Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Badge +3

Mee eens. Ik zit op Twitter al in een paar draadjes met ‘de goeden’ die zich behoorlijk zorgen maken of de NS (en andere vervoerders) wel goed om zullen gaan met de noodwet per 1 december, en een keurige medische verklaring (per post, ook al staat daar niets zinnigs in want medische gegevens mogen niet gedeeld worden en ov-personeel is geen deskundige) hebben gekregen van een arts/behandelaar. Zie het VPRO artikel dat @Momo aanhaalde.

Heb ze verwezen naar dit topic, en ze zijn nu min of meer gerustgesteld dat het wel goed komt.

Willekeurig voorbeeldje: https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1333074319652622342

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Er zijn ook mensen die tot nu wel een mondkapje gedragen hebben, maar zich vanaf 1 december gaan beroepen op de medische uitzonderingen.

Ik verwacht dat die plicht straks weinig effect zal hebben, omdat meer mensen zich zullen gaan beroepen op die uitzondering dan degenen die echt geen mondkapje kunnen dragen. Daardoor zal een andere groep min of meer gedwongen thuis moeten blijven. Ik heb de laatste dagen de indruk dat juist minder mensen een mondkapje dragen op de plaatsen met dringend advies dan toen het net gegeven was.

 

Badge +3

Ik heb de laatste dagen de indruk dat juist minder mensen een mondkapje dragen op de plaatsen met dringend advies dan toen het net gegeven was.

Tja, die indruk is terecht. Twee woorden.. Black Friday :disappointed_relieved:

Winkels in diverse steden (Rotterdam, Eindhoven, Dordrecht) eerder dicht, en oproepen vanuit gemeentes om niet te komen. Amsterdam eenrichtingsverkeer voor voetgangers in het centrum…

Dringend advies wordt gewoon in de wind geslagen, en dan zet men per 1 dec een mondkapje op en gaat de gekte alsnog vrolijk door (vermoed ik).

Ik verlang eigenlijk wel terug naar maart, toen iedereen nog doodsbang was voor handjes schudden of de knopjes van een lift of pinapparaat, en gewoon strak/braaf thuis bleef als dat enigszins kon.

Nog eentje dan https://twitter.com/WendelaWaller/status/1332755068458840064 te zot voor woorden.

Groepje asociale bejaarde corona-ontkenners, zonder mondkapje op uiteraard, en met grote verhalen over dictatuur en andere onzin, in een vol treinstel 8721 van Utrecht naar Amsterdam.

Dus…

Conducteur gehaald, die kwam, mondkapje ging toen op (onder het mom van de vermoorde onschuld "moet dat echt? Ik heb een longziekte!") maar daarna direct weer af.

Bij het uitstappen liet mevrouw een pamflet achter op het tafeltje. "Longziekte". My ass. De trut.

Ons nieuwe handelingsperspectief is uit. Heb nu nog dienst en kom hier later vanavond op terug.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kaartje heeft er inderdaad gestaan. Kort nadat het weggehaald was, was het nog wel te vinden via Google cache maar ook dat was kort erna weg. In ieder geval stond het 11 november nog wel online.

De link ernaar en het kaartje zelf werd in ieder geval al veelvuldig gedeeld door allerlei complot wappies en anti-Corona maatregelen gekkies op sommige websites en Facebook groepen. Misschien kun je wel zeggen dat het hun schuld is dat het kaartje weggehaald is en waardoor de goeden (degenen die echt geen mondkapje kunnen dragen om een medische reden) nu moeten leiden onder de slechten. 

Het kaartje is via een omweg nu weer wel te vinden. Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte staat een link naar https://www.vilans.nl/leven-in-coronatijd-als-je-risico-loopt#item1 waar weer onder punt 1 “Hoe kan ik laten zien dat ik een uitzondering ben?” een link staat naar de PDF die eerder op de site van Rijksoverheid stond.

Vreemd dat het kaartje niet meer op de site van de Rijkoverheid staat maar dat ze er wel naar linken op een andere website. 

Er wordt wel gezegd dat het kaartje een extra ondersteuning is naast andere dingen waarmee je kunt aantonen dat je uitzondering bent, zoals: 

  • Jouw hulpmiddel of medicijnen te tonen
  • Een briefje van jouw arts, zorgverlener of zorgorganisatie te laten zien
  • Het laten zien van een bewijs van een recente afspraak met het ziekenhuis
  • Iets anders laten zien waardoor duidelijk wordt dat jij een uitzondering bent
Badge +3

Van HC Cato al een tipje van de sluier:

https://twitter.com/CBacola/status/1333433267899535362

Maar een verklaring geldt niet in het OV. Een gelaatscherm dat mag dan nu wel voor deze mensen die aannemelijk kunnen maken dat ze geen mondkapje op kunnen.

En van een andere NS’er (Joop):

Gelaatsscherm mag idd, las ik bij het in dienst melden.

Veel spannender zal het niet worden. Bij helemaal niets zal je een hele goede verklaring moeten hebben waarom je met het ov reist dus.

Wat uitgebreider in het andere topic beschreven. 

Badge +3

Linkje naar andere topic?

Linkje naar andere topic.

Badge +3

Ja, maar daar staat niets nieuws alleen een paar recente reacties zonder verdere inhoudelijke details op reacties van maand(en) geleden.

Komt wel goed, hou dit topic maar aan graag.

Loes heeft de nieuwe toevoegingen in het eerste bericht verwerkt.

Wat ik mij afvraag is hoe die mensen die nu van de medische uitzondering gebruik willenajen vanaf 1 juni gereisd hebben toen er in het OV geen uitzonderingen waren.

Eten was altijd toegestaan :)

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik mij afvraag is hoe die mensen die nu van de medische uitzondering gebruik willenajen vanaf 1 juni gereisd hebben toen er in het OV geen uitzonderingen waren.

Eten was altijd toegestaan :)


Dus die mensen hebben elke reis eten als smoesje gebruikt.

Badge +3

Loes heeft de nieuwe toevoegingen in het eerste bericht verwerkt.

Oh, in eerste bericht in ander topic. Ook goed maar zeg/link dat dan naar het eerste bericht ;)

Reputatie 7
Badge +3

Dat doet-ie toch ook? Of is het net aangepast?

Badge +3

Dat doet-ie toch ook? Of is het net aangepast?

Ik klik altijd op laatste reacties, niet op een (oud) openingstopic dat gewijzigd/aangepast is.

Daar krijgen ik en niemand meldingen van, maar goed het staat er!

Ik heb nu bewust gekozen om het openingstopic te wijzigen om de verschillen aan te kunnen geven. That's all.

Badge +3

Is goed, verder niets spannends dus, behalve dat jullie (NS personeel) een mondkapje dragen en uitzonderingen toe zullen moeten staan.

Die uitzonderingen waren er al voor even een slokje of een hapje.

En AH en Jumbo zeggen ook dat je zonder kapje nog altijd welkom bent als je daar écht niet mee kan omgaan wegens PTSS of zo.

Geen verklaring nodig (kunnen we niets mee zegt NS ook terecht), dus gewoon even zelf aangeven en dan is het oke.

Succes ermee @Loes!

Zomaar een vraag.. want met de mondkapjesplicht op de stations moeten toch ook de Smullers en Starbucks en zo weer meteen dicht?

Reputatie 7
Badge +3

Is goed, verder niets spannends dus, behalve dat jullie (NS personeel) een mondkapje dragen en uitzonderingen toe zullen moeten staan.

Die uitzonderingen waren er al voor even een slokje of een hapje.

En AH en Jumbo zeggen ook dat je zonder kapje nog altijd welkom bent als je daar écht niet mee kan omgaan wegens PTSS of zo.

Geen verklaring nodig (kunnen we niets mee zegt NS ook terecht), dus gewoon even zelf aangeven en dan is het oke.

Succes ermee @Loes!


Nu er juist nog meer mensen zonder mondkapje in de trein zullen zitten (buiten degenen die echt een goede reden hebben om geen mondkapje te kunnen dragen) zullen ouderen en kwetsbaren nog langer thuiszitten. Wanneer komt er voor hen toegankelijk OV?

 

Badge +3

@MoDe in Spanje (Ibiza) zijn ze er helemaal klaar mee en gaat de horeca weer open!

Ik heb het geweten, het eerste weekend met de verplichte mondkapjes plicht. Alsof je weer helemaal opnieuw begint. 

Zaterdag had ik een tegenstrijdig gevoel. Aan de ene kant rustig, weinig gezeur met mondkapjes en bijna al mijn treinen gecontroleerd. Heb me goed bezig kunnen houden en bij een overstand nog een reiziger aangesproken om zijn mondkapje op te zetten. Deze reiziger was er niet zo van gediend en af en toe denk ik ook, ik heb voor deze hele situatie ook niet gekozen. Overal wel een goede dienst gehad. Aan het begin van me dienst nog een reiziger geholpen met een internationaal ticket zonder geldige code om door poortjes te komen. Heel fijn altijd.

Vandaag reservedienst gedraaid en heb de sfeer geproefd op het station. Reizigers die ik aansprak op het mondkapje, waren de meesten nog niet op de hoogte dat het verplicht gesteld is. 

Dan kom je ook reizigers tegen die zich op.de medische uitzondering beroepen. Voor ik word afgeschoten, het waren totaal verschillende gesprekken.

De eerste liep niet lekker. Ik vraag altijd waar het mondkapje is en of men deze gaat dragen. Ik krijg te horen medische uitzondering en verder geen aandacht meer. Toch het gesprek aangegaan en mij werd gezegd dat er niet hoeft te worden aangetoond waarom de medische uitzondering gold. Tja, ik maak het beleid niet, maar ik kan weinig betekenen als men niets laat zien of verteld. Was een vervelende sfeer.

Een tweede reiziger die ik aansprak, toonde direct aan dat ze medische beperkingen had. In gesprek gegaan om tot oplossingen te komen. Het verschil in sfeer was enorm. Juist de groep die echt beperkt is, zal meewerken. Na een goed gesprek en opties gedeeld te hebben, ging ook deze reiziger in de trein een mondkapje op zetten. Ze begreep mijn problemen en dat ik geen medicus ben.

Een derde zette hem liever niet op. Ik zelf ook niet, maar ik moet het helaas. 

Een goed gesprek kom je ver mee, maar als men het gaat hebben over uit sluiten van groepen en dat ik een vertegenwoordiger ben, dan zit je echt bij de verkeerde persoon. Ik kan daar weinig tot niets mee. Ik maak geen beleid, ik voer het wel uit.

Waarom kan dit niet veel beter geregeld worden. Discussies baal ik van en ik zie het liefst een oplossing voor iedereen. Duidelijkheid boven alles.

Ik heb wat wisselende diensten achter de rug. Sinds de invoering van de mondkapplicht op het station valt me op hoe slecht dit wordt aangegeven. Krijg daar veel respons op van reizigers en dat moet mijn inziens echt duidelijker worden.

Wel geschift word ik van het beroepen op de medische uitzondering. Ook dit moet veel beter geregeld worden en weer flinke discussies gehad.

Pijnpunt zit hem in het verschil tussen noodwet en onze huisregels. Ik blijf eisen dat er een mondkapje of op zijn minst een faceshield gedragen moet worden. Ik heb weer genoeg naar mijn hoofd gekregen, maar de medische uitzonderingen (ik ga nu van de echte uit) kijken alleen naar zichzelf en niet naar het grotere geheel. Agressie tussen reizigers komt nu veel meer voor, want een uitzondering is niet uit te leggen. Ik krijg wel eens de vraag wie ik ben. Zeker als ik op de mondkapjes aanspreek. Ik legitimeer me dan als BOA, dan weet men dat ik ook handhaver ben. Het eindoordeel blijft bij de handhaver liggen en ik accepteer geen uitzonderingen, want de orde, rust, veiligheid en goede bedrijfsgang worden direct verstoord. Reizigers voelen zich niet veilig en dan heb ik een extra uitdaging. 

Nu we een harde lockdown in gaan, ben ik benieuwd naar de drukte. Ik weet nu wel dat ik zichtbaar kan blijven e n gewoon me werk kan doen. Leven en laten leven is toch het devies. 

Nooit gedacht toen we in de crisis zaten, dat we tot de dag van vandaag er mee te dealen hebben. Wat een vreemd jaar is het toch geworden. Woensdag weer aan de bak. Wordt vervolgd.

Het is weer weekend. De tijd gaat best snel voorbij, als ik bedenk dat de feestdagen dichterbij komen.

Drie diensten in de late dienst gedraaid. Wat viel me op, was dat het in de spits druk was. Vroeg me echt af, waar komt iedereen toch vandaan en waar gaat men naartoe? Het is niet te vergelijken met de spits voor Corona natuurlijk, maar de treinen die ik gehad heb, waren best goed gevuld, sommige meer dan 50%. De eerste klas is zeer rustig. Dat valt echt op. 

Hoef ook minder kleuterjuf te spelen, het spelletje begint duidelijk te worden gelukkig. Toch een reiziger moeten verzoeken de trein te verlaten om een mondkapje te kopen, men denkt dat een sjaal dan wel voldoet. 

Het aantal reizigers dat denkt te mogen zwartreizen wisselt enorm per traject. Daar is weinig zinnigs over te zeggen nu. 

Waar ik wel mee zit, is dat het in de laatste treinen zo rustig kan zijn, dat er zo weinig reizigers zitten, dat men zich wat minder fijn kan voelen. Hoor toch af en toe verhalen dat reizigers zich lastig gevallen voelen. Das echt niet tof.

De mondkapplicht op het station is bij een deel nog niet doorgedrongen, net als het rookverbod. Hoef het niet vaak te corrigeren, toch blijft men het proberen. Laatst was de politie aan het controleren op onder meer de mondkapplicht op het station in Eindhoven en ik begreep dat er door de politie veel geverbaliseerd is. Het viel me op dat men hier ook vaker mondkapjes draagt. In de trein kan je hiervoor ook politie tegenkomen overigens.

Verder weer ruzie met een buitendeur van een Flirt gehad. Herkende het probleem, de knop buiten deed niets. Ook ruzie gehad met een WC deur op een Flirt. Die wilde niet meer sluiten. We kregen hem wel dicht uiteindelijk, WC afgesloten, scheelt ook dat er geen zwartrijders op verstopt zitten, maar onderweg met de weinige reizigers, moest men toch naar het toilet. Collega en ik hebben toen even toiletjuffrouw gespeeld. Was ook wel eens leuk 😏. 

Ook waren we bedacht op graffity spuiters, die proberen op Tilburg Universiteit als we een half uur moeten wachten, toch de trein van een nieuwe verflaag te voorzien. Graffity kan mooi zijn, maar dit is gewoon lelijk. Verder moet men gewoon van onze treinen afblijven. 

Zo blijft me werk wel enigzins afwisselend. Wie weet wat de Kerst me gaat brengen....

Het aantal reizigers dat denkt te mogen zwartreizen wisselt enorm per traject. Daar is weinig zinnigs over te zeggen nu. 

Ik moet zeggen dat ik, tot ik dit bericht las, de indruk kreeg dat er vanuit NS was besloten dat conducteurs voorlopig niet meer controleren en/of door de trein lopen i.v.m. de nieuwe lockdown.

Zwartrijden is dan natuurlijk nog steeds niet de bedoeling, dat even terzijde.

Ik heb aardig wat conducteurs gezien vandaag, maar ze duiken zonder uitzondering meteen de machinistencabine in en vermijden elk contact met reizigers. Op station Den Bosch vroeg een reiziger iets aan een conducteur (trein kon niet verder omdat er geen machinist was) en die reageerde helemaal niet en liep gewoon de roltrap op.

We zitten niet in de werksituatie van maart. Toen mochten we inderdaad niet door de trein. Nu zijn onze werkinstructies niet veranderd wat betreft werkzaamheden sinds 1 juni. Zelf vind ik het prettig te controleren. Spreek ik me reizigers tenminste nog. Er zullen ongetwijfeld collega's zijn die kiezen om niet te controleren, die keuzevrijheid is er nog steeds. 

Ik hoor ook vaker dat er sprake van agressie is helaas. Vaak door mensen die weten dat ze fout zijn helaas.

Reageer