Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge

Persoonlijk vind ik de vakbonden te kort door de bocht gaan door alleen over cruciale beroepen te spreken. De mantelzorger hoort hier ook bij, reizigers die bv naar het ziekenhuis gaan. Als we dit zouden realiseren, apart vervoersbewijs, hoe ga je dit allemaal veilig na? Ik ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen.


pasje met foto zichtbaar dragen, zoals bedrijfspasjes.

Hoe wil je dat dan doen voor bijvoorbeeld die laatste groep? Moeten ziekenhuizen daar dan pasjes voor gaan uitgeven? De mensen daar hebben echt wel wat beters te doen momenteel, vrees ik.

En op dat pasje moet dan staan dat je naar het ziekenhuis gaat? En met wie je een afspraak hebt? En waarvoor? Anders is het moeilijk controleerbaar. Dat lijkt me strijdig met het recht op toegankelijkheid van de gezondheidszorg én een behoorlijke inbreuk op de privacy.

Op zich mag ik je idee wel, ik zou ook graag controleerbaar zien worden gemaakt wie noodzakelijk op reis is, maar ik betwijfel sterk of dit haalbaar is. Verder dan de Spaanse aanpak met een formulier dat bij controle getoond moet worden, ga je denk ik niet komen.

Reputatie 7
Badge +3

De oproep van onze MP is toch echt: Hou vol en blijf binnen !

Voor een bezoek aan een supermarkt e.d. bestaat vandaag de dag geen enkele noodzaak.


Jij zorgt voor mijn boodschappen? Alvast bedankt! Bezorgdiensten hier kennen lange wachttijden, dat is geen optie.

Bezorgdiensten zullen vast niet alles aan kunnen, die hebben simpelweg niet de capaciteit om ineens ook aan iedereen die normaal zelf boodschappen doet te bezorgen. Boodschappen doen lijkt me dan ook noodzakelijk zo lang de overheid het (gelukkig) niet nodig acht op een andere manier i.i.g. voedsel te gaan distribueren. Daarbij kunnen we natuurlijk wel allemaal een steentje bijdragen door te proberen op een rustig moment te gaan en bijvoorbeeld wekelijks boodschappen te doen voor een hele week i.p.v. elke dag, zoals sommige mensen gewend zijn.

Overigens vraag ik me wel af of het in deze tijd nu zo'n probleem is als er een wachttijd is. Als je je eten laat bezorgen wordt het aantal redenen om niet thuis te zijn helemaal klein en kun je je boodschappen dus zeer waarschijnlijk ontvangen wanneer ze komen. En een dagje eerder bestellen om niet zonder te komen te zitten, moet ook kunnen toch?


wachtlijsten om klant te worden voor je iets mag bestellen en als je ergens kunt bestellen wachttijden van meer dan week voor dat de bestelling geleverd wordt….

Reputatie 7
Badge +1

Overigens vraag ik me wel af of het in deze tijd nu zo'n probleem is als er een wachttijd is. Als je je eten laat bezorgen wordt het aantal redenen om niet thuis te zijn helemaal klein en kun je je boodschappen dus zeer waarschijnlijk ontvangen wanneer ze komen. En een dagje eerder bestellen om niet zonder te komen te zitten, moet ook kunnen toch?

Een dagje eerder bestellen, of überhaupt laten bezorgen, gaat dus niet als alle bezorgtijden al op ‘vol’ staan voor de komende dagen. Ik zou dan toch echt naar de supermarkt moeten om mijn inkopen te doen.

Reputatie 3

Roept wat de vakbonden willen niet enkel meer agressie op? Zonder kaartje worden ze al agressief . Van de mensen met kaartje die opeens geweerd wordt zou daar ook nog wel een deel uit zn plaat gaan. En ze worden vaak zelfs zonder controle al agressief aangezien er amper controle is en toch veel agressie.

En cruciale beroepen is wel erg beperkt. Mantelzorg is vaak informeel geregeld dus niet zomaar aan te tonen. En helemaal niet als het buiten de normale zorg omdat iemand het via de mantelzorg fijner vind in plaats van alles officieel te laten registeren. Daarnaast zijn er ook genoeg aandoeningen die niet erkent worden en ze dus geen zorg krijgen (genoeg rechtszaken tegen uwv/gemeentes en ken er ook in de praktijk ) waarvoor nu mantelzorgers het oplossen. Wat als een beoordelaar nu zeg ach het stelt niet zoveel voor? Die mensen maar niet meer helpen?

Dan zijn er nog de acute situaties . Oma is gevallen en komt niet meer goed overeind en heeft daarna hulp nodig . Of iemand heeft acute zelfmoordgedachten (komt in deze tijd ook vaak voor) en jij kan dat stoppen. Ook allemaal maar laten zitten? 

Het zijn maar voorbeelden maar helaas ken ik meer van dit soort situaties ook in de praktijk (familie kenissen vrienden. Vrijwilliger bij organisatie voor mensen met een beperking)

Zou me in dit geval best zorgen maken om een aantal mensen 

 

 

 

 

 

 

 

Badge +3

Wie er (ondanks alle negatieve adviezen) voor kiest om te reizen zal op dit moment niet snel de toegang tot het ov ontzegd worden.

Dus als je bij (toegangs)controle vragen krijgt en zegt “ik ga mantelzorgen” is dat geen probleem.

Anders wordt het als je met je hele gezinnetje in de trein stapt om “oma op te rapen, want die is gevallen namelijk”, of met zijn allen op interventie (al kan ik me daar nog wel wat bij voorstellen).

Maar dan… groepjes wielrenners (allemaal collega's toevallig?) of met korte broek en skateboard gaat vertellen dat je onderweg bent naar je vitale beroep in Zandvoort aan Zee of Hoek van Holland.

Die mensen mogen best geweigerd worden vind ik. Studenten ook, tenzij ze een rooster kunnen tonen waarbij aanwezigheid op de onderwijsinstelling noodzakelijk is, maar dat is alweer veel lastiger eigenlijk. Zie student die maandag (2e paasdag) onderweg was van ouders naar studentenhuis omdat de colleges blijkbaar weer begonnen en zo (en wtf werkt mijn SRP niet op doordeweekse feestdagen?)…

Toon maar aan dat het niet zo is als boa.

Wie er (ondanks alle negatieve adviezen) voor kiest om te reizen zal op dit moment niet snel de toegang tot het ov ontzegd worden.

Dus als je bij (toegangs)controle vragen krijgt en zegt “ik ga mantelzorgen” is dat geen probleem.

Anders wordt het als je met je hele gezinnetje in de trein stapt om “oma op te rapen, want die is gevallen namelijk”, of met zijn allen op interventie (al kan ik me daar nog wel wat bij voorstellen).

Maar dan… groepjes wielrenners (allemaal collega's toevallig?) of met korte broek en skateboard gaat vertellen dat je onderweg bent naar je vitale beroep in Zandvoort aan Zee of Hoek van Holland.

Die mensen mogen best geweigerd worden vind ik. Studenten ook, tenzij ze een rooster kunnen tonen waarbij aanwezigheid op de onderwijsinstelling noodzakelijk is, maar dat is alweer veel lastiger eigenlijk. Zie student die maandag (2e paasdag) onderweg was van ouders naar studentenhuis omdat de colleges blijkbaar dinsdag weer begonnen en zo (en wtf werkt mijn SRP niet op doordeweekse feestdagen?)…

Toon maar aan dat het niet zo is als boa.

 

Wat ik dan weer niet snap. Lees net op Teletekst (ja dat bestaat nog) Pagina 120, dat ivm corona de geldigheid van de Studentenkaart met 3 maanden is verlengd. Dat lijkt mij nu in de komende 3 maanden voor veel meer reizigerkilometers te gaan zorgen wat toch echt niet de bedoeling is. 

Badge +3

Wat ik dan weer niet snap. Lees net op Teletekst (ja dat bestaat nog) Pagina 120, dat ivm corona de geldigheid van de Studentenkaart met 3 maanden is verlengd. Dat lijkt mij nu in de komende 3 maanden voor veel meer reizigerkilometers te gaan zorgen wat toch echt niet de bedoeling is. 

Dat snap ik wel, en ik neem aan dat voor studenten de jaarlijkse periode (16 juli - 16 augustus) dat ze niet vrij kunnen reizen gewoon blijft gelden.

Maar omdat de nodige studenten (en MBO scholieren) toch wel een achterstand opgelopen hebben mogen ze dus 3 maanden langer gebruik maken van hun SRP dan normaal.

Na de vakantie dus.. Prima!

Reputatie 6

En mensen met niet-cruciale beroepen die afhankelijk zijn van het OV om op het werk te komen? Niet iedereen kan thuiswerken, zoals juist conducteurs en machnisten zouden moeten begrijpen. 

Herkenbaar. Wij werken binnen ons team thuis, alleen er zijn werkzaamheden die we vanwege vertrouwelijkheid voor een klein stukje op kantoor moeten doen. Dat kan niet door een ander gedaan worden dan zij die geautoriseerd zijn. Sinds 9 maart is dat opgelost door heel af en toe een iemand naar kantoor te laten komen die dan een bulk regelt zodat dat gedaan is. Tot nu toe is de regel "alleen zij die eigen vervoer hebben". Ik ben vandaag geweest en hoewel ik altijd met de trein ga (bewuste keuze), vandaag dus met de auto gegaan. Binnen mijn organisatie zijn onze functies vitaal verklaard dus dat betekent ook dat wij in het pand mogen komen mits we worden gevraagd dat te doen. Wel is het zo dat als ik of mijn collega klachten vertoont, we niet mogen komen. Dan kom je op een gegeven moment toch uit bij die collega die met de trein zou moeten.... Die persoon staat niet voor niets na mij op de lijst maar toch, je weet nooit wat er gebeurt en of diegene niet alsnog moet komen. Maar vitaal is de sector waarin wij werken verder niet.. dus ja of die na donderdag überhaupt nog kan komen? ;)

​​​

Reputatie 7
Badge +3

“Studenten krijgen drie maanden langer ov-studentenkaart

Studenten kunnen drie maanden langer gebruikmaken van hun ov-studentenkaart. Dat heeft het ministerie van Onderwijs besloten. Studenten maken vanwege de coronacrisis nauwelijks gebruik van het openbaar vervoer, omdat het onderwijs op afstand is georganiseerd. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) krijgt veel vragen, vooral over of het reisrecht tijdelijk gestopt kan worden en of de maanden opgespaard kunnen worden.

Die oplossingen zijn technisch lastig en daarom is nu besloten om de maximale periode waarin een student recht heeft op een gratis ov-kaart te verlengen, in eerste instantie met drie maanden. Afhankelijk van het verloop van de coronacrisis kan dat verder verlengd worden. Als studenten door de crisis studievertraging oplopen, kunnen ze in ieder geval zonder extra kosten gebruikmaken van hun ov-studentenkaart.

De regeling geldt alleen voor studenten op de universiteiten en hbo-opleidingen. De periode dat zij recht hebben op het zogeheten studentenreisproduct is nu de nominale studieduur plus een jaar extra. Studenten in het mbo hebben al langduriger recht op een reisproduct als onderdeel van de studiefinanciering (nominale studieduur plus 3 jaar) en zullen dus niet zo snel in de problemen komen door de coronacrisis”

bron: NOS.nl.

Reputatie 3

Reactie van fnv op Facebook van iemand die de vraag stelde of er nog mantelzorgers kunnen reizen 

Beste Sander Verhaar We leven in een zeer bijzondere periode. Waarin er zeer stevige keuzes gemaakt moeten worden. Al in het begin van de intelligente lockdown heeft de minister president aangegeven dat het OV alleen operationeel moet blijven voor mensen uit cruciale sectoren. Toch hebben alle OV bedrijven toen ervoor gekozen om ook alle andere reizigers te vervoeren. Uiteraard willen de Spoor medewerkers zoals gewoonlijk alle reizigers op een veilige en gezonde manier vervoeren. En zoals altijd dient dat dan de veiligheid voor de Spoormedewerker geborgen te zijn. En helaas zien we de laatste vier weken dat de veiligheid en gezondheid van de spoormedewerkers in geding is gekomen. Dat zorgt voor een hoog ziekteverzuim onder het personeel, waaronder door besmetting met het Covid-2019 virus. Dit zorgt er dus voor dat de druk op de ”gezonde” medewerkers komt te liggen en die zijn dus zeer bevreesd voor hun eigen gezondheid. En om het OV per trein operationeel te houden, moeten we voorkomen dat de medewerkers in veiligheid hun werk kunnen doen. En dat is dus nodig omdat het OV juist operationeel moet blijven om de medewerkers in de cruciale beroepen zolang we niet van het Covid-2019m virus verlost zijn, op een veilige manier van en naar het werk kunnen blijven vervoeren. We zien echt te veel volle treinen, waarbij de reizigers de oproep uit te stappen en / of zich te verspreiden niet opvolgen. Bijzonder veel zwartrijders die geen instructies opvolgen en zich in ene vrijstaat wanen. We zien te veel scheldpartijen en andere vormen van agressie tot aan handgemenen en spugen aan toe. Zelfs is er een coupe van een rijdende trein in de brand gestoken en wordt er in rijdende treinen graffiti aangebracht. Hoe graag de spoormedewerkers ook hun reizigers altijd willen vervoeren, is voor hun nu de grens echt bereikt. Dus is deze draconische maatregel nodig, om in ieder geval de reizigers uit de cruciale beroepen echt te kunnen blijven vervoeren.

Lijkt me ze onwenselijk als dat niet meer kan. Dan Moet er dus in veel gevallen professionele zorg worden ingezet die al belast is

 

 

Reputatie 6

@Peter91 niet alleen is professionele zorg overbelast, ook kan lang niet elke zorgmedewerker het werk veilig doen vanwege tekort aan beschermingsmiddelen

Reputatie 7
Badge +3

Nog een ervaring van een HC

https://nos.nl/artikel/2330566-service-en-persoonlijk-contact-met-treinreizigers-zijn-in-een-klap-weg.html

Bijzonder veel zwartrijders die geen instructies opvolgen en zich in ene vrijstaat wanen. We zien te veel scheldpartijen en andere vormen van agressie tot aan handgemenen en spugen aan toe. Zelfs is er een coupe van een rijdende trein in de brand gestoken en wordt er in rijdende treinen graffiti aangebracht.

 

Ik vraag mij wel af hoe het beperken van de groep (betalende) reizigers het aantal zwartrijders doet beperken. Mijn vermoeden is dat de groep zwartrijders het grootste probleem veroorzaakt mbt scheldpartijen en andere overlast, zonder handhaving zullen die hun nieuwvervorven vrijstaat niet zomaar opgeven. Een stijging in de sociale onveiligheid is zelfs denkbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Over het algemeen wel, maar misschien dat er in deze tijd juist mensen zijn die normaal gesproken nog een stuk(je) met de bus zouden gaan, en daar nu hun “gewone” fiets voor gebruiken. Ik heb net ook nog in de bus gezeten, en dat is toch een stuk lastiger afstand houden dan nu in de trein.

Vond 't trouwens wel opvallend dat het vanmiddag rond half twee een stuk drukker op Utrecht Centraal was dan net om 18 uur.

Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar dan lijkt het me niet dat je dat dan iedere dag gaat doen. Afgezien dat het nog nogal duur is, iedere dag een fietskaartje (dan kun je beter een OV-fiets huren) is het veel handiger om hem dan 1 keer mee te nemen en vervolgens in een stalling te zetten. 

Reputatie 7
Badge +3

En mensen met niet-cruciale beroepen die afhankelijk zijn van het OV om op het werk te komen? Niet iedereen kan thuiswerken, zoals juist conducteurs en machnisten zouden moeten begrijpen. 

De brief van de vakbond spreekt over de vele incidenten in het afgelopen weekend. Ik vind het trouwens wel vreemd dat alleen de NS-medewerkers genoemd worden. Volgens mij hebben de buschauffeurs veel meer te maken gehad met agressie in het OV.

Vanmorgen was er weer zo eentje https://www.rtvnoord.nl/nieuws/221213/Man-mishandelt-vijf-mensen-in-bus-op-Hoofdstation-update

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar dan lijkt het me niet dat je dat dan iedere dag gaat doen. Afgezien dat het nog nogal duur is, iedere dag een fietskaartje (dan kun je beter een OV-fiets huren) is het veel handiger om hem dan 1 keer mee te nemen en vervolgens in een stalling te zetten. 

Goed punt :slight_smile:

Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar dan lijkt het me niet dat je dat dan iedere dag gaat doen. Afgezien dat het nog nogal duur is, iedere dag een fietskaartje (dan kun je beter een OV-fiets huren) is het veel handiger om hem dan 1 keer mee te nemen en vervolgens in een stalling te zetten. 

Goed punt :slight_smile:

Vorige week zat ik met iemand in de trein die een elektrische fiets meenam om op haar werk te komen, als fietsen moeizaam gaat (bv vanwege fysieke beperkingen) of de afstand wat groter is kan ik het wel begrijpen dat je dan een elektrische fiets meeneemt.

Reputatie 7

Euh… een OV-fiets ?

Bij ons zijn de gedeelde vervoersmiddelen altijd beschikbaar gebleven, inclusief onze beroemde Antwerpse Velo’kes.

En vervolgens kreeg je er zo’n enorme veiligheidsinstructie bij om te voorkomen, dat je andermans Corona ook mee kreeg… dat je dan toch maar liever je eigen vervoersmiddel neemt.

Ik mocht vandaag erg vroeg beginnen en had het bekende rondje om de kerk. Ik had het geluk alleen maar stoppers te hebben. Het was rustig in mijn treinen, opvallend was dat iedereen ruimte voor mij maakte voor in- en uitstappen. 

Het meest opvallende waren de 2 vogels op station Boxtel. Zelfs die volgen het RIVM advies op...😂

 

Reputatie 7
Badge +3

Hebben die wel vogels dan wel een vitaal beroep of een andere noodzaak om te gaan reizen?:grin:

Reputatie 7
Badge +3

En nu ook een machinist die zijn ervaringen tijdens deze Corona tijd deelt:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/04/16/ns-machinist-we-missen-de-reiziger-echt-als-treinpersoneel/

 

Toevallig kun je in de NS Weekly van deze week ook in de rubriek “Hoe is buiten” even “mee in de trein” tussen Haarlem en Zandvoort met de machinist uit bovenstaand interview. Iets van 3 weken kon je al met hem mee op het traject Leiden - Haarlem waar de bollenvelden mooi in bloei stonden.

Ik heb komend weekend late rijdende diensten, dus ik ben benieuwd wat ik het komend weekend mag gaan meemaken. Wordt vervolgd.

Badge +3

Hopelijk niet te veel (bepakte) fietsen, gezinnetjes, opa’s en oma’s (risicogroepen), mensen met wandelschoenen, fotocamera’s, skateboards, dronken toeristen etc.

We horen of lezen het wel… (fingers crossed).

Ik ben dan nog niet klaar met mijn dienst, maar zowel zaterdag als zondag vraag ik me echt af hoezo dat al deze reizigers een cruciale reis moeten maken. De treinen zijn drukker en ik merk dat bepaalde personen echt niets om de maatregelen geven. Ik krijg te horen dat ze geen Corona hebben. Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

De sfeer in de trein zo later op de avond is echt minder. Ik kies ervoor toch zoveel mogelijk zichtbaar te zijn en merk dat dit wel gewaardeerd wordt. Balkonhobbenzakken zullen we maar zeggen. Ik kom genoeg koffers, fietsen en kinderwagens tegen. 

Maandag en dinsdag heb ik ook late diensten, zeer benieuwd of ik verschil ga merken.

Badge +3

 Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

En dan gaan er intercity's rijden per 29 april, is het ook niet goed..

Want die hebben we NU al nodig… Yeah right, ik mis mijn kapper ook!

 

Reageer