beantwoord

NS bus


24 augustus rijden vanaf Utrecht naar ‘s Hertogenbosch bussen ipv treinen. Mijn vraag: waar staan die bussen? ik loop moeilijk

icon

Beste antwoord door Stijn NS 7 August 2021, 14:44

Bekijk origineel

30 reacties

Waarom laat NS bij dit soort werkzaamheden geen snelbus rijden met dezelfde stops als de intercity die uitvalt. Dus rechtstreeks van Utrecht naar Den Bosch? 

Dat is vroeger vaak gedaan. Eindigde met een puinhoop omdat je dan vanwege de lange afstand zoveel bussen nodig had dat de busbedrijven die (zeker in de zomer) helemaal niet konden leveren. Gevolg: veel te weinig bussen en urenlange wachttijden. 

In deze Coronatijd rijden veel minder touringcars naar het buitenland. Busbedrijven zullen graag de extra ritten maken. Beetje flexibel denken NS.

Reputatie 7
Badge +3

Een nieuwe reis is een nieuwe reis en dan telt de tijd van inchecken. Maar maak je een treinreis van A naar B en ga je binnen 35 minuten weer terug met de trein van B naar A dan is dat geen nieuwe reis maar wordt het gezien als een overstap. Ook bij een treinreis van A naar B en binnen 35 minuten van B naar C is het een overstap en geen nieuwe reis. Maar ga je van een stads of streekbus naar trein, dan is de treinreis een nieuwe reis en telt de incheck van de trein. 

Dat begrijp ik, tijd incheck bepaalt de reis. Als ik uitcheck na 9 uur en weer incheck betaal ik binnen 30 min geen extra overstap. Ik zie niet in dat mijn nieuwe reis na 9 uur op voltarief gaat.Wie zegt dat ik overstap? 

U zegt hierboven nota bene zelf dat u overstapt:

"woensdagmorgen vertrek ik met de trein om 8.50 uur. Dan reis ik op vol tarief. Om 9.10 stap ik over. Als ik niets doe reis ik op vol tarief verder. Dus check ik daar uit en opnieuw in."

@Robert B Dank voor de tip, ik heb er niet aan gedacht dat andere vervoerders een oplossing kunnen brengen. Het blijft een lange reis maarwel veel beter dan busvervoer. 

Badge +3

U zegt hierboven nota bene zelf dat u overstapt:

"woensdagmorgen vertrek ik met de trein om 8.50 uur. Dan reis ik op vol tarief. Om 9.10 stap ik over. Als ik niets doe reis ik op vol tarief verder. Dus check ik daar uit en opnieuw in."

Als je uit- en opnieuw incheckt is het een overstap, tenzij er meer dan 35 minuten tussen de uit- en incheck zit.

Bij een overstap reis je verder op het tarief van de vorige (eerste) incheck.

Ik heb een voordeeluren abonnement met keuzedagen. Gezien mijn leeftijd en gezondheid wil ik mijn abonnement niet meer verlengen. Kan ik daarna mijn ongebruikte keuzedagen nog gebruiken of vervallen ze bij het einde van mijn abonnement? Met vriendelijke groet, Nico

Badge +3

Ik heb een voordeeluren abonnement met keuzedagen. Gezien mijn leeftijd en gezondheid wil ik mijn abonnement niet meer verlengen. Kan ik daarna mijn ongebruikte keuzedagen nog gebruiken of vervallen ze bij het einde van mijn abonnement?

Beste Nico,

Alle goeds met de gezondheid!

Ongebruikte Keuzedagen die al beschikbaar zijn (in Mijn NS en/of klaar staan om te laden bij een automaat) behoud je.

Nog niet verstrekte (beschikbaar in de toekomst) Keuzedagen krijg je vergoed à € 3,70 per stuk, bijvoorbeeld als je het abonnement nu opzegt, samen met reeds vooruit betaalde abonnementskosten.

Het abonnement beëindigen (per direct of niet meer verlengen na het lopende jaar) kan via de Klantenservice. Bij per direct krijg je dus geld terug en behoud je de Keuzedagen die al klaar staan voor later gebruik.

Is de ingangsdatum (want VDU) dus 1 januari en zegt vandaag op, dan behoud je Keuzedag 1 t/m 4 en de Jaarkeuzedag tot 31 dec 2021 (voor zover nog niet gebruikt), en krijg je de abonnementskosten van sep t/m dec terug (€ 20,00). Keuzedag 5 en 6 ook vergoeding voor.

Zeg je na 1 september op, dan krijg je ook nog Keuzedag 5 en krijg je de abonnementskosten vanaf 1 oktober terug (€ 15,00). Voor Keuzedag 6 (vanaf 1 november) krijg je dan ook nog € 3,70 terug.

Goedendag, ik heb een vraag. Ik heb een voordeeluren abonnement, dus ook een NS ov-chipkaart waarvan het saldo automatisch bijgeladen wordt. Kan ik hiermee mijn fiets in de bewaakte stalling plaatsen dus in- en uitchecken?Hoeveel geld wordt er afgehaald binnen 24 uur stalling? 

De meeste stallingen zijn de 1e 24 uur gratis. Of dit ook zo is bij de stalling waar jij je fiets wilt stallen kan je hier opzoeken. Je kan ervoor kiezen om Stallen op Rekening op je OV-chipkaart te zetten. In dat geval krijg je aan het einde van de maand een factuur met daarop de stallingskosten en schrijven we de kosten van je rekening af. Je kan ook direct bij de stalling afrekenen met je pinpas.

Ik heb een daluren abonnement.

woensdagmorgen vertrek ik met de trein om 8.50 uur. Dan reis ik op vol tarief. Om 9.10 stap ik over. Als ik niets doe reis ik op vol tarief verder. Dus check ik daar uit en opnieuw in. Reis ik dan wel verder op daltarief of krijg ik de melding ‘overstap’ en reis ik dan alsnog op vol tarief verder? Of moet ik een half uur wachten? Met vriendelijke groet, Nico

Badge +3

Binnen 35 minuten na uitchecken weer inchecken betekent inderdaad dat het systeem een overstap registreert en voor het tarief van het deel na de overstap kijkt naar het tijdstip van inchecken voor het eerste deel. Oftewel: als u om 9.10 uur even uitcheckt en opnieuw incheckt, reist u tegen vol tarief verder.

De eenvoudigste optie is voor het eerste deel een ander vervoerbewijs te regelen, zoals een e-ticket. Dan treedt dit probleem niet op en reist u wel met korting na inchecken op het overstapstation.

Afhankelijk van om welke reis het gaat, hoeft het overigens niet eens zoveel te schelen in prijs. Vanwege het degressieve tariefsysteem dat NS hanteert, kan een lange reis tegen vol tarief vrijwel hetzelfde of zelfs minder kosten dan twee kortere reizen waarvan één tegen vol tarief en één met korting.

Dank u wel voor uw reactie, dit is puur diefstal. Het behoort zo te zijn dat automatisch om 9.00 uur het tarief omgezet wordt. Met vriendelijke groet, Nico

Dank je wel, ik had gehoopt dat het bedrag van mijn ov- kaart afgeschreven werd, net als bij het reizen

Goedenavond NMHarmsen.

De gehele reis wordt begonnen in de ochtendspits. Dan wordt dus ook de gehele reis in rekening gebracht volgens het spitstarief. Zo werkt het nu eenmaal en zo werkt het al jaren.

Het werkt ook de andere kant op. Begin je aan je reis om 15:50 in de daluren, dan zal de gehele reis volgens het dalurentarief zijn, ook al kom je pas aan om 17:30 in de spits.

Zie ook https://nieuws.ns.nl/van-rit-van-reis/ en https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html. Hierin wordt uitleg gegeven over hoe het precies werkt en de gedachte erachter.

Badge +3

Dit is gedaan omdat mensen die moeten overstappen door poortjes anders in de spits ineens meer zouden betalen bij een eerste incheck in de daluren. Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Werkt dus beide kanten op, in jouw geval in je nadeel. Maar niets houdt je tegen om voor het deel tussen 8:50 en 9:10 een e-ticket (of kaartje uit de automaat of andere ov-chipkaart) te gebruiken en na 9:00 in te checken met je kortings- of vrij reizen abonnement.

Dat laatste mag overigens al vanaf 8:55, let op de tijd op het schermpje.

Topic wordt wel erg divers zo, van NS-bus naar keuzedagen naar fietsenstallingen naar overstappen onderweg. :joy:

Badge +3

Kosten voor het stallen van de fiets kunnen niet betaald worden met het saldo op de kaart. Maar Stallen op rekening werkt in mijn ervaring prima.

24 augustus rijden vanaf Utrecht naar ‘s Hertogenbosch bussen ipv treinen. Mijn vraag: waar staan die bussen? ik loop moeilijk

Goedemorgen, is het al bekend waar de bus staat van Utrecht CS naar s Hertogenbosch op 24 augustus? Vriendelijke groet!

 

De bussen vertrekken vanaf de Jaarbeurszijde :smile:

Badge +3

Met een ov-chipkaart kan je je fiets ook stallen zonder Stallen op Rekening. In sommige gevallen heb je niet eens een ov-chipkaart nodig, en krijg je een bandje om je stuur plus een bonnetje.

Mochten er bij het ophalen van je fiets kosten zijn, dan kan je die met PIN afrekenen.

Normaal gesproken bij de uitgang aan de Jaarbeurskant, dus niet op het busstation.  

Goedemiddag NMHarmsen. Op dit moment heb ik daar nog geen exacte informatie over. Wij krijgen enkele weken voor de betreffende werkzaamheden extra informatie, onder andere over busstandplaatsen, maar dat gaat op dit moment enkel tot week 33. De informatie over week 34 heb ik nog niet beschikbaar. Naar verwachting zullen we die in de loop van komende week krijgen.

Wel kan ik aangeven dat op het station bewegwijzering zal zijn aangegeven waar je precies heen moet voor elke bestemming. Die kun je altijd volgen.

Reputatie 7
Badge

Inderdaad aan de jaarbeurskant. Wat vaak betekent dat je een flink eind moet lopen.

21 augustus a.s. van Amersfoort naar Helmond. Dat is Amersfoort - overstap in Utrecht naar Houten - bus van Houten naar Geldermalsen - overstap op trein van Geldermalsen naar Eindhoven - overstap op trein van Eindhoven naar Helmond. In Houten de bussen gaan zoeken en in Geldermalsen het perron zoeken. Bij vertrek uit Amersfoort om 22.29 uur kom je dan, als alles volgens planning verloopt, wat vaak niet zo is, om 01.15 uur aan. Waarom laat NS bij dit soort werkzaamheden geen snelbus rijden met dezelfde stops als de intercity die uitvalt. Dus rechtstreeks van Utrecht naar Den Bosch? Ik ben ooit door zo’n vervangende bus naar Boxtel gebracht waar we aan de achterkant van het station moesten uitstappen en via een houten trap, die nog niet zomaar te vinden was, in de stromende regen (daar kon NS niets aan doen, maar je moet er hier meestal wel op voorbereid zijn), naar boven moesten om uiteindelijk bij de trein te komen. Ik begrijp dat het tijdens werkzaamheden moeilijker gaat, maar met wat inspanning zou NS betere oplossingen kunnen vinden. Zeker omdat er al jaren en jaren altijd wel ergens aan het spoor gewerkt wordt en dat niet lijkt te stoppen.

Badge +3

Utrecht: Meestal busperron G (rechter roltrap naar beneden vanaf uitgang Jaarbeurszijde). Eenmaal beneden is het een minuutje of twee lopen.

Den Bosch: Onder de Stationspasserelle bij spoor 1(a). Er is een hek met een trapje naar het perron, waar ook een in/uitcheckpaaltje staat. Eventueel klein stukje lopen voor een lift (hoofdingang).

Waarom laat NS bij dit soort werkzaamheden geen snelbus rijden met dezelfde stops als de intercity die uitvalt. Dus rechtstreeks van Utrecht naar Den Bosch? 

Dat is vroeger vaak gedaan. Eindigde met een puinhoop omdat je dan vanwege de lange afstand zoveel bussen nodig had dat de busbedrijven die (zeker in de zomer) helemaal niet konden leveren. Gevolg: veel te weinig bussen en urenlange wachttijden. 

Reageer