Skip to main content

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.

https://www.nu.nl/economie/6297184/bonden-bereiken-cao-akkoord-voor-ns-personeel-stakingen-van-de-baan.html

 

Let wel dat over het akkoord nog gestemd moet worden door de leden van de vakbonden.


Hoe vreemd het ook lijkt, dit topic is wel degelijk nog altijd actueel. Ik wacht nog altijd op een nieuwe reactie van NS nadat ik op 26 maart (zoals @Erryt NS destijds adviseerde) had geantwoord op de afwijzing van mijn verzoek om stakingscompensatie. Het tempo van de klantenservice kennende, zullen er vast nog meer lotgenoten zijn van wie claims van vorig jaar september nog niet zijn afgehandeld.


waarom staat dit item nog bovenaan ( vastgepint ) Dit is toch ( heel ) oud nieuws?

 

Het toont een beetje aan, hoe belangrijk NS de community nog vind ☹️


waarom staat dit item nog bovenaan ( vastgepint ) Dit is toch ( heel ) oud nieuws?


Die hele eis tot inchecken voor vergoeding bij een staking is sowieso eerder door de Geschillencommissie onderuit gehaald: https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/consument-hoeft-bij-staking-niet-te-voldoen-aan-in-en-uitcheckeis-om-beroep-te-doen-op-gtvb-regeling/


Oh, mijn interpretatie was dat de NS er niets mee kon omdat ‘het systeem’ vindt dat er geen aantoonbare (intentie tot een) treinreis was.

Die is er dus wél, ook al is dat een passage geworden. Verwacht men nu echt (en waar staat dat dan inderdaad) dat je:

  • Meer dan een uur op een station (binnen poortjes) gaat wachten?
  • Onverrichter zake zonder uitcheck (paaltjes) het station verlaat?

Een incheck gevolgd door een uitcheck binnen 60 minuten annuleert de incheck en telt dan niet als (intentie tot) ‘reis’, maar is 100% zeker bekend als het bij NS was, of bij een andere vervoerder in geval van Flex.

Heel smerig dit 😥

De reden van afwijzing was niet dat er uitgecheckt was en daarmee geen intentie tot reizen was. maar dat er niet lang genoeg gewacht was op het station. Dat er weer uitgecheckt was en daarmee de incheck geannuleerd was volgens deze afwijzing dus geen probleem. 

Maar hoe lang verwacht NS dat iemand wacht op een dag dat er landelijk geen enkele NS trein zo rijden, iets wat de dag ervoor al aangekondigd was, wat iedereen op de dag zelf al kon lezen op de diverse websites en wat ook duidelijk werd als je op het station aankwam? Moesten reizigers hopen op kaboutertjes die toch nog een trein gingen rijden of zo? De informatie op de website over de stakingsregeling had bovendien heel duidelijk over een incheck, die incheck had egh gewoon. Nu komt er na een half jaar een afwijzing, daarop kun je dan reageren en misschien duurt het dan weer een half jaar voor er weer een antwoord komt want zoals we allemaal weten is het een ongelooflijke bende en de achterstand qua claims is enorm. Hoe langer het duurt hoe meer mensen zullen denken “laat maar”. 

Bij de staking van mei 2019 was er niet van tevoren gecommuniceerd dat je een incheck moest hebben en de meeste abonnementhouders met een vrij abonnement hadden die dan ook niet en claims werden massaal afgewezen. Nu werd dit wel gecommuniceerd en worden claims (of in iedere geval deze claim) weer afgewezen op iets wat niet gecommuniceerd was. Gaan we dan nu de komende tijd meer van dit soort meldingen van afwijzigen krijgen? 


Een incheck gevolgd door een uitcheck binnen 60 minuten annuleert de incheck en telt dan niet als (intentie tot) ‘reis’, maar is 100% zeker bekend als het bij NS was, of bij een andere vervoerder in geval van Flex.

Heel smerig dit 😥


Volgens de tekst hoef je met een incheck de intentie niet aan te tonen 🙂

Je moet een incheck hebben of je moet de intentie dat je wilde reizen kunnen aantonen. De vraag is of je met een incheck met direct daarna een uitcheck wel die intentie had, of dat je dat alleen deed om te innen. Er zijn genoeg mensen die bij verstoringen naar een station gaan, inchecken en vervolgens vertraging claimen met eindstation niet bereikt. Dat alleen inchecken en aangeven eindstation niet bereikt was misschien beter geweest in geval van TS.

De informatie gaf aan dat je een check-in moest hebben om aannnemelijk te maken dat je wilde reizen. Niet dat je daarna een bepaalde tijd moest wachten of dat je vervolgens niet meer moest uitchecken. En als je incheckt op een station met poortjes, het station binnen gaat om te kijken of er heel misschien toch nog een verdwaalde trein rijdt, moet je wel weer uitchecken. NS verandert nu de eerder gegeven spelregels door te zeggen dat er niet lang genoeg gewacht is. 


Je moet een incheck hebben of je moet de intentie dat je wilde reizen kunnen aantonen. De vraag is of je met een incheck met direct daarna een uitcheck wel die intentie had, of dat je dat alleen deed om te innen.

Nee, dat is jouw vraag. NS stelt die vraag niet. Er staat niet voor niks “of". Als je een incheck hebt, is dat voldoende. Nergens staat dat er geen uitcheck binnen x minuten mag volgen.

 

Er zijn genoeg mensen die bij verstoringen naar een station gaan, inchecken en vervolgens vertraging claimen met eindstation niet bereikt.

Is dat zo? Heb je bronnen? Ik geloof er namelijk niks van. Misschien dat een enkeling die moeite neemt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat er zoveel zijn.

 


Volgens de tekst hoef je met een incheck de intentie niet aan te tonen 🙂

Je moet een incheck hebben of je moet de intentie dat je wilde reizen kunnen aantonen. De vraag is of je met een incheck met direct daarna een uitcheck wel die intentie had, of dat je dat alleen deed om te innen. Er zijn genoeg mensen die bij verstoringen naar een station gaan, inchecken en vervolgens vertraging claimen met eindstation niet bereikt. Dat alleen inchecken en aangeven eindstation niet bereikt was misschien beter geweest in geval van TS.


Zie ook https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/consument-hoeft-bij-staking-niet-te-voldoen-aan-in-en-uitcheckeis-om-beroep-te-doen-op-gtvb-regeling/

Dit is een uitspraak van de Geschillencommisie over de compensatie als gevolg van de landelijke staking van het openbaar vervoer op 28 mei 2019. 


Er zit helaas niets anders op. Als de NS weer het verzoek afwijst, is de volgende stap het Klachtenloket en daarna de Geschillencommissie.


Ik vind dit toch wel heel sneaky van NS hoe ze hier onderuit proberen te komen. De tekst geeft heel duidelijk aan dat je met een check-in aannemelijk maakt dat je wilde gaan reizen. Er staat nergens dat je een bepaalde tijd had moeten wachten op het station. Bij dagen dat een bepaalde regio staakte kon het misschien nog zijn dat er wel enkele treinen reden met personeel van een andere, niet stakende regio en dan had het zin om langer te wachten. Maar op een dag dat er landelijk niets reed had wachten geen enkele zin. Ook al zou je nog de hele kleine hoop hebben dat er nog iets zou rijden, eenmaal op het station zou echt wel duidelijk geworden zijn dat je in het geheel niet met de trein kon reizen. Ik vind het echt heel laag van NS om met dit kulsmoesje te komen, eerst communiceren dat een check-in genoeg is en dan alsnog afwijzen. 


Wat naar dat je verzoek is afgewezen. Je kan een reply sturen waarin je aangeeft het er niet mee eens te zijn omdat deze voorwaarde niet wordt genoemd. De claim zal dan nogmaals worden bekeken. Ik kan helaas geen indicatie geven hoe lang je daar weer op dient te wachten.

 

Hartelijk dank voor de snelle reactie @Erryt NS !

Ik begrijp dat de collega de afwijzing dus inderdaad onterecht met die reden heeft onderbouwd?

(het leek me al zo'n vreemde voorwaarde; wie gaat er nu een uur op een verlaten station rondhangen, alleen om een deel van het abonnementsgeld gecompenseerd te kunnen krijgen… ?)

Naar vind ik vooral dat ik een half jaar moest wachten op uiteindelijk toch een onjuiste behandeling en er nu zelf nogmaals achteraan moet.


Volgens de tekst hoef je met een incheck de intentie niet aan te tonen 🙂


Vandaag ontving ik eindelijk (na bijna een half jaar) reactie van de NS op mijn verzoek om compensatie vanwege de staking op vrijdag 9 september. Dit diende ik in via het webformulier ‘Geld terug bij vertraging’. Mijn verzoek afgewezen met als reden dat ik destijds niet lang genoeg op het station heb gewacht.

Van mijn geplande reis (eentje die ik trouwens zeer regelmatig maak) heb ik die bewuste vrijdagavond helemaal afgezien. Er reed immers geen enkele NS-trein en ik had geen eigen vervoer beschikbaar. Omdat was gecommuniceerd dat er een stakingsregeling van toepassing was, maar wel reisintentie aangetoond moest worden om daar aanspraak op te kunnen maken, ben ik speciaal naar het station gegaan om daar in te checken met mijn Weekend Vrij-abonnement. Ik heb nog wel enkele minuten de situatie aangekeken (wie weet reed er stiekem toch nog wel iets… ?), maar vervolgens weer uitgecheckt en ben terug naar huis gegaan.

Op de themapagina's over de staking lees ik niets over zo’n voorwaarde dat men ook een bepaalde tijd lang op het station had moeten blijven afwachten. Klopt deze afwijzing dan wel? Of zie ik ergens een regeltje over het hoofd? (tekstueel gezien vind ik die pagina's sowieso niet echt inuitblinken)

 

 

 

Inchecken en vrijwel direct uitchecken geeft niet direct aan dat je de intentie had om te reizen.

Als je een geplande afspraak had staan dan is het handig om deze aan te tonen.


Wat naar dat je verzoek is afgewezen. Je kan een reply sturen waarin je aangeeft het er niet mee eens te zijn omdat deze voorwaarde niet wordt genoemd. De claim zal dan nogmaals worden bekeken. Ik kan helaas geen indicatie geven hoe lang je daar weer op dient te wachten.


Vandaag ontving ik eindelijk (na bijna een half jaar) reactie van de NS op mijn verzoek om compensatie vanwege de staking op vrijdag 9 september. Dit diende ik in via het webformulier ‘Geld terug bij vertraging’. Mijn verzoek afgewezen met als reden dat ik destijds niet lang genoeg op het station heb gewacht.

Van mijn geplande reis (eentje die ik trouwens zeer regelmatig maak) heb ik die bewuste vrijdagavond helemaal afgezien. Er reed immers geen enkele NS-trein en ik had geen eigen vervoer beschikbaar. Omdat was gecommuniceerd dat er een stakingsregeling van toepassing was, maar wel reisintentie aangetoond moest worden om daar aanspraak op te kunnen maken, ben ik speciaal naar het station gegaan om daar in te checken met mijn Weekend Vrij-abonnement. Ik heb nog wel enkele minuten de situatie aangekeken (wie weet reed er stiekem toch nog wel iets… ?), maar vervolgens weer uitgecheckt en ben terug naar huis gegaan.

Op de themapagina's over de staking lees ik niets over zo’n voorwaarde dat men ook een bepaalde tijd lang op het station had moeten blijven afwachten. Klopt deze afwijzing dan wel? Of zie ik ergens een regeltje over het hoofd? (tekstueel gezien vind ik die pagina's sowieso niet echt uitblinken)

 

 

 


De BTW-vrijstelling doet hier niet ter zake. Het gaat louter om de hantering van het nultarief waarbij het recht op aftrek van betaalde BTW intact blijft. Verder maakt het ook niet uit of de maatregel al dan niet tijdelijk is.

De IT-systemen van de belastingdienst kunnen maar maximaal twee tarieven aan. Een derde (nultarief) dus niet.

 

Die systemen zouden niet flexibel zijn maar kunnen verder prima overweg met de 3 reeds bestaande tarieven waaronder het nultarief.

 

Een BTW-vrijstelling is makkelijker te realiseren. Dat betekent dat NS niets meer met BTW te maken heeft anders dan dat het BTW moet betalen over de inkoop. De toeleveranciers moeten die BTW dan afrekenen met de belastingdienst tegen het normale tarief.

 

Dit heeft geen zin. Het wegvallen van de mogelijkheid om de betaalde btw terug te vorderen zou (zeer) nadelig uitpakken.


De BTW-vrijstelling doet hier niet ter zake. Het gaat louter om de hantering van het nultarief waarbij het recht op aftrek van betaalde BTW intact blijft. Verder maakt het ook niet uit of de maatregel al dan niet tijdelijk is.

De IT-systemen van de belastingdienst kunnen maar maximaal twee tarieven aan. Een derde (nultarief) dus niet.

Een BTW-vrijstelling is makkelijker te realiseren. Dat betekent dat NS niets meer met BTW te maken heeft anders dan dat het BTW moet betalen over de inkoop. De toeleveranciers moeten die BTW dan afrekenen met de belastingdienst tegen het normale tarief.


De BTW-vrijstelling doet hier niet ter zake. Het gaat louter om de hantering van het nultarief waarbij het recht op aftrek van betaalde BTW intact blijft. Verder maakt het ook niet uit of de maatregel al dan niet tijdelijk is.

Invoering van het nultarief mbt het OV zal enkel afhangen van de vraag of men plm 350 miljoen pj wil laten schieten in een poging het OV en mn NS overeind te houden.


Maar ik zie dat niet zo snel gebeuren, we wachten ook nog op de belastingverlaging op groente en fruit en dat krijgen ze al niet voor elkaar.

De BTW verlaging op energie van 21% naar 9% kon wel snel. Wat betreft groente en fruit is er een kwestie wat nu precies groente en fruit is. Dat moet je eerst vaststellen voor je de BTW erop kan verlagen. 

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2417865-wat-groente-of-fruit-is-is-zo-simpel-nog-niet

Tja, dat is nu echt iets waar je maanden over moet doen. Waar hebben we het over.

Maar ja, zo werkt het nu eenmaal in Den Haag.  Vreemd eigenlijk dat de NS dan ook niet in Den Haag gevestigd is met het hoofdkantoor. 😉


Het is gewoon basiskennis die bij het bedrijfsmatige boekhouden hoort want als prive persoon kun je weing met de BTW behalve deze braaf betalen.  En dat het dan de fiscale paragraaf is dat klopt, het gaat immers om belastingen maar daar hoef je geen aparte fiscale studie voor te volgen tenzij je dat graag wil natuurlijk.

 

Het gaat er hierbij niet om wat je kunt of wilt maar om wat is 


Ik zou zeggen verhuis naar Spanje.

 


Reageer