Corona, ervaringen sinds de maatregelen

  • 22 maart 2020
  • 929 reacties
  • 36525 Bekeken

  • NS Hoofdconducteur
  • 7689 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


929 reacties

@MoDe 

Dat vergeetachtig was zeer zeker sarcastisch bedoeld.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Vergeetachtig? Ik denk het niet. Op vrijwel elke zondag verplaatsen de anti-coronamaatregelen-mensen zich door het land.

Het is ff geleden dat ik dienst heb gedraaid. Heb er deze week iets van 5 gehad, met de nodige restricties ivm het terugkomen na een medische interventie. Het valt me op dat er een soort tweedeling is. De groep die zijn best doet zich aan de regels te houden en de groep die er meer moeite mee heeft. Ik hoef minder op mondkapjes te wijzen, maar de situaties die dat wel van me vragen, leveren 1 op de 5 een vervelend gesprek op. 

Mijn eerste dienst had ik weer eens mazzel dat ik met een goed werkende intercity strandde achter een defecte sprinter. Deurproblemen waren het issue en ik stond op een plek, waar je liever niet staat, we konden geen kant op 😒. 

Altijd leuk als je in de verstoringsinfo leest dat jouw trein erachter gestrand staat. Komt niet erg vaak voor zoiets 😅. Was een fijne sfeer, ondanks dat ik toen weinig wist en het enige positieve kon zeggen dat wij een werkende trein tot onze beschikking hadden. Is ook wel wat waard.

Zaterdag weinig bijzonderheden gehad, zondag viel me op dat men een beetje vergeetachtig was met de mondkapjes. 

Vandaag was het voor mij zorgen dat de trein kon rijden, heb een aantal treinen op veiligheidsnorm meegenomen, dus met 1 HC minder dan de planningsnorm. Was blij ingezet te zijn, dus gaf een goed gevoel weer iig. Later deze week ga ik de late weer in. Eens zien hoe het tijdens de avondklok zal gaan....

Reputatie 6

Hopelijk gaat het herstel goed @Loes 

Ik ga vrijdag voor het eerst sinds maanden met de trein. De laatste keer dat ik met de trein ben gereisd was 24 september. Voor vitale werkzaamheden weer eens naar kantoor maar sinds eind vorig jaar mag dat niet meer met de auto of ik moet het volledig zelf betalen. Daar staat tegenover dat de treinreis wel volledig vergoed wordt. 

Ik vind het spannend. Ik heb geen idee hoe de situaties bij het station zijn, of ik nog rekening moet houden met omloop routes op Alkmaar Noord bijvoorbeeld. Zal wel wat vroeger van huis weggaan met de auto. 

 

Ik snap persoonlijk helemaal niets van deze regeling. Bij mij op het werk was het in het begin juist verboden om met de trein te komen omdat de kans dat je corona meebrengt via het OV natuurlijk vele malen groter is dan dat je met je eigen auto gaat. Ik vind dit echt heel apart. Zijn er bij jouw geen collega's die niet met het OV willen reizen ivm risico Corona? 

Ik ook niet. Die zijn er zeker, maar die doen geen werkzaamheden waarbij ze op kantoor moeten zijn of wonen dichtbij. En zij die verder weg wonen en regelmatig op kantoor moeten zijn, hebben weer een vaste regeling. Op kantoor zie ik overigens verder niemand. Ons kantoor is verder dicht en als je er bent, ben je dus alleen of hoogstens met 2 in beiden aparte ruimten. En de keren dat ik nodig ben is dus vrij marginaal. Laatste keer was 1 oktober. En tot september dus ook alleen met de auto toegestaan.

Hopelijk gaat het herstel goed @Loes 

Ik ga vrijdag voor het eerst sinds maanden met de trein. De laatste keer dat ik met de trein ben gereisd was 24 september. Voor vitale werkzaamheden weer eens naar kantoor maar sinds eind vorig jaar mag dat niet meer met de auto of ik moet het volledig zelf betalen. Daar staat tegenover dat de treinreis wel volledig vergoed wordt. 

Ik vind het spannend. Ik heb geen idee hoe de situaties bij het station zijn, of ik nog rekening moet houden met omloop routes op Alkmaar Noord bijvoorbeeld. Zal wel wat vroeger van huis weggaan met de auto. 

 

Ik snap persoonlijk helemaal niets van deze regeling. Bij mij op het werk was het in het begin juist verboden om met de trein te komen omdat de kans dat je corona meebrengt via het OV natuurlijk vele malen groter is dan dat je met je eigen auto gaat. Ik vind dit echt heel apart. Zijn er bij jouw geen collega's die niet met het OV willen reizen ivm risico Corona? 

Reputatie 6

Hopelijk gaat het herstel goed @Loes 

Ik ga vrijdag voor het eerst sinds maanden met de trein. De laatste keer dat ik met de trein ben gereisd was 24 september. Voor vitale werkzaamheden weer eens naar kantoor maar sinds eind vorig jaar mag dat niet meer met de auto of ik moet het volledig zelf betalen. Daar staat tegenover dat de treinreis wel volledig vergoed wordt. 

Ik vind het spannend. Ik heb geen idee hoe de situaties bij het station zijn, of ik nog rekening moet houden met omloop routes op Alkmaar Noord bijvoorbeeld. Zal wel wat vroeger van huis weggaan met de auto. 

 

Dank jullie wel @Momo en @Pingpong 

Beterschap Loes en neem je tijd om goed te herstellen.

Ik wil mij hier graag bij aansluiten.

Reputatie 7
Badge +3

Beterschap Loes en neem je tijd om goed te herstellen.

Thanks @Sascha NS en @MoDe, het grootste herstel zit er gelukkig al op. This anderhalve week geleden dat ik de ingreep gehad heb en ik kom volledig weer terug 😁👍

Reputatie 7
Badge +3

Beterschap @Loes 

Sterkte, Loes!

This ff geleden dat ik wat gepost heb, maar ik ben ff uit de dienst ivm herstel na een operatie. Ik hoop snel weer mijn werk te kunnen hervatten. Vandaar dat ik weinig kan vertellen over de huidige stand van zaken en de sneeuwperikelen. Ik kom snel weer online, voordat jullie denken, waar is ze gebleven 😉.

Reputatie 4

Jaah het is aan aangepast. :grinning:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/avondklok

Reputatie 4

Mag hopen dat iedere V&S medewerker die straks moet handhaven wel een Werkgeversverklaring bij zich heeft. :rofl:  

 

Reputatie 7
Badge +3

@Loes, ter info een link met verwijzingen naar de documenten die jij en je collega's aankomende tijd waarschijnlijk in de avonduren kunnen tegenkomen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/avondklok/regels-avondklok

Uitprinten is niet nodig! :wink:

 


op twitter had iemand al ontdekt dat je met afgekocht reisrecht zonder verdere kosten een enkeltje Noorderkempen-Amsterdam kon bestellen om zo de avondklok te kunnen ontduiken.

Studenten die het halve land doorreizen om de was door hun moeder te laten doen en dat mantelzorgen noemen. Mantelzorgen zal waarschijnlijk heel ruim uitgelegd gaan worden.

Succes @Loes 

Reputatie 4

@Loes, ter info een link met verwijzingen naar de documenten die jij en je collega's aankomende tijd waarschijnlijk in de avonduren kunnen tegenkomen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/avondklok/regels-avondklok

Uitprinten is niet nodig! :wink:

 

Voor het uitstappen stond deze reiziger op om ruimte te maken, maar anders had ik er idd wel een punt van gemaakt 😁

Reputatie 7
Badge +3

De trap was niet geblokkeerd, dus had er in deze situatie even geen moeite mee.


Ik vind die op en trap zittende mensen nooit zo fijn als ik wil uitstappen.

Het blijft maar een vreemde tijd. Nu weer een avondklok erbij, hoe zal dat gaan verlopen. Ik heb hier geen enkele voorstelling van. 

Veel ervaring zal ik er in het begin niet mee opdoen, kan hier weinig over vertellen komende tijd. Heeft ook te maken dat ik er volgende week ff een weekje uit ben. 

De korte lontjes blijven en ik hoop dat reizigers ook op zichzelf passen. In sommige gevallen zetten andere reizigers een bepaalde reiziger op zijn of haar plaats. Soms is dat handig, maar vaak ook niet. Een situatie kan zo escaleren en dat wil je gewoonweg niet. Het is altijd goed bedoeld dat reizigers vinden dat men geen respect heeft voor het treinpersoneel, maar besef alsjeblieft dat elke actie tot een reactie kan leiden. Dat kan een de-escalerende actie zijn, maar in veel gevallen kan het ook olie op het vuur zijn. De overlastgever gaat dan zijn of haar pijlen richten op de helpende reiziger en dat kan eindigen in aanhoudingen en ehbo handelingen. Kies hier niet voor, observeren is vaak al voldoende en dat is vaak al zat. 

Jaren geleden heb ik een reiziger moeten helpen die een zwartrijder aanpakte. Ik weet dat het om een zwartrijder ging, door de controle. De zwartrijder zit fout, heeft geen vervoerbewijs. De helpende reiziger wilde dat ie zijn of haar straf kreeg, eindigde uiteindelijk in een aanhouding van beide partijen en dat was een tochtje politiebureau. 

Bedenk dus hoe het kan lopen, alle acties lokken reacties uit. 

Een getuigeverklaring is ook veel waard, zeker als een situatie onder controle is. 

 

De trap was niet geblokkeerd, dus had er in deze situatie even geen moeite mee.

Reputatie 7
Badge +3

En @Loes mag je op de trap zitten? In de kader van veiligheid zou je de doorloop dus ook de trap vrij moeten houden. Dus lijkt mij dat je nee gezegd hebt.

Ik mag zo nog een late dienst draaien, maar wat waren deze diensten met pieken en dalen.

De dalen waren groot, zelfs tot vervelende interne kwesties aan toe, waar ik weinig over kwijt kan, het enige wat ik erover kan zeggen is dat het om Corona gaat. 

In een dienst heb ik ff ruzie gehad met een gecombineerde Flirt. Mijn machinist ontgrendelde, maar het achterste stel wilde bijzonder zijn. Ik stond bij een deur, hoorde de ontgrendelingsgeluiden en zag mijn knop niet groen gaan oplichten. Mijn eerste reactie is om direct naar de andere deur te kijken. Ook deze bleef gesloten. Vraag mijn machinist of ie storing heeft, bleek de helft eruit te liggen. Euvel was snel opgelost door opnieuw te ontgrendelen, maar ik stond wel ff te kijken. Dan mis je door die mondkapjes wel de gezichtsuitdrukkingen, die boekdelen vertellen.

Opvallend is ook de rust vanaf bepaalde tijden. Soms vervoer je met je laatste trein maar 2 reizigers. Nooit gedacht dat dat kon. 

In een eerdere dienst kreeg ik van reizigers te horen dat ze blij waren een HC gezien te hebben. Ze voelden zich soms niet veilig, wat ook op die bewuste rit gebeurde. Mijn collega had daar goed werk geleverd. Heb toch het nummer van de meldkamer van ons doorgegeven. Waren ze erg blij mee moet ik zeggen.

Toch ondanks veel negatieve energie heb ik veel positieve gesprekken gehad met reizigers. Leerzaam en leuk, daar doen we het voor, pas dan komt het gevoel van voor Corona terug. Kreeg ook nog de vraag of men op de trap mocht zitten. Men had een verkeerd balkon zonder zitplaatsen uitgekozen.

Na vandaag mag ik weer ff genieten van mijn rust, merk dat het echt veel meer energie kost dan voorheen, een hyperspits bijvoorbeeld. 

Fijn weekend voor iedereen die weekend heeft straks.

Badge

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Vanuit je werkgever is er een instructie uitgegaan ten aanzien van het dragen van gelaatsschermen en / of mondmaskers. 

Het niet opvolgen van door de werkgever gegeven veiligheidsinstructies wordt bij normale bedrijven niet erg gewaardeerd en rechters zijn het daar doorgaans mee eens. 

Ik zou dus wel benieuwd zijn naar de uitslag. 


Voordat een rechter over gaat tot ontslag moet daar meer aan vooraf gegaan zijn dan 1x zonder mondkapje gezien te zijn.  Daarbij is het door de NS verstrekte mondkapje geen PBM maar een bescherming voor anderen wat ook nog wel eens een rol zou kunnen spelen.

Er zal een dossier opbouw moeten zijn die aantoont dat jij meermalen regels niet naleeft en aangezien het geen PBM is verwacht ik dat er zelfs nog meer nodig is.  Bewijslast ligt volledig bij de werkgever en ontslag is een fors middel waarbij echt wel wat aan de hand moet zijn.

Reputatie 6

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Vanuit je werkgever is er een instructie uitgegaan ten aanzien van het dragen van gelaatsschermen en / of mondmaskers. 

Het niet opvolgen van door de werkgever gegeven veiligheidsinstructies wordt bij normale bedrijven niet erg gewaardeerd en rechters zijn het daar doorgaans mee eens. 

Ik zou dus wel benieuwd zijn naar de uitslag. 

Reageer