Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 5

Ik val geen personen aan .(Hoe komt u daar eigenlijk bij?) maar constateer gewoon dat er Arbo-regels voor elke beroepsgroep zijn. Als werknemer kun je je daar op beroepen ook in contact met klanten (hier reizigers) en naar je leidinggevenden toe. Dat lijkt me persoonlijk  effectiever dan daarover te gaan klagen op een forum

 

Ook het gemak waarmee er gedacht wordt dat we wel ff helpen, zware koffers, vrachtwagens van kinderwagens, inklappen vouwfiets.... het wordt steeds 

Er zijn toch allerlei Arbo regels voor? Ik zou u adviseren te klagen bij de werkgever/vakbond. En niet bij de reizigers want die kunnen hier niets aan doen. 

 

 

 

 

Klagen bij de werkgever/bond?  Snap je wel wat er wordt aangegeven. Reizigers VERWACHTEN dat ze hulp krijgen, de werkgever verwacht dat NIET en dus heeft dit niets met ARBO te maken.

 

Alleen snappen reizigers dan weer niet dat er geen hulp geboden wordt met het tillen van allerlei dingen in en uit de trein want daar is het NS personeel niet voor.

Reputatie 5

Ik begrijp het probleem.Maar is dit een probleem dat te wijten is aan alleen de reizigers? Ze hebben blijkbaar verwachtingen over hulp van conducteurs die niet gehonoreerd kunnen worden. Het gaat over het aantal te tillen kilo's tijdens het werk dus dat heeft alles met Arbo regels te maken als dat van toepassing zou zijn. Ergens moet er toch vastgelegd zijn wat de regels hiervoor zijn? En mocht dat niet het geval zijn dan lijkt het me wel iets voor de vakbond, of voor de NS om dit duidelijker naar reizigers te communiceren.

Dus: nee, u moet uw eigen bagage sjouwen of ja, de NS medewerker kan u desgewenst helpen. Alles staat en valt weer bij duidelijke communicatie en het bijbehorende consequente  gedrag daarbij.

Reputatie 7

U koopt een kaartje voor de reis en dat wordt u geleverd door de NS niet meer en niet minder.

Voor u bagage moet u zelf zorgen en is niet bij de prijs in begrepen.

En zo is een terechte opmerking van Loes op de reizigers zeker op zijn plaats in dit topic.

Daarom is u commentaar een persoonlijke aanval in een topic wat door Loes is gestart in deze corona tijd om duidelijk te maken hoe ze deze tijd als HC beleeft en op haar handelen ten aanzien van de corona regels niets aan te merken is.

 

Reputatie 7
Badge +3

Klagen bij de Arbodienst doe je wanneer je werkgever je werkzaamheden laat doen die niet volgens de Arbo regels zijn. Klagen bij je werkgever doen je wanneer deze je werkzaaamheden laat doen die niet in je functieomschrijving staan. Ik ken de functieomschrijving van een HC niet, maar lijkt me sterk dat daar in staat dat die maar zware koffers moet gaan tillen en vouwfietsen inklappen. Er staat ook nergens op de NS website of voorwaarden dat conducteurs geacht worden daarmee te helpen. Ik zie wel in de voorwaarden staan: 

“Handbagage  - De bagage die u als gemakkelijk mee te voeren, draagbaar dan wel met de hand verrijdbaar bij u heeft. “ (in de begrippenlijst)

“Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid.”

 

Badge +3

Reizigers ‘helpen’ met kleinigheden zoals met bagage, een rollator of kinderwagen de trein in was vroeger de normaalste zaak van de wereld.

Tegenwoordig mag dat niet meer (staat zelfs in de arbeidsvoorwaarden of andersom, het behoort niet tot je omschreven taken dus mag/moet je het vooral niet doen? (Weigeren dus altijd?).

Dus vraag maar een medereiziger om hulp want oh wee als je als conducteur door je rug gaat, of er iets anders mis gaat bij die ‘assistentie’ (iemand helpen met iets simpels) :disappointed_relieved:

Dan zijn (een persoon) of de NS ineens mogelijk aansprakelijk, dus daar beginnen we niet eens aan!

Of kleine hulp verlenen (bijv. met bagage of die kinderwagen) echt verboden is weet ik niet, ik ben geen NS.

De menselijkheid is ver te zoeken soms. Elke HC of MCN een hele korte cursus voor een brug/hellingplank geven zou ook niet misstaan, als er (om welke reden dan ook) geen Reisassistentie persoon aanwezig is voor bijv. een rolstoeler op de afgesproken tijd.

Welnee joh, we zijn volkomen onbevoegd dus diegene blijft achter want we moeten rollen! Dus fluiten en sluiten! Toedeloe en zoek het maar uit :sweat:

Reputatie 5

Het spijt me als mijn onwetendheid in dit geval als een persoonlijke aanval wordt gezien door u in  het bijzonder en wellicht ook door anderen op dit forum.  Desalniettemin vind ik dat er door NS ( niet de medewerkers maar leidinggevenden) wel iets duidelijker gecommuniceerd kan worden naar de reizigers.

Helpen ze wel of niet of alleen een beetje  met bagage? Controleren ze wel of niet op mondkapjes of alleen af en toe of alleen op vervoerbewijzen of ook dat niet of.…

Het spoor is mij bijster!

 

Reputatie 7

Dat het beleid van het hoger management en de handhaving niet duidelijk is dat ondersteun ik wel van harte.

Dat een HC soms uit hoffelijkheid een oudere helpt is lovenswaardig maar kan niet verwacht worden zeker niet in een tijd dat zelfs zorg en hulpverlening in actie worden gehinderd en lastig gevallen. 

Een hoop hoffelijkheid is ondergegaan met de verhuftering van de maatschappij en hoffelijkheid is geen dienst die bij de prijs is inbegrepen en waarop een beroep kan worden gedaan.

Badge +3

En (kleine moeite groot plezier) de 1e klas ‘schoonvegen’ is al teveel gevraagd voor veel conducteurs.

Semi off-topic: mondkapjes zijn ‘eigen verantwoordelijkheid’ (dat zegt NS, handhaven is wenselijker) snap ik ook niet.

Toevallig vandaag wel op Twitter iemand die zei dat een HC/conducteur met ‘zoete stem’ mondkapjes uitdeelde… zo kan het dus ook :sunglasses:

En verder over hulp bij bagage… pff

Reputatie 5

Dat begrijp ik ben dat helemaal met u  eeens! Maar wordt het misschien ook niet eens tijd voor eenduidige communicatie van de NS hierover zodat we allemaal(ook de reizigers) weten waar we aan toe zijn? Nu wordt reizigers verweten dat ze  ten onrechte hulp verwachten van NS bij zware bagage maar is met ze gecommuniceerd daarover? Nu wordt geklaagd dat zoveel reizigers geen mondkapje dragen maar worden ze erop aangesproken?

Reputatie 7

Maar hoe komt dat door de lamlendigheid van het management dat de verkeerde boodschap uitstraalt net zo als trouwens de overheid die met veel regels kwam maar ook niets deed aan handhaving.

Nu het weer mis dreigt te gaan komt men ook met de boodschap eigen verantwoording.

 

En nogmaals hulp met bagage is geen dienst van de NS en is ook nergens beloofd.

Badge +3

Voor wat betreft helpen met bagage @mariskah is het duidelijk.

...ten onrechte hulp verwachten van NS bij zware bagage

Dat doet personeel niet (meer), en daarom staat het ook nergens.

Voor Schiphol is er https://www.schiphol.nl/nl/pagina/extra-assistentie

Voor NS is er www.ns.nl/reisassistentie (Mijn NS account nodig) op de meeste stations. Bagage is helaas geen optie/keuze :sweat_smile:

Verwacht dus terecht geen hulp van NS personeel, en vraag je medereizigers om die hulp.

Dus.. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruier

In Nederland zijn er bij de spoorwegen geen kruiers meer aanwezig

Badge +3

On topic,

Ik denk dat een HC (conducteur) zoals @Loes je met alle plezier even de trein in zou helpen, als het toevallig zo uitkomt en ze niet zwaar hoeft te tillen.

Badge +3

Beste @mariskah je zegt het volgende:

Nu wordt reizigers verweten dat ze ten onrechte hulp verwachten van NS

Leg dat gerust even uit, vanuit jouw visie/standpunt.

Wie verwijt welke reizigers iets?  Nu wordt reizigers verweten… 

Dat je (ik neem aan dat je ‘terecht’ bedoelt) zomaar spontaan enige hulp van NS personeel zou kunnen verwachten?

Waar staat dat dan? :thinking:

Reputatie 7

Dit was een reactie op een citaat van Loes over haar dienst en ervaring met reizigers vandaar mijn reactie wat betreft persoonlijke aanval juist omdat Loes dit niet verdient.

Reputatie 7
Badge +1

Desalniettemin vind ik dat er door NS ( niet de medewerkers maar leidinggevenden) wel iets duidelijker gecommuniceerd kan worden naar de reizigers.

Helpen ze wel of niet of alleen een beetje  met bagage? Controleren ze wel of niet op mondkapjes of alleen af en toe of alleen op vervoerbewijzen of ook dat niet of.…

Het spoor is mij bijster!

Het komt een beetje van beide kanten denk ik. NS noemt de conducteur gastheer/-vrouw, geeft aan dat de reiziger altijd voorop staat en dat de conducteur reizigers de service verleend die ze kunnen verwachten. Dat wordt o.a. hier beschreven. 

Echter, dat is geen reden om dan maar alles te verwachten van de conducteur. Zo verwacht je in de supermarkt dat personeel je helpt als je iets niet kan vinden, maar verwacht je van de caissière niet dat diegene alle boodschappen dan ook maar even in mijn auto laadt.

Al zullen er ongetwijfeld mensen zijn die dat wel verwachten. Net als mensen die verwachten dat de conducteur alles wel even de trein in sleept.

Het wordt goed verwoord inderdaad. Als het kan en het is enigzins normaal, dan helpt een HC echt wel. Oudere reizigers met koffers (geen zware) help je wel mee tillen. Er zijn reizigers die door een gezichtgebaar ff aangeven, dat ze eisen dat je helpt en dat gaat me wat te ver helaas.

Nu weer drie late diensten gehad en vrolijk word ik er niet van. De agressie neemt enorm toe. Het lijkt wel of de stapjeugd in de korte tijd die men kan stappen, om 24 uur gaat alles dicht, ff de hoeveelheid alcohol drinken die ze voorheen dronken en dan zijn ze oervervelend. Agressief, respectloos en totaal los geslagen. Ik kies vaker voor mijn eigen veiligheid, maar er word nog steeds wat van me verwacht. 

In de laatste treinen lijkt Corona niet te bestaan, lijken regels er vakantie te hebben en heeft men het rijk alleen. In groepsverband heb je niemand te vrezen denkt men dan. In mijn jaren als HC heb ik nog niet eerder dit soort agressie en respectloosheid meegemaakt. Waar je normaal nog je kon mengen in de menigte, vraag ik me nu al vaak af of dat nu nog kan. 

Alle agressie die ik heb meegemaakt met collega's, horen we ook positieve geluiden over onze optredens. Wel word ik er moedeloos van, dus ik hoop echt dat het tijdelijk van aard is. Waar gaan we anders heen met onze maatschappij?

 

Sterkte hiermee Loes! Tijd voor een V&S-team dat de dronken jeugd er uit zet, liefst op een stationnetje waar de laatste trein van de dag al is vertrokken.

Reputatie 6

Sterkte hiermee Loes! Tijd voor een V&S-team dat de dronken jeugd er uit zet, liefst op een stationnetje waar de laatste trein van de dag al is vertrokken.

Of dat de methode is?? Hoewel het te begrijpen is dat sommigen dit een oplossing vinden zal zulk optreden allerlei (juridische) problemen op leveren. Achter gelaten worden op een station kan, bijvoorbeeld door de kans op onderkoeling, niet mogelijk (en strafbaar) zijn. Zo zijn er nog een heel aantal redenen waarom het achterlaten op een station een slecht plan is. Om van iedereen uit zo een groepje jongelui vast te stellen wat ze deden is vrijwel ondoenlijk, net zoals het bijna ondoenlijk is vast te stellen wie wat geroepen heeft. Waar houdt gruwelijk vervelend (maar niet strafbaar) op? Die grens ligt voor iedereen ergens anders. 
Respectloosheid wordt ons door de regering met de paplepel ingegeven. Een premier die zegt “je moet je bek houden”… Een regering die jaren lang mensen niet serieus neemt en niet luistert (toeslagen affaire) en er met “vergeten” en "sorry” vanaf komt en gewoon kan blijven doen wat ze al deden. Door de veelheid aan video’tjes ziet waarin politie, BOA's en handhavers tegen mensen lopen te schelden lijkt dat gedrag normaal. Wat ik door agenten en boa's naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen… terwijl wij ons correct gedroegen. Misschien wel eens op het randje, zoals met zijn 4en op een groepskaartje met de laatste trein van Amsterdam naar Leeuwarden en elk van ons een keukenkastje mee...was binnen de bagage regels (formaat) en goedkoper dan laten bezorgen. 

Reputatie 3

Nu weer drie late diensten gehad en vrolijk word ik er niet van. De agressie neemt enorm toe. Het lijkt wel of de stapjeugd in de korte tijd die men kan stappen, om 24 uur gaat alles dicht, ff de hoeveelheid alcohol drinken die ze voorheen dronken en dan zijn ze oervervelend. Agressief, respectloos en totaal los geslagen. Ik kies vaker voor mijn eigen veiligheid, maar er word nog steeds wat van me verwacht. 

 

 

Misschien toch weer tijd voor ouderwetse maatregelen?

 

Bijvoorbeeld

 

1 - ingangscontrole bij de laatste ( en eerste ) trein, waarbij iedereen door een deur instapt ( was een tijd de standaard oplossing  voor de laatste trein van Rotterdam naar Dordrecht.

2 - massale controle -  met 20 a 30 controleurs instappen en iedereen controleren ( was een tijd de standaard oplossing voor de tram in Schiedam, mogelijk ook toegepast door NS in Hoek van Holland)

 

 

Reputatie 3

Waar ik wel zat van ben, is het respect dat weg is. Het respect van vroeger is al heel lang weg, maar het respecteren van huisregels is echt het minste wat men kan doen. Ik vraag me echt af, al die reizigers die vinden dat ze iets niet hoeven, wat die ervan zouden vinden als ik bij hun thuis of op hun werk hetzelfde zou doen. Hoe men zou reageren als ik hun regels niet respecteer. Daar hoor je niemand over. Gisteren was ik er echt ff klaar mee. Ik snap het gewoonweg niet meer. Misschien komt dat wel weer als we weer normaler mogen doen.
 

Volgens mij is het heel simpel. Er zijn mensen die het gebrek aan controle van afgelopen 18 maanden wel prettig vonden en nu geen zin hebben zich weer aan te passen. Waarom zouden ze ook, pakkans is heel klein/ straf is minimaal. Wat is de kans dat iemand een “straf” krijgt als hij/zijn geen mondkapje draagt en/of in de eerste klas zit? Zolang deze mensen het niet voelen gaan ze hun gedrag niet aanpassen. Nog wel een vraag aan Loes. Zaten er voor corona ook zoveel mensen met een tweede klas kaartje in de eerste klas als tegenwoordig ? Zo nee, hoe kwam dat ? Werden er boetes uitgedeeld, of werden mensen herhaaldelijk weg gestuurd ?

De situatie van voor corona, lockdown en nu zijn lastig te vergelijken. Zelf ben ik blijven controleren en ik kom echt niet meer verkeerd zitters tegen dan daarvoor.

Ingangscontroles worden ook vaak op de laatste sprinters uitgevoerd door het personeel met ondersteuning van VenS. Dan nog gaat men verkeerd zitten, dus zou je nogmaals de 1e klas moeten schoonvegen.

Wegsturen is de weg van de minste weerstand en ik hoor nu wel collega's melden dat ze meer aan het schrijven zijn.

Sinds het verscherpen van de maatregelen heb ik nog geen dienst gedraaid. Ik ben benieuwd, want ik heb er echt een hard hoofd in. 

Een deel van me blijft hopen dat iedereen gewoon weer respectvol is naar elkaar en naar elkaar omkijkt. In noodsituaties blijkt dat gelukkig nog het geval te zijn, toen ik van een collega hoorde over een reanimatie in zijn trein. 

Wat ik dan weer niet begrijp, zijn de vele schermutselingen (zacht uitgedrukt) tussen groepen jongeren. Van jaren geleden kon ik me herinneren als een groepje het durfde het "verkeerde" voetballied te zingen, de directe concurrent, ontstond er een verbale botsing. Men zette het op een zingen. Dat is nu helaas niet meer. Het wordt ff op een andere manier uitgevochten.

Het andere van de scheldpartijen, zwartrijden etc, daar is weinig veranderd. Kreeg laatst maar weer eens een middelvinger te zien. Reden? Tuurlijk, het mondkapje.

Gratis meereizen, dat moet toch kunnen. De ene na de andere gunst wordt gevraagd. Grenzen? Nee. Die zijn echt vervaagd. This helaas niet anders.

Morgen weer aan de bak, in de sleur waar ik graag snel uit wil komen.

Reputatie 7
Badge +1

Van jaren geleden kon ik me herinneren als een groepje het durfde het "verkeerde" voetballied te zingen, de directe concurrent, ontstond er een verbale botsing. Men zette het op een zingen. Dat is nu helaas niet meer. Het wordt ff op een andere manier uitgevochten.

Een klein beetje off-topic, maar over voetbal gesproken:

Afgelopen dagen heb ik met verbazing gekeken naar wat er in de stadions gebeurde... Ik kan me niet herinneren dat dit voor Corona ook zo vaak uit de hand liep. Mensen schijnen dit de normaalste zaak van de wereld te vinden.

Hetzelfde geldt in de trein dus…

Sterkte morgen Loes, verwacht inderdaad niet teveel van de mondkapjes. Helaas hebben mensen niet door dat we weer afstevenen op een lockdown als de cijfers blijven oplopen.

En alle maatregelen, daar zijn we voorlopig nog niet vanaf met de dwarsheid die er heerst in NL.

Reageer