Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.


1157 reacties

Reputatie 6

Sterkte morgen Loes, verwacht inderdaad niet teveel van de mondkapjes. Helaas hebben mensen niet door dat we weer afstevenen op een lockdown als de cijfers blijven oplopen.

En alle maatregelen, daar zijn we voorlopig nog niet vanaf met de dwarsheid die er heerst in NL.

Een prettige werkdag Loes. En die mondkapjes, daar hoef je niet erg op te rekenen. Gisteren bij diverse woonwinkels en bouwmarkten geweest. Daar stonden wel weer bordjes maar het personeel zei er niets van als er mensen zonder binnen liepen. 
Het het hele coronaverhaal is al zo vaak verandert en verdraait… Dingen waar het OMT van zegt “niet doen zal niet gaan werken” (QR code) toch invoeren. Ik kijk er maar optimistisch naar…. Elke dag die 10.000 positief geteste mensen…. die zijn telkens over 10 dagen zonder prik immuun….. (zijn er sinds het begin van Corona al meer dan een miljoen….) 
Mensen beginnen er een beetje moe van te worden. 

Reputatie 7
Badge +3

@Philnedzo optimistisch kan ik niet kijken na al die mondkapjesweigeraars. Als iemand in de risicogroep word ik door hen in mijn bewegingsvrijheid beperkt. Zeker als men zichtbaar verkouden zonder mondkapje in trein en winkel rondloopt zijn dat de plekken waar ik niet meer kan komen. Mensen kunnen wel moe worden van de maatregelen, ik word een beetje moe van hen die ze (blijven) negeren.

 

Reputatie 6

@Philnedzo optimistisch kan ik niet kijken na al die mondkapjesweigeraars. Als iemand in de risicogroep word ik door hen in mijn bewegingsvrijheid beperkt. Zeker als men zichtbaar verkouden zonder mondkapje in trein en winkel rondloopt zijn dat de plekken waar ik niet meer kan komen. Mensen kunnen wel moe worden van de maatregelen, ik word een beetje moe van hen die ze (blijven) negeren.

 

Vervelend dat je je in je bewegingsvrijheid beperkt voelt, er zijn ook tientallen die zich juist door die verplichtingen in hun bewegingsvrijheid beperkt voelen. Ik neem aan dat je FFP2 of FFP3 al gebruikt. Die zouden voldoende bescherming moeten bieden ook als er een snotneus zonder voorbij komt.

Ik hoor ook in een risicogroep maar vindt dat ikzelf moet opletten en laat mijn leven zo min mogelijk in de war gooien, oversteken doe ik ook niet met m'n ogen dicht, om het zo maar te zeggen. De mondkapjes op vliegvelden en in vliegtuigen belemmeren mij om naar mijn familie te gaan. Ik zou het “risico” van mondkapjesvrij vliegen durven te nemen.


Misschien denken mensen tegenwoordig altijd maar meteen het ergste. Een kucheltje is Corona en niet gewoon de kriebel in de keel (krijg je na 40 jaar zware shag), niezen is Corona en niet gewoon allergie door het knuffelen van de kat of wat peper in de neus, een natte neus is Corona en komt niet door de koude wind en ga zo maar door. Kleine dagelijkse ongemakken bestaan kennelijk niet meer. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Mensen die geen vaccinatie willen, moeten niet zeuren dat zij minder bewegingsvrijheid hebben. Zij hebben er voor gekozen om zich niet te laten vaccineren en kunnen door testen deelnemen aan de samenleving. Mensen die geen vaccin mogen hebben of waarvan het vaccin mogelijk minder goed werkt, hebben niets te kiezen, maar worden door weigeraars van Coronamaatregelen juist meer beperkt.

Net iemand gesproken die vanwege kwetsbare gezondheid vrijwel nergens kwam, vrijwel geen bezoek ontvangt, niet in winkels komt en toch terwijl hij 10 dagen op bed lag Corona heeft gekregen. In die 10 dagen waren er 2 monteurs in huis geweest. Een maand flink ziek geweest ondanks vacinaties. En waarschijnlijk dankzij die vaccinaties geen ziekenhuisopname.

Mensen moeten eens beseffen wat zij een ander kunnen aandoen wanneer zij zich niet houden aan de maatregelen. En ja het is het seizoen van verkoudheid en griep, maar weigeraars zullen echt geen teststraat op gaan zoeken.

Reizen met de trein is voor kwetsbaren helaas nu nog minder veilig dan in de zomer.

 

Het is inderdaad triest gesteld met de naleving van de coronamaatregelen. 

Het begon vandaag al in de stationshal van Delft, waar een servicemewerker die in de hal stond zijn mondkapje maar in de hand (!) hield. Kennelijk heeft NS dit zo afgestemd met het coronavirus (?). 

De hc van trein 5156 stond lekker zonder mondkapje op het perron van Delft. De reden werd vrij vlug duidelijk: dan kon hij op zijn fluitje blazen. Lekker aerosolen in de rondte spreiden. Daarvoor zijn toch e-fluitjes?

Denk dat iedereen onderhand moe wordt van de huidige situatie.

Vind ik mijn baan nog leuk, na ruim anderhalf jaar kleuterjuf gespeeld te hebben? Nee, vindt er geen reet meer aan. Hoe dat komt? Door dat asociale, respectloze gedrag van vooral de Nederlander. Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben, maar ik word doodmoe van alle discussies, elke dag weer. Je raakt afgestompt. 

Ik ben HC geworden om reizigers te helpen en daar waar nodig te handhaven. Nu is het doodnormaal, welke leeftijd dan ook om met smerige schoenen een bank te bevuilen en te bezetten. Mondkapjes, ach, waarom hebben we een plicht als het gros een spelletje speelt? Ja, zo zielig is het aan het worden, elke leeftijd doet mee. 

Dan de vervoersbewijzen, voorwaarden aan een vervoersbewijs? Tja, die lezen we niet en doen wel zielig, dan komen we er wel mee weg.

Verkeerdzitters, omdat hun telefoon leeg is en ze nog een wereldreis moeten maken. Dan heb je toch een perfect excuus om in de 1e klas te zitten? 

Ow, HC zijn ook mensen waar dat mondkapje soms onder de neus eindigd. Hoe irritant is het als een reiziger mij daarop wijst, zelf niets zegt en mij gaat verwijten er niets mee te doen? Echt serieus? In wat voor maffe film zijn we beland? Wanneer stoppen de opnamedagen? 

Nederlanders zijn verdomd goed in polderen, we hebben geen regering, die poldert ook lekker door en we worden steeds egoistischer.  Ik vraag me oprecht af hoe dit is om te keren.

Ben ik het eens met alle maatregelen? Ook ik heb daar mijn mening in, maar dat ik zwaar teleurgesteld ben in Nederland? Enorm. 

Nu de natte horeca om 20 uur dicht is, geeft 1 positief punt. Die losgeslagen jeugd, die zich klemzuipt en drugs gebruikt, totaal zijn losgeslagen, die tref ik nu ff niet in de trein aan. Hun ouders zouden eens moeten weten wat hun kinderen uitvreten. 

Ik houd mijn hart vast, voor alles wat komen gaat.

Tja Loes, je ziet nu wat je jaren geleden in films wel eens voorbij zag komen die gingen over hoe de wereld zou zijn zonder enige orde. Helaas zijn die films veel te vroeg de realiteit geworden.

En wat het meest belangrijke is waak vooral over jezelf en hoe je je voelt, ondanks je plezierige jaren die je bij de NS hebt ervaren moet je er absoluut niet blijven hangen als het ten koste gaat van jezelf al zal die keuze maken erg lastig zijn. Van Corona zijn we helaas voorlopig niet af zoals het nu lijkt.

Iemand zoals jij die haar werk zo serieus neemt en eigenlijk meer doet dan wat er van haar verwacht wordt, dat soort medewerkers zitten veel werkgevers op te wachten met open armen.

Denk aan jezelf !!!

Badge +3

Iemand zoals jij die haar werk zo serieus neemt en eigenlijk meer doet dan wat er van haar verwacht wordt, dat soort medewerkers zitten veel werkgevers op te wachten met open armen.

Denk aan jezelf !!!

Dat laatste, maar toch de vraag over hoe veel meer dan ‘kaartjes knippen’ (met name in de 1e klas dus) heeft een HC zoal te doen onderweg?

Dat je geen tijd hebt om iedereen een UvB uit te schrijven snap ik goed, maar veel HC’s (mijn mening) zeggen dan ‘geen beginnen aan, geen tijd voor’ (het zijn er te veel?) en hoeft ook niet (handelingsperspectief), en met NS Flex natuurlijk wel handig, je krijgt die €20 of €50 vanzelf wel op je factuur bij controle!

Maar die eigenwijze studenten dan? Die komen er gewoon mee weg! (Her)opvoeden en/of keihard handhaven dus. En dan heb ik het nog niet eens over mondkapjes-gedrag.

Een andere werkgever (Jeroen zegt het) is ook een optie, maar in elke trein graag een Loes wat mij betreft!

Dit langste topic ooit (42 pagina's aan reacties) toont het wel aan, ook al begon het mild.

Reputatie 7
Badge +3

Dit langste topic ooit (42 pagina's aan reacties) toont het wel aan, ook al begon het mild.

Niet het het langste topic ooit. Die eer is volgens mij aan het handhaven op rookbeleid topic, 55 pagina en 1368 reacties. 

Reputatie 6

Tja Loes, je ziet nu wat je jaren geleden in films wel eens voorbij zag komen die gingen over hoe de wereld zou zijn zonder enige orde. Helaas zijn die films veel te vroeg de realiteit geworden.

En wat het meest belangrijke is waak vooral over jezelf en hoe je je voelt, ondanks je plezierige jaren die je bij de NS hebt ervaren moet je er absoluut niet blijven hangen als het ten koste gaat van jezelf al zal die keuze maken erg lastig zijn. Van Corona zijn we helaas voorlopig niet af zoals het nu lijkt.

Iemand zoals jij die haar werk zo serieus neemt en eigenlijk meer doet dan wat er van haar verwacht wordt, dat soort medewerkers zitten veel werkgevers op te wachten met open armen.

Denk aan jezelf !!!

Ach Jeroen die “orde" is er echt wel maar zij die die orde zouden moeten uitdragen (politie/handhaving) zien er uit alsof ze op een gevecht uit zijn en zo gedragen ze zich ook met enige regelmaat. Het zijn ze niet allemaal maar zij die zich wel “misdragen” werpen een smet op iedereen. Ook in de jaren 60 en 70 was de “orde” volgens velen ver te zoeken. Ook toen stonden mensen tegenover elkaar, wezen met de vinger naar elkaar. De meeste handhavers/politie/conducteurs traden veelal relaxter op. Daardoor waren de mensen ook relaxter tegenover die gezagsdragers. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ow, HC zijn ook mensen waar dat mondkapje soms onder de neus eindigd. Hoe irritant is het als een reiziger mij daarop wijst, zelf niets zegt en mij gaat verwijten er niets mee te doen? Echt serieus? In wat voor maffe film zijn we beland? Wanneer stoppen de opnamedagen? 

Dezelfde mensen zijn waarschijnlijk ongelofelijk trots als ze in de supermarkt zijn geweest zonder een mondkapje te dragen. Daarvan heb ik er al velen voorbij zien komen.

Nu de natte horeca om 20 uur dicht is, geeft 1 positief punt. Die losgeslagen jeugd, die zich klemzuipt en drugs gebruikt, totaal zijn losgeslagen, die tref ik nu ff niet in de trein aan. Hun ouders zouden eens moeten weten wat hun kinderen uitvreten. 

Laten we het maar op een soort adempauze houden… Wat ik hier in het centrum soms voorbij zie komen met het nodige gekrijs en geschreeuw. Ook voorbijgangers moeten het vaak ontgelden. Het was vanavond trouwens ongelofelijk stil op straat. Het deed me een beetje aan de avondklok denken.

Ik hoop van harte dat het weer wat leuker voor je zal worden op de trein, maar ik vrees het ergste als ik dit zo lees…

 

Zijdelings, ken je Lailaa (ooit Railcatering maar nu ongeveer wel bekende Nederlandse?)

Die ken ik zeker. Maar je maakt me wel nieuwsgierig nu.

Voor corona was de Amsterdamse tram ook een drama. Conducteurs en chauffeurs lieten het asociale gedrag vaak lopen, want er is toch geen beginnen aan.

Sinds die tijd handhaaft GVB veel strakker. Meerdere keren heb ik meegemaakt dat de tram werd stilgezet tot de boosdoener zijn mondkapje ook over de neus droeg. Het gedrag in het OV is flink verbeterd, behalve in de toezichtsloze metro. 

Als de NS nu eens veel strakker zou gaan controleren, dan kan het weer beter worden. Dat de mensheid in anderhalf jaar zo achteruit gegaan is, geloof ik eigenlijk niet. Tegelijkertijd hebben we te maken met een overheid die zelf ook alle grenzen overschrijdt (toeslagenaffaire, NCTV). De afgelopen dertig jaar moest de burger vooral zelfredzaam worden. Daar plukken we nu de wrange vruchten van. 

Sterkte Loes!

 

Ik ben net terug van een ouderwetse griep, die me goed te pakken had en ben vandaag weer begonnen. Tijdens mijn eerste dienst weer genoeg gezien, hopelijk dat het morgen wat normaler is. 

Ik ga weer duimen...

Badge +3

Ik ben net terug van een ouderwetse griep, die me goed te pakken had en ben vandaag weer begonnen. Tijdens mijn eerste dienst weer genoeg gezien, hopelijk dat het morgen wat normaler is. 

Ik ga weer duimen...

Goed dat je weer op de been bent. Zondag schijnt gezellig (druk) te worden, volgens een ander topic :tired_face:

Het weekend heb ik vrijaf gehad, dus ik heb geen idee hoe het weekend is geweest. Wel weet ik dat ik nog niet geheel hersteld ben, maar ik draai wel mijn diensten. De laatste loodjes, zijn altijd het zwaarst.

Ik heb de laatste diensten weer genoeg gezien en gehoord, waar ik me af en toe echt afvraag, hoezo dan? 

Laatst heb ik reizigers aangesproken dat het eten en drinken zo kort als mogelijk is. Kreeg leuke gesprekken erover, maar ja, degenen die je wil bereiken, bereik ik niet helaas. 

Medische uitzonderingen. Ik blijf ze zo bijzonder vinden. Alsof het virus zo slim is, dat ze de medisch uitgezonderde reizigers links laten liggen, want afstand bewaren is erg lastig voor een deel van deze groep. 

De agressie wordt steeds erger. Ook het respect is helemaal weg. Vandaag een relatief korte dienst, die is uitgedraaid op een extreem lange door agressie. Niet tegen mij, wel tegen de collega. Het is tot een aanhouding gekomen. 

Verder probeer ik maar zoveel mogelijk mijn werkzaamheden te doen waar ik me goed bij voel en wat reizigers verwachten. Wat ik wel merk dat deze tijd mij enorm verhard heeft. Ga niet graag de discussie meer aan, ben moe van alle argumenten. Dat geldt op erg veel vlakken. Toch hoop ik dat ik weer eens wat zachter wordt, maar deze tijd is echt overleven. Geen ruimte voor egoisme, das waar ik nog steeds op hoop om eerlijk te zijn. 

Hopende op echt een betere tijd...

Reputatie 7
Badge +3

@Loes wat vervelend dat je nog niet geheel hersteld bent.

Jouw ervaringen bevestigen helaas het beeld dat ik heb bij het reizen met de trein in deze tijd. Ik zou graag weer met de trein gaan, maar risico op besmetting en de toegenomen agressiviteit weerhoud mij er van. Ook dit jaar verwacht ik dat keuzedagen ongebruikt verlopen.

De vraag is hoe we het tij kunnen keren. Meer Loesen zou misschien kunnen werken om het reizen met de trein leuker en veiliger te maken, maar is dat haalbaar?

Grote probleem is werkmentaliteit en het grotere plaatje zien. Ik probeer met collega's samen te werken, maar in deze huidige tijd gaat dat vele malen moeizamer, juist door die verharding van de maatschappij. Het kan zeker helpen, alleen blijft het een druppel op een gloeiende plaat, dat vrees ik echt.

Spijtig om dit zo te lezen Loes maar het is natuurlijk wel wat we allemaal ook om ons heen zien. Vroeger was er nog iets wat we sociale controle noemde en waar iedereen onderdeel van was helaas is het in de huidige maatschappij alleen nog maar ik, ik en ik. 

Was er voor corona nog een beetje sociale controle, helaas is die er op dit moment helemaal niet meer en dat moeten we (als Nederlanders) ons allemaal aantrekken. Het is onmogelijk voor BOA's en agenten om overal maar tegelijkertijd te zijn en overal maar tegen op te treden, we zouden dat weer met zijn allen moeten doen. Laten we hopen dat de wereld en vooral Nederland na de coronatijd weer anders wordt en dat we als Nederlanders samen werken aan het herstel van fatsoen, orde en één Nederland zodat we weer trots kunnen zijn op dit land.

En Loes, denk nu vooral aan jezelf en kom heel thuis na je diensten.

Reputatie 7

Kan goed begrijpen dat het voor personeel zwaar is in deze tijd en dat dat emotioneel veel met je doet of kan doen. We zijn allemaal mensen en geen robots. De mentaliteit van vele mensen lijkt maar steeds verder af te glijden; men denkt alleen aan z’n eigen belang. Gelukkig geldt dat natuurlijk niet voor iedereen, maar het manifesteert zich helaas wel almaar meer. Ik zou als reiziger ook weleens iets willen zeggen tegen andere reizigers die ik er een potje van zie maken, maar ik wil best toegeven dat ik dat (meestal) gewoon niet durf uit angst voor (verbale en/of fysieke) agressie. Ik ga vaak naar een ander rijtuig. Ik hoop dat het zal veranderen en men weer socialer met elkaar om zal leren gaan, rekening met elkaar wil houden - toch wel een soort vereiste als je met ov reist- , maar erg veel hoop heb ik jammer genoeg (nog) niet. Je moet als conducteur wel heel stevig in je schoenen staan tegenwoordig. Alleen al daarom respect voor het personeel. Ik zou het niet kunnen, dit beroep uitoefenen.

Reputatie 7
Badge

Ik herken je frustraties Loes. Ik ben dan machinist, maar zit geregeld als passagier in de trein en voel me soms meer kleuterleider dan iets anders.

Het toestaan van eten/drinken maakt het er allemaal niet makkelijker op, ze doen soms anderhalf uur over een beker koffie (of doen in ieder geval alsof) en een zak M&M's staat tegenwoordig gelijk aan een maaltijd.

 

Reputatie 7
Badge +1

Spijtig om dit zo te lezen Loes maar het is natuurlijk wel wat we allemaal ook om ons heen zien. Vroeger was er nog iets wat we sociale controle noemde en waar iedereen onderdeel van was helaas is het in de huidige maatschappij alleen nog maar ik, ik en ik. 

Ik zou als reiziger ook weleens iets willen zeggen tegen andere reizigers die ik er een potje van zie maken, maar ik wil best toegeven dat ik dat (meestal) gewoon niet durf uit angst voor (verbale en/of fysieke) agressie.

Dit is inderdaad een groot probleem aan het worden. De mensen (inclusief boa's etc) die anderen aanspreken op het feit dat ze zich niet aan regels houden krijgen de gekste scheldwoorden naar zich toe geslingerd, of te maken met fysiek geweld. Anderen halen hun schouders op en denken: Niet mijn probleem. Ik snap @Rene74 goed dat ie andere reizigers niet durft aan te spreken.

Rekening met elkaar houden lijkt sowieso al heel lang niet meer te bestaan. En als je het wel doet word je voor gek aangekeken. Ook hoe men omgaat met andermans spullen: Het is toch niet van mij, dus wat maakt het uit dat ik mijn modderschoenen op de stoel tegenover me leg? Nog niet te beginnen over de ontzettende bende die sommige reizigers ervan maken. Ik zou niet eens het lef hebben om m'n afval zo achter te laten… 

Je ziet het ook op straat gebeuren. Zo was ik een poos terug met iemand onderweg, toen er onderweg een oudere dame van de fiets viel, en duidelijk niet meer de kracht had om eronder vandaan te komen. Veel omstanders keken ernaar, haalden hun schouders op en gingen gewoon verder. Wij en gelukkig nog een aantal andere mensen, besloten de dame weer overeind te helpen waarbij we door een aantal automobilisten op een toeterconcert werden getrakteerd… 

NS geeft natuurlijk ook niet echt een goede voorbeeld als je de stationshal binnenloopt en je gelijk tegen twee “servicemedewerkers” aankijkt die met een helemaalgeenkapje in de stationshal staan te ouwebeppen. 

Dat maakt dat mondkapjtesgebeuren er ook allemaal niet geloofwaardiger op. Heeft het coronavirus met NS-medewerkers afgesproken dat ze elkaar en anderen niet kunnen besmetten met kinkapjes, onderdeneuskapjes of zelfs helemaalgeenkapjes?

Volgens mij had je dat al eerder vermeld @wsm en nee ze geven geen goed voorbeeld en er zou inderdaad wat van gezegd moeten worden binnen de NS over het gedrag van dit soort NS medewerkers want ze hebben een voorbeeld functie.

Maar het zou mensen sieren als ze niet alleen maar doen wat een ander doet maar eens zelf nadenken, want als iemand in de sloot springt dan zul je niet zo snel andere hetzelfde zien doen.  Mensen zijn wel erg kieskeurig in wat ze nadoen.

En je zegt NS maar je bedoelt uiteraard enkele medewerkers, overigens staat het je altijd vrij om hier een klacht over in te dienen met beschrijving van de medewerkers die het betreft.

Reputatie 7
Badge +4

Gewoon zelf je verantwoordelijkheid nemen en een mondkapje opzetten. Er zijn nu eenmaal onverantwoordelijke types die dat niet doen. Wie dat gebruikt als rechtvaardiging om niet mee te werken is nog zieliger dan de potentiële besmetters.

 

Beschaving zit van binnen. Voor rotsmoezen om niet mee te werken is er de intellectuele- en egocentrische achterbuurt van het Internet, al kun je tegenwoordig zelfs terecht in de Tweede Kamer.

 

In de trein is anderhalve meter niet mogelijk, dus het moet wel, ook als anderen het niet doen. Neem je verantwoordelijkheid en ontlast de zorg, de economie en de gevoelens van vereenzaming bij de jeugd.

Het is niet zo moeilijk. De wereld bestaat niet alleen uit ik, ik en ik.

Sterkte Loes. Wees vooral niet te streng voor jezelf. Jij kunt er niets aan doen dat dit probleem zo uit de klauwen loopt. Ik kan me voorstellen dat je er binnenkort helemaal klaar mee bent, en ik denk dat je bij veel verschillende bedrijven aan de slag kunt. Die zitten te springen om aanpakkers zoals jij. 
heb zelf ook de keus gemaakt om over te stappen van een publieke service functie met klanten naar een functie in een bedrijf met alleen “interne” klanten. Beste keuze ooit. Werd gek van de agressie en bloedzuiger gedrag in dit compleet geschifte aso land

Reageer