Hallo, ik had een vraagje over alle treinreizen morgen, er is bekend gemaakt dat na 14:00 er geen treinen meer Reizen, wat bedoeld u daar mee? vertrekken er geen nieuwe treinen ( dus vanaf start halte) of stoppen alle treinen na 14:00?
In Limburg heeft het minder hard gewaaid, dan in de randstad. Dat geldt ook voor een paar andere delen van het land waar toevallig ook andere vervoerders rijden. NS heeft er blijkbaar voor gekozen om niet te gaan rijden op trajecten waar ook andere vervoerders rijden. Dat kan met tekort aan materieel ter plaatse te maken hebben. En het is ProRail die zorgt voor herstel van spoorbanen, niet NS.
NS heeft gewoon treinen in Limburg staan, en naar ik aanneem in Eindhoven ook. Idem in Groningen en vast wel ergens op het traject Nijmegen/Arnhem/Utrecht. Waarom deze voorbeeldtrajecten dan pas ongeveer nu weer bereden worden, is een oprechte vraag van me. Ik vermoed echter dat het antwoord dusdanig schaamtevol is, dat deze nooit gegeven zal worden. Maar ik zal met blijdschap die laatste sneer terugnemen als er wel een goeie reden wordt genoemd.
Dat NS daar treinen heeft staan is fijn, maar deze moeten wel over het spoor naar een ander station kunnen rijden. Dat er wel regionale treinen rijden heeft wellicht te maken dat er beperkt treinverkeer mogelijk is op een traject, of dat het voor NS geen zin heeft om te gaan pendelen tussen twee stations daar waar er ook al regionale vervoerders rijden.
Waarom ze nu pas weer bereden kunnen worden? Dat heeft vooral te maken met het feit dat de schade op de sporen hersteld moet worden of de sporen nog niet zijn vrijgegeven door ProRail. Dat lost zichzelf helaas niet op.
Prima als het voor NS geen zin heeft om te pendelen daar waar Arriva ook rijdt. Maar van Heerlen kon naar Roermond gereden worden en dan had er tussen Roermond en Eindhoven gependeld kunnen worden, daar zijn geen andere vervoerders. Idem Groningen-Zwolle en Nijmegen/Arnhem/Utrecht.
Het argument over regionale vervoerders die geen bovenleiding hebben is tegenwoordig maar beperkt waar. Heerlen-Roermond, Zwolle-Emmen en Geldermalsen-Dordrecht zijn allemaal sporen met bovenleiding toch?
Voorlopig blijf ik bij m'n standpunt dat er nog geen goede reden is genoemd waarom NS niet al bijna de hele dag kon pendelen op trajecten waar geen storingen zijn. Nu komt dat wel op gang, wat is er precies veranderd tussen nu en deze ochtend?
En uit jou woorden maak ik dan op dat je van doorpakken houdt en zo sta ik er zelf ook in, alleen als je dan vastloopt op een laag die het begrip doorpakken niet kent en gaat afwachten en dat je andere weg om te belopen datzelfde heeft dan houdt het een keer op.
Korte lijntjes en mensen die pro actief zijn dat zou heel fijn zijn, helaas werkt het bij de NS vaak niet zo.
Misschien moet je even inzoomen op de kaarten die zichtbaar zijn op het calamiteiten blog van Prorail, dan kun je zien hoeveel ellende er is op de trajecten waar de NS op rijdt.
Prima als het voor NS geen zin heeft om te pendelen daar waar Arriva ook rijdt. Maar van Heerlen kon naar Roermond gereden worden en dan had er tussen Roermond en Eindhoven gependeld kunnen worden, daar zijn geen andere vervoerders. Idem Groningen-Zwolle en Nijmegen/Arnhem/Utrecht.
Maar wie zegt dat deze sporen ook begaanbaar waren? Dat er tussen Emmen en Zwolle treinen kunnen rijden wil niet zeggen dat dat ook tussen Groningen en Zwolle kan. Van dat traject weet ik dat er sowieso schade was door bomen op het spoor.
Voorlopig blijf ik bij m'n standpunt dat er nog geen goede reden is genoemd waarom NS niet al bijna de hele dag kon pendelen op trajecten waar geen storingen zijn. Nu komt dat wel op gang, wat is er precies veranderd tussen nu en deze ochtend?
Wat er is veranderd? De schade die er vanochtend was, die nu is opgelost?
Prorail is ook m'n bron, via Momo eerder in dit topic (zie bovenstaande kaart). Ik zie geen enkele storing tussen Roermond en Eindhoven, tussen Heerlen en Roermond rijdt Arriva al bijna de hele dag. Tussen Nijmegen en in ieder geval vlak voor Utrecht zie ik niks, tussen Groningen en Zwolle ook niet.
Edit: Het enige kaartje wat ik zo snel zie op Prorail's liveblog gaat over punctualiteit. Dat de overall punctualiteit vandaag in deze monmentopname op 94% staat geeft wel aan dat punctualiteitscijfers weinig zeggen over daadwerkelijke betrouwbaarheid ;)
Vanochtend zag het kaartje er iets anders uit:
Klopt, het hier geposte kaartje was van gisteravond. Later die avond en vanmorgen zijn er updates geweest. Laatste geupdate kaartje is van zo'n 2 uur geleden. https://twitter.com/wiemerandy/status/1495072101945864194
Interessant, er is dan nog wel veel bijgekomen in vroege uren inderdaad. Ook hier zie ik nog wel deeltrajecten waar pendelen lijkt te kunnen. Maar, inderdaad, een stuk minder dan het vorige kaartje :)
Het gaat al beter, hier (Leiden / De Vink) rijdt weer wat, de 2e sprinter vanuit Den Haag naar Amsterdam heb ik zojuist voorbij zien komen. De IC's rijden zo te zien nog niet.
Geweldig
En deze lees ik net in de media, die ondersteund toch echt wat ik hier eerder ook aangaf en wat in twijfel werd getrokken
Regiovervoerders konden zaterdag al eerder opstarten. Dit komt onder meer doordat zij op veel plekken zonder bovenleiding rijden. Zij rijden zaterdagavond op vrijwel alle trajecten weer, laat ProRail weten.
Ik begreep dat ondertussen zo'n 35% van de NS treinen ook weer rijdt. Hier tussen Zwolle en Groningen rijden alleen sprinters.
Ik sta nog steeds achter de kritiek die ik hier heb geuit. Maar ik vind het ook belangrijk om te zeggen dat het wel top is dat er gisteravond toch nog een en ander opgestart is. In m'n cynisme die ik de afgelopen jaren heb aangeleerd ging ik er vanuit dat NS de hele dag wel als verloren zou beschouwen, dat bleek gelukkig niet waar. Dus dat is top!
En ik blijf bij mijn standpunt dat er communicatief nog heel veel te verbeteren valt! Maar verder helemaal eens met wat hierboven staat. Vanochtend rijdt de Hanzelijn ook weer dus ik kan gelukkig vandaag mantelzorgen. Fijne dag allemaal!
Ik heb gisteren een late dienst gedraaid en bij ons in het Zuiden reden de eerste treinen al toen ik in dienst was. Voor mij was het ook lastig goede informatie te geven, zeker door alle onzekerheden of er pendeldiensten bij kwamen. Wat me echt opviel, was dat er reizigers enorme reizen wilden maken en dat reizigers uit Duitsland geen idee hadden dat we problemen hadden. Of ze gewoon op goed geluk zijn gaan reizen durf ik niet te zeggen. Blij als het weer normaal rijdt.
Iets met weekendabonnementen die elk weekend gebruikt moeten worden om het geld er uit te halen?
Terwijl ik altijd en overal mensen met mobieltjes in de hand zie, valt het mij op dat mensen weinig zelf relevante informatie opzoeken.
Er staat ook niet voor niets plan uw reis in de app, dan zie je of je trein al wel kan rijden of niet.
Het is nu 12.00 uur en op alle lijnen van de particuliere vervoerders rijden er gewoon treinen. Alleen bij NS rijdt er nog steeds nergens een trein. Het is gewoon een aanfluiting dat NS glashard weigert te rijden want tal van trajecten zijn gewoon al sinds vanmorgen gewoon berijdbaar.
Logistiek moet het wel kunnen. NS heeft wel wat meer sporen waar ze over heen moeten. Daarbij moet er wel genoeg materieel zijn daar waar de sporen vrij zijn.
NS kan ook pendelen. Maar dan komt de aap uit de mouw dat dat niet mag vanwege de vakbonden.
Het besluit van ProRail om treinverkeer vanaf 14:00 uur stil te leggen raakt ook goederenvervoerders en regionale vervoerders. Ook zij kunnen hun treinen dan niet laten rijden.
Het besluit van ProRail om treinverkeer vanaf 14:00 uur stil te leggen raakt ook goederenvervoerders en regionale vervoerders. Ook zij kunnen hun treinen dan niet laten rijden.
Bericht op teletekst is inderdaad veranderd.
Ik zag dacht ik vanmorgen ergens een filmpje van een meteoroloog die aangaf dat storm Eunice mogelijk te vergelijken is met de januari storm een paar jaar geleden. Als daarmee januari 2018 bedoeld wordt dan lijkt het me verstandig om al van tevoren aan te kondigen dat het treinverkeer gestaakt wordt ipv dat er net als toen allerlei treinen gestrand raken door meerdere bomen op het spoor of in de bovenleiding en er pas in de loop van de dag besloten wordt niet meer te gaan rijden. Nu kun je nog besluiten 's morgens niet naar werk te gaan maar thuis te werken als dat qua werk mogelijk is of anders iets anders te regelen, misschien met een collega meerijden.
Wat betreft de vraag, het treinverkeer wordt vanaf 14:00 uur stilgelegd, er rijden dan dus geen treinen meer. Mogelijk vertekken bepaalde treinen al eerder niet meer van hun beginstation als die anders op een niet handige locatie rond 14:00 zouden moeten stoppen. En ook eerder dan 14:00 kunnen er treinen uitvallen. Check dus altijd de reisplanner en wees voorbereid op last minute vervallen treinen. Of beter, ga niet op reis met de trein.
Hallo, ik had een vraagje over alle treinreizen morgen, er is bekend gemaakt dat na 14:00 er geen treinen meer Reizen, wat bedoeld u daar mee? vertrekken er geen nieuwe treinen ( dus vanaf start halte) of stoppen alle treinen na 14:00?
Er zal waarschijnlijk rond 14.00 uur worden gestopt, eventueel onderweg op een groter station. Dus een trein van Amsterdam naar Maastricht die rond 14.00 uur in Eindhoven is zal daar waarschijnlijk eindigen. Het blijft gokken, de reisplanners zijn niet aangepast.
Ik heb in principe begrip voor de keuzes gezien het extreme weer. Wel vraag ik me af of dit echt landelijk moet, de verwachtingen zijn in Limburg minder heftig, wellicht ongeveer net zo heftig als dat het de afgelopen dag(en) was. De laatste sneeuwstremming raakte ook het hele land terwijl dat echt niet overal nodig was. Natuurlijk komen beleidsmakers nooit buiten de randstad, dus die hebben geen flauw idee :)
Ik zag dacht ik vanmorgen ergens een filmpje van een meteoroloog die aangaf dat storm Eunice mogelijk te vergelijken is met de januari storm een paar jaar geleden. Als daarmee januari 2018 bedoeld wordt dan lijkt het me verstandig om al van tevoren aan te kondigen dat het treinverkeer gestaakt wordt ipv dat er net als toen allerlei treinen gestrand raken door meerdere bomen op het spoor of in de bovenleiding en er pas in de loop van de dag besloten wordt niet meer te gaan rijden. Nu kun je nog besluiten 's morgens niet naar werk te gaan maar thuis te werken als dat qua werk mogelijk is of anders iets anders te regelen, misschien met een collega meerijden.
Wat betreft de vraag, het treinverkeer wordt vanaf 14:00 uur stilgelegd, er rijden dan dus geen treinen meer. Mogelijk vertekken bepaalde treinen al eerder niet meer van hun beginstation als die anders op een niet handige locatie rond 14:00 zouden moeten stoppen. En ook eerder dan 14:00 kunnen er treinen uitvallen. Check dus altijd de reisplanner en wees voorbereid op last minute vervallen treinen. Of beter, ga niet op reis met de trein.
Die bewuste stormdag in januari 2018 was mijn 1e werkdag, ik had middag/avond-dienst. Ik ben er na een paar uur reizen gekomen met fiets-stopbus-bus-metro-lopen ipv trein-trein-lopen. Normaal zou ik er nog geen uur over gedaan hebben. Ik was niet eens zo heel veel te laat, omdat ik ruim op tijd was vertrokken. Terug was nog een dingetje, want er reed echt niets meer, tot ineens eind van de avond er 1 trein richting mijn woonplaats ging. Die heb ik net kunnen halen.
Voor degenen die morgen moeten reizen: ga op tijd weg, gok niet op de laatste trein die voor 14 uur aan komt en hou er rekening mee dat de dienstregeling pas zaterdag weer wordt opgestart met mogelijke uitval.
Dan had je echt wel geluk met de terugweg. Ik had die dag maar eens thuisgewerkt, hoorde wel de volgende dag van iemand die op hetzelfde traject al ik reisde maar ergens anders werkte dat zij toch nog redelijk normaal naar huis kon reizen, was toch op een gedeelte bussen ingezet en ook een trein die toch weer kon rijden, uiteindelijk was ze maar ongeveer een half later thuis dan normaal.
Ik heb in principe begrip voor de keuzes gezien het extreme weer. Wel vraag ik me af of dit echt landelijk moet, de verwachtingen zijn in Limburg minder heftig, wellicht ongeveer net zo heftig als dat het de afgelopen dag(en) was.
Iemand van ProRail twitterde net een interne storingskaart. De meeste hinder is wel in de Randstad, maar ook Limburg is niet ontkomen aan storm Eunice.
De bliksemschicht is een defecte bovenleiding, dat I’tje is een defect spoor. Onder die cijfers zitten vooral bomen op het spoor. Dat hekje is een overwegstoring. En die H rechts is ‘hinder in het buitenland’.
Het ProRail liveblog meldt o.a. een boom op het spoor bij Ransdaal.
Ooh ik lees net dat er zoveel schade is aan het spoor dat Prorail aangeeft dat er morgenochtend ook nog geen treinen rijden en dan is nog niet eens alles geschouwd.
Schade op het spoor te groot: ook zaterdagochtend geen treinen
De schade door de storm op het spoor Eunice is groot. Op veel plekken in het land liggen omgevallen bomen op het spoor of is de bovenleiding beschadigd.
ProRail is inmiddels begonnen met ‘schouwritten’ (ritten zonder reizigers om te kijken of sprake is van versperringen en of schade aan het spoor). Dit is alleen door de aanhoudende harde wind nog niet in het gehele land veilig mogelijk.
Daar waar de ritten wel hebben plaatsgevonden is grote schade aan het spoor en aan de bovenleidingen. Doordat er in grote delen van het land de windkracht nog erg hoog is, kunnen daar herstelwerkzaamheden nog niet worden opgestart.
Dat betekent dat de dienstregeling helaas morgenvroeg nog niet kunnen opstarten. Veiligheid van onze medewerkers staat op 1. De aannemers van ProRail proberen het spoor zo snel mogelijk vrij te maken, zodat we zo snel mogelijk weer treinen kunnen rijden. Wanneer dit morgen zal zijn, is op dit moment nog niet duidelijk. We adviseren reizigers om de Reisplanner goed in de gaten te houden.
Ik weet nog wel dat ik toen in 2018 o.a. de tweets volgde van een collega van je die ook op Amersfoort gestrand was en zijn trein openstelde als hotel spoor 6. Achteraf heeft hij er er nog een verslag van geschreven. https://twitter.com/MachinistStefan/status/1494568265686962200
En er is zeker nog veel schade aan het spoor, ProRail en NS geven nu al aan dat er morgenochtend nog geen treinen kunnen gaan rijden. (edit, dit heb je intussen ook al gezien en gemeld).
Ik heb in principe begrip voor de keuzes gezien het extreme weer. Wel vraag ik me af of dit echt landelijk moet, de verwachtingen zijn in Limburg minder heftig, wellicht ongeveer net zo heftig als dat het de afgelopen dag(en) was.
Iemand van ProRail twitterde net een interne storingskaart. De meeste hinder is wel in de Randstad, maar ook Limburg is niet ontkomen aan storm Eunice.
De bliksemschicht is een defecte bovenleiding, dat I’tje is een defect spoor. Onder die cijfers zitten vooral bomen op het spoor. Dat hekje is een overwegstoring. En die H rechts is ‘hinder in het buitenland’.
Het ProRail liveblog meldt o.a. een boom op het spoor bij Ransdaal.
Ik zie genoeg trajecten en deeltrajecten zonder storingen, binnen en buiten Limburg. Ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat lopen.
Edit: ik zie Arriva eerder actief worden dan NS. Typisch weer.
Zou het een bewuste keuze of onbewuste actie zijn dat NS niet noemt dat verschillende niet-NS treinen wel rijden? In ieder geval niet erg handig om mensen incorrecte informatie te geven.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.