Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Afgelopen week nog 3 diensten gedraaid. Het was best wel alle hens aan dek, want het materieel werkte niet altijd mee.

Deurstoringen waren in grote getalen aanwezig. Helaas voor al die deuren, er is geen trein voor opgeheven.

De drukte was er absoluut. De vroege treinen zijn echt leeg, maar naarmate de spits nadert, gaan er toch steeds meer mensen op pad. Zeker na de spits.

Ik schreef al eerder dat de agressie ook toeneemt onder reizigers. Het blijft niet altijd tot verbale agressie, maar gaat over tot fysieke agressie. Niet wetend waar het door escaleert, maar er gaat zeker wat mis. Wat hoop ik toch op een veel beter 2021. 

Vanuit deze kant voor iedereen fijne feestdagen gewenst 😁.

2e kerstdag heb ik iig weer dienst.

Reputatie 7
Badge +3

Afgelopen maandag voor het eerst sinds een jaar met de trein naar Zuid Limburg geweest. De keer op keer uitgestelde reis was nu toch noodzakelijk geworden. Eerlijk gezegd zag ik weinig verschil in het aantal reizigers vergeleken met de reizen die ik op dat traject voor Corona maakte. Alleen de sprinter waar ik 3 kwartier inzat was zo goed als leeg. Dat verbaasde mij want het was de 2e na de spits.

Moet zeggen dat vrijwel iedereen elkaar de ruimte probeerde te geven en over het algemeen mondkapje goed op had. Wel waren er wat verkouden mensen. En iemand die met mondkapje half af gaat zitten bellen in stilte coupé roept bij mij irritatie op, net als iemand die zit te snotteren en dan mondkapje af doet om te eten. Wat dat betreft kan ik begrijpen dat mensen boos worden als een ander lak heeft aan de regels. Maar ik vermoed dat @Loes een ander soort agressie tegen komt.

Voorlopig hoop ik niet met het OV te moeten.

Hopelijk heeft iedereen fijne Kerstdagen achter de rug. Ik heb Tweede Kerstdag mogen werken en dat was een dienst met ups en downs. Het viel op dat ik me blauw heb mogen schrijven aan UVB's met collega's VenS. Met hulp zat ik in de dubbele cijfers. 

Had eerder op de dag nog ruzie met een treeplank, die wilde niet intrekken en uiteindelijk heb ik toch gewonnen en de deur afgesloten. Ik houd niet van kwakkelende apparatuur.

In de vroege ochtend was het echt super rustig, in de middag werd het steeds drukker. Alsof het een normale dag was. Met verbazing heb ik staan kijken naar hoe de stromen reizigers zich vergrootte. 

De dag erna eenzelfde beeld. In de ochtend enorm rustig, hoe verder op de dag, hoe drukker het werd. Voor mij was het een dag die in mijn dienst redelijk soepeltjes verliep. Wat me wel opviel was de aanwezigheid van de politie. Die zie ik kijken naar hoe men zich houdt aan de coronaregels en ook hoe het mondmasker wordt gedragen. 

Vandaag kreeg ik op een trein ook assistentie van de politie. Die waren op de trein om van Breda naar Schiphol te gaan en hielpen mee met de controleronde. Als ik tegen een staande houding aanliep, werden de reizigers direct doorgelicht. Best handig op sommige momenten. Kinderen stonden er van te kijken dat de echte politie in de trein aanwezig was. Die hebben iets wat ze niet snel zullen vergeten nu.

Ook deze agenten waren aan het opletten op de coronaregels. Voor mij erg prettig te noemen. 

Badge +3

Apart dat het zo druk is… 

@NS_online veel te druk net in de intercity Den Bosch naar Maastricht. Wat heeft t aanmelden voor nut? En een conductrice die meldt: “ als je het te druk vindt dan neem je maar de volgende trein!”

Ging om vertrek 15.06 Den Bosch (rit 851, VIRM-6) dus 'spitsdrukte’ zou je niet verwachten.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker apart dat het zo druk is. De cijfers qua aantal check-ins op een dag geven toch een beeld dat het veel rustiger is. Is het dan vooral druk op bepaalde trajecten? Of zijn de treinen dusdanig kort dat het per trein alsnog druk is? Natuurlijk missen de DDZ stellen maar dan nog zouden er genoeg treinen moeten zijn met dit lagere aantal reizigers.

 

 

Bepaalde trajecten zijn gewoon druk. Ik heb niet het idee dat we vaak met verkorte treinen rijden. Je mist soms wel de IC naar Heerlen op de A2 corridor.

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg de indruk dat er maar weinig aan het 'blijf thuis' en ‘reis alleen als het noodzakelijk is' houden. Ik zal een van de weinigen zijn die zich er wel aan houdt. Mijn 7 Keuzedagen geldig tot 31-12-20 ga ik niet meer opmaken, hoewel ik de laatste 2 weken van december vakantie heb opgenomen.

Was vandaag voor een afspraak in Groningen, en vanwege medereiziger tweede klas gezeten. Veel meer jongelui met reiskoffers en -tassen in de trein dan ik verwacht had. Gezellig druk, niet hinderlijk verders.

Reputatie 5

Bepaalde trajecten zijn gewoon druk. Ik heb niet het idee dat we vaak met verkorte treinen rijden. Je mist soms wel de IC naar Heerlen op de A2 corridor.

De keren die ik met de trein ben gegaan merk ik dat het deze lockdown toch echt wel een stuk drukker is in de trein dan in maart-april. Er reizen nu ook veel meer (dagjes uit (?)) ouderen; die zag je tijdens de vorige lockdown bijna niet.   

Reputatie 7
Badge +3

Bepaalde trajecten zijn gewoon druk. Ik heb niet het idee dat we vaak met verkorte treinen rijden. Je mist soms wel de IC naar Heerlen op de A2 corridor.

De keren die ik met de trein ben gegaan merk ik dat het deze lockdown toch echt wel een stuk drukker is in de trein dan in maart-april. Er reizen nu ook veel meer (dagjes uit (?)) ouderen; die zag je tijdens de vorige lockdown bijna niet.   


Die ouderen, was dat voor 1-1-21? Heel veel ouderen zaten met ongebruikte keuzedagen die 31-12-20 vervielen en zijn mogelijk toch maar gaan reizen. Ik moest 23-12 een lange reis maken en zag overwegend jongeren en nauwelijks 50+. Relatief veel koffertjes voor de maandagmiddag.

Het nieuwe jaar, veel voornemens en nog steeds de realiteit uit het vorige jaar. 

Ik kan nog steeds niet wennen aan die rustige treinen, die mondkapjes, waar ik telkens de lach of de traan mis van reizigers. De korte lontjes, het stukje egoisme (algemeen bedoeld), het elkaar nu niet lief hebben en die knuffel of die arm over de schouder. Nooit had ik aan het begin van 2020 dit allemaal kunnen bedenken.

Wat ik wel merk, is dat het kat en muis spel.met mondkapjes geraffineerder gespeeld wordt. Jammer dat we niet gewoon ons aan de regels kunnen houden.

Vervelend dat reizigers die medisch zijn en vinden dat ze geen mondlkapje kunnen dragen, niet begrijpen dat ze de orde, rust, veiligheid en of goede bedrijfsgang verstoren en niet willen begrijpen dat als ze moeten reizen, ze een mondkapje op moeten zetten of meedenken. Nee, wat doen we, we gaan doodleuk tussen andere reizigers zitten, flinke discussies aangaan en dan nog vinden dat er discriminatie plaatsvindt. Ik hoop echt dat de echte medische uitzonderingen meer hun best doen, want ik ben onderhand klaar om elke dienst minimaal 1x deze discussie te moeten voeren. Als je echt een longaandoening hebt, zou ik niet graag met het ov reizen, dus als men al niet bang is, weet ik zat. 

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossingen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

Had ik maar een glazen bol en wat zou ik graag weer bezig zijn met drukke treinen, plaatsen onnodig bezet houden en dat soort simpele dingen. Ik weet 1 ding zeker, deze huidige periode zal ik nooit meer vergeten. Het gehalte wist je nog? is hoog. Zoals er over vroeger wordt gesproken, halen wij geregeld herinneringen boven van, wist je nog dat moment van dat overvolle perron en trein? Hoe kwamen we daar uiteindelijk veilig weg. Het lijkt ozo lang geleden en das niet fijn. 

Het is dat het kalenderjaar gedraaid is, ik heb daar zelf weinig gevoel mee, want veel is er niet veranderd, maar da's de conclusie van elke jaarwisseling. Zelfs met het millenium, toen het 2000 werd en de wereld zijn hart vasthield of alles goed zou blijven gaan. Dat was pas een aparte jaarwisseling.

Maak er een mooi jaar van.

Zo mee eens:

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossinhen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

 

De huidige maatschappij is veels te egoístisch. 

Inderdaad Loes je hebt groot gelijk

 

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

 

bovendien moeten we eens gaan begrijpen dat het aanpassen van gedrag bij de reizigers gewoon niet werkt zonder structurele handhaving en beboeting. 
 

kijk maar naar die eindeloze discussies mbt 1e klas zwartrijders die we hadden voor de Corona toesloeg. 
 

Het is niet wat we willen horen maar mensen zijn gewoon aso, hebben “schijt” tot iemand ze gewoon op hun plek zet met een boete. 
 

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

Reputatie 6

Zo mee eens:

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossinhen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

 

De huidige maatschappij is veels te egoístisch. 

Als we gewoon de mening van een ander respecteren zouden we al ver komen. Het zijn meestal de mensen die “pro” zijn die zich jammer genoeg druk maken en hun wil willen doordrijven. Mensen die meedenken worden vaak als complotdenkers of idioten weggezet. Soms lopen die meedenkers zo ver vooruit dat niemand het op dat moment snapt (of wil snappen) Die meedenkers zijn niet egoistisch, degenen die het niet eens willen aanhoren of er onderzoek naar willen doen zijn de echte egoisten.

Eens met bosschebol. Ook de aso's onder de hc's en service 'medewerkers’ die zich zonder mondkapje (en zonder spatscherm), met kinkapje, met niet-op-de neus kapje of whatevernietkapje in de (publiek toegankelijke gedeelten van) trein of de stationshal bevinden maar eens kei- en kei- en keihard aanpakkken. 

 

Enkele reis de NS uit, zonder ontslagvergoeding. 


In Delft hebben ze de servicemedewerkers vervangen door protestaffiches op de kaartautomaten en de servicebalie. De stationshal is er een stuk corona-veiliger door geworden. 

@wsm 

Hoe men wordt aangepakt vanuit NS, geen idee, wat ik wel weet is dat de politie geen onderscheidt maakt tussen reiziger en NS-er en er gewoon bekeurd wordt.

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 

Het was mij niet eerder zo opgevallen, maar toen ik deze week weer eens Zwolle-Limburg deed viel het mij vooral bij de langere overstap op Utrecht CS op hoeveel personeel in uniform het mondkapje verkeerd droeg. Voornamelijk de neus onbedekt.

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

Ik respecteer je werk heel erg en wil dit absoluut niet onder uit trappen. Ik wil enkel het belang van controle / beboeting aanstippen. 
 

de constatering dat het “dweilen met de kraan open” is, is een gevolg van slechte communicatie / controle en beboeting. Het vrijblijvende moet er eens vanaf, we moeten de volksgezondheid op 1 zetten. 
 

dat jij besluit om te beboeten, maar jouw collega niet helpt niet mee, er moet 1 blok gevormd worden van politiek en handhaving. De wisselende en niet consistente uitvoering van het beleid veroorzaakt verwarring en vrijblijvendheid. Het gepolder waar Loes het over heeft sijpelt door in alle lagen van de uitvoerende macht 

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Dit gezwabber rondom mondkapjes is natuurlijk wel begonnen in Den Haag bij de politiek, als daar eensluidend gesproken was over de mondkapjes en het beleid meteen was geweest ze te gebruiken dan was dit zeer waarschijnlijk beter opgevolgd dan nu het geval is.

Ik ben net terug uit Florida (waar ik voor noodzakelijk te regelen zaken heen moest) en daar wordt enorm goed omgegaan met de mondkapjesplicht, echt onvoorstelbaar correct.  Stap je de auto daar uit dan gaat het mondkapje op als je naar winkels of dergelijke loopt.  Daar is nu ook geen sprake van een lockdown ondanks de toch vergelijkbare cijfers t.o.v. NL maar wordt overal goed rekening gehouden met elkaar en met de regels die daar gelden.

Terug in NL constateerde ik op de luchthaven Schiphol binnen 30 minuten al meer overtredingen op de mondkapjesplicht dan ik in 2,5 week in Florida, USA heb gezien.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij vooral opvalt, is dat sinds de mondkapjesplicht is uitgebreid naar winkels e.d., de discipline om ze goed te dragen enorm gedaald is. In winkels e.d. wordt er amper tot niet op gecontroleerd. En dat zie je nu ook terug in het OV.

Ook op beelden uit de USA zie je trouwens heel veel mensen die geen kapje dragen of 'm onder de neus hebben. En nee, niet alleen bij de bestorming van het Capitool :wink:

Overigens moeten we er naar mijn mening ook niet al te moeilijk over doen. De kans dat je besmet raakt doordat iemand een kapje niet goed draagt, is echt minimaal.

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

 

Dat telprobleem is niet zo heel lastig hoor @Slidestops. (Peano) Maar die ruim 50 boetes heb je uitgeschreven op één dag? Of is dat over een langere periode? Maakt statistisch namelijk nogal een groot verschil. 

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Dit gezwabber rondom mondkapjes is natuurlijk wel begonnen in Den Haag bij de politiek, als daar eensluidend gesproken was over de mondkapjes en het beleid meteen was geweest ze te gebruiken dan was dit zeer waarschijnlijk beter opgevolgd dan nu het geval is.

Ik ben net terug uit Florida (waar ik voor noodzakelijk te regelen zaken heen moest) en daar wordt enorm goed omgegaan met de mondkapjesplicht, echt onvoorstelbaar correct.  Stap je de auto daar uit dan gaat het mondkapje op als je naar winkels of dergelijke loopt.  Daar is nu ook geen sprake van een lockdown ondanks de toch vergelijkbare cijfers t.o.v. NL maar wordt overal goed rekening gehouden met elkaar en met de regels die daar gelden.

Terug in NL constateerde ik op de luchthaven Schiphol binnen 30 minuten al meer overtredingen op de mondkapjesplicht dan ik in 2,5 week in Florida, USA heb gezien.

 

Florida voor een noodzakelijke reis? Kan ik met zo'n opmerking ook terecht bij @Slidestops en @Loes als ik in de trein zit?

 

Even terug naar Nederland, waar we wat mij betreft alle NS Boa's in meerdere domeinen inzetbaar zijn. Kunnen ze mooi vanuit een ander domein OV personeel een boete opleggen voor het overtreden van de eigen regels. Dat is dan wel weer een geluk bij een ongeluk? :sunglasses:

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

:wink:

Overigens moeten we er naar mijn mening ook niet al te moeilijk over doen. De kans dat je besmet raakt doordat iemand een kapje niet goed draagt, is echt minimaal.

Graag gegevens over hoe groot/klein de kans is dat je besmet kunt dragen door iemand die kapje niet (goed) draagt. In mijn omgeving hebben meerdere mensen Corona opgelopen, ondanks dat zich aan alle maatregelen hielden. Onder hen een winkeleigenaar en buschauffeur.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens het RIVM zijn er 172.028 besmettelijke mensen in Nederland. Dat is dus zo'n 1 procent, uitgaande van ruim 17 miljoen inwoners. Stel dat ze allemaal - ook degenen met klachten - naar buiten zouden gaan, dan is dus 1 op de 100 mensen die je tegenkomt besmettelijk. Dan moet toevallig net diegene z'n mondkapje niet (goed) dragen, moet je vlak bij 'm staan, en moet diegene op dat moment hoesten en/of niezen. En dan nog is het maar de vraag of je zelf besmet raakt. Dat noem ik persoonlijk een minimale kans.

Reageer