beantwoord

IC Breda-den Haag

  • 15 November 2023
  • 43 reacties
  • 1697 Bekeken

Goedemiddag,

Elke maandag reis ik van Breda naar Den Haag (HS). Sinds 3 weken is er geen rechtstreekse intercity meer tussen beide steden. Wat is hier de reden voor en komt deze nog terug en zo ja wanneer?

Alvast bedankt voor een reactie.

Mvg,

Helene

icon

Beste antwoord door Edwin 15 November 2023, 12:35

Bekijk origineel

43 reacties

De oude treinen zijn al deels verkocht.

Plus👍

Wat mij, behalve de slechte dienstverlening, enorm stoort is de nog slechtere communicatie. Of NS weet dat er voorlopig geen ic’s zullen rijden tussen Eindhoven en Den Haag cs en denkt dat met druppelsgewijs informeren negatieve publiciteit wordt voorkomen (en dat reizigers niet onthouden dat er niet gereden wordt?) of NS is zelf ook overvallen door de tegenslagen en in paniek. 

Het lijkt op bewuste salami taktiek bij de communicatie. Het slechte nieuws wordt steeds mondjesmaat gedoseerd, wellicht omdat er al genoeg negatieve publiciteit rond NS en ICNG is. Het verschil tussen communicatie en propaganda is bij NS erg klein geworden.

Ik zat op Treinposities te kijken naar deze trein. Ik zie daar staan: Rustig. 

Nou, dit was geen rustig of matig bezette trein.

Dat zal waarschijnlijk komen door een eerdere verstoring, er was een defecte bovenleiding gistermiddag en dit was zo te zien de eerste trein die weer uit Eindhoven kwam na die verstoring. De druktemelder houd geen rekening met extra drukte vanwege verstoringen. Een flink deel van die reizigers had waarschijnlijk eigenlijk in de vorige trein moeten zitten, maar als die niet rijdt wordt de volgende trein opeens erg druk. De NS houd in de materieelinzet geen rekening met dat er voldoende restcapaciteit is om de reizigers van een uitgevallen trein mee te nemen.

Reputatie 7
Badge +1

Rene74: Als alle ICNG ingestroomd zijn, wordt er dan structureel met 3 gekoppelde stellen gereden? Of kan het misschien nog langer?

 

Ik denk het niet, Probleem is gewoon dat de verkeerde trein besteld is. Zoals al elders aangegeven heeft de ICNG substantieel minder plaatsen dan het oude materiaal. Ik verwacht niet dat NS meer treinstellen gaat inzetten. Thans zijn veruit de meeste klachten op X over de korte treintjes die rondrijden. NS reageert dan standaard met vul de druktemelder in, maar ja reizigers worden dat natuurlijk ook spuugzat als er niets met die meldingen gebeurd.

Reputatie 7
Badge

Deze treinen zijn sowieso niet erg handig. Inderdaad een miskleun.

Reputatie 7
Badge

Sorry, was in de war met Schiphol.  Zo te zien is Rotterdam tot 20 november. 

Reputatie 7

Ik zat op Treinposities te kijken naar deze trein. Ik zie daar staan: Rustig. 

Nou, dit was geen rustig of matig bezette trein.

Dat zal waarschijnlijk komen door een eerdere verstoring, er was een defecte bovenleiding gistermiddag en dit was zo te zien de eerste trein die weer uit Eindhoven kwam na die verstoring. De druktemelder houd geen rekening met extra drukte vanwege verstoringen. Een flink deel van die reizigers had waarschijnlijk eigenlijk in de vorige trein moeten zitten, maar als die niet rijdt wordt de volgende trein opeens erg druk. De NS houd in de materieelinzet geen rekening met dat er voldoende restcapaciteit is om de reizigers van een uitgevallen trein mee te nemen.

Alleen is dit geen uitzondering. Er zijn zovaak verstoringen en gedoe op en rond de HSL dat je al snel treinen krijgt die reizigers van de vorige nog op moeten vangen. Eén trein Eindhoven - Den Haag die gecancelled wordt of 15 minuten later is en voila.

Zo'n melding "Rustig" kan je dus wel zien staan maar het zegt dus helemaal niks over de daadwerkelijke situatie. Dan ga ik dus ook niet meer van zo'n melding uit. 

Reputatie 7
Badge

Melden is zinloos als er geen updates zijn. Kan je net zo goed niks melden.

Reputatie 1

O nee! Waarom?? Dat is dan 4 maanden (!) geen intercity’s naar Den Haag vanuit Rotterdam. Dat kan toch niet waar zijn? Ik reis al 40 jaar bijna dagelijks met de trein maar heb nog nooit zo n lange periode van slechte dienstverlening mee gemaakt.. heeft iemand bedacht dat het voor een dienstverlenend bedrijf wellicht logischer is om interne activiteiten als het opleiden  machinisten in het weekend en rustige uren van de dag uit te voeren…? Denk aan de kerntaak - reizigers vervoeren - en laat iig gedurende een paar uur per dag de ic rijden… Ik hoop op redelijkheid en professionaliteit (maar vrees het ergste..). 

Reputatie 1

Wat mij, behalve de slechte dienstverlening, enorm stoort is de nog slechtere communicatie. Of NS weet dat er voorlopig geen ic’s zullen rijden tussen Eindhoven en Den Haag cs en denkt dat met druppelsgewijs informeren negatieve publiciteit wordt voorkomen (en dat reizigers niet onthouden dat er niet gereden wordt?) of NS is zelf ook overvallen door de tegenslagen en in paniek. Allebei alarmerend. Openheid en informatie hierover lost t niet op maar geeft wel de indruk dat men de reizigers serieus neemt en begrijpt hoe vervelend de situatie is. Waar zijn trouwens de oude treinen? 

Wij rijden weer, maar zo te zien is het probleem op geschoven naar het traject Breda–Amsterdam. https://www.treinenweb.nl/nieuws/10460/ns-zet-vanaf-maandag-minder-treinen-in-op-hsl.html

Voorlopig tot half april.

Reputatie 7

Na een reis met spoorproblemen en vertragingen, zat ik vanavond in de IC tussen Breda en Den Haag CS (18.23). Dit waren twee gekoppelde ICNG-stellen. Het was erg druk in deze beide treinstellen. De 2e klas zat in beide stellen geheel vol en er moesten behoorlijk veel mensen staan. De 1e klas zat half vol. 

Ik zat op Treinposities te kijken naar deze trein. Ik zie daar staan: Rustig. 

Nou, dit was geen rustig of matig bezette trein.

Naast de flinke bezetting was er ook veel geloop, rumoer, mensen die eerst even blijven staan achter de deur, maar dan toch maar doorschuiven en aarzelend en met het hele gezin en kinderen in de 1e klas gaan zitten. 

De daluren…. ik noem het op op zaterdagochtend, middag en begin van de avond: de nieuwe spits. 

Ik heb de afgelopen tijd wel vaker in de ICNG gezeten, altijd in de daluren overdag, maar altijd moeten er mensen staan. Er zijn minder zitplaatsen dan in de getrokken treinen, dat weet ik. Maar dit begint wel te irriteren zo lijkt me voor veel mensen. Ik ga er vanuit dat mensen niet verwachten steeds te moeten staan in intercity's in de daluren. Als alle ICNG ingestroomd zijn, wordt er dan structureel met 3 gekoppelde stellen gereden? Of kan het misschien nog langer?

 

Inmiddels is de aanpassing het voor a.s. maandag verwerkt in de reisplanner, de rest van de week nog niet dus het zal wel per dag doorgevoerd gaan worden zodra de dienstregeling van die dag in de verkeersleidingsystemen ingeladen is.

Gezien ja. Heeft t eigenlijk zin om hier ervaringen, ongenoegen en ideeën voor oplossingen te delen of is dit meer bedoeld om frustraties van je af te schrijven? Ik zie geen ns-reactie / uitleg of wat dan ook op de verlenging van de uitval van de ic ehoven- den haag.Zou  wel fatsoenlijk gezien impact.. En een perspectief …

Tja, het is niet anders dan het is. De planning van de opleiding was kennelijk gewoon slecht.

Op dit moment een perspectief schetsen zou vrees ik neerkomen op boerenbedrog want voorlopig is er geen enkel uitzicht op verbetering van de HSL-diensten.  

Reputatie 7
Badge +1

Ok, dan maar terug naar de ouderwetse ingezonden brief ed. 

Bespaar je de moeite, krijg je ook alleen maar een nietszeggende reactie op.

Reputatie 1

Constructief voorstel! Maar gezien de termijn waarover we het (hopelijk) hebben, waarschijnlijk niet tijdig haalbaar als t om oplossingen/minder overlast gaat. Mocht er een initiatief ontstaan met als doel een signaal, dan sluit ik me toch graag aan. Wat betreft info: ik ontdekte treinenweb.nl waar de verlenging wordt gemeld en uitgelegd (geen nieuwe inzichten), wel goede bron om in de gaten de houden. En ook: treinposities.nl> materieel (of google op inzet icng vandaag) dat inzicht geeft in inzet, instroom en beschikbare treinen. Dat is meer achtergrond info en niet heel hoopgevend maar iig iets.

Reputatie 1

En het zou wel fijn zijn om die informatie gewoon met de reizigers te delen in de  planningsapp…nu staat er weer een weekje verder en niet de einddatum vermeld. Ergerlijk want niet op te plannen…Wees transparant!

Reputatie 1

Overigens: bedankt voor de info. Is het wel zeker? De planningsapp weet nog van niks..

De aanpassingen blijven nog drie weken langer gelden.

En daar komt NS pas de dag van te voren achter? Dat ICNG de Fyra 2.0 is weet inmiddels toch iedereen.

De geplande wijzigingen worden slechts eens per week bijgewerkt in de reisplanner en toen was het nog niet verwerkt. Waarschijnlijk zal het in de loop van morgen als adhoc wijziging doorgevoerd worden en vanaf de week van 12 februari als geplande wijziging.

Dat neemt niet weg dat NS al weken geleden geweten moet hebben dat het veel langer zou gaan duren om iedereen op te leiden. Of hadden ze geen planning gemaakt voor dat opleiden?

De oude treinen zijn al deels verkocht.

Wat ik kan opmaken aan de hand van de verschillende websites zijn er nog 17 oude treinstammen over voor de binnenlandse dienst waarvan er ook altijd wel een paar in onderhoud zullen zijn. De volledige binnenlandse HSL dienstregeling vraagt om 18 treinen, dus zonder ICNG red men het sowieso niet meer.

Reputatie 1

Maar nu een paar inzetten en ic ehoven- den haag laten rijden en opleiden op betere momenten dan nu gebeurt zou dus best kunnen…

Maar nu een paar inzetten en ic ehoven- den haag laten rijden en opleiden op betere momenten dan nu gebeurt zou dus best kunnen…

Dat opleiden moet doordeweeks, in het weekend kan niet omdat NS dan in problemen komt met het toegezegde percentage vrije weekenden voor de machinisten. 

Nog meer snijden in de dienstregeling in het weekend is geen optie, op veel verbindingen rijden de treinen nu al uurdiensten in het weekend.

Wat ik kan opmaken aan de hand van de verschillende websites zijn er nog 17 oude treinstammen over voor de binnenlandse dienst waarvan er ook altijd wel een paar in onderhoud zullen zijn. De volledige binnenlandse HSL dienstregeling vraagt om 18 treinen, dus zonder ICNG red men het sowieso niet meer.

In het uiterste geval kun je de IC Direct tussen Breda en Amsterdam halveren of de IC Eindhoven-Den Haag omleiden via Dordrecht 

Sowieso wordt het tijd dat NS eens gaat nadenken over noodscenario's want niets wijst er op dat Alstom in staat is om de problemen met de ICNG op korte termijn op te lossen.

Reputatie 5

Ik heb sowieso het idee dat NS de lijn Eindhoven-Den Haag liever kwijt dan rijk is. Ook als er wel gereden wordt vallen er om de haverklap treinen uit of ze zijn door meerdere oorzaken (harde wind, slome goederentreinen ervoor, snelheidsbeperkingen op de hsl, wachten op vertraagde thalys etc.) standaard vertraagd. 

En nu komt er nog bij dat de hsl tussen Schiphol en R'dam langdurig is gedegradeerd tot lsl, wat nog meer vertragingen met zich meebrengt.

Reageer