Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

Ik kan echt begrijpen dat veel reizigers er totaal niet bijkunnen dat er stakingen komen. Geloof niet dat het alleen om het loon gaat, het gaat om veel meer.

Het beeld dat veel mensen hebben van conducteurs kan ik niet veranderen, want negatieve ervaringen blijven bij. Kijk ook eens naar de andere doelgroepen, de machinisten, de servicemedewerkers, de proces leiders perron, VenS (die voor veel man ook niets doen, net als de conducteur). 

Voor ik weer veel forumleden over me heen ga krijgen, de media geeft niet volledig aan hoe het qua cao ligt en zeker na vandaag weer dat een collega mishandeld, bespuugd en beroofd is, zijn we onderhand wel klaar met "reizigers" die vinden alles te mogen. Wel zie ik steeds meer collega's hun werk doen, maar als je tekorten hebt, kan je minder doen. Das een andere discussie en niet voor dit topic.

Deze oud collega omschrijft precies waar het de NS medewerkers om gaat en die wil ik jullie niet onthouden als reiziegrs van de NS.
 
Vandaag lege stations. En Nederland klaagt.
 
Maar wie echt moeten klagen is het NS-personeel. Ons basisloon is zo laag, daar komen de meesten hun bed niet voor uit. Dit loon word met toeslagen opgeleukt. Maar daar moet je dan wel dubbel onregelmatig voor werken. 's-Morgens om 02:30 uur de wekker. En in dezelfde week om 01:45 klaar. Het uurtje zomer/winter tijd word door ons niet gevoeld.
En Nederland klaagt.
 
Regelmatig staan de krantenpagina's vol met de meest vreselijke berichten over gebeurtenissen op het spoor. Aangevallen en verkrachtte meiden, kapotgeslagen en bespuugd personeel. Onze directie vind het wel meevallen en saneert de mensen die op de stations werken doodleuk bijna helemaal weg. En probeert ook het aantal conducteurs te verminderen. Veiligheid? Ze lachen erom!
En Nederland klaagt.
 
Lekker met de gezin op vakantie in de zomer? Voor de meesten heel normaal. Nou als NS-personeel is het elk jaar weer hopen en duimen dat dat kan. 3 jaar terug stond ikzelf op de camping in Heeze, om vanuit daar te werken. Vrij kreeg ik toen mijn dochter naar school moest. Een dag snipperen? Zelfs als je het 1 jaar vooraf vraagt is het nog maar de vraag. En dat is niet sinds het grote personeelstekort.
En Nederland klaagt.
 
NS geeft aan dat de financiële middelen er niet zijn door corona. Maar weet je hoeveel de directeuren ontvangen als basisloon? Minimaal 350.000 per jaar, zonder de hun al beloofde bonussen. En er zijn heel veel directeuren bij NS. De helft weet niet eens hoe een trein eruit ziet en rijd elektrisch in een Tesla. Deze directeuren voegen niks toe aan de betrouwbaarheid en de veiligheid op het spoor en kunnen beter gaan. Een appel en een ei kunnen de arbeiders krijgen.
En Nederland klaagt.
 
Dat er vandaag helemaal geen treinen rijden komt ook door NS zelf. Alles gecentraliseerd in Utrecht. Tja, wij hebben gewaarschuwd. Maar nee, centralisatie bespaard geld en dat kan in onze zakken als bonus. Centralisatie werkt efficiënt. Maar de terroristen weten nu ook waar ze het Nederlandse spoor het beste kunnen raken. Ikzelf kom soms weken lang niet in Utrecht tijdens mijn werk. En nu kan ik niet zonder? Schaam je directie!
En Nederland klaagt
 
In de media lijkt het alsof NS-personeel geldwolven zijn. We worden zwart gemaakt en weggezet als kleuters die hun snoepje niet krijgen en daardoor niet meer verder willen lopen. Maar de Nederlanders moeten bij onze directie klagen. Zij vullen hun zakken en het werkvolk interesseert ze niks. Laat staan de reizigers. En dat laatste gebeurd nu letterlijk.
En Nederland klaagt.
 
Mensen die mij kennen weten dat ik echt niet snel klaag en altijd positief ben. Maar dit moest mij echt van het hart na alle berichten over mij en mijn collega's in de media. Hopelijk komt NS snel bij zinnen en kunnen de treinen weer normaal gaan rijden. Aan ons stakers zal het niet liggen. Wij komen bij dag en ontij en bij weer of geen weer ons bed uit om u te vervoeren.
 
En dat doen we graag!
 
Nederland klaag met ons mee!
Dank je wel.
Reputatie 7

Volgens mij bepaalt het personeel nog altijd zelf wel of ze willen switchen van baan of niet. Er zijn trouwens ook verrassend weinig werkgevers waar je zomaar even machinist of conducteur kan worden. Zou wel wat zijn als het personeel inderdaad massaal ander werk ging zoeken, dan had je pas iets om over te klagen. Staken is nou eenmaal een recht en ik ben blij dat ik nog in een sector werkzaam ben waarin men gebruik maakt van dit recht. Om niet net zoals al die andere 'banen waar het lage basisloon alles is wat je krijgt en waar je er veel harder voor moet werken’ te worden. Wat een zwakke beargumentatie ook telkens trouwens, 'het is voor mij klote, dus moet het voor hen ook klote worden’. En dan nog durven stellen dat het personeel egoistisch is…...

Ik zou het om willen draaien, waarom gaat iedereen die hier loopt te janken over een staking niet fijn in een land zoals de VS wonen? Daar hebben werknemers lekker weinig rechten en worden ze al maximaal uitgeknepen door de overheid en door werkgevers. Jullie voelen je vast thuis daar, want een beetje tegengas tegen een werkgever resulteert meestal direct in ontslag. Dat zal ze leren! 

Sorry @bedeve, maar waar denk je waardoor de stakingsbereidheid zo hoog is? Het is een aaneenschakeling van zaken helaas.

Cao is hetgeen waardoor de staking plaats zal vinden, maar ook de andere randzaken spelen mee.

De agressie neemt toe, dan zou je verwachten dat wij op de trein juist meer ondersteuning krijgen bij agressie ipv dat men bevoegdheden afneemt. Er speelt heel veel en ik ben juist een HC die wel controleert en verbaliseert. Ben nu ruim 10 jaar HC en in die 10 jaar heb ik veel zien veranderen en toch behoor ik tot de groep die juist wel wat geeft om mijn reizigers, maar ik krijg daar vaak niet veel van terug, nehalve list en bedrog.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de tekst hoef je met een incheck de intentie niet aan te tonen 🙂

Badge +3

Waarom is er nog geen informatie over compensatie voor abonnementhouders die van hun reis afzien?

Even een stukje van een oud collega waarin meer staat uitgelegd waarom er gestaakt wordt:

Waarom de staking
Zo lekker naar bed. Vier nachtdiensten gedraaid en dus twee keer een halve dienst in een staking gezeten. Best wel raar. Ben doorgaans helemaal geen staker, sterker nog, ik heb er een gruwelijke hekel aan, maar deze keer ging ik wel even mee.
Intussen loopt de tijdlijn van facebook weer vol met nieuwe berichten over de vervolgstaking in regio west.
Veel berichten over loon.
Toch is dat maar een klein onderdeel van waar voor wordt gestaakt.
Een kleine opsomming.
Werkdruk wordt vreselijk hoog.
NS is van mening dat als we langer doorwerken de ouderenregeling ook wel opgeschoven kan worden, waarbij dan ook nog geldt dat kantoorpersoneel 5 jaar eerder van deze regeling gebruik kan maken dan in de productie (Best wel bizar).
Diensten van 4 uurtjes is ook wel een goed idee. Vooral omdat je dan in twee diensten van de laatste dienst (2:30 thuiskomen) in één dag door kan schuiven naar de vroege dienst (3:00 wekker zetten).
Tegelijk zet dat de deur open naar gebroken diensten. Kun je 2x op een dag op het werk komen, met een paar uurtjes rust ertussen.
 
Te weinig personeel.
 
Zelfs een jaar van tevoren verlof aanvragen resulteert zelden in verstrekking daarvan, en eerder hoef je het al helemaal niet te proberen, ook niet later, want dan weet je vrijwel zeker dat er een nee op volgt. En dan heb je aan het eind van het jaar een gesprek waarin men klaagt dat je nog zoveel uren verlof hebt staan.
 
Dubbele onregelmatigheid die slopend werkt op het lichaam wordt niet als zwaar bestempeld.
We moeten ondanks onze vaak zeer bijzondere diensttijden hier nog flexibeler in worden.
NS vindt het ook leuk als we weer 40 uur gaan werken i.p.v. de 36 die we nu hebben.
Daarnaast wil de NS ook heel graag dat we die 40 uur dan gemiddeld halen op 13 weken. Dat betekent dus dat je heel fijn een aantal weken van 50+uren achter elkaar kan draaien en dan nog een weekje met kortere diensten. Rust? heb je dat nodig dan?
Nu staat deze teller op gemiddelde van 2 weken. Dus na een lange week volgt een korte (Op het rooster dan.... nu nog de praktijk)
 
Maar dat willen we toch niet? Wij willen gezond de eindstreep halen. Wij willen reizigers veilig vervoeren en uitgerust in de cabine stappen zodat we geen rare fratsen uit gaan halen vanwege de vermoeidheid.
Gezond de eindstreep halen is al lang niet meer vanzelfsprekend.
Het aantal zieken is hoog en stijgt.
 
Is de NS dan zo slecht? Heb ik een vervelende baan?
 
Nou iedereen die FB van mij leest weet dat ik er zo niet over denk.
Maar dat willen we dan ook graag zo houden.
 
Daar hebben we voor gestaakt en staken we nog steeds.
De grens tussen leuk en vervelend is nu ongeveer wel bereikt en NS wil daar maar wat graag overheen. Goed voor de winst en het bedrijf.
Geld is maar een klein onderdeel. Niet iets waarmee ik mijn gezondheid kan kopen.
En als zelfs de CNV gaat staken, de stakingsbereidheid op ruim 95% staat binnen vrijwel alle gelederen van het bedrijf... Dan gaat er echt wel iets meer fout dan een beetje weinig loon.
En voor de mensen die vinden dat we dan maar een andere baan moeten zoeken die ons wel bevalt: Dat kunnen we doen. Dan is de NS dus 95% van haar personeel kwijt. en rijden er de eerstkomende 2 jaar geen treinen. Want nieuw (en vast veel goedkoper) personeel moet dan nog wel even opgeleid worden.
We luisteren graag naar GOEDE adviezen. En dit is geen goed advies. Niet voor ons, maar zeker niet voor u.
Reputatie 7

Gelukkig maar dat staken, vechten voor meer loon en/of betere arbeidsvoorwaarden, is voorbehouden aan degenen die daadwerkelijk werkzaam zijn in de betreffende branche. Het is gewoon een RECHT als werknemer, dus of je het daar als buitenstaander nou mee eens bent of niet, het is simpelweg niet aan jou om het in de weg te staan. Maar ja het is natuurlijk veel makkelijker om de werknemer die al jarenlang zijn best voor je doet gelijk weer af te zeiken vanachter het toetsenbord, omdat ze een keer een paar dagen met alternatief vervoer moeten reizen. Haal anders nog een keer het argument aan van de conducteur die te weinig doet, waardoor de rest van het bedrijf met DUIZENDEN overige werknemers ook verder niks mag vragen.

Ik vraag me altijd af wat voor werk de hardste klagers zelf doen. Volgens mij verdienen ze gouden bergen en kijken ze neer op personeel werkzaam in een branche waar men minder verdiend. Dat jij het goed hebt, wil niet zeggen dat ik het dan maar slecht moet hebben. Al is dat natuurlijk wel een beetje het VVD-gedachtegoed wat doorschemert. Een tweede optie is dat ze juist geen knoop verdienen maar tegelijkertijd ook totaal geen organisatie met een vakbond hebben waardoor het ook altijd zo zal blijven. Want een vakbond is natuurlijk 'niet van deze tijd’, of 'in mijn branche duperen we de gebruiker/consument/client niet’. Wat zullen de werkgevers uit jouw branche blij zijn met zulke werknemers, ze lachen zich kapot als ze jouw stuivers overmaken. Prima natuurlijk als dat voor jou acceptabel is op die manier, maar waarom moet dat ook voor anderen zo zijn? 

De stakingen verlopen tot nog toe volgens mij niet al te beroerd voor de reiziger, de stations zijn redelijk rustig gebleven en voor degenen die toch op kwamen dagen zijn er tot nog toe op beide dagen veegtreinen geweest, met ongeveer elk uur nog wel een treintje in deze of gene richting. De NS heeft daarnaast volgens mij best een redelijke compensatieregeling op touw gezet. Ik heb zelf tot nog toe live ook geen enkele klacht gehoord. Enkel op social media roert zich weer een aantal klagers.

En voor wat betreft het eisenpakket vanuit de vakbond/het personeel. Sommige eisen lijken misschien wat onredelijk hoog, maar het is vaak ook de opzet om uiteindelijk een beetje in het midden uit te komen. De vakbond wil 20% loonsverhoging, de werkgever wil 0% loonsverhoging. Kom je uiteindelijk op een prima 10% uit, om maar even een simpel voorbeeld uit te tekenen. Overigens denk ik dat de hoofdmoot van deze acties niet zozeer gaat om het verbeteren van arbeidsvoorwaarden of het daadwerkelijke verhogen van loon, maar om verdere versobering, een trend die al enkele jaren aan de gang is, tegen te werken. 'We moeten het met z'n allen dragen’, heb ik al diverse keren in de media gehoord, maar het zijn natuurlijk weer voornamelijk degenen waar het grote geld toch al niet zat die de shit op mogen vreten. Ter illustratie: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/voor-de-topinkomens-is-het-weer-kassa-door-het-herstel-na-de-coronacrisis-groei-van-32-procent~b451ab81e/

 

@Rene74  Het is inderdaad zo dat de NS dingen doordrukt ten koste van het personeel en uiteindelijk ook ten koste van de veiligheid.

Een paar voorbeelden die elke dag wel voorkomen:

Een machinist heeft een overstap tijd tussen 2 treinen van minimaal 20 minuten als hij/zij beide treinen zelf rijdt.  Dat wordt gerekend van de geplande tijden waarbij er geen rekening wordt gehouden met de looptijden naar het verblijf, geen rekening wordt gehouden met de tijd om een trein weg te zetten (alles op de juiste manier uit te schakelen en de trein achter te laten), de tijd om de trein op te bouwen (inschakelen trein en doen van de beproevingen) en dan moet je ook je spullen weer in je tas doen en voor vertrek weer op je stuurtafel hebben liggen ne de tablet in de houder hebben gezet en aan het laadsnoer.

Als je dan even de grotere stations neemt dan kun je echt nog net naar het toilet gaan als je alleen maar hoeft te plassen, snel langs het koffie apparaat en meteen weer terug.  Je bent je dus aan het haasten in de pauze en hoopt dan maar dat de trein geen problemen heeft bij het opstarten.

Van passagieren naar rijden is deze tijd 10 minuten, feitelijk dus helemaal geen tijd om naar het toilet in het verblijf te gaan of even koffie te halen. 

Van een Hc weet ik de tijden niet maar normaal wil je als Hc al voor vertrek naast de trein staan zodat je reizigers welkom kan heten en eventueel nog kan informeren als ze vragen hebben.  Deze tijd is er eigenlijk niet meer omdat de NS enige jaren geleden opeens straks op de normtijden ging plannen, eerder was er altijd wat meer tijd waardoor het relaxter was en je je niet gehaast voelde.

Dan heeft de NS ook nog eens flink gebruik gemaakt van de korte normtijd voor het keren op hetzelfde materieel, opeens gingen we niet van de trein af na 1,5-2 uur op het eindpunt maar moesten we in 5 minuten tijd zorgen dat we van de ene cabine naar de andere cabine kwamen en daar de trein alweer klaar hadden voor vertrek. Geen plaspauze helemaal niets en eigenlijk een niet haalbare tijd plannen als een trein zoals de sprinters nog aan de andere zijde niet gebruikt was die dag waardoor deze volledig zijn testcyclus door moest.

Voorheen werd de machinist hier afgewisseld door een collega die al klaar stond en die dus 5 minuten had om zijn cabine gereed te maken voor vertrek zonder de andere cabine af te moeten sluiten, spullen in te pakken en buiten langs de trein te lopen en ondertussen nog de trein optisch te controlen op zichtbare gebreken (dat is nml. ook onderdeel van het proces).

En om het dan nog even scherper te maken, als er in de dienst een normtijd niet klopte (te kort was) dan kon je daar melding van maken en dan kreeg je als terugkoppeling de melding dat ze dat nu niet konden aanpassen maar dat dat met de volgden dienstregeling (jaar later) veranderd zou worden.  Er werd dus bewust met kortere gepland omdat ze anders niet rond kwamen met een planning.

Een ander voorbeeld van het handelen van de NS richting personeel, van A naar B duurt de rit 13 minuten. Als het de NS dan niet goed uitkwam qua dienstlengte dan duurde die rit in ons dienstkaartje opeens 12 minuten want dan was er geen overtreding van de maximale dienstlengte of dan viel je dienst niet in de 9+ uur diensten, etc. En ook hier kwam dan na klagen de reactie op dat het volgend jaar verholpen zou worden.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te geven waarbij de NS de eigen tijdnormen aanpast om een medewerker uit te sparen of een planning rond te krijgen. En dan mogen er zelfs bij de bijsturing negatieve overstaptijden gehanteerd worden waardoor de mogelijkheid om naar het toilet te gaan er gewoon bewust niet was.

Sta je dan stevig in je schoenen dan ga je toch echt naar het toilet als je moet en moet de trein wat langer wachten maar er zijn er genoeg die dat niet staan en zich dus onder een zware werkdruk laten zetten.

En zeker bij de groep mensen die enorm afhankelijk zijn van hun inkomen, geen reserves hebben en niet zomaar elders aan het werk denken te komen worden zo onder flinke werkdruk gezet. En helaas lopen er ook managers rond die flink naast hun schoenen lopen en graag hun “gezag” willen laten gelden.

Ik heb dit voor mijn vertrek geprobeerd aan te kaarten in het hoofdkantoor betreffende dingen die er op mijn standplaats gebeurde en kreeg doodleuk als reactie van Eelco van Asch terug dat hij het management zou vragen een goede zelfreflectie te doen. En ik was niet de enige die de nodige meldingen gedaan had maar die worden gewoon genegeerd.

En zelf ben ik helemaal niet van het staken maar ik had hier absoluut vooraan gestaan om mee te staken, ik begrijp de oud collega's volkomen en steun ze ook 100% in hun staking.

 

@Jeroen Oh, je wilde zelf een vergoeding voor alternatief vervoer indienen (één van de kids die naar school moest?). Ik dacht dat je het in het algemene zin bedoelde. Ik ben ook benieuwd hoe lang dat gaat duren. 

Inderdaad, 1 van de kids heeft de nodige overlast door de stakingen in de regio's en uiteraard ben ik niet te beroerd om enige moeite te doen om de kosten die nu extra gemaakt worden te claimen bij mijn oude werkgever. Komende week mag ik er zeer waarschijnlijk ook nog een paar maken, hopelijk dekt de vergoeding de brandstofkosten van de Mustang 😁

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals de vraag: welke vakbonden komen op voor gepensioneerden en uitkeringsgerechtigen?

 

https://www.fnv.nl/cao-sector/senioren

https://www.fnv.nl/cao-sector/uitkeringsgerechtigden

 

Reputatie 1

Er bestaat naar mijn mening een verschil tussen het recht op staken en het pesten of treiteren van de mensen diehierdoor getroffen worden.

Ik hoor alsmaar dat 'kort voor de reis' de reisplanner gecheckt moet worden, hoe kort is dit dan? Mijn ervaring is tot ongeveer 1 sec vóór de reis. Met andere woorden zoek het maar uit. Vandaag is de staking in het oosten en zuiden, waarom is het voorde NS niet te organiseren om vanaf Amersfoort heen en weer te pendelen? Waarom geen info op de borden? Hoe groot wil de vakbond en het NS personeel de puinhoop en schade die dit veroorzaakt?

Dus.....wat mij betreft ga door met staken, maar zorg ondertussen ook voor de reizigers en dat is iets meer dan een afgedraaid bandje in een overvolle sprinter die zegt: "beste reizigers.......". 

En misscchien ten overvloedde (en ook voor als.jullie terug naar normaal gaan) even voor het personeel van de NS; mensen zitten in de trein voor voor een bepaalde noodzaak en niet iedereen heeft het alternatief van een auto, dus doe u best om in al deze chaos enige structuur te brengen. Tenzij het doel van de staking is om maximaal mensen te benadelen, in dat geval, ga zo door. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt je ook afvragen waarom NS niet veel eerder tot dit bod is kunnen komen zonder dat er dagen  is gestaakt. NS weet natuurlijk dondersgoed hoe groot de actiebereidheid is van het eigen personeel en heeft bewust aangestuurd op een conflict.
De bonden hebben natuurlijk groot gelijk dat NS een aantrekkelijke werkgever moet zijn voor starters. Prima dus dat de aanvangssalarissen verhoogd worden.

NS heeft het werven van personeel de afgelopen jaren hopeloos laten versloffen.

Als iets heel duidelijk is aangetoond is dat het anno 2022 nog steeds heel goed is om je als werknemers te organiseren in een vakbond om die voor je te laten onderhandelen.

Reputatie 7
Badge +3

@JeroenDreaming on. Maar wel fijn dat NS medewerkers nu een Cao hebben waarbij ze ook vrij kunnen krijgen voor de begrafenis van de kat van de neef, van de zus van de tante, van de oma, van de buurvrouw haar nicht en daarvan de broer zijn oom. Nu hopen dat ze niet ziek worden...

Je voert dit tot in het riducule door. Het moet toch volkomen normaal zijn dat je een verlof dag moet kunnen opnemen voor de begrafenis van dierbare die geen directe familie is? Of wanneer je gaat verhuizen en je allerlei dingen moet regelen? Ik heb 33 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt en kan me gewoon niet voorstellen om voor dit soort dingen geen vrije dag te kunnen opnemen.

En dan lees ik in het onderhandelingsresultaat dat NS medewerkers het recht krijgen om gegarandeerd 2 verlofdagen per jaar op te nemen die je dan wel 6 weken van tevoren moet aanvragen. Dat dit uberhaupt nodig is is triest. Zo'n garantie had ik bij mijn werkgever niet, maar het is in al die jaren slechts 1 keer voorgekomen dat ik een vrije dag niet op kon nemen en moest uitstellen, wat was omdat iemand opeens ziek was geworden en een ander een paar dagen vrij was omdat hij vader was geworden. 

Reputatie 7
Badge

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

En wat doen (of doet NS met) abonnementhouders, gezien de ellenlange discussie en nog steeds voortdurende onduidelijkheid daarover na de vorige staking en de uitspraak van de geschillencommissie uit 2019 (https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/consument-hoeft-bij-staking-niet-te-voldoen-aan-in-en-uitcheckeis-om-beroep-te-doen-op-gtvb-regeling/)? Nu de staking zo lang van tevoren aangekondigd is, mag ik toch hopen dat hier eerder - juridisch steekhoudende - duidelijkheid over komt dan de laatste keer, toen NS compleet overvallen leek door het fei dat ze ook abonnementhouders heeft.

Geweldig! Heb ik mijn ziekenhuisafspraak verplaatst, omdat je hier ruim twee weken niet kunt inschatten hoe lang je in de rij moet staan voor een bus die je naar een station brengt waar wel treinen rijden en als je daar aankomt is het afwachten wanneer er een trein komt naar het station waar je kunt overstappen naar je bestemming. Hoelang duurt dat allemaal? Niemand kan het zeggen. Met gezondheidsklachten kun je daar niet aan beginnen. Maar nu ik een nieuwe afspraak heb maken de vakbonden misbruik van personeelstekorten en staken weer eens, waarmee ze alleen de mensen raken die er helemaal geen invloed op hebben, maar die ook lijden onder de inflatie, lage lonen en pensioenen die al 14 jaar niet zijn geïndexeerd. Maar ja, je moet jezelf toch weer eens belangrijk maken, anders blijf je maar met je frustraties zitten. Ben benieuwd of ik nog levend in het ziekenhuis kom.

Reputatie 6

Jammer dat er niets uit het overleg is gekomen dan. Het blijft ook erg stil in de media vind ik. Tot het zover is en dan paniek. Zou mooi zijn als er toch iets van een basis dienstregeling is al kun je maar 1 x per 2 uur weg bv. Je treft zoveel mensen hiermee en dat dagenlang. Dat verspeelt weer veel goodwill maar ja da s een andere discussie.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de tekst hoef je met een incheck de intentie niet aan te tonen 🙂

Je moet een incheck hebben of je moet de intentie dat je wilde reizen kunnen aantonen. De vraag is of je met een incheck met direct daarna een uitcheck wel die intentie had, of dat je dat alleen deed om te innen. Er zijn genoeg mensen die bij verstoringen naar een station gaan, inchecken en vervolgens vertraging claimen met eindstation niet bereikt. Dat alleen inchecken en aangeven eindstation niet bereikt was misschien beter geweest in geval van TS.

De informatie gaf aan dat je een check-in moest hebben om aannnemelijk te maken dat je wilde reizen. Niet dat je daarna een bepaalde tijd moest wachten of dat je vervolgens niet meer moest uitchecken. En als je incheckt op een station met poortjes, het station binnen gaat om te kijken of er heel misschien toch nog een verdwaalde trein rijdt, moet je wel weer uitchecken. NS verandert nu de eerder gegeven spelregels door te zeggen dat er niet lang genoeg gewacht is. 

Als het een oude Mustang is zou je nog aan LPG kunnen denken 🤣

Robert, dit doet zeer.  Een mustang hoort gewoon op benzine te rijden.

@Momo  Zal net de benzine kosten dekken als ik rustig rij over voornamelijk de snelweg 🤣

Als ik bovenstaande reacties zo lees dan wil ik maar 1 ding kwijt, blijf aub weg uit de NS treinen als je alleen maar kan zeiken. Mijn oud collega's verdienen beter dan zulke reizigers die het sociale gevoel niet hebben dat ze blij zijn voor anderen dat ze een goed resultaat hebben gehaald met de CAO onderhandelingen.

De reacties zijn vooral heel zielig te noemen want ze misgunnen meer dan 16.000 mensen een stuk vooruitgang in hun loon en werkomstandigheden alleen maar omdat ze het zelf neit krijgen. Dit is meer jalouzie.

Dat terwijl de stakingen nu voorbij zijn en er voor zover er personeel is weer normaal gereden gaat worden en iedereen weer naar zijn/haar werk of dagbesteding kan. En bedenk je dan ook even dat deze mensen van de NS vaak midden in de nacht opstaan of pas midden in de nacht naar bed gaan omdat ze reizigers met de trein naar hun bestemming brengen, en dat 365 dagen per jaar o pdie paar dagen staking dit jaar na.

En kijk nu eens even terug in de de geschiedenis want zo vaak wordt er door het NS personeel niet gestaakt voor een betere CAO.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, alleen voor de laagstbetaalden die alleen AOW hebben want over de pensioenen hoor je de FNV niet hoewel ze wel bij vrijwel ieder pensioenfonds in het bestuur zitten want dat levert een leuke vergoeding op.

Hoezo hoor je de FNV niet over de pensioenen?

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/senioren/2021/10/fnv-eist-indexatie-pensioenen-in-2022-en-groene-in

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2021/11/fnv-blij-dat-pensioen-in-2022-wordt-geindexeerd

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/fnv-overheid/2022/03/stem-fnv-voor-een-groen-en-sociaal-pensioen

Zomaar even wat berichten uit het nieuwsoverzicht in de sector Senioren. Dat ze verder minder effectief zijn omdat ze niet zoals nu bij NS het bedrijf plat kunnen gooien is een andere zaak. 

Badge +3

Heb je de 20% nou al onderbouwd?

Ik las dit weekend dit artikel en daarin staat: “De NS becijferde dat alle eisen van de vakbonden neerkomen op een loonstijging van 20%. De vakbonden stellen dat dit alleen klopt als alle eisen ingewilligd worden.“

Bedankt voor deze info, mocht ik vragen krijgen, kan ik iig wat vertellen.

Reputatie 7

Dus er zijn mensen die er al jaren geen cent bij hebben gekregen? Goh, zou dat misschien komen omdat deze mensen zich niet verenigen via een vakbond, het werk niet neerleggen en nauwelijks moeite doen voor een betere CAO? 😉 Gelukkig doen wij dat allemaal wel, anders kregen wij er ook 'geen cent bij’.

Heeft te maken met de aard van het werk en de relatie van het personeel tot de mensen waarvoor ze werken. Leraren, huisartsen en zorgmedewerkers bijvoorbeeld staken vrijwel nooit en als het gebeurt is het minimaal en blijft er een optie voor mensen die geen andere oplossing hebben. Vandaar ook dat zij zeker geen vele procenten erbij krijgen laat staan automatische prijscompensatie aan de inflatie.

Het is in de ov-sector natuurlijk veel makkelijker om het bijltje er (meerdere dagen) bij neer te gooien. Reizigers passen zich maar aan en regelen zelf maar wat, en als er geen alternatief is, jammer dan. Vervolgschade is niet te verhalen. Het was toch een cruciale oftewel vitale sector? Niets van te merken zo.

Reputatie 7

Woensdag kom ik aan op Schiphol en wil zo graag naar huis in Groningen ….
En ik beloof met de hand op mijn hart dat ik daarna het OV helemaal met rust zal laten….
Maar woensdag wil eigenlijk nog wel graag naar huis...

Dat kan wel eens lastig worden. Stakingen zouden beginnen in Noord en dat is boven de lijn Zwolle-Lelystad.

Met de trein tot Zwolle zien te komen, dan met Blauwnet naar Emmen en dan de bus naar Groningen is een optie.

Of de trein naar Alkmaar, bus naar Leeuwarden en dan Arriva naar Groningen.

Reageer