Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Ik als persoon ben uniek, net als iedereen op dit forum en al mijn collega's. Zoals Jeroen aangeeft spreek ik puur vanuit mezelf en oordeel niet over mijn collega's. Natuurlijk mag ik een mening hebben, die heeft ook iedereen, die probeer ik zoveel mogelijk uit dit topic te houden.

Feit is dat ik controlerondes doe en dat ik handhaaf op mondkapjes indien nodig. Feit is ook dat ik het prettig vind dat ik graag samenwerk met collega's, die er hetzelfde instaan.

Reputatie 7
Badge +3

Blijft een mooie uitspraak: “Ik ben uniek. Net als iedereen.” :wink:

Reputatie 7
Badge +4

Ook interessant als stijlfiguur. :relaxed:

Reputatie 7

Die schermen schijnen geen enkel effect te hebben. Het is veel duidelijker wanneer het personeel dat in het OV geen anderhalve meter afstand kan houden mondkapjes draagt. Meteen het goede voorbeeld voor de reizigers. Het is ook veel geloofwaardiger om een onwillige mondkapjesanarchist te beboeten wanneer je zelf een mondkapje draagt.

 

Het belang i.c. de gezondheid van de klant lijkt door NS en de vakbonden helaas nog altijd beschouwd te worden als sluitpost.

Badge +3

Die vrijstelling voor ov-personeel bij meer dan 1,5 meter is natuurlijk voornamelijk omdat de eerdere regel bijv. buschauffeurs verplichtte een mondkapje te dragen.

De eerste die er eentje op heeft moet ik nog tegenkomen, ze rijden vaak wel rond met hun raampje open. Verstandig.

Twee vroege diensten verder, die vandaag was wel erg vroeg, maar ik heb wel rustig mijn werk kunnen doen. 

Het was rustig in mijn treinen, heb ze goed kunnen bedienen, veel kunnen controleren en ik voelde me minder de kleuterjuf. Dat zal straks in het weekend wel ff anders worden vrees ik. Qua reizigers zonder geldig vervoersbewijs, ook dat viel reuze mee. 

Waar ik wel tegenop zag was het rookverbod dat vandaag inging. Eindelijk hoorde ik de stationsomroep erover in Nederlands en Engels. Kan me vandaag ff niet herinneren een roker gezien te hebben. Wel dat het ineens wat drukker was voor het station, jawel, door rokers.

Wel een paar fikse discussies gehad over het eten in de trein. Ze waren gelukkig wel respectvol allemaal, maar ik hoop op duidelijke en eenduidige richtlijnen vanuit de overheid en dezelfde richtlijnen bij NS.

Een aantal reizigers waren nogal verrast door de controle. Ik merk dat op als ik mijn scanner boven de kaart houdt, de reiziger zoekende is hoe de kaart aan te bieden. Krijg je de leukste taferelen door. Dan vertellen ze ook ff tussen neus en lippen door dat het pas hun eerste controle is sinds ze reizen. Sommigen gaven aan al een maand dagelijks te reizen. Ik ben dan natuurlijk benieuwd of ze wel collega's gezien hebben. Eerst zegt er eentje nee. Niet gezien. Ik vraag ze door en vraag of ze niet langs gelopen zijn voor oa mondkapjes controle. Dan komt het los, dat ze toch wel HC's zien lopen. Dan heb je weer leuke gesprekken over hun ervaringen.

Komend weekend dus de late dienst in. Het zal dan vermoed ik een andere ervaring worden, maar ik zal positief blijven en ik blijf door mijn treinen gaan. Juist daar haal ik mijn energie vandaan door onder reizigers te zijn. 

Dan vertellen ze ook ff tussen neus en lippen door dat het pas hun eerste controle is sinds ze reizen. Sommigen gaven aan al een maand dagelijks te reizen.

Mooier kan je het niet schrijven @Loes Het beeld dat enkele alhier geven lijkt dus helaas  de realiteit.

Reputatie 5

Inderdaad de realiteit: vanochtend in de IC van Enschede naar Utrecht, geen conducteur gezien. In mijn coupé 4 reizigers mondkapje niet op. Terugreis: geen conducteur gezien. In mijn coupé 3 reizigers mondkapje niet op.

NS houdt zich niet aan het toezicht op de mondkapjesplicht in de treinen.

Er werd ook niets meer omgeroepen over het dragen van mondkapjes.

(Zie ook protocol verantwoord blijven reizen met het openbaar vervoer van de rijksoverheid)

Aan eindeloze zinloze discussies hierover doe ik niet meer mee, maar ik blijf mijn ervaringen wel posten.

Dit zijn de feiten

 

Het weekend was inderdaad wel ff andere koek. Reizigers kijken vluchtig om zich heen of er personeel te zien is om het mondmasker goed op te zetten. Degenen die niets op hebben zijn vaak toeristen. Zeer bijzonder. Dan vertel je dat het verplicht is, zit het goed, kijk je van buitenaf en weer op de kin. Ik ga nu eerder de strafmaat vertellen, blijkt best effectief te zijn.

Ik had ook weer te maken met reizigers met een klein spatmasker voor de neus en mond, die echt niet werken. Zelf werd ik gek van mijn scherm, besloeg om de haverklap, dus ben zelf nu ook op het mondkapje overgestapt. Best irritant om bij te houden wanneer je hem moet vervangen. 

Heb ook een aantal reizigers mogen voorzien van een nieuw vervoersbewijs en als men wegloopt, zeggen dat ik ze volg. Tuurlijk, zelf loop je weg en je gaat mij de schuld geven dat ik je graag wil zien. Ik mis iets dan hoor.

VenS geregeld gezien, waren actief. Das best fijn om die collega's ter ondersteuning te hebben. 

Wel merk je dat links en rechts nog gerookt wordt. Ik blijf hier nog op de waarschuwingstoer, dat gaat vanzelf een keer veranderen. Sfeer was anders dan de eerdere vroege diensten. Zo mag ik weer aan de slag. Eens kijken hoe het vandaag gaat.

Als HC sta ik erom bekend dat ik vaak op de juiste plek ben op het juiste moment, maar niet voor mijzelf. Dat is me vandaag weer gebeurd. Hopelijk met goede afloop. 

Ik kwam in een situatie terecht, waar mijn gevoel zei, blijf in de buurt. Collega's VenS waren bij een onwelwording geroepen en die situatie is geeindigd in een reanimatie. Er was ook sprake van een taalbarriere en dan zie je hoe belangrijk het is om met je collega's samen te werken om een leven te redden en de betrokkenen tot rust te krijgen, voor je een tweede spoedgeval erbij krijgt. 

Eenmaal in die situatie denk je niet aan Corona en ga je handelen en doen wat je goeddunkt. Mijn dienst is na dit incident direct beeindigd en ik zal dit een plek moeten geven. Dit had ik nog niet meegemaakt, maar het maakt indruk, dat kan ik je verzekeren. Vrijdag heb ik weer dienst, hopelijk blijft dat een rustige, chille dienst.

Badge +3

Heftig zeg, sterkte!

Gatsie Loes dat wil je inderdaad niet meemaken, laten we inderdaad hopen dat het een goede afloop gaat hebben.

Zo zie je maar dat je gevoel volgen altijd belangrijk is.

Reanimaties is iets verschrikkelijks om mee te maken of bij te staan, daar weet ik helaas alles van.  Sterkte met het verwerken.

Inderdaad zeer heftig. Veel sterkte en als we iets voor je kunnen doen dan horen we dat graag, Loes!

Reputatie 7
Badge +3

Sterkte @Loes 

Reputatie 7
Badge +3

Wat naar om dit mee te maken tijdens je dienst. Hopelijk kun je het de komende dagen van je af zetten.

Dank jullie wel, laten we hopen op een goede afloop voor het slachtoffer. 

Bijna een week verder, ondertussen weer gewoon mijn diensten gedraaid. Vrijdag en het weekend had ik aflopers. Heb de situatie van maandag goed kunnen verwerken en daar was ik blij om.

De vrijdag viel me mee, ik heb weinig problemen gehad en er werd zeker in de late uren veel ingangscontrole gehouden bij de sprinters. Ene keer door de HC's geiniteerd, de andere keer door Veiligheid en Service.

Zaterdag begon mijn dienst geweldig. Een man wilde mij voor laten gaan om bij de poortjes in te checken. Ik gaf aan dat hij voor mocht, maar nee, ik moest eerst. Jullie raden het al, hij wilde gaan tailgaten, want ik vroeg hem of hij een kaartje had. Had ik beter niet kunnen vragen, kreeg me even wat gescheld over me heen. Ik moest de politie maar bellen. Ik heb denk ik erg dom staan kijken en kreeg ongevraagd meteen hulp van collega's van Veiligheid en Service. Toch vonden reizigers het zielig. Tja, als je zelf dronken bent, wil gaan tailgaten bij een HC en vervolgens gaat schelden, vraag ik mij af, waarom is die man zielig?

Dan heb je ook nog reizigers, die het bloed onder je nagels vandaan halen door hun eisen te stellen, terwijl ze geen vervoersbewijs hebben. Blijf dat best knap vinden moet ik zeggen. Helaas zijn er toch UVB uitgeschreven, want sommige spelletjes, daar ben ik bekend mee.

Vandaag was het echt mondkapjespolitie. Wat was het een drama met reizigers die eigen regels maakten. Nog niet eerder zo vaak collega's Veiligheid en Service bij de trein geroepen. Allemaal voor ofwel geen mondkapje, kapot mondkapje of niet opvolgen aanwijzing. Geweldig als het mondkapje op de kin wordt gedragen, vervolgens pissig zijn dat ik daar wat van ga vinden en vervolgens een blik met scheldwoorden tegen je wordt opengetrokken, dan vraag ik me echt af, serieus joh. Wordt volwassen. Ik doe alleen maar mijn werk, zo wordt het er echt niet leuker op. Net als een Engelstalige reiziger met droge ogen durft te beweren dat die niet op de hoogte was van de mondkapjes plicht. Ze was hem vergeten, maar om dan niet uit te stappen op het eerstvolgende station om het op te lossen, gewoon dom doen. Kan dan best geirriteerd uit de hoek komen, want ik word er echt maf van. Alsof het zo goed gaat allemaal.

Voorheen vond ik het leuk om in het weekend te werken. Dat is helemaal weg door dit gedoe. Zonde, echt zonde.

Sommige treinen zaten goed vol vandaag, waar ik me toch af ging vragen, wat is er te doen geweest? 

Nu heb ik weekend en ga weer de vroege in. Verwacht een stuk rust. 

 

 

Wat een verschil zeg. Ik heb nu 3 vroege diensten gedraaid en wat was dat een verschil met het weekend. Ik zie sinds de persconferentie dat reizigers veel beter hun mondkapje ophouden. Voel me minder een kinderjuf. Toch zie je dat de mensen die het Nederlands niet machtig zijn het vaakst op het mondkapje moet wijzen, dat deze echt op moet blijven. Geen idee waar hun ideeen vandaan komen. 

Ben afgelopen dagen nog wel reizigers zonder vervoersbewijs tegen gekomen. Daar wat voor geregeld en het is aan hun om de klantenservice te informeren, waarom men geen vervoersbewijs had. 

Het was voor mij een rustig moment. Lekker me ding doen, daar mijn plezier uithalen. Daar doen we het voor. Weinig bijzonders verder meegemaakt, dus hier teken ik wel voor ja.

Vroege dienst doordeweeks, wat een verschil, ook op welk traject je zit. Gisteren had ik een redelijk rustige dienst, hoef minder te wijzen op de mondkapjes gelukkig, maar toch blijft het een hot item.

Vandaag was meer een aparte dienst. Ik startte met een trein, die zonder reizigers naar Weert ging om daat de dienstregeling op te starten. Ik had gebeld naar welk spoor ik moest om die trein op te pikken. Deze komen niet altijd onder de kap, zoals we dat zeggen. Dat betekend dat ie niet altijd aan het perron klaarstaat. Nog niet eerder meegemaakt dat ik naar het verkeerde spoor gestuurd ben. Een flinke miscommunicatie, die deze week snel hersteld kon worden door de extra vroege intercities richting Weert. Aangezien er niets rijdt tussen Roermond en Weert, begint de aanvoer naar Weert vanuit Eindhoven. Ik miste dus gigantisch ruim mijn op te pikken trein, veiligheid boven alles en kon mee met een intercity. Uiteindelijk 4 minuten om naar de sprinter te komen in Weert. Tijd zat dus, geen man overboord en problem solved.

Ik loop van achteren naar voren toe en ik zie direct 2 reizigers zonder mondkapje zitten. Spreek ze aan, eentje vindt hem, de ander niet. Ander probleem was het blik bier. Tussen 20 en 7 geen alcohol, tja, das een lastige. De beide reizigers gingen een mondkapje kopen iig. Afloop ken ik niet helaas.

Vervolgens kom ik erachter dat mijn dop eraf gegaan is van mijn fles met water. Beetje improviseren en ik had weer een dop.

Verderop in de dienst een onwillige deur, de buitenknop was me daar stronteigenwijs 😡, die reageerde nergens op. Mocht weer een deur afsluiten.... tja, wat moet je anders he 😁.

Ook nog wat uvb mogen uitschrijven, maar verder had ik wel weer het gevoel weer een HC te zijn, zoals voor Corona. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, is en blijft het motto. Eind van de week weer de late in. Zalwel weer fasten your seatbelt gaan worden.... turbulent, maar hopelijk met een vrolijke noot 😄

Gelukkig, dan was ik niet de enige die vandaag met een deurprobleem te maken had. :rofl:  Al gingen de deuren bij mij wel dicht echter kreeg ik geen lamp dat de deuren dicht waren. :worried:

  Een flinke miscommunicatie

een LIKE voor je, want mooie samenvatting van de werkzaamheden tussen Weert en Roermond: treffender had je bericht namelijk niet kunnen zijn

Live: Zonder reden, zonder enige extra passagiers en zonder deurproblemen blijft de bus in Weert 10-15 minuten (tot na de vertrektijd volgens dienstregeling) wachten. Resultaat: trein in Roermond richting Sittard/Maastricht weg

Gelukkig gaat ns weer gtbv uitbetalen, blijkbaar is er geld teveel :rofl::rofl:

 

Drie van de vier diensten verder. Ik ben nog onderweg, dus ik hoop dat het rustig blijft. 

Vrijdag was een afloper en daar ben ik niet tegen teveel problemen aangelopen. Heb mijn treinen kunnen controleren en het liep redelijk, op ms 2 pechvogels na qua geen vervoersbewijs kunnen tonen.

Dat was zaterdag wel ff anders. Het was weer ouderwets handhaven en schrijven. De redenen liepen uiteen van een gefraudeerd e-ticket gekocht van marktplaats (NIET DOEN!) tot intimiderende, brutale asielzoekers. Ik weet dit, aangezien ik ze heb voorzien van een nieuw ticket. Was er niet blij mee, zeker de brutaliteit niet om te proberen om drinken van me te krijgen. Ik was meer op me hoede dan anders. 

Een andere reiziger reisde met zo'n higimask op, ook dat niet geaccepteerd en deze reiziger gaf aan al 5 maanden te reizen en ik de eerste was die er iets van vond. De reiziger heeft hierna direct mondmaskers aangeschaft, dus dan geloof ik een verhaal wel sneller. 

Dan denk je de grootste ellende wel gehad te hebben. Nou nee, als je op een heerlijk onderstation twee reizigers hebt, die gaan roken en eentje is zo door het lint aan het gaan, de woorden zal ik maar niet beschrijven hier. Uiteindelijk heeft die persoon gekozen om op een veilige manier het station te verlaten. 

Dan denk je, het zal nu wel klaar zijn, nou nee hoor. Dan wordt er ingangscontrole gehouden door collega's van VenS en nog werd er geschreven in de trein. 

Toch had ik gisteren weer een ouderwets gevoel van mijn werk gedaan te hebben, ik skip dan ff alle correcties op mondkapjes. 

Vandaag had ik een relatief rustige dienst. Stuitte nog wel op een later bleek vluchteling, die wel meteen weet dat je in Nederland geacht wordt om een treinkaartje te hebben in de trein. Toch nog 2 reizigers moeten verzoeken om hun sigaret uit te doen, ach, er komt een tijd..... 

Hopelijk kom ik zo rustig terug op standplaats en ik gebruik nu mijn faceshield niet meer, maar mondkapjes. Het geeft me een rustiger gevoel in me hoofd. Krijg wel eelt achter me oren door die kapjes, maar als ik het goede voorbeeld niet geef, dan mag ik anderen hier ook niet op aanspreken....

Reputatie 7

 

Een andere reiziger reisde met zo'n higimask op, ook dat niet geaccepteerd en deze reiziger gaf aan al 5 maanden te reizen en ik de eerste was die er iets van vond. De reiziger heeft hierna direct mondmaskers aangeschaft, dus dan geloof ik een verhaal wel sneller. 

 

 

Dat geloof ik zo. Dit is de eerste keer, dat ik van een Nederlandse lees dat die dingen ook in Nederland verboden zijn.

Hier in België was het snel gedaan met die dingen. Zoals een viroloog ook uitlegde: dat ding is nog erger dan geen mondmasker. Je verzamelt eerst al je slijm, partikels en damp in het bakje aan je kin. En als je dan eens goed proest, dan krijgt de ander gegarandeerd een enorme viral load in zijn gezicht.

Zo was ik begin deze maand nog in een hotel te Woerden, alwaar ze - dat hotel specifiek, niet Woerden - net de mondmaskerplicht hadden ingevoerd. Overal borden. En de gasten hielden zich er ook braaf aan. Eenrichtingsverkeer (nogal een toer, je was vijf minuten bezig om weer bij de ingang te komen). Heel goed geregeld !

De volgende morgen bij het ontbijt… droeg het personeel zo'n idioot bakje op hun gezicht.

Tsja.

 

Heb je een link of verwijziging die die dingen expliciet verbiedt ?

 

 

@Ferdinand Delasoie 

Ze worden niet expliciet nog genoemd helaas, maar een link van de rijksoverheid geeft aan dat faceshield en spatschermen niet zijn toegestaan voor reizigers en dat het de neus, mond en kin moet bedekken. Daar voldoet de higimask niet aan. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/wanneer-moet-ik-een-mondkapje-dragen

Zo'n bakje doet inderdaad heel erg weinig…

 

Badge +3

Zo’n higimask is natuurlijk geen spatscherm en verder kansloos als je langere tijd naast iemand moet zitten. Heb zelf wel regelmatig ‘deelnemers’ in mijn taxi routes die geen mondkapje kunnen (ver)dragen -verstandelijk beperkten- maar een spatscherm helemaal prima vinden!

Die zitten dan zo ver mogelijk achterin, en zijn verder afspraken met de ouders/begeleiders/verzorgers waarbij ‘alles beter dan niets’ natuurlijk een optie/opdracht is.

Op zich blij om te lezen dat jijzelf ook een maskertje draagt, in plaats van de discussies over andere dingen ‘waarom mogen jullie (personeel) dat wel en wij (reizigers) dat niet?’.

Reageer