Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7764 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


983 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zit zat net weer iemand met een fiets in de trein. Om 08.03 uur uitgestapt in Hilversum Sportpark. De Hc bevond zich in het andere treinstel.

Reputatie 4

@Loes Dat met het breken van ongeschreven regels is wel een dingetje inderdaad. Ik werd afgelopen week bijna de trein ingebeukt nadat ik keurig wachtte totdat iedereen was uitgestapt. Toen waren er al verschillende mensen naar binnen gevlogen haastig op zoek naar een zitplek. Dat er ook nog mensen de gangpaden uitkwamen om uit te stappen deed er verder niet toe…

 

Enfin… 

Na het lezen van de vele verhalen hier, op diverse sociale media en in het nieuws was ik afgelopen maandag erg benieuwd naar het naleven van de coronamaatregelen in de trein en op perrons. Druk was het iig wel.

Op stations en perrons heb ik op een enkeling na bijna niemand meer een mondkapje zien dragen. Veel mensen doen hem af zodra ze de trein uitstappen. Niet alleen reizigers, maar ook personeel draagt vaak geen mondkapje meer. Als het al gedragen wordt dan hangt ie onderaan de kin. Er zijn gelukkig uitzonderingen.

In de trein zelf viel het mij nog enigszins mee. Ik had verwacht dat hier vrijwel niemand nog een mondkapje zou dragen. In tegenstelling tot wat ik hierboven lees had het grootste deel gelukkig een mondkapje op. Hoewel er wel veel mensen zijn die het mondkapje half dragen, of alleen onderaan de kin. Vooral na vertrek wordt het mondkapje vaak stilletjes onderaan de kin gehangen.

Tijdens één van de ritten afgelopen week werd er door de conductrice actief gewezen op het dragen van een mondkapje. Dit werd nog eens herhaald over de omroep, met als waarschuwing dat mensen bij het niet dragen uit de trein verwijdert zouden worden. Alleen al bij het zien van de conducteur hadden veel mensen plots weer hun mondkapje op. Ze weten dus echt wel hoe het moet…

Reputatie 7

Zonder goede handhaving is de mondkapjesplicht in de trein een verloren zaak. Vandaag was ik (weer) slechts een van de weinigen in de trein die het (goed) droeg. De trein zat vol met voornamelijk jongeren en die zaten nonchalant onderuitgezakt met een air van wie doet me wat. Enkelen gingen 1e klas zitten (waar ik ook zat), telefoon opladen en dan lekker luid met elkaar lachen en "spelen" met de kapjes- op en af, elastiek uitrekken etc. Om je rot aan te ergeren. Je vraagt je dan (wéér) af waarom je nog 1e klas reist. Ik ben gaan verzitten, in de 2e klas was het beter uit te houden. Op de rit Breda - Den Bosch verder geen personeel gezien.

Reputatie 7
Badge +3

De strijd om mondkapjes op het station (en de perrons) is opgegeven. Daar wordt een ruime week voor de versoepeling van de maatregelen echt niets meer aan gedaan. De deal met de samenleving lijkt me eenvoudig: mondkapje op het voertuig, daarbuiten hoeft het niet maar mag het wel.

Verder veel rokers op perrons buiten de overkapping die van het volledige rookverbod nog nooit gehoord hebben. En dan gaan zaniken met de vraag of ik er last van heb. Het antwoord is dan dat ik als iemand die meer dan 25 aan roken verslaafd ben geweest daar inderdaad heel veel last van heb.

Er moeten echt veel meer bordjes op de perrons komen om mensen te herinneren aan het rookverbod.

 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

@Loes Het gedrag op de weg is hetzelfde als in de trein en elders in Nederland: ikke, ikke en de rest kan stikken.

7 weken geleden belandde ik op de SEH omdat een bezorger op e-bike even snel een stoplicht wilde halen en mij, fietser, komende van rechts geen voorrang gaf. Dagelijks moet ik meerdere keren remmen voor verkeer wat lak heeft aan verkeersregels.

Sinds maart 2020 nauwelijks met de trein geweest. Gisteren voor de 2e keer dit jaar met de trein gereisd. 2x 1,5 uur sprinter+IC geen controle. Wel nauwelijks mensen met mondkapje op station en perrons, NS-personeel wat er niet van zegt, mensen met mondkapje onder de kin die gezien hun schichtige gedrag duidelijk niet in de 1e klas waarboor ik een kaartje had thuishoorden, groepen jongeren zonder (goed) gedragen mondkapje lopend door de 1e klasdie je uitlachen als je ze aanspreekt op hun mondkapje. Als iemand die in verpleeghuizen werkt en zelf tot de risicogroep behoor wordt veilig reizen met de trein onmogelijk gemaakt. Ik ben blij met mensen zoals Loes, maar zou het fijn vinden als er niet alleen bij NS, maar in heelNederland eens goed gehandhaafd gaat worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie regelmatig in de spits mensen met fietsen die werkelijk geen idee hebben dat de fiets niet mee mag in de spits. Zou dat werkelijk ontwenning zijn? Zou kunnen.

De observatie dat de instappers geen ruimte laten aan de uitstappers heb ik ook. Gelukkig heb ik er zelf niet zoveel last van als ik uitstap met mijn elektrische vouwfiets. Daar kunnen ze echt niet doorheen en moeten ze me wel ruimte geven.

Afgelopen vrijdag trad de Hc heel kordaat op en er werden drie mensen met fiets aangesproken. Twee mochten blijven omdat ze een internationale reis met fiets naar Frankfurt (via Venlo, niet met de ICE) aan het maken waren. De derde werd zonder pardon de trein uitgebonjourd met de mededeling dat hij pas om 09.00 uur in de trein mocht met zijn fiets.

Verder valt het me op dat er redelijk wat halfgaren zijn die het mondkapje op hun kin hebben hangen en het snel opzetten wanneer ze vermoeden dat een Hc gaat langskomen. Dat vind ik wel zo ongelooflijk zielig. Dan heb je ook nog de types die meer dan een kwartier aan lurken zijn aan een flesje zodat ze zogenaamd toestemming hebben om het mondkapje af te doen.

 
 
×
 
 
 

Het begint steeds drukker te worden, op de stations en in de treinen. Groot aandeel hebben de studenten daarin. Het maakt het gezelliger qua drukte.

Toch blijf ik me verbazen over ons eigen volk. Elke trein een discussie over ofwel het mondkapje, het verkeerd gebruiken van een vervoersbewijs of de fiets. Sinds Corona zijn toetreden heeft gedaan in onze ziektes, is het duscussie gehalte omhoog geknald. Iedereen heeft wel een excuus waarom iets niet klopt en een deel wil niet aangesproken worden.

Steeds meer zie ik respectloos gedrag. Men maakt eigen regels en ik begin het steeds meer af te kappen. Ik hoor zelden nog iets nieuws.

Waar ik wel zat van ben, is het respect dat weg is. Het respect van vroeger is al heel lang weg, maar het respecteren van huisregels is echt het minste wat men kan doen. Ik vraag me echt af, al die reizigers die vinden dat ze iets niet hoeven, wat die ervan zouden vinden als ik bij hun thuis of op hun werk hetzelfde zou doen. Hoe men zou reageren als ik hun regels niet respecteer. Daar hoor je niemand over. Gisteren was ik er echt ff klaar mee. Ik snap het gewoonweg niet meer. Misschien komt dat wel weer als we weer normaler mogen doen.

Op de weg gebeuren ook veel ongelukken. Reden die men aangeeft, men is het ontwend. Ik denk dat men het reizen met de trein ook ontwend is. Ik zie ongeschreven regels gebroken worden, zoals eerst de uitstappers, dan de instappers. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik heb de hoop dat het zal veranderen en dat het tijd zal kosten. We zijn gewoontedieren, laten we het positieve er daar dan maar uit gaan halen.

Fijn weekend gewenst voor een ieder.

Reputatie 5

Gisteren een zeer positieve ervaring gehad met reis zsm Zwolle naar Nijmegen, trein vertrok 08.50 uit Zwolle. Amper vertrokken of de conducteur kwam meteen plaatsbewijzen controleren. Tegen een ‘mondkapopdekinhanger’ grapte hij ‘ je mondkapjes is wel erg ver afgezakt’ waarop de jongedame hem meteen weer opzette. Met een aardig woord voor iedereen werd er gecontroleerd, tussentijds luid en duidelijk omgeroepen en bij het verlaten van de trein gezegd ‘ wees vriendelijk en blijf voorzichtig! Uitstekend, zo kan het dus ook. Zichtbaar zijn, controleren en aanspreken. Voorbeeld voor veel andere conducteurs wat mij betreft!

Reputatie 6

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. 

 

Volgens mij moet je voor de ICE wel gewoon een toeslag betalen als je daarmee in Nederland reist. Staat volgens mij zowel in de reisplanner als op de schermen boven het perron. Volgens mij staan er ook palen waar je zo'n toeslag met je OV Chipkaart kan kopen en anders kun je altijd nog een kaartje uit de automaat halen of via de NS app kopen!

Dat is het probleem nu juist. Voor zowel ICD als ICE staat keurig op de borden dat een toeslag verplicht is - zonder dat daar verder alle voorwaarden en uitzonderingen bij staan - terwijl dat met bijvoorbeeld een studentenreisproduct voor de ICE dus niet van toepassing is en voor de ICD weer wel. Dat moet je allemaal maar net weten of opzoeken als je een van die treinen geadvieseerd krijgt als je toevallig een keer ergens heen moet waar je niet vaak komt o.i.d.

 

Overigens een kleine correctie: uiteraard bedoelde ik dat ik dit nog wel een begrijpelijk excuus vind. Ik zie nu dat ik het hierboven onterecht over een 'advies' had, wat uiteraard nergens op slaat. In ieder geval heb ik niemand willen adviseren dit excuus te misbruiken, mocht ik die indruk hebben gewekt.

Badge +3

Abonnementhouders hoeven geen toeslag te betalen voor reizen met ICE International binnen Nederland. Dat geldt ook voor houders van een studentenreisproduct. Er zijn geen toeslagpalen voor ICE International; de toeslag kan alleen worden gekocht als e-ticket of bij de kaartautomaat.

Reputatie 2

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. 

 

Volgens mij moet je voor de ICE wel gewoon een toeslag betalen als je daarmee in Nederland reist. Staat volgens mij zowel in de reisplanner als op de schermen boven het perron. Volgens mij staan er ook palen waar je zo'n toeslag met je OV Chipkaart kan kopen en anders kun je altijd nog een kaartje uit de automaat halen of via de NS app kopen!

Reputatie 5

Opmerkingen als van: ik heb toch een studentenkaart, dan heb ik voor de ICD toch geen toeslag nodig?

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. Natuurlijk is dat in de ICD anders en bepaalt NS zelf dat soort voorwaarden, maar ik vind het wel verwarrend en snap dit excuus dan ook best. Het studentenreisproduct is blijkbaar afdoende in al het openbaar vervoer behalve de ICD van NS...

Ja doeiiiiii

Dan Google je toch ff? Als student lijkt het me echt niet zo moeilijk een beetje verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen acties. Plus het staat loei groot op de vertrek borden.

Moet je wel weten wanneer je moet googlen ;)

Die LHSL (lage-hoge-snelheidslijn) die we hier hebben is gevoelsmatig geen reden voor een toeslag, net zoals ene intercity niet duurder is dan een sprinter. Dat het wel toeslagplichtig is, is natuurlijk een feit. Maar als ik de grappen en grollen van Nederland niet zou kennen zou er bij mij ook geen signaal af gaan van “effe controleren”. 

Als borden er iets over zeggen heb je een punt, maar als dagelijkse reiziger kijk ik daar ook niet altijd naar.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Spatschermen zonder mondkapjes worden in de zorg niet gebruikt. Spatschermen zijn geen alternatief voor mondkapjes. Dat hebben veel mensen totaal verkeerd begrepen, ook de beleidsmakers.

 
 
×
 
 
 

Opmerkingen als van: ik heb toch een studentenkaart, dan heb ik voor de ICD toch geen toeslag nodig?

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. Natuurlijk is dat in de ICD anders en bepaalt NS zelf dat soort voorwaarden, maar ik vind het wel verwarrend en snap dit excuus dan ook best. Het studentenreisproduct is blijkbaar afdoende in al het openbaar vervoer behalve de ICD van NS...

Ja doeiiiiii

Dan Google je toch ff? Als student lijkt het me echt niet zo moeilijk een beetje verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen acties. Plus het staat loei groot op de vertrek borden.

Reputatie 6

Opmerkingen als van: ik heb toch een studentenkaart, dan heb ik voor de ICD toch geen toeslag nodig?

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. Natuurlijk is dat in de ICD anders en bepaalt NS zelf dat soort voorwaarden, maar ik vind het wel verwarrend en snap dit excuus dan ook best. Het studentenreisproduct is blijkbaar afdoende in al het openbaar vervoer behalve de ICD van NS...

Reputatie 6

Ze -spatschermen of faceschields- zullen vast iets toevoegen, want anders hoefden verpleegkundigden (op de ic units) ze ook niet hoeven te dragen toch?

Bij dingen die kunnen spatten wel. In de zorg werden spatschermen voor zo ik weet dit soort schermen vroeger alleen gebruikt in situaties waar grote hoeveelheden lichaamssappen bij komen kijken.

Badge +3

NS zou die spatschermen moeten verbieden. Die doen helemaal niets.

Daar dacht men bij winkels en zo anders over, anderhalf jaar geleden (mijn mening want toen ook al waarom in hemeltjesnaam, enorm korte blootstelling hooguit, maar dat scherm was ‘afdoende’).

Maar goed, met bankbiljetten of muntjes betalen was ook ‘jakkie bah!’ Je mocht toch niets aanraken of zo!?

Ze -spatschermen of faceschields- zullen vast iets toevoegen, want anders hoefden verpleegkundigden (op de ic units) ze ook niet hoeven te dragen toch?

Wat een naar verhaal zeg, Loes! Ik hoop oprecht dat je nog met plezier je werk doet en dat je je niet laat kennen. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik trots ben om collega's zoals jou te hebben. Ik hoop dat alles weer snel is zoals voorheen en je gewoon je werk op een normale manier kan doen. De tijd dat je nog even een babbeltje kon maken en leuk verhaal kon aanknopen met de reiziger als je vroeg waar ze naar toe gingen lijkt alweer zo lang geleden. 

Reputatie 7
Badge +3

NS zou die spatschermen moeten verbieden. Die doen helemaal niets.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 6

Het vele mondkapjesweigeren door de collega's van Loes helpt ook niet echt voor het draagvlak denk ik.

Kinkapjes, onderdeneuskapjes, helemaalgeenkapjes, allemaal zijn ze wel de revue gepasseerd bij de meneren en mevrouwen van NS. 

Het enige alternatief voor NS-personeel dat officieel is afgestemd met het coronavirus de overheid is het dragen van een spatscherm ipv een (correct gedragen) mondkapje. 

Het lijkt wel de kleuterklas waar iedereen weer leert hoe men moet treinreizen. De drukte komt weer terug, de gezelligheid ook, nu nog vaarwel zeggen tegen de corona maatregelen.


Ik denk dat dit niet ligt aan de Corona maatregelen eerder aan het chronisch gebrek aan controle en handhaving van vele van jouw collega HC’s. Reizigers weten dat ze amper gecontroleerd worden.

Verder vind ik het vervelend om te lezen dat de negatieve uitwerkingen van dit werkweigeren op o.a jouw bordje terecht komt. Maar ook op die van betalende en zich aan de regels houdende reizigers zoals hier op het forum nogal duidelijk naar voren komt.

ik vind het overigens inspirerend te zien hoe positief je bent en duidelijk plezier in je werk hebt. Al kan ik me voorstellen dat er op een gegeven moment ook voor jou en andere welwillende HC’s een grens bereikt is en hardere signalen naar het NS bestuur noodzakelijk worden…

Bijna een maand verder, dezelfde obstakels die ik tegenkom en je merkt nu echt wel dat men Corona moe is en voor alles wat niet klopt wel een excuus heeft. Het ja-maar en nee-maar gehalte is explosief gestegen.

Redenen van het niet ophebben van een mondkapje:

Ik heb hem werkelijk net weggegooid..…

Ik ben hem vergeten, ligt op mijn bureau

Ik wist het niet

Hij is net kapot gegaan, echt

Ik ben een toerist, hoe kan ik dat nu weten?

 

Dan de redenen van het niet hebben van het juiste vervoersbewijs.

HC: U heeft net uw eticket gekocht, dat mag niet, waardoor komt het?

R: Mijn betaling lukte niet, ging wat traag. 

HC: Hoe bent u dan door de poortjes gekomen?

 

HC: Wie heeft het abonnement? U reist met 2 samenreistickets.

R: Mijn kaart is werkelijk waar vandaag kapot gegaan en klantenservice heeft me dit geadviseerd.

HC: Lijkt me sterk, want dit mag als combi niet.

 

HC: U reist terug. Dit mag niet. Waarom dan?

R: Ben in slaap gevallen. Uw collega vond het goed.

HC: Welke collega?

R: Van de vorige trein

 

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Opmerkingen als van: ik heb toch een studentenkaart, dan heb ik voor de ICD toch geen toeslag nodig?

Het lijkt wel de kleuterklas waar iedereen weer leert hoe men moet treinreizen. De drukte komt weer terug, de gezelligheid ook, nu nog vaarwel zeggen tegen de corona maatregelen.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes De mondkapjes, althans het gebrek er aan, was mijn 1e ervaring eind juli bij mijn 1e treinreis in 2021. Voorlopig dus ook mijn laatste treinreis.

Volledige vaccinatie geeft geen garantie dat je niet besmet kan raken. Voor mijn eigen gezondheid en die van de mensen in de verpleeghuizen waar ik werk is reizen met de trein nog steeds niet veilig. Dat is jammer, want zonder auto ben ik wel afhankelijk van OV als ik ergens naar toe wil wat niet op fietsafstand is of fietsen niet kan.

 

Een maand verder zo te zien. Veel bijzonders dan dat anderen hier op het forum had ik niet echt te melden.

De fietsreservering is er, daar staat veel over op het forum. Ik lees een topic of een OV fiets mee mag in de trein. De OV fiets is daar niet voor bedoeld, maar verbieden is lastig momenteel. Het reserveren is een pilot. Ik ga soms wel direct naar de fietsers toe om na te gaan of het reserveren gelukt is. Wat merk ik nu vaak op dat toch vaak een reiziger ook geen fietskaartje heeft. Normaal ben je dan bezig met het kat en muis spel, maar degenen met fietskaartje help ik wel aan een reservering. Ik heb nog geen excessen gehad op mijn treinen, ik weet dat ze er wel zijn helaas.

Normaal hield ik er wel van om in het weekend te werken, maar vandaag voelde ik me echt kleuterjuf. Het probleem, jawel, nog steeds de mondkapjes. Mijn humeur wordt er niet beter op en dan kom ik weleens kortaf over. 

Normaal heb je in het weekend dagjes mensen. Die komen steeds meer gelukkig, maar je merkt zeker in de late avond dat als er een voetbalwedstrijd is geweest, dat er geen enkele rem meer is. Voorheen hadden we dat al, maar men is zo blij en vaak goed onder invloed, dat je als HC weer alle zeilen mag bijzetten. Vrolijk word ik daar niet van, er heerst nog steeds veel spanning en egoisme van de mensen. 

Gelukkig maak ik nog genoeg mooie momenten mee, want anders is het niet vol te houden. Kleine zaken als een verloren telefoon, een melding dat een reiziger goedkoper kan reizen, dat zijn leuke zaken. Of iemand die je met een klein gebaar weer vrolijk kan maken. Dat is er gelukkig ook nog en ik sprak laatst weer collega's, die veel thuiswerken, ik hoop zo dat ik ze binnenkort weer live tegenkom. Ik mis de verbindende factor, de factor dat je samenwerkt, dat er een cirkel is, die rond is en waar je een goed overzicht hebt van gebeurtenissen. 

Als ik op de schermen in de trein weer "Hartkloppingen" lees, hoop ik dat er iets moois bereikt wordt. Zoiets moois wil ik elke dag wel mee maken 😁.

 

Ik merk veel van de versoepelingen en helaas is dat niet allemaal positief te noemen. Veel reizigers op het station willen geen mondkapje meer dragen en je merkt in de trein dat het echt een item blijft. 

Het wordt drukker en gelukkig kom ik nu ook veel dagjesmensen tegen. Das gezellig en men heeft plezier om weer weg te gaan. De gezellige gesprekken komen weer op gang, de bekende vragen worden weer gesteld, dus de sfeer is absoluut beter in de trein. 

In de avonden kom je ook de dronken studenten en jongeren weer tegen. Het begint weer een beetje op het oude normaal te lijken. Gezellig met je dronken kop 2 man de wc opgaan, niet op slot doen en je vrienden openen gezellig de deur. Geeft weer hilarische momenten, gelukkig heeft men een vrolijke dronk over zich en kan men de lol ervan inzien.

Het "knokken" is ook weer terug, een groep vrienden die wat fysiek zijn en vervolgens netjes reageren als je als HC ff polshoogte komt nemen. 

Ook word ik weer vaker uitgenodigd om met de groepen studenten mee te gaan stappen. Dat soort ongein heb ik meer dan een jaar gemist. 

Het is gelukkig weer meer omschakelen naar het oude, vertrouwde werk, behalve dan dat er nog een mondkapplicht is. De stations worden drukker, de "problemen" bij de poortjes komen ook terug, toeristen zie je ook meer, maar ik hoop dat we weinig last gaan krijgen met die Deltavariant. Het virus is er gewoon nog steeds en dat maakt het niet makkelijk.

Ook het verstoorde kijken van reizigers, die te laat bij de trein zijn. De deuren zijn al dicht en dan toch hopen dat de deur nog opengaat. Ook die situaties zijn aan het terugkomen.

Straks weer late dienst. Ik ga het beleven welke sfeer er vanavond weer is.

Reageer