beantwoord

treinreizen storm eunice

  • 17 February 2022
  • 68 reacties
  • 1442 Bekeken


Toon eerste bericht

68 reacties

Reputatie 6

En ik blijf bij mijn standpunt dat er communicatief nog heel veel te verbeteren valt! Maar verder helemaal eens met wat hierboven staat. Vanochtend rijdt de Hanzelijn ook weer dus ik kan gelukkig vandaag mantelzorgen. Fijne dag allemaal!

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb gisteren een late dienst gedraaid en bij ons in het Zuiden reden de eerste treinen al toen ik in dienst was. Voor mij was het ook lastig goede informatie te geven, zeker door alle onzekerheden of er pendeldiensten bij kwamen. Wat me echt opviel, was dat er reizigers enorme reizen wilden maken en dat reizigers uit Duitsland geen idee hadden dat we problemen hadden. Of ze gewoon op goed geluk zijn gaan reizen durf ik niet te zeggen. Blij als het weer normaal rijdt.

Iets met weekendabonnementen die elk weekend gebruikt moeten worden om het geld er uit te halen?

Terwijl ik altijd en overal mensen met mobieltjes in de hand zie, valt het mij op dat mensen weinig zelf relevante informatie opzoeken.

Dit geldt overigens alleen voor NS. De andere spoorwegmaatschappijen rijden wel gewoon na 14.00 uur.

Badge +3

Dat klopt niet:

Het besluit van ProRail om treinverkeer vanaf 14:00 uur stil te leggen raakt ook goederenvervoerders en regionale vervoerders. Ook zij kunnen hun treinen dan niet laten rijden.

Dat klopt niet:

Het besluit van ProRail om treinverkeer vanaf 14:00 uur stil te leggen raakt ook goederenvervoerders en regionale vervoerders. Ook zij kunnen hun treinen dan niet laten rijden.

Bericht op teletekst is inderdaad veranderd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag dacht ik vanmorgen ergens een filmpje van een meteoroloog die aangaf dat storm Eunice mogelijk te vergelijken is met de januari storm een paar jaar geleden. Als daarmee januari 2018 bedoeld wordt dan lijkt het me verstandig om al van tevoren aan te kondigen dat het treinverkeer gestaakt wordt ipv dat er net als toen allerlei treinen gestrand raken door meerdere bomen op het spoor of in de bovenleiding en er pas in de loop van de dag besloten wordt niet meer te gaan rijden. Nu kun je nog besluiten 's morgens niet naar werk te gaan maar thuis te werken als dat qua werk mogelijk is of anders iets anders te regelen, misschien met een collega meerijden. 

Wat betreft de vraag, het treinverkeer wordt vanaf 14:00 uur stilgelegd, er rijden dan dus geen treinen meer. Mogelijk vertekken bepaalde treinen al eerder niet meer van hun beginstation als die anders op een niet handige locatie rond 14:00 zouden moeten stoppen. En ook eerder dan 14:00 kunnen er treinen uitvallen. Check dus altijd de reisplanner en wees voorbereid op last minute vervallen treinen. Of beter, ga niet op reis met de trein. 

Hallo, ik had een vraagje over alle treinreizen morgen, er is bekend gemaakt dat na 14:00 er geen treinen meer Reizen, wat bedoeld u daar mee? vertrekken er geen nieuwe treinen ( dus vanaf start halte) of stoppen alle treinen na 14:00?

Er zal waarschijnlijk rond 14.00 uur worden gestopt, eventueel onderweg op een groter station. Dus een trein van Amsterdam naar Maastricht die rond 14.00 uur in Eindhoven is zal daar waarschijnlijk eindigen. Het blijft gokken, de reisplanners zijn niet aangepast.

Reputatie 7

Ik heb in principe begrip voor de keuzes gezien het extreme weer. Wel vraag ik me af of dit echt landelijk moet, de verwachtingen zijn in Limburg minder heftig, wellicht ongeveer net zo heftig als dat het de afgelopen dag(en) was. De laatste sneeuwstremming raakte ook het hele land terwijl dat echt niet overal nodig was. Natuurlijk komen beleidsmakers nooit buiten de randstad, dus die hebben geen flauw idee :)

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag dacht ik vanmorgen ergens een filmpje van een meteoroloog die aangaf dat storm Eunice mogelijk te vergelijken is met de januari storm een paar jaar geleden. Als daarmee januari 2018 bedoeld wordt dan lijkt het me verstandig om al van tevoren aan te kondigen dat het treinverkeer gestaakt wordt ipv dat er net als toen allerlei treinen gestrand raken door meerdere bomen op het spoor of in de bovenleiding en er pas in de loop van de dag besloten wordt niet meer te gaan rijden. Nu kun je nog besluiten 's morgens niet naar werk te gaan maar thuis te werken als dat qua werk mogelijk is of anders iets anders te regelen, misschien met een collega meerijden. 

Wat betreft de vraag, het treinverkeer wordt vanaf 14:00 uur stilgelegd, er rijden dan dus geen treinen meer. Mogelijk vertekken bepaalde treinen al eerder niet meer van hun beginstation als die anders op een niet handige locatie rond 14:00 zouden moeten stoppen. En ook eerder dan 14:00 kunnen er treinen uitvallen. Check dus altijd de reisplanner en wees voorbereid op last minute vervallen treinen. Of beter, ga niet op reis met de trein. 

Die bewuste stormdag in januari 2018 was mijn 1e werkdag, ik had middag/avond-dienst. Ik ben er na een paar uur reizen gekomen met fiets-stopbus-bus-metro-lopen ipv trein-trein-lopen. Normaal zou ik er nog geen uur over gedaan hebben. Ik was niet eens zo heel veel te laat, omdat ik ruim op tijd was vertrokken. Terug was nog een dingetje, want er reed echt niets meer, tot ineens eind van de avond er 1 trein richting mijn woonplaats ging. Die heb ik net kunnen halen. 

Voor degenen die morgen moeten reizen: ga op tijd weg, gok niet op de laatste trein die voor 14 uur aan komt en hou er rekening mee dat de dienstregeling pas zaterdag weer wordt opgestart met mogelijke uitval.

Reputatie 7
Badge +3

Dan had je echt wel geluk met de terugweg. Ik had die dag maar eens thuisgewerkt, hoorde wel de volgende dag van iemand die op hetzelfde traject al ik reisde maar ergens anders werkte dat  zij toch nog redelijk normaal naar huis kon reizen, was toch op een gedeelte bussen ingezet en ook een trein die toch weer kon rijden, uiteindelijk was ze maar ongeveer een half later thuis dan normaal. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb in principe begrip voor de keuzes gezien het extreme weer. Wel vraag ik me af of dit echt landelijk moet, de verwachtingen zijn in Limburg minder heftig, wellicht ongeveer net zo heftig als dat het de afgelopen dag(en) was. 

Iemand van ProRail twitterde net een interne storingskaart. De meeste hinder is wel in de Randstad, maar ook Limburg is niet ontkomen aan storm Eunice. 

De bliksemschicht is een defecte bovenleiding, dat I’tje is een defect spoor. Onder die cijfers zitten vooral bomen op het spoor. Dat hekje is een overwegstoring. En die H rechts is ‘hinder in het buitenland’.

Het ProRail liveblog meldt o.a. een boom op het spoor bij Ransdaal.

Ooh ik lees net dat er zoveel schade is aan het spoor dat Prorail aangeeft dat er morgenochtend ook nog geen treinen rijden en dan is nog niet eens alles geschouwd.

 

Schade op het spoor te groot: ook zaterdagochtend geen treinen

De schade door de storm op het spoor Eunice is groot. Op veel plekken in het land liggen omgevallen bomen op het spoor of is de bovenleiding beschadigd.

ProRail is inmiddels begonnen met ‘schouwritten’ (ritten zonder reizigers om te kijken of sprake is van versperringen en of schade aan het spoor). Dit is alleen door de aanhoudende harde wind nog niet in het gehele land veilig mogelijk.

Daar waar de ritten wel hebben plaatsgevonden is grote schade aan het spoor en aan de bovenleidingen. Doordat er in grote delen van het land de windkracht nog erg hoog is, kunnen daar herstelwerkzaamheden nog niet worden opgestart.

Dat betekent dat de dienstregeling helaas morgenvroeg nog niet kunnen opstarten. Veiligheid van onze medewerkers staat op 1. De aannemers van ProRail proberen het spoor zo snel mogelijk vrij te maken, zodat we zo snel mogelijk weer treinen kunnen rijden. Wanneer dit morgen zal zijn, is op dit moment nog niet duidelijk. We adviseren reizigers om de Reisplanner goed in de gaten te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet nog wel dat ik toen in 2018 o.a. de tweets volgde van een collega van je die ook op Amersfoort gestrand was en zijn trein openstelde als hotel spoor 6. :grin: Achteraf heeft hij er er nog een verslag van geschreven. https://twitter.com/MachinistStefan/status/1494568265686962200

En er is zeker nog veel schade aan het spoor, ProRail en NS geven nu al aan dat er morgenochtend nog geen treinen kunnen gaan rijden. (edit, dit heb je intussen ook al gezien en gemeld).

 

Reputatie 7

Ik heb in principe begrip voor de keuzes gezien het extreme weer. Wel vraag ik me af of dit echt landelijk moet, de verwachtingen zijn in Limburg minder heftig, wellicht ongeveer net zo heftig als dat het de afgelopen dag(en) was. 

Iemand van ProRail twitterde net een interne storingskaart. De meeste hinder is wel in de Randstad, maar ook Limburg is niet ontkomen aan storm Eunice. 

De bliksemschicht is een defecte bovenleiding, dat I’tje is een defect spoor. Onder die cijfers zitten vooral bomen op het spoor. Dat hekje is een overwegstoring. En die H rechts is ‘hinder in het buitenland’.

Het ProRail liveblog meldt o.a. een boom op het spoor bij Ransdaal.

Ik zie genoeg trajecten en deeltrajecten zonder storingen, binnen en buiten Limburg. Ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat lopen.

 

Edit: ik zie Arriva eerder actief worden dan NS. Typisch weer. 

Reputatie 7

Zou het een bewuste keuze of onbewuste actie zijn dat NS niet noemt dat verschillende niet-NS treinen wel rijden? In ieder geval niet erg handig om mensen incorrecte informatie te geven.

@Tonny.s   het is natuurlijk compleet afhankelijk van Prorail en het vrijgeven van de sporen, daarbij is het niet aan NS om aan te geven of andere vervoerders wel of niet rijden lijkt mij.

Er staat ook niet voor niets plan uw reis in de app, dan zie je of je trein al wel kan rijden of niet.

 

@Tonny.s   het is natuurlijk compleet afhankelijk van Prorail en het vrijgeven van de sporen, daarbij is het niet aan NS om aan te geven of andere vervoerders wel of niet rijden lijkt mij.

Er staat ook niet voor niets plan uw reis in de app, dan zie je of je trein al wel kan rijden of niet.

 

Het is nu 12.00 uur en op alle lijnen van de particuliere vervoerders rijden er gewoon treinen. Alleen bij NS rijdt er nog steeds nergens een trein. Het is gewoon een aanfluiting dat NS glashard weigert te rijden want tal van trajecten zijn gewoon al sinds vanmorgen gewoon berijdbaar.

Reputatie 7
Badge +3

@Tonny.s   het is natuurlijk compleet afhankelijk van Prorail en het vrijgeven van de sporen, daarbij is het niet aan NS om aan te geven of andere vervoerders wel of niet rijden lijkt mij.

Er staat ook niet voor niets plan uw reis in de app, dan zie je of je trein al wel kan rijden of niet.

 

Het is nu 12.00 uur en op alle lijnen van de particuliere vervoerders rijden er gewoon treinen. Alleen bij NS rijdt er nog steeds nergens een trein. Het is gewoon een aanfluiting dat NS glashard weigert te rijden want tal van trajecten zijn gewoon al sinds vanmorgen gewoon berijdbaar.

Logistiek moet het wel kunnen. NS heeft wel wat meer sporen waar ze over heen moeten. Daarbij moet er wel genoeg materieel zijn daar waar de sporen vrij zijn.

@Tonny.s   het is natuurlijk compleet afhankelijk van Prorail en het vrijgeven van de sporen, daarbij is het niet aan NS om aan te geven of andere vervoerders wel of niet rijden lijkt mij.

Er staat ook niet voor niets plan uw reis in de app, dan zie je of je trein al wel kan rijden of niet.

 

Het is nu 12.00 uur en op alle lijnen van de particuliere vervoerders rijden er gewoon treinen. Alleen bij NS rijdt er nog steeds nergens een trein. Het is gewoon een aanfluiting dat NS glashard weigert te rijden want tal van trajecten zijn gewoon al sinds vanmorgen gewoon berijdbaar.

Logistiek moet het wel kunnen. NS heeft wel wat meer sporen waar ze over heen moeten. Daarbij moet er wel genoeg materieel zijn daar waar de sporen vrij zijn.

NS kan ook pendelen. Maar dan komt de aap uit de mouw dat dat niet mag vanwege de vakbonden.

Reputatie 7

Ik hoopte vanmiddag naar Eindhoven te gaan. Het spoor lijkt al de hele dag beschikbaar te zijn. Maar het is wachten tot het bericht “vandaag helemaal geen treinen meer”. Zal die al in de maak zijn? 

Reputatie 7
Badge

NS kan ook pendelen. Maar dan komt de aap uit de mouw dat dat niet mag vanwege de vakbonden.

Onzin en dat weet je best.

De weerstand van de bonden (én het personeel) richt zich op het lijnsgebonden inzetten van personeel in de reguliere dienstregeling. In een situatie als deze heeft niemand er een probleem mee om een dag heen en weer te rijden tussen bv Heerlen en Sittard of Venlo en Eindhoven.

@Tonny.s

Ja, zojuist de mededeling dat er vandaag nog hooguit een handjevol treinen zal rijden. En morgen zijn de problemen bij NS ook nog steeds niet opgelost. Het gebrek aan flexibiliteit bij het bedrijf is stuitend.

Reputatie 7

Dit is toch werkelijk niet te geloven. Echt, begrip voor versperringen op (veel) trajecten. Maar er zijn toch heel veel (deel)trajecten waar e.e.a. nog wel mogelijk is of was. Bovendien, hoe kun je vanochtend nog denken dat in de loop van de middag opgestart kan worden en dan nu ineens de hele dag (waarschijnlijk) niet. Wat is er in de afgelopen paar uur veranderd, heb ik een tweede storm gemist ofzo?

Maargoed, alle klachten zijn natuurlijk van de “je begrijpt het gewoon niet” aard. Alleen echte deskundigen zien in dat dit niet anders gaat, klagers zijn gewoon wappies die niet logisch kunnen redeneren. 

Dit is toch werkelijk niet te geloven. Echt, begrip voor versperringen op (veel) trajecten. Maar er zijn toch heel veel (deel)trajecten waar e.e.a. nog wel mogelijk is of was. Bovendien, hoe kun je vanochtend nog denken dat in de loop van de middag opgestart kan worden en dan nu ineens de hele dag (waarschijnlijk) niet. Wat is er in de afgelopen paar uur veranderd, heb ik een tweede storm gemist ofzo?

Het heeft natuurlijk niet zoveel zin de treindienst straks om 18.00 uur nog proberen op te starten, dan gaat er toch niemand meer op reis. Deze dag moet je gewoon afschrijven. Ik vraag me alleen wel af of er nou morgen wel echt wat rijdt.

Het maakt maar weer eens duidelijk dat de trein een zeer onbetrouwbaar alternatief voor de auto is.H voor de auto.

Reputatie 7

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je beweert een essentiele dienst te leveren, wat gezien alle coronasteun zo lijkt te zijn, moet je kunnen rijden wanneer dat kan. Natuurlijk kan dat financieel niet uit, maar dat heeft het OV nooit gekund en sinds de lockdowns al helemaal niet. Essentieel of niet, ertussenin bestaat niet.

Reageer