Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Ik merk op dat het drukker begint te worden in de trein. Ik zie, of eigenlijk ik hoor reizigers vertellen dat ze vaker naar kantoor moeten, ik zie ook dat er af en toe een actiekaart, die eerder verlengd is wordt ingezet. Ook keuzedagen kom ik weer tegen en het gros van de reizigers houdt zich netjes aan de mondkapplicht. Wel blijft het kat en muis spel om hem goed op te zetten. Vaak is 1 blik van mij blijkbaar voldoende. 

Ik begin steeds meer leuke conversaties te krijgen, merk niet op dat ik een gelaatsscherm draag, maar ik mis echt de gelaatsuitdrukkingen. Ogen zeggen veel, maar de mond vaak meer.

Het fietsverbod wordt redelijk goed nageleefd, maar ik blijf toch heel af en toe een fietser weigeren. Das niet leuk, maar het is ff niet anders. 

Ik merk ook op dat ik veel verbazing zie dat ik controleer. Neem geen kaart aan en het scannen gaat me goed af. Je krijgt zo toch een ander contact met de reiziger.

Wel zie ik vaak als men iets wil zeggen, hun masker afzetten om te praten, juist, liever niet.

Plezier, dat heb ik zeer zeker weer. Blij terug te zijn als HC op de trein.

 

Badge +3

Klein detail @Loes ik las klachten…. HC gaat heel de coupé door, en neemt gewoon iedere chipkaart of ID van iedereen aan een paar seconden… En dat is super gevaarlijk natuurlijk, want de coronaatjes vliegen/reizen van hand naar kaart naar hand en zo! :sweat_smile:

Twitter webcare zei dat jullie voor kaartcontroles wegwerphandschoenen dragen, en de apparatuur grondig zouden ontsmetten na elke controleronde?

Ik geloof het best (apparaat dagelijks ontsmetten) maar loop je echt rond met handschoentjes aan?

@Robert B 

Ik krijg geen handschoenen van de baas en ik mag geen kaarten aannemen volgens mijn handelingsprotocol. Als ik een ID aanpak voor uitschrijven uvb, ontsmet ik daarna mijn handen. 

Mijn apparatuur ontsmet ik uit eigen beweging, niet omdat me dat wordt voorgeschreven overigens.

Handschoenen heb ik bij voor EHBO gevallen, heb nogal mini handen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had afgelopen zondag voor het eerst sinds maart weer 's een kaartcontrole. Conductrice hield haar heuptasje(?) horizontaal, zodat ik daar m'n chipkaart op kon leggen. Vervolgens scande ze die en moest ik 'm zelf weer terugpakken. Vond het wel een goede methode :slight_smile:

Badge +3

@Robert B

Ik krijg geen handschoenen van de baas en ik mag geen kaarten aannemen volgens mijn handelingsprotocol. Als ik een ID aanpak voor uitschrijven uvb, ontsmet ik daarna mijn handen.

Dank, goed zo! En verder met de twitter gekkies dan maar over de plotseling aanwezige controle ineens (een boze tante want neefje mét fietskaartje bijna de trein uit geduwd…  en zo) :sunglasses:

 

Reputatie 6

Ik heb gisteren 50 minuten een mondkapje opgehad bij pedicure behandeling. Toen kon ik dus mooi oefenen want...ik ga voor het eerst sinds 12 maart met de trein aanstaande dinsdag! Voor een noodzakelijke reis naar kantoor. Ik vind het wel spannend en heb ook ruim de tijd ingepland zodat ik rustig aan kan reizen, de regels kan volgen en geen druk heb. Het is verplicht reizen buiten de spits. Op het station staat mijn fiets ook al sinds 12 maart dus ik ga eens kijken in de stalling hoe het met mijn fiets gaat en of ik ermee naar kantoor kan. Ik hoop het :) en anders ga ik wandelen. 

Bij ons is het ook nog steeds tot 1 september strikt en er is al aangegeven mogelijk tot 1 januari gedeeltelijk thuis of volledig thuis. Dat ik nu mag is een uitzondering ivm kritisch werkproces wat niet anders kan. 

 

 

 

Weer een aantal diensten verder. Ik kom steeds meer in mijn oude gewoontes terug. Het geeft mij enorm veel energie. 

Het kat en muis spel met de mondkapjes blijft, net als het spel tussen de doorgewinterde zwartrijder. Ik probeer elke trein te knippen, je merkt dat de reizigers dat prettig vinden. Dat geeft mij dus energie.

Wel zie in een toename van aanrijdingen. Ik was er al bang voor. Ik probeer hier er te zijn voor de betrokken collega's, als ze daar behoefte aan hebben en natuurlijk de reizigers die hierdoor langer onderweg zijn.

Ik zie ook weer meer aspiranten, leidingevenden op de trein, zoals het ook was voor corona. Ik ben echt blij dat we door die 2,5 maanden heen zijn. Ik mag alweer ruim 5 weken mijn sport beoefenen en dan pas merk je wat je mist als je iets niet mag. 

Het gelaatsscherm dat ik gebruik, is al bijna tweede natuur. Toch blijft een mondkapje binnen handbereik, je weet het maar nooit. Ik houd niet zo van dat soort verrassingen. Hoe snel je aan iets kan wennen, echt niet te beseffen. 

Het is wel wat drukker geworden, maar ik heb nog geen dilemma's gehad iig. Dat scheelt enorm. Nu een soort van weekend. Ff weer de batterij opladen. Das nu eenmaal menselijk.

Reputatie 6

Mijn treinrit zit er bijna op. Voor het eerst dus sinds maart. Moet zeggen dat de heenreis veel leger was dan de terugreis. Om 15.31 was de sprinter van Haarlem naar Alkmaar Noord op Haarlem al aardig vol en moest ik echt even goed kijken waar in te stappen voor een plekje. Het was niet zo dat alle viertjes voor één persoon waren. Veel op volle bezetting. Op de heenweg was het een stuk leger. Na Beverwijk zijn een groot deel van de mensen eruit. Wordt het als er meer versoepelingen zijn dadelijk toch te druk in de trein? En moet je dan als je pech hebt half uur wachten op de volgende? 

Reputatie 6

Mijn treinrit zit er bijna op. Voor het eerst dus sinds maart. Moet zeggen dat de heenreis veel leger was dan de terugreis. Om 15.31 was de sprinter van Haarlem naar Alkmaar Noord op Haarlem al aardig vol en moest ik echt even goed kijken waar in te stappen voor een plekje. Het was niet zo dat alle viertjes voor één persoon waren. Veel op volle bezetting. Op de heenweg was het een stuk leger. Na Beverwijk zijn een groot deel van de mensen eruit. Wordt het als er meer versoepelingen zijn dadelijk toch te druk in de trein? En moet je dan als je pech hebt half uur wachten op de volgende? 


Vanaf aanstaande maandag 29 juni geldt weer de normale dienstregeling, dus gaan ook de sneltreinen tijdens de spits weer rijden tussen Haarlem en Alkmaar.

Reputatie 6

@Marcel Stroo Die rijden dan vanaf 15.58 geloof ik, maar denk niet dat deze sprinter voller was omdat de spitstreinen nog niet rijden. Die mensen zitten eerder in die van 16.01 vermoed ik

Woensdag werd bekend dat er vanaf 1 juli meer mogelijk is. Ik kreeg het idee dat dat (officieel) gisteren al was. Op het station een drukte, die ik lang niet gezien had. 

We hadden te maken met grote problemen in Limburg, dus ik ben in mijn dienst zeker 4x bijgestuurd, dus dat ik ineens op andere treinen werd gepland. Er waren grote problemen om wissels en seinen te bedienen, tja, dan houd het op. Ik begreep van reizigers dat vanaf 14 uur er al problemen waren en reizigers niet begrepen rond 17 uur dat er geen alternatief vervoer was. Ik weet ook niet alles, maar ik had wel te doen met de reizigers. Niet degene die me verrot aan het schelden was. Alsof ik de schuldige ben..…

Ook weer een fiets moeten weigeren helaas, op zich zou ik blij zijn als dat wat normaliseert. Dus dat we op een slimme manier fietsen mee kunnen nemen.

Ik merk op dat reizigers zo langzaamaan weer wennen aan onze aanwezigheid in de trein. Ik hoor verschillende signalen over controles en zichtbaarheid.

Al met al had ik vandaag wel een voldaan gevoel toen ik na dienst thuis kwam. Daar doe ik het absoluut voor.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Het beeld dat ik heb is dat na elke versoepeling aankondiging men denkt dat het per direct ingaat. Ik heb ook de indruk dat men denkt dat alles wel weer kan, zoals hutjemutje op Zandvoort.

 

@LoesHet beeld dat ik heb is dat na elke versoepeling aankondiging men denkt dat het per direct ingaat. Ik heb ook de indruk dat men denkt dat alles wel weer kan, zoals hutjemutje op Zandvoort.

Alsof het wat uitmaakt of die versoepelingen op 25 juni of 1 juli ingaan. In Zandvoort is het al maanden druk en er gebeurt uiteraard helemaal niets wat corona betreft. Als je nu nog niets snapt dat mensen elkaar 'hutjemutje op Zandvoort' niet besmetten, dan heb je dus echt een gigantische plaat voor je klop.

Reputatie 6

@LoesHet beeld dat ik heb is dat na elke versoepeling aankondiging men denkt dat het per direct ingaat. Ik heb ook de indruk dat men denkt dat alles wel weer kan, zoals hutjemutje op Zandvoort.

Alsof het wat uitmaakt of die versoepelingen op 25 juni of 1 juli ingaan. In Zandvoort is het al maanden druk en er gebeurt uiteraard helemaal niets wat corona betreft. Als je nu nog niets snapt dat mensen elkaar 'hutjemutje op Zandvoort' niet besmetten, dan heb je dus echt een gigantische plaat voor je klop.

Want die mensen worden in openlucht karren naar Zandvoort vervoerd? 

Alsof het wat uitmaakt of die versoepelingen op 25 juni of 1 juli ingaan. In Zandvoort is het al maanden druk en er gebeurt uiteraard helemaal niets wat corona betreft. Als je nu nog niets snapt dat mensen elkaar 'hutjemutje op Zandvoort' niet besmetten, dan heb je dus echt een gigantische plaat voor je klop.

 

Zo jij weet dus waar al die reizigers vandaan kwamen en je weet ook dat ze allemaal geen corona hebben gekregen. Ik vind het bijzonder knap. Ik neem aan dat je ook niet werkt want je wint ook elke maand de Lotto?

Reputatie 7
Badge +3

Voor ondernemers maakt 25 juni of 1 juli wel degelijk uit. Zij moeten wel op die wijzigingen in het beleid kunnen inspringen. NS heeft aangegeven vanaf 29-6 de volledige dienstregeling op te starten en kan niet ineens een paar treinen extra inzetten omdat men massaal besluit om naar Zandvoort te gaan. Had Rutte niet gezegd dat je drukte moest vermijden?

En dan heb ik het niet over de volledig bezette treinen, die geen open karretjes zijn. En de horeca, de winkels e.d. in Zandvoort die die grote toeloop ook moet aan kunnen. De 1,5 meter norm is nog steeds verplicht. Ook in de buitenlucht. Ook op stations, winkel, horeca, strand etc.

Wie heeft er nu een gigantische plaat voor zijn hoofd?

@MoDe die extra treinen naar Zandvoort worden ingepland op basis van verwachtte temperaturen en rijden nu dus ook.  Groter probleem is de lengte van het perron wat een beperking geeft in de treinlengtes.

Reputatie 7

Voor ondernemers maakt 25 juni of 1 juli wel degelijk uit. Zij moeten wel op die wijzigingen in het beleid kunnen inspringen. NS heeft aangegeven vanaf 29-6 de volledige dienstregeling op te starten en kan niet ineens een paar treinen extra inzetten omdat men massaal besluit om naar Zandvoort te gaan. Had Rutte niet gezegd dat je drukte moest vermijden?

En dan heb ik het niet over de volledig bezette treinen, die geen open karretjes zijn. En de horeca, de winkels e.d. in Zandvoort die die grote toeloop ook moet aan kunnen. De 1,5 meter norm is nog steeds verplicht. Ook in de buitenlucht. Ook op stations, winkel, horeca, strand etc.

Wie heeft er nu een gigantische plaat voor zijn hoofd?

 

Jups.

Wij gaan binnenkort op vakantie naar Zeeland en daar heeft de middenstand het ook behoorlijk te stellen met verrassingen allerlei.

Allereerst de Belgen die zonder waarschuwing zo maar de grens opengooiden. Vervolgens zijn de regels in België anders, want je mag hier met 15 personen aan 1 tafel. En dan mekkeren als ze in een Zeeuws restaurant uit elkaar worden gezet.

En dan natuurlijk ook de Duisters. Zoals een columniste van de PZC al schreef: hebben ze geen Corona in Noordrijn-Westfalen ? Die houden zich dus ook niet aan de regels in de winkelstraat.

Maar goed… vanaf 1 juli zijn fietsen hier onbeperkt en gratis (!) mee te nemen in de trein, dus Loes kan binnenkort ook haar lol op met de Belgen.

In NRW viel mij vooral op dat men braaf met mondkapjes liep, maar (daardoor?) verder nergens meer naar keek qua afstandsadviezen en dergelijke. 

Reputatie 7
Badge +3

En dan natuurlijk ook de Duisters. Zoals een columniste van de PZC al schreef: hebben ze geen Corona in Noordrijn-Westfalen ? 

Tja, die Duitsers. Die zijn er dus ook in Zandvoort en in Zandvoort is er “geen spoor van Corona en ook geen masker onzin”. 

Wir genießen gerade unseren Kurzurlaub an der niederländischen Küste in Zandvoort - zusammen mit Abertausenden anderen war es heute schön wuselig am Strand bei 30°. Von Corona keine Spur, ach ja und kein Maskenblödsinn wie in Deutschland. Herrlich! :-)

 

Reputatie 7
Badge +3

Zo zie je maar dat al die discussies niet alleen in Nederland spelen, wat nog wel eens beweerd wordt :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Klopt, niet alleen in Nederland heb je van die mensen die gaan demonstreren tegen de Corona maatregelen, die Corona vergelijken met een griepje, of die geloven in allerlei complotten.

Mondmaskerplicht in NRW vond ik overigens ook een frappant gezicht. Men grabbelt continu zo’n ding uit de broekzak, zet hem voor, loopt de winkel weer uit en dauwt hem weer in de broekzak. Vooral tijdens het tanken viel dat op bij het afrekenen. Je vraagt je af wat de toegevoegde waarde dan nog is, los van de verplichting.

Badge +3

Op 17 maart (toen veel landen net serieus begonnen waren met lockdowns) waren er in Europa ca. 8000 nieuwe gevallen.

Nu (eind juni) zijn dat er gewoon 18000 per dag.

Dus vooral gezellig samenkomen en versoepelen! Al zal het op het strand zelf wel meevallen met de risico’s.

@Robert B : ik ben benieuwd waar bijvoorbeeld Rusland onder valt. Indien dit Europa is verklaart dit volgens mij wel voor een deel de nieuwe gevallen. Al kan je je ook nog afvragen of Rusland wel echt de nieuwe gevallen meldt. In Nederland wordt er pas vanaf 1 juni actief getest. De 479.133 doden zijn dat de bewezen doden met Corona of is dit gebaseerd op oversterfte?

Reageer