zijlijn toe. Binnenkort gaat er een keer een aso echt over de rooie en dan is Leiden in last.)

 

Het rookverbod op de perrons is het volgende lachwekkende punt. In het verleden stonden de rokers bij de rookpaal en konden de overige reizigers hier met een grote boog omheen lopen. NS heeft nu de rookpalen verwijdert en dit heeft nu tot gevolg dat iedereen op de bankjes zit te roken, want ja aan handhaven doet NS anno 2021 niet meer. In plaats van minder overlast is er nu dus veel meer overlast voor de niet rokende reiziger. 

 

Ik ben wel een beetje klaar met de NS

Toch weer wat diensten verder. Ik zie het drukker worden, maar voor mijn mentale gezondheid is het niet goed meer. Ik zie ook op dit forum veel topics over de coronamaatregels. Ik kan je zeggen dat de maatschappij verder ontwricht is en we staan veel verder van eljaar af dan ooit tevoren.

Je hebt de mensen, die corona als griep zien, de maatregels onzin vinden, moeite hebben dat ze vrijheid moeten inleveren, discriminatie in alle lagen en ook mensen die respectloos zijn voor iedereen.

Iedereen mag zijn mening hebben, maar blijf respectvol naar elkaar toe. Voor mij ben ik het onderhand zat om voor racist of k*****hoer uitgemaakt te worden. De groep die dat roept, zijn de mensen die niet willen zien dat ook zij geen uitzondering zijn op aanspreken en handhaven. Als ik iets terug zou zeggen met dat soort schuttingtaal, dan gaan ze over de flos, want ik mag niet reageren. Dit soort mensen is zwaar irritant, en het komt nu het meeste voor als je aanspreekt of handhaaft op coronamaatregels.

Het ergste is dat men durft om met een medische uitzondering in een volle trein te stappen, zonder enige bescherming. Sorry,maar dan heb je het spel niet begrepen. Men leest wat men wil lezen, er zijn tijdelijke regels bij gekomen en de groep die we juist moeten beschermen heeft er schijt aan en doet er niets aan om mij te beschermen. Dat vind ik egoistisch en respectloos. 

Dan zullen we het maar niet hebben over alle medische redenen die worden aangevoerd, want het zit vaak echt tussen de oren. Ik wil niet geloven dat geen enkele arts, chirurg, pedicure en al die andere beroepen waar men edn mondkapje moet dragen last hebben van astma, hooikoorts, acne etc. Die groepen moeten wel super gezond zijn, want dit zijn de dagelijkse redenen dat men vindt dat ze met dat votje van het internet het recht hebben om alle regels overboord te gooien. 

Ik gaf het al eerder aan, dat ik blij zal zijn als we dit achter ons kunnen laten en weer gewoon bezig zijn met het vervoer van reizigers, controle en alle andere taken die we hebben. 

Kon dit niets anders, ja absoluut, maar we zijn nu eenmaal een polderland. Dat zie je terug.

Zelf blijf ik me ook houden aan de maatregels, doe ook gewoon me werk, dus ook controle en dus ook UVB's schrijven aan reizigers in de 1e klas die daar niet thuishoren. Als we weer meer naar normaal gaan, dan zal dat stuk voor mij niet wennen zijn iig.

Reputatie 6

Gisteren na een wandeling in Rotterdam op de Intercity direct van 18,40 naar Amsterdam CS gestapt daar aantal uren doorgebracht en terug. natuurlijk met volledige vaccinatie en mondkapje op. Mijn laatste reis was anderhalfjaar terug. De reis is prima verlopen en Amsterdam was heel rustig dat was in het verleden wel anders. In ieder geval vanaf nu weer gewoon mijn dalvrij gebruiken en terug naar normaal voorzover mogelijk.

De treinen waren ook heel rustig.

Gekeken naar het vaccinatiepercentage https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/cijfers-vaccinatieprogramma#:~:text=De%20vaccinatiegraad%20voor%20de%2050.91%25%20voor%20de%20eerste%20vaccinatie . en deze informatie maakt me erg blij. Ik hoop dat we in dit tempo allemaal snel weer naar het normale leven zullen terugkeren.

Reputatie 6

Er is inderdaad veel veranderd in de laatste 101 jaar. :wink:

Reputatie 2

Ik krijg komende week mijn eerste vaccinatie en in Mei mijn tweede, daarom hoop ik in Juni mijn eerste treinrit sinds Februari 1920 te maken.


Goed nieuws:de NS heeft alle stoom treinen vervangen door electrische :rofl:  

Ik ben er ivm priveredenen weer ff uit geweest en ben weer rustig aan het terugkomen. Ik heb de avondklok bijna helemaal niet mee gemaakt door de diensten die ik wel kon draaien en heb nu weer een viertal diensten gedraaid. 

Wat me direct opviel na 3 weken eruit te zijn geweest, was de drukte. Je ziet en voelt aan alles dat iedereen hoopt dat het einde van de maatregels in zicht komt. Ik kan ook echt niet wachten, kon ik op dat gebied de tijd maar wat versnellen.

Ik merk ook nu het vaccineren op stoom is gekomen, dat men meer durft weer, ook onder mijn collega's. 

Treinen die ik gecontroleerd heb, hoefde ik dit keer niet alleen te doen en het wordt binnenkort puinruimen wat betreft de asociale reiziger. 

Ook hoop ik dat de lontjes weer wat langer worden. Het kleuterjuf gedeelte laat ik graag achter me.

Veel meer nieuw te melden heb ik niet echt. Door de drukkere treinen heb ik iig wel weer meer te doen en daar ben ik echt blij om. Weer meer naar het normale werk, het werk waar ik ooit voor gekozen heb en weer het manusje van alles ben.

Meer verschillende soorten situaties meemaken waar het verschil gemaakt kan worden. De gezichten van iedereen weer zien. Laat de tijd maar snel vooruit gaan in dit geval.

Drie diensten verder, genoeg weer meegemaakt. Het weekend begon rustig, de treinen werden wel drukker naarmate de tijd vorderde. Vandaag was voor mij de dag waar toch weer bijzondere situaties waren.

Eerder schreef ik al dat men heel snel schreeuwt dat je discrimineert. Toch denken veel reizigers dat ze van hun probleem, mijn probleem kunnen maken.

Zo verwacht men dat ik als een havik bij mijn trein ben, elke reiziger controleer of die een mondkapje op heeft en als deze er geen heeft, ik er eentje ga geven. 

Mij is vandaag door een reiziger kwalijk genomen, dat ik expres een paar minuten vor vertrek meldde dat de reiziger niet mee mocht, tenzij die een mondkapje ging kopen. Door mijn gemene, geplande actie zou die reiziger de trein niet kunnen halen en of ik dat niet ff eerder kon vertellen. Dan dat ik ook nog collega's moest oproepen, werd er buiten de trein toch een mondkapje geritseld en kon de betreffende persoon mee met de trein.

Hoe ging het werkelijk, ik loop een pasr minuten voor vertrektijd langs de trein, zie een mondkaploze reiziger, spreek die aan, vervelend gesprek. Ik had mijn collega hc nog niet gezien, piep die dus ff op. Dat ik dus gewoon bij de trein ben. Mij werd op niet nette wijze duidelijk gemaakt dat ik dat voortaan eerder moest melden, maar de betreffende reiziger kende exact de grens en ik schaar deze persoon als een recividist, bekend met onze werkwijze, behalve vandaag dan. Goh, wat ben ik toch klantonvriendelijk zeg.…

Een andere reiziger zag ik in zijn bankenapp tikken tijdens controle. Ik denk direct, koopt nu pas het kaartje. Kan ik zien nl tijdens scannen. Ik scan zijn ticket, nou, ik verbaasde me, het was niet net gekocht. Was verkeerd traject. Mocht ik ff mijn Frans oefenen. Deze reiziger bedankte me na afloop iig. 

Elke dag is anders en dat blijft mooi om te zien. Sommige reizigers denken echt dat ik het geweldig vind om te zeuren over mondkapjes, maar geloof me, kan niet wachten tot deze plicht gaat eindigen. 

Overmorgen weer op pad.

Reputatie 6

Sowieso zal je nog met mondkapjes moeten reizen. Je kunt niet weten wie wel of niet gevaccineerd is. Ook al ben ik jong, ik zit niet te wachten op corona 😉 Ik hoop dat ik ook volledig gevaccineerd ben in de zomer. Maar ben bang dat ik tot september voor een uitje via de commerciële teststraat mag en aangezien die 18 km enkele reis verderop is, denk ik dat ik vooralsnog veel thuis zit. Ben heel benieuwd wanneer de NS op volledige capaciteit gaat rijden :) En ook hoe de nalevingsbereidheid van de gevaccineerden gaat zijn. Juist omdat je niet weet wie wel of niet, is het belangrijk één regel te stellen in de trein. Anders is het voor de conducteur helemaal niet te doen...

 

 

Reputatie 6

.Het wordt dan natuurlijk wel steeds drukker in de trein als steeds meer gevaccineerden het reizen weer gaan hervatten maar ook heel logisch en te verwachten.

Het alleen hoognodig reizen zal tegen de zomer zijn einde vinden en weer meer terug naar normaal.

We zullen nog wel een tijd met mondkapjes moeten reizen want 1,50 m in trein zal dan zeker niet meer gaan.

Ik hou er rekening mee dat we met covid 19 en regelmatige vaccinatie zullen moeten leven. 

We gaan weer naar een normaal maar zo als het was zal het niet meer helemaal zijn.

Reputatie 6

Ik krijg komende week mijn eerste vaccinatie en in Mei mijn tweede, daarom hoop ik in Juni mijn eerste treinrit sinds Februari 1920 te maken en met voorzorg wat betreft de corona maatregelen weer een beetje het oude ritme op te nemen zodra ook cultuur en recreatie weer wat vrijer is.

NsAmsterdam Rijksmuseum Stedelijk en Hermitage ik kom er aan.

Dan kan dat nu even niet hieronder ook weer weg.

Reputatie 6

Ik ben de afgelopen maand 2x met de trein geweest voor het werk. Ik moest er wel weer even aan wennen. Het viel me op dat het drukker was. De ene keer lag het aan mijn reistijden (spits). Jammer ook dat er twee mensen met een fiets werden toegelaten in een sprinter om 17.01 waardoor er heel wat klapstoelen geblokkeerd werden. Verhaal was dat ze de fiets uit de stalling moesten halen en alleen in de spits konden reizen. Ze hoorden niet bij elkaar en kwamen na elkaar binnen. Toevallig hetzelfde verhaal? 

De andere keer had ik één trein rond 10.01 die erg rustig was tussen Alkmaar Noord en Haarlem. Maar de trein om 13.01 vanaf Haarlem naar Alkmaar Noord was drukker. Heel veel vierzits waar twee tot drie personen zaten. 

Alle keren ook mijn reis aangemeld. Wel jammer dat dat nog niet aan de app is gekoppeld.

Alle reizen ook de conducteur gezien. Die niet alleen keek naar mondkapjes maar ook of je je voeten niet op de bank legde :)

Voorlopig geen nieuwe treinreizen in de planning. Pas in mei weer. Voordeel van reizen met de trein tov reizen met auto is dat ik in de trein ook andere dingen kan doen als lezen etc. 

Na anderhalve week verlof genoten te hebben, ben ik deze week weer actief. Als cadeautje bij mijn laatste dienst voor mijn verlof, had ik een "ongelukje" met mijn Dopperfles. Die vond het nodig om voor ik van huis ging, de dop open was en mijn uvb boekje heerlijk gewassen heeft. Heeft me toch 3 dagen gekost voor ik al het papier droog had en het boekje weer in orde had. Ach, als dat alles is he.... enige mazzel die ik had, was dat ik die dienst een reservedienst had en niet op pad hoefde. 

Deze week weer de normale gang van zaken. De ene dag is het drukker in de trein dan de andere dag, maar ik zie het echt drukker worden. De drukste trein die ik heb gehad was driekwart gevuld in de 2e klas qua zitplaatsen. 

Ik heb in mijn diensten weer geregeld reizivers mogen vragen waar hun mondkapje was. De antwoorden waren eigenlijk allemaal hetzelfde: oh sorry, ff vergeten.

Zwartrijders helaas ook weer gehad. Een aantal vond het geweldig om voor me uit te lopen, niet te reageren en in een dubbeldekker kat en muis te spelen. Helaas voor deze zwartrijders was de kat ze te slim af en waren de muizen in het nauw gedreven en hebben een mooi nieuw vervoersbiljet gekregen. Waar ik echt een hekel aan heb, is dit soort gedrag en je voelt hem al aankomen, dan wordt je weggezet als racist. Het is soms echt de omgekeerde wereld.

Een ander incident vergeet ik ook niet snel. Dan ben je een controleronde aan het uitvoeren, dan twijfel je over een mondkapje, of dat er wel eentje is en zodra je ernaar vraagt of je mening geeft, ben je als HC discriminerend bezig. Nog steeds staat er een vraagteken boven mijn hoofd, want hoezo discrimineer ik als ik ergens op wijs? Er was maar 1 reiziger waar het om ging, dus ik weet het soms ook niet meer.

Wat zou ik graag een wereld hebben zonder discriminatie en rascisme. Het wordt nu een trend om het woord maar te gebruiken en hierdoor zwakt het probleem af op de punten waar er echt sprake van is. Daar waar inderdaad actie op ondernomen moet worden. 

Ik probeer altijd iedereen hetzelfde te behandelen en actie zorgt voor reactie. Zelf moet ik soms ook mijn excuses aanbieden, omdat ik net uit een vervelende situatie kom en dit ten onrechte laat voelen aan een andere reiziger. Ook ik blijf een mens. 

Komend weekend mag ik weer aan de slag. Benieuwd hoe het nu in het weekend is.

Reputatie 7

 

Een eerdere trein had ik mijn handen vol. Hoeveel reizigers ik exact gecontroleerd heb, geen idee, maar ik was wel blij dat ik voldoende vervoersbewijzen bij me had. Was echt, wie schrijft die blijft onderhand.

 

 

 

Hoe ziet men bij de NS, dat de treinen weer net zo vol zijn als in pre-Coronatijden ?

Dan is Loes’ bonnenboekje op. :laughing:

 

Het heeft weer even geduurd, ik had andere bezigheden, maar ben weer wat diensten verder. 

Wat me blijft opvallen, is dat het echt drukker aan het worden is. De discussies (waar ik in de trein niet echt op zit te wachten) nemen ook toe. Ik controleer me treinen zover ik kan momenteel, ben ff niet op mijn volle 100%, maar ik blijf werken wat kan. Zo dus ook weer wat controlerondes.

Ik kwam een reiziger tegen, die erg blij was mij te zien tijdens controle. Doet mij natuurlijk goed, maar dan blijf ik toch wat vraagtekens houden. Het is ook super fijn met een collega samen te werken, die er hetzelfde in staat.

Een eerdere trein had ik mijn handen vol. Hoeveel reizigers ik exact gecontroleerd heb, geen idee, maar ik was wel blij dat ik voldoende vervoersbewijzen bij me had. Was echt, wie schrijft die blijft onderhand.

Vaak wil ik met iemand wel in gesprek, maar als je rookt in me trein, dan ga je nat, want dat vind ik zo goor. 

De treinen die ik mee had laatste paar diensten, diensten zijn best wel verspreid geweest, maar ik heb gelukkig nog geen trein gehad waar alle 2e klas zitplaatsen vol zaten. Betekend niet dat ik het niet druk vond, maar sinds de mondkapjesplicht in het ov (1juni vorig jaar) mag elke plaats gebruikt worden. 

Tuurlijk begrijp ik dat men in deze tijd niet naast een wildvreemde wil gaan zitten. Toch is het aantal kleine en ook grote ehbo gevallen enorm verminderd. Zieke reizigers kom ik bijna niet meer tegen. Grote ehbo gevallen kun je overal tegenkomen en als je dan kan helpen, is dat fijn en mooi. Misselijke reizigers kom ik echt bijna niet tegen.

Wat me dan wel opvalt, is de zooi die reizigers achterlaten. Hele dozen van maaltijden laat men staan alsof men denkt, wordt wel opgeruimd. Dat vind ik een waardeloze instelling. 

Ik hoop dat dat geen stuk van het nieuwe normaal gaat worden. Al die rotzooi die men ook al in de natuur achterlaat. Bizar en goor. 

Hopelijk blijf ik reizigers blij maken met me werk. Wie weet.

Reputatie 1

4 dagen per week rijdt ik met de trein tussen Gouda en Utrecht. Ik werk in de zorg dus het gaat om noodzakelijke reizen. Bijna elke keer als ik reis zit de trein vol met op elke bank 1 reiziger en op de tegenover gelegen bank ook. Niemand gaat naast iemand anders zitten omdat we met z'n allen geleerd hebben om te voorkomen dat we Corona krijgen dat we afstand moeten houden. Aan gezien ik wat ouder ben en een longaandoening heb houd ik me aan regels van anderhalve meter die ik overal moet aanhouden. Ik vind het daarom niet kunnen dat ik bij de NS gedwongen wordt om op minder dan een meter te gaan zitten. Dat doe ik dus ook niet. Ik ga 1e klas zitten als de trein al rijdt en ik weet dat ik niet een 1e klassers plaats in neem. Ik kom bij veel mensen thuis en daar houd ik me ook aan de maatregelen omdat ik geen mensen wil besmetten. Als ik daarvoor een boete krijg, dan moet dat maar. 

Dus omdat jij niet naast een ander wilt zitten, want jij werkt in de zorg en komt met veel mensen in aanraking, ga jij met jouw 2e klas kaartje in de 1e klas zitten?

Maar met die longaandoening kun je wel 4 dagen in de zorg werken en met OV reizen. Ik vind het niet netjes om die longaandoening als excuus te gaan gebruiken om te gaan zwartreizen. Zit je in een risicogroep dan is het advies om OV te mijden. Misschien maar overleggen met werkgever over vergoeding 1e klaskaartje. Daarbij begrijp ik niet dat je zegt geen mensen te willen besmetten???, maar ga je wel met jouw 2e klaskaartje 1e klas zitten, waar andere mensen voor rust, ruimte en comfort juist een bedrag extra bedrag hebben betaald? En hoezo besmetten? Zorgmedewerkers hebben toch al een vaccinatie gehad? Mag hopen dat je wel mondkapje draagt, of doe je dat ook niet vanwege jouw longaandoening?

Ik kan zo boos worden op mensen zoals jij. Wil je 1e klas zitten, omdat jij niet bij een vreemde wilt zitten , dan betaal je daar voor en ga je geen redenen verzinnen waarom het gerechtvaardigd zou zijn dat jij met jouw 2e klas kaartje 1e klas mag zitten.

 


Je kan je ook richten op de NS die minder treinen inzet, wat ik kan begrijpen omdat er minder reizigers zijn. Ik heb echter geen begrip voor het structureel inzetten van tekort materieel, ook voor het corona tijdperk, bijvoorbeeld ICM 3 en SGMM 3. Ik betaal zelf ook voor de eerste klas, maar begrijp het wel dat Denise haar gezondheid belangrijk vindt. In coronatijd vind ik de inzet van materieel van de NS haast misdadig. Als de treinstellen tenminste op normale lengte laat rijden is er voor reizigers zoals Denise geen noodzaak om bij ons in de eerste klas te zitten, wat ik verder prima vindt. In het begin zei Pedro Peter van OV-NL nog we gaan op volle sterkte rijden. Daar is helemaal niets van terechtgekomen, ik vrees een beetje wat er overblijft.   

Reageer