Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7957 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

We zien de verkleutering van Nederland onder onze ogen plaatsvinden. Dan zijn kleuterjuffen heel belangrijk om alles in goede banen te leiden.

Het is nog niet weg Corona, maar ik krijg weer meer ouderwets werken. Gelukkig maar, alleen het personeelstekort is niet echt fijn. 

De laatste tijd kan ik weer redelijk normaal mijn werk doen, reizigers lastigvallen voor hun vervoerbewijs, reizigers die het leuk vinden om tussen de deur te komen of je kwaad aankijken als je niet op ze wacht (terwijl je al vertraging hebt, en alleen je eigen deur open hebt nog).

Agressie is er nog teveel, net als het ikke-ikke gedrag. Voeten op de bank gebeurd weer vaak, veel vouwfietsen die niet opgevouwen worden, want het is toch rustig? Ik hoor vaak dat ik moeilijk doe, tuurlijk joh. Net als de bagage die op de fietsen blijven zitten, teveel fietsen mee en als klap op de vuurpijl op verkeerde balkons, vluchtwegen blokkeren etc.

Ook zwartrijders die echt doordraaien en helemaal uit hun stekker gaan door te trappen tegen materieel (das altijd beter dan tegen mensen), reizigers hoor ik hun verhaal doen. Ook vechtpartijen in de trein komen te vaak voor. Zinloos geweld en als ik de betrokkenen zie, denk ik vaak, hoe dan? 

Ben ook weer meer bezig met ehbo gevallen. Roltrappen zijn gemene trappen als je valt. Ik hoop echt dat reizigers met fietsen, veel bagage etc de lift nemen. 

Kortom, ik heb genoeg om handen, ben soms toch nog een kleuterjuf, maar we gaan de hopelijk wat betere kant op. 

 

De creativiteit om zwart te reizen begint ook weer toe te nemen. 

Het ouderwetse toiletzitten is zo jaren negentig, dat doe je als je geen goede smoes hebt. Helemaal als tijdens controle blijkt dat ze niets hebben, hup, de wc op. Lijkt het gedrag van mijn hond wel. Ik draai me om, dan zie ik je niet en ben je er dus niet. Dat beestje flikte dat altijd bij de dierenarts.

Een andere manier is door weg te lopen van de controle, geen wc opzoeken, maar je heil onder de stoelen te zoeken, als een echte "commando". Tijgerend naar de andere kant, vreemde blikken van reizigers, perfecte optie tot tasrollen, maar nee, er was twijfel bij de reiziger of ie was ingecheckt. Vond zijn stofzuigeractie best stoer moet ik zeggen.

Een andere reiziger vond het nodig om meteen zijn mooie vinger te tonen, die geweldige middelvinger, waarbij ik bijna wilde opmerken of hij daar een OV in had laten plaatsen.

Ook schoenen verliezen begint weer normaler te worden. Vast tussen deuren niet te vaak, maar ik kom ze wel eens in de ballast tegen.

Ook de momenten dat ik zelf geweldig de mist in ga. Denk aan dat ticket voor Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal. De vroegboekkorting. De naam van dat ticket in onze app is exact dezelfde als voor het samenreisticket en de scan geeft wel wat anders aan. Opletten geblazen.

Fietsers die me met puppyogen aankijken of hun fiets toch echt in de spits meemag.

Lekker ouderwets dus. Heerlijk.

Fijn dat je je draai weer begint te vinden en je plezier weer terug komt in het werk.

Een maand verder, voor mij een vakantie en een griepje verder, maar ik zie dat het weer als vanouds begint te worden. Alhoewel ik het in lange tijd niet zo enorm druk heb gezien in de laatste treinen op oa zondag. De dagjesmensen zijn terug, net als de vakantiegangers, de toeristen ook, studenten en een deel forenzen, het is echt weer het werk wat ik graag doe. 

Alleen alle kots kan ik missen als kiespijn…

Treinen zijn druk, kost veel tijd om alles gecontroleerd te krijgen, maar ik ben wel blij dat ik alle gezichten, op die paar mondkapjes na, weer kan zien. De verbazing als ik een vervoersbewijs vraag. Zo geinig joh. 

Ook het oude reizigersgedrag blijft terugkomen, alhoewel ik mezelf heb aangewend geen vervoersbewijzen aan te pakken. Zit er zo in gebakken nu. 

Ik hoop dat we zo door blijven gaan, blijft mijn lontje een stukkie langer en heb meer plezier in me werk.

Een collega vertelde me dat na 660 dagen er geen coronamaatregelen meer zijn sinds woensdag en dat dat wennen zou worden. Dat kan je wel stellen ja.

De treinen worden weer voller, gezelligheid komt terug, maar ook groepen jonkies die geen enkel respect voor wie dan ook hebben. De erfenis van corona, niet echt tof. Hopelijk gaat dat ook weer normaliseren, maar de eerste diensten was echt weer wennen. 

De jeugd is weer stomdronken, vieze treinen zijn er helaas ook weer, doelend op het te diep in het glaasje gekeken te hebben, reizen met verkeerde kaartjes, erg vaak. 

Toch ben ik blij dat het weer wat normaler is, heb minder last van keelpijn en het is afwachten wat het verder zal gaan brengen. 

Wat ik heel zeker weer, Corona heeft ons niet goed gedaan of goeds gebracht helaas....

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb woensdag mijn laatste dienst gedraaid met de mondkapverplichting. Je zag die dag al genoeg reizigers die dachten dat het er al af was, gros droeg nog een mondkapje, maar ja, dat spel is bekend onderhand.

Nu ben ik benieuwd hoe de eerste diensten weer gaan na de maatregels, ook dat wordt weer wennen, wat wel, wat niet, hoe kort zijn de lontjes, hoe staat het met het respect etc. Ik ben weer erg benieuwd en laat het op me afkomen. Das een zekerheidje.

Hoe gaat men overal mee om? Wat gaat het met mezelf doen en op welke manier? Hoe reageren de reizigers? Ik zit weer vol vragen, zoals ik dat ook had toen deze ellende allemaal begon. Wederom afwachten...

Zondag mocht ik de 1e klas delen met een hoestend/snotterend iemand zonder mondkapje, die deze ook niet opzette toen ik dat vroeg. Mensen zijn op zoek gegaan naar andere plek vanwege die persoon. Helaas had ik bij binnenkomst al geconstateerd dat in de andere 1e klas coupé de daar geïnstalleerde jongeren ook geen mondkapje meer op hadden. Zoals al mijn reizen tijdens pandemie geen controle tijdens mijn ruim 2 uur durende reis. Wel de 5 minuten in de sprinter ineens controle. Ik heb de conductrice ook laten weten dat ik het fijn vond dat zij ging controleren. Blijf het jammer vinden dat men niet het respect kan opbrengen om voor kwetsbaren en ouderen de regels na te leven, zeker in de 1e klas.

Ik heb woensdag mijn laatste dienst gedraaid met de mondkapverplichting. Je zag die dag al genoeg reizigers die dachten dat het er al af was, gros droeg nog een mondkapje, maar ja, dat spel is bekend onderhand.

Nu ben ik benieuwd hoe de eerste diensten weer gaan na de maatregels, ook dat wordt weer wennen, wat wel, wat niet, hoe kort zijn de lontjes, hoe staat het met het respect etc. Ik ben weer erg benieuwd en laat het op me afkomen. Das een zekerheidje.

Hoe gaat men overal mee om? Wat gaat het met mezelf doen en op welke manier? Hoe reageren de reizigers? Ik zit weer vol vragen, zoals ik dat ook had toen deze ellende allemaal begon. Wederom afwachten...

Een einde aan een tijdperk wat ik graag had overgeslagen. De drukte in de trein begint terug te komen, de mondkapplicht is nu echt kleuterjuf spelen, toch blijf ik er wat van vinden. 

Ik controleer meer reizigers nu het weer drukker wordt, ik pak nog steeds geen kaarten aan, maar de weglopers zijn er ook weer. Handig als je een dubbeldekker bij je hebt en je bent met 2 controlerende HC bezig. Men vloog als vanouds in me armen.

De perrons zijn druk, de eerste klas wordt weer drukker met forenzen. Scheefrijders blijven we houden helaas, maar ik kom weer meer in mijn element. 

De volgende crisis met Oekraine heeft zich aangediend, ben pas 2 vluchtelingen tegengekomen en waar ik niet tegen kan is dat er mensen zijn die misbruik maken van deze situatie. Onze bekende groepen personen die roepen Oekrainer te zijn, geen paspoorten hebben en gratis mogen reizen. Wordt interessant als je herkend wordt. 

Wachten hoe dit zal gaan ontwikkelen.

Reputatie 7
Badge +3

Het carnaval is geheel langs mij heengegaan, heb geen rijdende dienst gehad en daar was ik ook niet rouwig om om heel eerlijk te zijn. 

Zie wel om me heen veel Corona gevallen en sta er versteld van dat ik voor zover ik weet het nog niet gehad heb. Ms heb ik het gehad zonder het te weten. Mijn huisarts is daar duidelijk over.

Een café in Brabant heeft na carnaval maar besloten om een weekje dicht te gaan (want dat is de oorsprong van carnaval, vanaf de woensdag begint de ‘vasten’ periode tot Pasen, vergelijk Ramadan voor Moslims in de zomer).

De reden voor de sluiting: het voltallige personeel was besmet geraakt, dus ze konden niet eens open :drooling_face:

Of mondkapjes daar tegen geholpen zouden hebben… 

Mondkapjes hadden misschien wel kunnen helpen. In de verpleeghuizen waar ik vorig jaar werkte, hoefden bewoners geen mondkapje meer op. Maar wij als personeel wel. Meeste tijd alleen binnen 1,5 meter, maar ook perioden dat we hem de hele tijd op hadden. Ondanks dat er regelmatig bewoners corona kregen, er flink ziek van werden en zelfs overleden, heb ik daar geen besmetting opgelopen. Zodra een bewoner positief getest werd, ging deze in isolatie, maar had dan vaak al een aantal dagen klachten. 

Badge +3

Het carnaval is geheel langs mij heengegaan, heb geen rijdende dienst gehad en daar was ik ook niet rouwig om om heel eerlijk te zijn. 

Zie wel om me heen veel Corona gevallen en sta er versteld van dat ik voor zover ik weet het nog niet gehad heb. Ms heb ik het gehad zonder het te weten. Mijn huisarts is daar duidelijk over.

Een café in Brabant heeft na carnaval maar besloten om een weekje dicht te gaan (want dat is de oorsprong van carnaval, vanaf de woensdag begint de ‘vasten’ periode tot Pasen, vergelijk Ramadan voor Moslims in de zomer).

De reden voor de sluiting: het voltallige personeel was besmet geraakt, dus ze konden niet eens open :drooling_face:

Of mondkapjes daar tegen geholpen zouden hebben… 

Het carnaval is geheel langs mij heengegaan, heb geen rijdende dienst gehad en daar was ik ook niet rouwig om om heel eerlijk te zijn. 

De eeuwige discussies blijven helaas, merk wel dat het drukker wordt en dat ik weer meer tijd kwijt ben aan mijn normale werk. Reizigers komen zelf weer vaker met vragen, de smoezen van, mijn telefoon is leeg, ja, ook die komen nu makkelijk terug. Het gevoel dat het zwartrijden is toegenomen, dat heb ik zeker, maar procentueel met meer reizigers valt het denk ik wel mee.

Ondertussen nog in opleiding geweest en ik ben niet zo'n HC die kan leren in de trein. Heb wel wat oefening gekregen in het schrijven van een combibon. Als men er echt om vraagt, wie ben ik dan om het te weigeren. Zeer welkome oefening op deze manier moet ik zeggen.

Nu hoop ik dat mijn collega's weer mee gaan doen met controles. Zie wel om me heen veel Corona gevallen en sta er versteld van dat ik voor zover ik weet het nog niet gehad heb. Ms heb ik het gehad zonder het te weten. Mijn huisarts is daar duidelijk over. 

Coronamoe, dat ben ik onderhand wel, wat zou ik er veel voor over hebben als we dat achter ons kunnen laten. Het volgende probleem had zich helaas alweer aangediend en ook daar is aandacht voor nodig. Er zullen weer genoeg vluchtelingen deze kant opkomen en geen enkele vkuchteling is te vergelijken met elkaar.

Elke situatie is anders en ik hoop dat er in die oorlog snel plaats komt voor vrede. Het enige wat ik kan doen, is zo goed als mogelijk mijn werk in alle opzichten.

Badge +3

Het is mij ook wel eens overkomen dat ik de geprinte versie van de QR code liet zien in plaats van de QR code van een ticket. Je collega vond het best, zag kennelijk het verschil niet zo snel. Een in 4en gevouwen A4 tje met een QR code zal wel een treinkaartje zijn….(was ook al laat)

Een QR code op in vieren gevouwen e-ticket tonen is inderdaad voldoende, want daarin staat alles wat een conducteur nodig heeft zoals je naam, reisdatum, kaartsoort, traject, aankoopdatum/tijd enz.

Reputatie 7
Badge +3

@PhilnedHoe noem je iemand die oneigenlijk gebruik maakt van een kaartje met korting? Jij doet in feite hetzelfde wat regelmatig mensen met de gratis meereiskaartjes deden. Proberen goedkoop mee te reizen met mensen die wel betalen voor een abonnement. In de tijd van gratis meereiskaartjes werd ik vaak in de trein door meerdere jonge mensen aangeklampt met de vraag of ze met mij mochten meereizen. Boos als ik net als anderen nee zei. Of ik werd raar aangekeken als ik zei dat dan iets te drinken wel lekker zou zijn. Ik heb wel eens de neiging gehad om ja te zeggen terwijl ik zelf op een Kruidvat kaartje reisde, gewoon om van het gezeur af te zijn. Een keer vroeg een conductrice aan iemand met meereiskaartjes de naam van diegene met wie zij meereisde. Tja die wist ze niet. Maar de gehaaiden vroegen natuurlijk al gelijk de naam van hun 'slachtoffer'. 

Reputatie 6

@Loes Ik zal blij zijn als we weer normaal mogen doen en meer dan alleen onbedekte ogen kunnen zien.. Voor mij zal het helemaal een opluchting zijn, met een forse snor en baard lig je continue te vechten met een mondkapje… Je moet het telkens helemaal op en afzetten, omhoog schuiven gaat niet want dan willen de snorharen ineens je neus gaan kietelen en de baardharen datzelfde doen bij je mondhoeken. Bovendien, hoewel velen zeggen dat het niet zo is, belemmeren die dingen, bij mij in elk geval, de ademhaling zodanig dat ik binnen de kortste keren buiten adem ben.
Natuurlijk heb ik er wel een oplossing voor gevonden, niet officieel goedgekeurd… maar je moet toch wat.

Ik weet ondertussen wel wie er een abbo heeft op het traject waar ik reis en dan is de opmerking “ik reis vandaag weer eens met je mee” voldoende om een meereiskortingskaartje te gebruiken. Vooral omdat ik instap op een station waar de trein 8 minuten blijft staan zie ik meestal wel iemand met een abbo die ik intussen ken. 

Het is mij ook wel eens overkomen dat ik de geprinte versie van de QR code liet zien in plaats van de QR code van een ticket. Je collega vond het best, zag kennelijk het verschil niet zo snel. Een in 4en gevouwen A4 tje met een QR code zal wel een treinkaartje zijn….(was ook al laat)

Ik ben ook benieuwd naar wat de regering er van gaat maken…… Reken maar op een paar dooie mussen…. dan kan het meevallen

 

Gisteren een aflopende dienst gedraaid, kleine week later dan mijn vorige vroege dienst. Opvallend is dat het echt al drukker is. 

Alle groepen ben ik gisteren tegengekekomen, maar het stukkie ik snap niets van vervoerbewijzen wordt wel erger. Toch best knap dat je "per ongeluk" of "niet wetend bent" dat je met korting op het Nederlandse traject reist zonder geldig abonnement. Alspf je per ongeluk voor korting kiest, ja, dag. Is een stukje duurder geworden voor deze reizigers. 

Ik kom nu ook weer meer slapers tegen, veelal met mondmasker toch goed op, zeker als men eerder gehoord heeft dat ik er klaar mee ben met die vervelende spelletjes. Dan krijg je ook weer de pechvogels, die te laat gaan reizen en niet meer op hun eindbestemming kunnen komen door eigen toedoen.

Waar ik soms van sta te kijken, dan controleer je, bieden mensen hun QR code uit de Corona app aan. Dat is al paar keer gebeurd. 

Ben benieuwd naar de komende persconferentie, hoe nu verder...

@Thom 

Ik ben gewoon op herinstructie voor de BOA, daar moeten we elke 5 jaar weer examen in doen en het was weer hoog tijd voor mij om deze herinstructie te volgen. Betekend weer de volledige stof beheersen en 3 examens doen.

Reputatie 7
Badge +4

Wil je vertellen welke studie je volgt?

 

Sinds de heropening van de horeca merk ik in de late diensten weer op dat men niet gewend is om te drinken. Het aantal kotspartijen, zwenkend over het perron lopen, regels niet meer kennen neemt kwadratisch toe. 

Zakkenrollers weten hun weg ook weer te vinden in de trein helaas, de bedelaars heb ik nog niet gezien gelukkig, maar ik vrees dat ook die weer gaan terugkomen.

Spreek steeds meer reizigers aan op roken op het station. Elke keer weer hetzelfde, dat wist ik niet. De ene drukt direct zijn sigaret uit, de ander neemt nog ff een hijs en die solliciteren voor een bon. Vinden ze mij vervelend, snap daar dan echt niets van. Aangesproken worden vindt men niet fijn, maar dit is respectloos.

Dat blijf je ook bij een bepaalde zwartrijdersgroep zien. Die gaan gewoon 1e klas zitten, mondkapje kennen we niet en hup de voeten op de bank. Deze groep geeft nergens om en dus ook niet voor een nieuw vervoerbewijs.

Ondertussen druk aan de studie en dus weinig rijdende dienst. Dan vallen de excessen in een dienst extra op helaas.

@Tijdvoor  Een maand quarantaine, dan denk je toch niet serieus dat ik terug gevlogen was naar Nederland of wel. Weet je wel hoe lekker het is om 's morgens je ontbijtje te nuttigen op je balkon of in je tuin in je T-shirt met het zonnetje erbij. En dan 's avonds lekker aanschuiven in het restaurant voor een lekkere hap eten ...

 

@Jeroen Na je vlucht uit Clermont kom je terecht in oNS Nederland....

A: Sh#t What? in quarantaine??? 

B: Ja besmettingsgevaar. Het hele land ligt plat. Enkel de kritische systemen functioneren om de boel draaiende te houden…. :mask:

U moet samen met u familie een maand in quarantaine.

A: What? Voor geen goud! “Heeft er simpelweg mee te maken dat ik me voor 1000 Euro extra niet laat opsluiten voor een maand, jij blijkbaar wel."

B: Ja maar voor de gezondheid van u en uw omgeving is het van belang dat u een maandje met de familie op locatie bijeen blijft. Dus naast u inkomen moet u zich een maand vermaken met 1000 euro P.P. extra. Ofwel, een stel met twee kinderen welke een maand in quarantaine gaan, krijgt zo'n 4000 euro cadeau. :gift: En landelijk gezien is dat dan wel zo'n 17.000.000.000 euro? Tja het kost wel wat. Maar wie weet geven de ontvangers dat geld naderhand wel weer snel uit bij de lokale kruidenier, de boekhandel of aan een treinkaartje.. Misschien wel een prima stimulatie voor de economie en wat simpeler te realiseren. NOW, NOW, NOW, NOW, ...

Gezondheid, vier weken quarantaine en een vergoeding van 1000 euro om voor het thuisblijven @Jeroen :innocent: Kom op, lukt je best. 

Nee hoor ik ook niet. 

Weten we gelijk waarom de treinkaartjes zo duur zijn. Kennelijk goed geboerd als ex NS machinist. 

Heeft totaal niets met de NS van doen, ik zie ook niet hoe je die conclusie kunt trekken uit alleen een reactie met een woordje “Nee”

Heeft er simpelweg mee te maken dat ik me voor 1000 Euro extra niet laat opsluiten voor een maand, jij blijkbaar wel.

Weten we gelijk waarom de treinkaartjes zo duur zijn. Kennelijk goed geboerd als ex NS machinist. 

Volgende uitbraak gewoon iedereen een vergoeding geven van tenminste een duizend euro om een maandje thuis te blijven. Beetje duidelijke voorwaarden erbij en dan heeft de overheid een aantal weken de tijd om met een goed plan te komen. :thinking:  

Voor duizend euro blijf ik geen maand thuis.

Wel voor duizend euro extra toch?

Nee

Reageer