Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Wel weer erg jammer dat sommige mensen met een nieuwe alias weer zo vervallen in hun oude gewoontes en als ‘collega’ zo lopen te vissen naar uitspraken van andere collega’s.  Met welk doel ben je hier dan actief ??? 

@Jeroen 

Meldingen van conducteurs kunnen een mooi beeld geven alwaar de grootste problemen zijn met de mondneuskapjes verplichting. Het kan goed zijn dat een regio of treinserie daarbij opvallend uitspringt. De NS kan daarop anticiperen en bv meer S&V inzetten bij deze treinen, al is het maar om rijdend personeel bij te staan.

Dat was het doel van mijn vraag.

Waarom zoveel argwaan en aanhoudende verwijten @Jeroen ?

@Jeroen

Meldingen van conducteurs kunnen een mooi beeld geven alwaar de grootste problemen zijn met de mondneuskapjes verplichting. Het kan goed zijn dat een regio of treinserie daarbij opvallend uitspringt. De NS kan daarop anticiperen en bv meer S&V inzetten bij deze treinen, al is het maar om rijdend personeel bij te staan.

Dat was het doel van mijn vraag.

Waarom zoveel argwaan en aanhoudende verwijten @Jeroen ?


Oooh voelde je je aangesproken.

@Jeroen

Meldingen van conducteurs kunnen een mooi beeld geven alwaar de grootste problemen zijn met de mondneuskapjes verplichting. Het kan goed zijn dat een regio of treinserie daarbij opvallend uitspringt. De NS kan daarop anticiperen en bv meer S&V inzetten bij deze treinen, al is het maar om rijdend personeel bij te staan.

Dat was het doel van mijn vraag.

Waarom zoveel argwaan en aanhoudende verwijten @Jeroen ?


Oooh voelde je je aangesproken.

O sorry @Jeroen 

Zag over het hoofd dat je op Loes reageerde. Haar bericht, als reactie op mijn vraagje, welke er inderdaad boven stond over het hoofd gezien.

Badge +3

Ik zit "in de voorste bak", grappig en opvallend, geen reiziger zal een deel van een trein zo noemen @Robert B . Dat lijkt wel een soort spoordialect !

Heb toevallig een paar regelmatige passagiers in mijn taxi die (door hun autisme?) nogal veel weten van treinen en het hele spoorboekje uit hun hoofd lijken te kennen.

Die lui (jongeren ca. 15 jaar) hebben het onafhankelijk van elkaar ook gewoon over ‘2 stellen virm met 6+4 bakken’ en andere termen.

Heb zelf ook NS’ers in de familie (gehad) en merk zelf ook dat ik door hen nog steeds dat soort termen gebruik. Maar er werken allerlei soorten mensen voor de spoorwegen en volgens mij zijn ze er lang niet allemaal hetzelfde in, zo heb ik een familielid die jarenlang op de trein heeft gewerkt en niet het onderscheid weet tussen bepaalde materieelsoorten :smile:

En dan heb je inderdaad ook nog een clubje dat naast frequent reiziger ook echt treinliefhebber zijn en echt alles weten. Zo ver gaat het dan weer niet voor mij…..

Badge +3

Een greep uit de tweets van het laatste kwartier:

@NS_online zijn mondkapjes in de trein nu verplicht of eigen keuze? Vandaag voor het eerst met de trein en er zitten een hoop reizigers zonder namelijk (en conducteur is net gepasseerd)… 

En nog veel erger (andere reiziger):

@NS_online Een knul hier in de eerste klas treinstel 8645 van Rotterdam naar Leiden die weigert een mondkapje op te zetten. #behoortotderisicogroep #handhavensvp

Webcare zegt: “Weigert hij zelfs nadat je hem hebt aangesproken? Heb je de conducteur van de trein toevallig al gezien? Hij/zij kan jou hiermee helpen.”

Ja, heb hem erop aan gesproken. Kreeg alleen een grote bek. Heb de hele reis (Goes-Leiden) geen conducteur gezien. Op station Leiden hem wel aangesproken. Ireen een enorm grote bek van die conducteur terug. Vond z’n sigaret belangrijker. Aanspreken begon hij niet aan. Niet fijn.

Het lijkt er dus op dat de nodige conducteurs het allemaal niet zo interessant (meer) vinden dat kat-en-muis spelletje, of zelfs weigeren om (op verzoek van bezorgde reizigers) mensen aan te spreken of instructies te komen geven, laat staan te handhaven?

Misschien dat KLM/TUI/ArkeFly/Transavia/Corendon nog cabinepersoneel over heeft om het ‘mondkapjes’ ritueel in woord en beeld uit te leggen, zoals ze aan het begin van elke vlucht altijd al deden? :joy:

Reputatie 7

Ja, de handhavers moeten de nuance in het handhaven nog vinden.

Ter inspiratie: zo moet het dus niet !

In de stations word herhaaldelijk aangedrongen op het houden van anderhalve meter afstand, een goede zaak.

Ik heb een aantal malen medewerkers van Service en veiligheid dicht bij elkaar zien praten, toen ik navraag deed kreeg ik als antwoordde dat zij dat mochten.

Op zich wel vreemd dat mensen die anderen moeten aanspreken zalf geen anderhalve meter afstand houden.

Hebben deze mensen dan geen voorbeeld functie hierin?

Reputatie 7
Badge +3

In de stations word herhaaldelijk aangedrongen op het houden van anderhalve meter afstand, een goede zaak.

Ik heb een aantal malen medewerkers van Service en veiligheid dicht bij elkaar zien praten, toen ik navraag deed kreeg ik als antwoordde dat zij dat mochten.

Op zich wel vreemd dat mensen die anderen moeten aanspreken zalf geen anderhalve meter afstand houden.

Hebben deze mensen dan geen voorbeeld functie hierin?


Als ze met zijn allen een huishouden vormen mogen ze binnen 1,5 m staan 😉

Ik heb de release notes van de recent uitgebrachte nieuwe Yammer-versie niet uitgebreid doorgelezen, maar zit er tegenwoordig ook een Tinder-functie in? :thinking::joy:

De laatste 2 diensten waren wel weer bijzonder te noemen. Ik heb meer hulp nodig gehad van @Slidestops zijn collega's voor reizigers zonder geldig vervoersbewijs. Het waren de vroegere diensten en je merkt al weer dat er een sleur ontstaat. De vaste reiziger staat niet te kijken van een controle, terwijl de reiziger die weer een poging onderneemt zich afvraagt hoe ik de kaart aangeboden krijg.

Op een tafel, een rugleuning, in de hand (van de reiziger zelf), aanbiedend om af te geven, worstelend om hun kaart uit te laten lezen. Dat levert soms interessante momenten op. 

Ik zie direct welke reiziger in de huidige Corona crisis nog niet gecontroleerd is. Er wordt dan veel "afgekeken".

Wat betreft de mondkapjes, dat gaat beter. Zal wel aan het moment van de dag liggen. Mag eind van de week me weer in de late melden. De sfeer is dan echt zo anders.

Weer eens samen kunnen werken met collega's, die ook gewoon controleren. Heb ik die luxe, loop ik zowat een wc in te beuken. Ik had ff niet goed gekeken of er iemand op kon zitten. Er zat dus iemand op die vrees ik onnodig schrik heb aangejaagd 🥺. Vond excuses wel ff op zijn plaats, ahem. Blijkt maar weer hoeveel mens ik gelukkig ben. Baalde er wel van dat ik het niet snel doorhad..…

Voor er aannames gedaan worden, het was een zeer correcte reiziger, die alles op orde had.

Sommige treinen zijn enorm druk, sommige weer niet. Het is lastig in te schatten. Ik zie steeds meer dagjesmensen. Het is vakantie, dat zie je nu eenmaal andere bezettingen. 

 

 

 

Gisteren heb ik in de hitte mogen werken. Ik was het echt weer ontwend zeg, pffff, wat heb ik me een partij gezweten. Dan merk je op dat een goed werkende airco prettig is, niet te koud en niet te warm. 

Ondanks de hitte maar 1 reiziger getroffen zonder een mondkapje. Wel geregeld moeten vragen om hem ook over de neus te doen.

Vandaag ook mogen werken, alleen door omstandigheden heb ik mijn dienst niet mogen afmaken. Een situatie die ik mee maakte, heeft men mij van de dienst afgehaald, om hetgeen waar ik mee te maken kreeg, kon gaan verwerken. Veel kan ik er niet over kwijt, maar ik kan wel aangeven dat het om een persoon op het spoor ging, waar ik mee in gesprek ben gegaan. Vandaar dat deze post ook korter is dan normaal. 

Iedereen nog een fijne zondag gewenst.

 

Reputatie 7
Badge +4

Sterkte ermee, Loes!

Reputatie 7
Badge +3

“vindt dit leuk” graag niet letterlijk nemen. Sterkte!

@mrfreeze en @Thom 

Ik begrijp hem helemaal en naar omstandigheden gaat het hier goed hoor. Bedankt allebei.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Bedankt voor het delen van deze moeilijke werkdag. Sterkte.

Sterkte @Loes, namens alle Moderators.

Dank je wel. Ik ben een nacht verder, wat voor mij altijd een belangrijke graadmeter is. Hoe kom ik na zoiets de nacht door. Slaap ik goed, hoe reageert mijn lichaam, denk aan kramp, spierpijn, blauwe plekken etc. Ik ben er zelf wonderbaarlijk goed uitgekomen en ben in staat om mijn dienst voor vandaag weer op te pakken.

Het is voor mij niet de 1e keer dat ik hiermee geconfronteerd word, vandaar dat ik mezelf hier goed in ken. Voor mij ook voor de eerste keer dat ik er na de 1e nacht zo goed uitkom. 

Vanavond ga ik er gewoon weer een mooie dienst van maken 😁.

Lekker dat je de nacht goed bent doorgekomen, komt toch altijd even aan dit soort momenten ook als het ‘gelukkig’ goed afloopt. Het emmertje kan ook een keer te vol raken.Hopelijk heeft je machinist ook redelijk kunnen slapen.

Hopelijk een fijne en rustige dienst vanavond.

 

Na zaterdag dus door omstandigheden dat ik mijn dienst niet mocht vervolgen heb ik weer twee diensten gedraaid. Ik heb gelukkig alles goed kunnen verwerken en heb al mijn werkzaamheden weer kunnen oppakken.

Zondag viel me op hoe anders het publiek in de trein is. Ik ben voornamelijk kleuterjuf geweest en mijn broek zakte echt af toen ik in 1 trein 6 reizigers moest vragen of ze een mondkapje hadden en op wilden zetten. Echt, wat een asociaal gedrag, het is dat ik niet meteen van het een in het ander wilde vallen, heb ik het kunnen oplossen door aanwijzingen te geven die gelukkig werden opgevolgd, maar het smoezenboek staat vol ondertussen. Ondanks dat ik gestoord werd van het corrigeren van mondkapjes, had ik weinig te maken met andere problemen.

Die had ik vandaag. Vandaag had ik veel minder werk aan de correcties over gebruik mondkapjes, maar was ik weer meer bezig over vervoerbewijzen en honden op de bank. Het beginnen echt uitersten te worden, maar de toiletzitters beginnen op te vallen, net als de soloreizigers die beweren samen te reizen. Spits in de middag, die kennen we niet en men wordt verkeerd door mijn collega's geadviseerd en geinformeerd. Lastig te beoordelen als ik er niet bij geweest ben. 

Toch een uur langer aan het werk geweest, omdat er een paar reizigers echt extra aandacht van mij en van @Slidestops collega's wilden hebben en hebben gekregen.

Kortom, ik ben blij dat ik weinig last heb van afgelopen zaterdag en heb vanuit NS alle hulp kunnen krijgen die ik anders nodig gehad zou hebben als het niet goed zou gaan. Wat vaak lastig is, om eerlijk tegen je te zijn, want stoere praat, daar betaal je vanzelf de rekening voor. Ik blijf echt veel liever mezelf en heb weer genoeg vrolijke reizigers gezien en gesproken, daar blijf ik het echt voor doen 👍😁.

Badge +3

Zo horen/lezen we dat graag, een oprecht ‘kijkje in de NS keuken’ dus.

En meer dan je best kan je niet doen, dus als je (wegens zaterdag) thuis zou willen blijven zou het dus ook goed geweest zijn?

De extra ‘aandacht’ van V&S super. En weer een woord geleerd.. ‘toiletzitter’ :joy:

Stay safe, stay strong! En #blijfthuis voor de pretreizigers, maar die hebben #dovemansoren (en bij voorkeur een mondneuskapje)

En #blijfthuis voor de pretreizigers, maar die hebben #dovemansoren (en bij voorkeur een mondneuskapje)

Pretreizen zijn reeds sinds 1 juli toegestaan? (nog afgezien van de onwettelijkheid van het verbieden van zogenaamde 'pretreizen’).

Afgelopen dagen flink in de hitte mogen werken. Blij dat ik airco in de trein had die op veel plekken goed functioneerde. Ik vreesde voor de hitte en de mondkapjes. Het is me nog meegevallen, maar kleuterjuf, dat blijf ik nog wel ff vrees ik.

Reizigers die of lang niet met de trein gereisd hebben of lang geen controle hebben gehad, zie je heel onwennig met hun kaart zwaaien. Voor mij is het gesneden koek waar de scanner zit van mijn kaartlezer. Meestal lukt het wel om de goede plek te verkrijgen.

Ik mocht ook weer eens de ICDirect onveilig maken. Wat me opviel, tussen Schiphol en Amsterdam CS stapt men in en blijft men dicht op elkaar zitten. Dan kom ik van alles aan mondkapjes tegen. 

Het zelfde tafereel zie je ook in Amsterdam. Alsof we maar 1 deur hebben. Ach, het materieel had ff geen zin om terug te keren naar Rotterdam en blijkbaar zorgt de hitte weer voor extra problemen.

Ik zit nu in een druk gedeelte van mijn rooster en mag overmorgen weer in de hitte aan de slag. Bemerk wel bij mezelf dat ik geen trek heb in ellelange discussies. Werk liever van, dit is het feit, wat gaan we of ga ik daarmee doen. Betekend niet dat ik ineens extra bekeur op foutjes. De discussies kap ik gewoonweg sneller af. Geen tijd en geen puf voor, zeker niet met deze hitte.

Het maakt absoluut wel uit wanneer ik dienst heb. Vaak is het in de avond meer tegengas en problemen en in de ochtend een stuk minder. Doordeweeks en weekends was altijd al een groot verschil en dat is zo gebleven.

Iedereen sterkte met de hitte, ik probeer ook mijn hoofd koel te houden.

Twee HSL diensten verder, heerlijk in de hitte. Ik heb weer enorm gezweten en de diensten waren zeer verschillend van elkaar.

De eerste dienst had ik ook weer ICD erbij zitten. Ik heb het geweten. Als ik tussen 2 stops 2 rijtuigen kon knippen was dat veel. Ik liep veel tegen geen toeslag aan. Men denkt bij mij te kunnen pinnen, maar helaas. Ik had het ozo graag aangeboden. Dan schrijf je wat meer uvb's. Wat betreft kleuterjuf spelen, die komt elke dienst terug en ik heb weer een reiziger zonder mondkapje bekeurd. Geef veel meer aanwijzingen dat dat mondkapje op moet blijven en ik bemerk dat men dan doorheeft, he, die HC meent het. Scheelt mij weer werk. Win-win voor iedereen.

Daar waar ik de eerste dienst het zweet van me af droop, dat was de tweede dienst niet anders. Van de 4 ritten is er 1 vlekkeloos verlopen.

Een greep uit het scala problemen. Technisch probleem loc, waarna er een rijweg niet goed wordt ingelegd. Dan denk je, het kan niet gekker, ja hoor, aanwijzing langzaam rijden door sectiestoring (seinstoring), met als klap op de vuurpijl ook nog een persoon langs het spoor. Dat alles met uiteindelijk 15 min vertraging.…

Een andere rit, dat was echt een nieuwe reden tot vertraging. We hadden wederom te maken met een baansectiestoring, waarbij 2 overwegen in de storing zouden liggen. Ach, geef het eens 5 min vertraging. Gaan we er ook bij stilstaan. Das nog niets nieuws, maar de reden, men was de positie van een trein kwijt. Ik raak zelf geregeld wat kwijt, maar de positie van een trein kwijt zijn, dat was voor mij ook de eerste keer. Dan krijg je een half uur aan je broek. 

De laatste rit was het materieel in staking. Het schakelde niet goed mee met de hsl, waardoor een aantal rijtuigen gezellig op de batterij gingen werken. We mochten op de hsl lijn op onderzoek waarom de machinist een storing kreeg. Met goed samenspel het in 15 min weten op te lossen.

Vervolgens ben je wel bezig om een laatste aansluiting te redden en dan is het ozo gaaf als je collega belt en zegt, hij wacht op je!

Ik ben er moe van geworden en heb morgen wederom dienst. Ik laat me maar verrassen, maar een trein kwijt zijn, het blijft bijzonder dit vak. 

Reageer