Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Robert, je staatjes geven wel een vertekend beeld aangezien die eerste maar 6 europese landen laat zien waar de tweede een totaal van heel Europa is.

Op https://www.worldometers.info/coronavirus/ zie je het aantal per land waarbij Rusland koploper is met het aantal nieuwe gevallen per dag. Tel je de 6 landen uit jouw eerste staatje bij elkaar op kom je op een stuk minder dan de ruim 8000 van half maart. 

 

Badge +3

Uiteraard is het alleen al (zwaar) vertekend omdat er nu veel meer getest wordt, en honderden mensen in bepaalde omgevingen (seizoenswerkers, vleesverwerkende industrie) ineens positief blijken te zijn zonder klachten. Misschien wegens het busjes-vervoer, of samen met 10 anderen in een vakantiehuisje verblijven?

Neemt niet weg dat die mensen wel uit de buurt van kwetsbare groepen en risicovolle omgevingen (ov en horeca bijvoorbeeld) dienen te blijven natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, nu wordt meer getest maar dan nog als je naar Nederland kijkt zijn er nu veel minder nieuwe gevallen per dag dan half maart. Op 18 maart 460 en gister 61 (al kunnen daar nog wel enkele bijkomen die later worden doorgegeven). Als er in maart net zoveel getest had kunnen worden als nu zou het dan nog veel hoger zijn geweest.

En zoals gister in de technische briefing van het RIVM stond, de huiselijke omgeving en andere familieleden staan bovenaan als mogelijke besmettingsbronnen die uit het bron en contactonderzoek naar voren komen. De kans dat je in de trein besmet raakt is heel klein, al kan die de komende tijd wel groter worden als er meer mensen gaan reizen.

 

Reputatie 7

Mondmaskerplicht in NRW vond ik overigens ook een frappant gezicht. Men grabbelt continu zo’n ding uit de broekzak, zet hem voor, loopt de winkel weer uit en dauwt hem weer in de broekzak. Vooral tijdens het tanken viel dat op bij het afrekenen. Je vraagt je af wat de toegevoegde waarde dan nog is, los van de verplichting.

Dat is heel simpel.

Zoals onze expert Jean-Luc Gala al kon uitleggen in maart.

Ik draag een lapje. Jij draagt een lapje. De kans dat jouw speeksel in mijn gezicht belandt is kleiner geworden. Door 1 lapje. En dan nog door 1 ander lapje. 

En natuurlijk geldt dat ook vice versa.

Ja, het wordt nog beter als je jouw lapje niet bepotelt en het ook niet steeds af- en op zet.

 

Maar hoe dan ook: twee lapjes houden meer speekseldeeltjes binnen dan geen lapjes.

En het virus reist mee met speekseldeeltjes.

Zo simpel is het. Meer moet dat niet zijn.

Jean-Luc Gala was de eerste die op Youtube een tuto online zette om een mondmasker te maken.

Dat begrijp ik, ik verbaasde mij meer over de manier en plaats van bewaren van dat gebruikte masker, vooral gezien vanuit de eigen hygiene. Het ding wordt afgezet met vieze handen die kort daarvoor PIN-terminals, deurklinken et cetera hebben bediend. Dat ging, voor zover ik heb gezien, het gros van de tijd niet netjes via de elastiekjes bij het oor.

Badge +3

Mijn instructies (vanuit werkgever) zijn:

Chauffeur altijd een kapje (per 8 juni), en bij iets drinken of eten zet het op je kin (via elastiekjes) of aan één oor laten hangen.

Beslaat je (zonne)bril? Dan gewoon iets hoger op je neus zetten en je bril er overheen (werkt!) of de elastiekjes kruisen achter je oren voor wat meer lucht daar.

Ik kreeg daar (kruisen elastiekjes) van NS webcare in eerste instantie voor op mijn donder maar het werkt en mag gewoon!

Denk niet dat @Loes en zo daar moeilijk over gaan doen.

Mijn instructie (taxi, beetje bizar 13-18 moet mondkapje maar 18+ weer niet?) was om één (wegwerp) mondkapje per dag te gebruiken (want dan heb je er genoeg tot de zomervakantie) en het tussendoor in een plastic zakje te bewaren tijdens een pauze.

Tja, wat is dan wijsheid en hygiëne? Personeel in ov moet mondkapje (en eventueel spatscherm) volgens de overheid maar ja bij NS is het of-of en de busschaufeurs/vervoerders regelen hun eigen 1,5m en dan vervalt het mondkapje natuurlijk.

Die mensen 2 meter achter je (in een stadsbus) zoeken het maar lekker uit! Neem aan dat treinpersoneel (zonder 1e klas te claimen) er net zo over denkt voorlopig.

Vandaag was het zeer oneerbiedig gezegd, weer een dag als vanouds, op het aanspreken mondkapjes na dan. Storm zorgde voor overlast en ik kwam rond 23 uur aan op Tilburg Universiteit. Serieus, ik vroeg me af waar al die takken vandaan kwamen??? Ik was er een anderhalf uur eerder ook al geweest en toen was alles nog schoon.

Vervolgens was er de 1100 die niet reed tussen iig Tilburg en Eindhoven en we hadden nog wat gestrande reizigers mee. Als vanouds het geregeld (ok, niet zoals ik normaal gewend ben), dus reizigers helpen. Dat blijft altijd een goed gevoel geven iig. Je best doen, want meer kan je toch niet doen helaas.

Vandaag heb ik wel 2x een officiele aanwijzing voor gebruik mondkapje gegeven. Ik was er ff klaar mee, de reizigers die het betrof hadden het door. Het kat en muis spel blijft, dat gaat echt niet verdwijnen. Alleen is het nu echt een combi met bv voeten op de bank ed. 

Het gatetailen door een man, die werd aangesproken door de reiziger die een geldige checkin had, vond het super, die vroeg ik om zijn kaartje. Zijn batterij was bijna leeg en daarom kon hij hem niet tonen. Had ook moeite om te vinden waar zijn kaartje in de telefoon stond. Daar hebben we een passende oplossing voor gevonden met als resultaat een geldig vervoersbewijs. Missie geslaagd zeggen we dan.

Soms lijkt het wel alsof we achterlijk zijn. Tja, als men dat vindt, wie ben ik om daar wat mee te doen. Iedereen mag zijn of haar mening hebben, zolang we maar respectvol blijven.

De eerste zaterdag na de afkondiging van de versoepelingen. Vandaag rust, maar die ene dag merkte ik direct dat het een stuk drukker was. Ben een aantal actiekaartjes tegengekomen (degenen die dus verlengd zijn), keuzedagen en ik kreeg veel vragen over de samenreiskorting. Toch weer te maken gehad met 2 reizigers zonder mondkapje en 1 reiziger met een fiets. Tja, regels zijn lastig. Een van de mondkaploze reiziger wilde de trein niet uit om een mondkapje te regelen, dus die is voorzien van een bekeuring. Als je kansen krijgt om een fout te herstellen en dat doe je niet, tja, vul zelf maar in. Voor je het weet ben je weer een racist, echt, wat word ik daar moe van onderhand. Ik mag totaal verrot gescholden worden, men vindt het normaal om met overtredingen weg te komen en direct komen er weer vooroordelen de hoek om. Kijk eerst wat de aanleiding is.

Soms tref ik kinderen met een Kids Vrij abonnement, die alleen reizen. Als ik aangeef dat dat niet de bedoeling is, zegt het kind vaak, maar mijn ouders zeggen dat het goed is. Heb ik zin om een kind, dat normaliter voor 2,50 euro kan reizen te gaan bekeuren? Nee, niet echt. Daar haal ik geen voldoening uit. Als een kind geen respect toont, dan kijk ik wel verder wat ik ga doen.

Gisteren gelukkig ook een collega getroffen, die graag de trein controleert, daar hebben we dus goed gebruik van gemaakt met in elke trein wel een UVB. Ik hoopte dat het niet zou zijn en dat iedereen een geldig kaartje had. 

Ik heb weekend en we gaan met frisse moed dinsdag weer verder 😁.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Geef je de kinderen die in hun eentje met kidvrij reizen ook iets mee voor de ouders? Als ouders zeggen dat het goed is, hebben of de ouders zich niet verdiept in de voorwaarden of zij laten het kind het risico nemen, ervan uitgaande dat kinderen niet zo snel beboet worden.

@MoDe 

Ik geef ze idd een briefje mee met de info.

Echt jammer dit, een conducteur in de trein zonder mondneuskapje. Zou die wel letten op de draagplicht bij de reiziger ?

Echt jammer dit, een conducteur in de trein zonder mondneuskapje. Zou die wel letten op de draagplicht bij de reiziger ?


Ook zonder gelaatscherm ?  Dan is dat niet zoals het hoort en zou je een klacht daarover kunnen indienen met treinnummer, omschrijving Hc en tijdstip bij de klantenservice.

Badge +3

Hier een foute reiziger en bijna net zo foute HC, over mondkapjes.

https://twitter.com/domootto/status/1277555874257649666

Es geht los! Al bijna 300 reacties vanuit alle hoeken, van provocerend k**wijf tot die Frans Timmermans heeft groot gelijk, en andersom natuurlijk NSb’er reizigertje pesten :sweat_smile:

Reputatie 7

Echt jammer dit, een conducteur in de trein zonder mondneuskapje. Zou die wel letten op de draagplicht bij de reiziger ?

 

Heb je de betreffende conducteur niet aangesproken op zijn gedrag ?

Reputatie 5

Hier een foute reiziger en bijna net zo foute HC, over mondkapjes.

https://twitter.com/domootto/status/1277555874257649666

Es geht los! Al bijna 300 reacties vanuit alle hoeken, van provocerend k**wijf tot die Frans Timmermans heeft groot gelijk, en andersom natuurlijk NSb’er reizigertje pesten :sweat_smile:

Wat ik heb begrepen bij het kijken van dit filmpje is dat mevrouw al drie kas was gewaarschuwd en iets zit te drinken met het mondkapje in haar tas omdat de coupe leeg was.
Maar als ik in de trein mijn mond kapje op mijn kin doe om een paar slokken drinken te nemen en daarna gelijk weer opzet is toch geen probleem?

Maar als ik in de trein mijn mond kapje op mijn kin doe om een paar slokken drinken te nemen en daarna gelijk weer opzet is toch geen probleem?

Correct. Het verzoek is om het mondkapje zo min mogelijk op en af te doen. Een slok drinken of een snelle hap nemen is uiteraard gewoon toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn personen die dit misbruiken en speciaal om geen mondkapje op te hoeven zetten een flesje water meenenem om daar de hele reis te gaan doen. En die dit ook als tip voor iedereen geven op bv Facebook. Ik mag hopen dat conducteurs die truc wel doorzien.

2m19 aan "Lieve schat waarom plaats je dit op Twitter” :drooling_face:

Het meest frappante is dat het filmpje haar eigen funtie bij de gemeente Almere ondermijnt en ook hetgeen ze daarnaast als ZZP’er nog doet.

En meerdere keren gewaarschuwd en het mondkapje gewoon in de tas hebben is duidelijk om dwars te doen en zich niet aan de regels te willen houden.  En nu is ze bekend bij veel collega's en ben ik benieuwd of er morgen een nieuw filmpje is of dat ze morgen wel een mondkapje op heeft.

 

Badge +3

Wat ik heb begrepen bij het kijken van dit filmpje is dat mevrouw al drie kas was gewaarschuwd en iets zit te drinken met het mondkapje in haar tas omdat de coupe leeg was.

Daar begon het mee ja, geloof ik. Bij meer dan 1,5 meter toch nergens bescherming nodig (RIVM en overal in de wereld)?

Jawel, in het ov wel. al zit je op 10 meter. Mondneuskapje gedurende de reis, maar even drinken of iets eten mag, zolang je niet de hele reis over je boterham doet!

Wie gaat dat handhaven? Kat en Muis dus.. Helaas @Loes dit gaat de NS niet winnen denk ik.

Badge +3

2m19 aan "Lieve schat waarom plaats je dit op Twitter” :drooling_face:

Staat al op Youtube en zo ook al.. https://www.youtube.com/watch?v=7OmkAf2oi-E

Jouw recht… haha dit wordt nog wat!

Ik kan toch niet drinken met een mondkapje op? Dan gaan we niet rijden!

Filmpje was vooropgesteld zo te zien (waar is de HC in het begin van het YT filmpje?) en dan k*twijfje spelen… 

Game on! Ze had geen keuze eigenlijk, jammer dan! We gaan rijden zonder jou lieverd of schat of wat dan ook!

Hulde van mij voor de HC (lijkt op Frans Timmermans inderdaad)! Het 2:19 momentje wel een dingetje inderdaad.

Hopelijk kunnen uiterlijk 1 september de regels bijgesteld worden naar iets wat wel voor de reizigers en het personeel haalbaar is: afstand houden, anders mondkapje. In Zwitserland is dit nu de norm. Hier in Tsjechië is het officieel altijd verplicht, tot en met vandaag, maar wordt er niet meer op gehandhaafd aangezien een meerderheid er toch wel rekening mee houdt. In de supermarkt moet het nog wel, maar dat is niet erg want daar ben je meestal niet toch niet langer dan een kwartiertje.

 

In andere woorden: fijn om even een weekje weg te zijn uit Nederland waar altijd zo godvergeten moeilijk over alles gedaan wordt. Het kan ook gewoon allemaal op een redelijke, vriendelijke, gastvrije manier.

Hopelijk kunnen uiterlijk 1 september de regels bijgesteld worden naar iets wat wel voor de reizigers en het personeel haalbaar is: afstand houden, anders mondkapje.

Afstand houden gaat zeker niet lukken, het wordt drukker en drukker de komende maanden, ook in het OV.

De zeer verstandige verplichting voor het mondneuskapje zal zeker langer verplicht blijven in het OV dan september. Immers juist dan is de start van het griepseizoen.

Ook goed te lezen dat er nu strenger wordt opgetreden tegen niet dragers !

Ondenkbaar dat het de komende maanden drukker in de trein gaat zijn dan voorheen, toen de 1e klas rijtuigen 18 uur per dag vrijwel leeg rondreden. Eenieder met realiteitszin zal inzien dat je dan niks onnodig gaat zitten dragen, tenzij je dat zo nodig voor de lol wil doen.

Reputatie 7
Badge +3

Ondenkbaar dat het de komende maanden drukker in de trein gaat zijn dan voorheen, toen de 1e klas rijtuigen 18 uur per dag vrijwel leeg rondreden. Eenieder met realiteitszin zal inzien dat je dan niks onnodig gaat zitten dragen, tenzij je dat zo nodig voor de lol wil doen.


Ik zou zeggen, blijf gewoon in Tsjechië als je de regels in Nederland onzinnig vindt.

Reageer