beantwoord

(Halve) perron 1 en 2a op Amsterdam Centraal buiten gebruik voor verbouwing Westtunnel

  • 6 December 2023
  • 5 reacties
  • 126 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Ik lees net op https://www.prorail.nl/nieuws/modernisering-westelijke-reizigerstunnel-amsterdam-centraal-omlooproute dat het stuk perron op Amsterdam Centraal waar de sporen 1 en 2a langs liggen vanaf morgen 7 maanden buiten gebruik is in verband met de verbouwing van de Westtunnel. Dit verbaast mij aangezien de andere aanpassingen van de sporen en perrons (verbreding etc. i.h.k.v. PHS) juist van noord (spoor 15) naar zuid (spoor 1) uitgevoerd zou gaan worden en hiervoor dit jaar voor het eerst een spoorbak 9 maanden buiten gebruik zou zijn. Beginnen deze werkzaamheden later? Of is er straks een periode (minstens van 1 maart tot 7 juli) dat er op 'perrons' 1, 2a, 14 en 15 niet gestopt kan worden? En past de dienstregeling dan nog?

icon

Beste antwoord door Bemined 6 December 2023, 16:54

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 3

Ik heb in de papieren versie van op-de-rails gelezen dat de voorafgaand aan de grote verbouwing van Amsterdam CS spoor 2a buiten dienst gaat in 2024. Dus ik vermoed dat de link van TS over het zelfde gaat. hierna worden de bruggen aan de oostzijde vervangen. zie ook deze link van prorail.

Reputatie 7
Badge

Ik heb ik op de rails gelezen dat de voorafgaand aan de grote verbouwing van Amsterdam CS spoor 2a buiten dienst gaat in 2024. Dus ik vermoed dat de link van TS over het zelfde gaat. hierna worden de bruggen aan de oostzijde vervangen. zie ook deze link van prorail.

Ja die ken ik, alleen die tijdslijn dat dit vóór de grote verbouwing (waarbij met een spoorbak inderdaad ook steeds aan een brug wordt gewerkt, past dus niet meer als dit nu pas begint en 7 maanden duurt en PHS nog altijd in een jaar 9 maanden een spoorbak af wil sluiten. Er zitten namelijk geen 16 maanden in de periode van nu tot en december 2024. Overigens zie ik nu dat ik de periode van overlap wel verkeerd heb benoemd eerder: met 9 naamden werk binnen 2024 hoef je natuurlijk pas op 1 april te beginnen en niet op 1 maart.

Reputatie 3

loopt die tijdlijn niet van 2024 tot 2030? (zoals in het prorail filmpje )

In op de rails staat ook dat spoor 1, 2a, 14 en 15 niet alle 4 tegelijk buiten dienst zullen zijn (behalve misschien een lang week komende zomer ), maar dat had jij natuurlijk al gelezen. ( of bedoel je met “ja die ken ik” het prorail filmpje ? )

De afsluiting van spoor 14/15 is uit m'n hoofd van juli 2024 tot maart 2025 en dus niet gelijktijdig met 1/2a. Wel zal er jaarlijks een korte overlap zijn van een paar weken tussen de verschillende bouwstappen waarin er extra hinder is.

Reputatie 7
Badge

loopt die tijdlijn niet van 2024 tot 2030? (zoals in het prorail filmpje )

In op de rails staat ook dat spoor 1, 2a, 14 en 15 niet alle 4 tegelijk buiten dienst zullen zijn (behalve misschien een lang week komende zomer ), maar dat had jij natuurlijk al gelezen. ( of bedoel je met “ja die ken ik” het prorail filmpje ? )

Ja dat is waar, dat is wat tegenstrijdig met het verhaal dat het om 9 maanden per jaar zou gaan, maar dat moet ik dus blijkbaar (gezien het antwoord van @Bemined) niet lezen als 9 maanden in een kalenderjaar.

Reageer