beantwoord

Veel sein/overweg storingen op het Zeeuwse Spoor, waarom?

  • 25 March 2024
  • 20 reacties
  • 312 Bekeken

Reputatie 3

De afgelopen maand is er in totaal 10 keer een sein-, wissel- of overwegstoring geweest (hier hebben we het over gemelde storingen, er waren er ook een aantal die niet gemeld zijn), waarvan 5 dagen achter elkaar (4 maart t/m 8 maart).

Nou was het Zeeuwse Spoor al sowieso niet echt fantastisch eind vorig jaar en leek het weer goed te gaan begin dit jaar, maar bleek het weer dat ik te vroeg aan het juichen was!

 

Wat gaat er toch mis? Ik snap dat het Zeeuwse Spoor niet zo winstgevend is maar het is toch pittig zuur voor de Zeeuwse reiziger als ProRail besluit te bezuinigen op het spoor (Ik weet niet of ze dit doen, maar ik hoop het niet)

 

Heb al meerdere keren een poging gedaan bij de NS en ProRail op X, maar zoals gewoonlijks schiet je daar niet mee op.

 

Dan maar hier, Wat is er toch gaande op het Zeeuwse Spoor?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 25 March 2024, 18:34

Bekijk origineel

20 reacties

Ik snap dat het zeer vervelend is dat je vaak storingen ervaart. Ik kan helaas geen verklaring hiervoor geven. Er zijn eind vorig jaar veel herstelwerkzaamheden geweest, maar of dat een reden is waardoor het even goed ging en nu niet meer kan ik ook niet bevestigen.

Reputatie 6

Momenteel is er weer een snelheidsbeperking net voorbij Rilland-Bath in de richting Bergen op Zoom. Weer een uitdaging om in Roosendaal de overstap te halen richting Breda.

Reputatie 3

Momenteel is er weer een snelheidsbeperking net voorbij Rilland-Bath in de richting Bergen op Zoom. Weer een uitdaging om in Roosendaal de overstap te halen richting Breda.

Ik had het ook specifiek over die snelheidsbeperking bij "niet gemelde storingen" het waren/zijn 4 seinstoringen op 1 stuk daarzo...

Reputatie 6



​​​Volgende week in het weekend zijn er weer werkzaamheden aan het spoor tussen Roosendaal en Vlissingen. De topografische kennis bij Prorail is ook niet geweldig (“Leeuwedorp” in plaats van "Lewedorp")

 

Reputatie 7

Vanochtend reden er tussen Goes en Roosendaal even geen treinen. " Technisch onderzoek" stond in de app.

Hoe lang zijn ze al bezig aan dit spoor? Al jaren volgens mij, ik weet niet anders dan dat het om de zoveel weken weer platligt in het weekend, zo ongeveer 7 of 8x per jaar. Vaker dan menig ander traject. Kennelijk een heel complexe lijn 😉

Niet zo zeer een complexe lijn maar een lange lijn, 70 kilometer zonder alternatieve route als er ergens op die 70km werkzaamheden zijn. Het liefst doe je dan natuurlijk alle werkzaamheden tegelijk, maar zoveel baanwerkers en onderhoudsmachines zijn er niet tegelijk op te trommelen. En afgelopen jaar waren er naast het regulier onderhoud ook nog extra werkzaamheden omdat TenneT een nieuwe hoogspanningsleiding aan het aanleggen is parallel aan het spoor, dat kan storing geven in de treindetectie waardoor het detectiesysteem vervangen moest worden door een ander systeem.

Reputatie 7

Niet zo zeer een complexe lijn maar een lange lijn, 70 kilometer zonder alternatieve route als er ergens op die 70km werkzaamheden zijn. 

Zwolle - Groningen bijvoorbeeld, of Deventer - Enschede is ook lang, maar op de een of andere manier denk ik dat die lijnen minder vaak plat liggen. Of voor een deel. Op de Zeeuwse lijn is het vaak alles of niets.

Reputatie 3

Niet zo zeer een complexe lijn maar een lange lijn, 70 kilometer zonder alternatieve route als er ergens op die 70km werkzaamheden zijn. 

Zwolle - Groningen bijvoorbeeld, of Deventer - Enschede is ook lang, maar op de een of andere manier denk ik dat die lijnen minder vaak plat liggen. Of voor een deel. Op de Zeeuwse lijn is het vaak alles of niets.

Reizigers van Groningen en Leeuwarden hebben ook aardig wat last van de flessenhals Meppel - Zwolle, er is daar al een tijdje geen storing meer geweest volgens mij maar vorig jaar hadden ze bekant elke week een storing (Net zoals op het Zeeuwse Spoor dus) dan heb je natuurlijk ook nog Lage Zwaluwe waar het de laatste tijd ook een enorme ramp is. Voor de Zeeuwen is dat dan extra zuur want die komen dan weer met veel meer vertraging (of helemaal niet) in de randstad. 

 

Maar als je dan bijvoorbeeld kijkt naar Leeuwarden - Groningen dan heeft het Zeeuwse Spoor veel meer storingen in vergelijking. Het helpt inderdaad ook niet dat er geen alternatieve route is, maar vroeger werd er nog wel eens gewisseld van spoor. Bijna alle niet belangerijke wissels zijn weggehaald waardoor dat niet meer kan (onder het mom van "minder wissels = minder storingen")

Reputatie 3

Maar als je het mij vraagt denk ik dat het eraan ligt dat ProRail gewoon enorm probeert te besparen op het Zeeuwse Spoor, ze gebruikte het Zeeuwse Spoor als eerste om "groen bezig te zijn" met Circulair Spoor en herbruikte wissels, waarom? Ze maken alleen maar verlies met het Zeeuwse Spoor.

Reputatie 3

Op het moment van het schrijven van dit bericht hebben we een stroomstoring op het Zeeuwse Spoor en ook weer een sectiestoring in Vlissingen-Souburg vanochtend (nogsteeds gaande). Sorry maar het begint nu echt systematisch te lijken.

Ik kan niets vinden over Souburg. Op het stuk tussen Middelburg en Kruiningen-Yerseke rijden er geen treinen vanwege een systeemstoring.

Reputatie 6

Op het moment van het schrijven van dit bericht hebben we een stroomstoring op het Zeeuwse Spoor en ook weer een sectiestoring in Vlissingen-Souburg vanochtend (nogsteeds gaande). Sorry maar het begint nu echt systematisch te lijken.

Ik lees het ook ja. Een "systeemstoring”. Weer iets anders. Wat dat ook mag zijn. Drama weer. Je krijgt toch bijna de indruk dat NS en Prorail de reizigers in Zeeland aan het wegpesten zijn. 

De term systeemstoring wordt meestal gebruikt als er een onderdeel van de spoorbeveiliging is uitgevallen door een stroomstoring, defecte hardware, uitgevallen netwerkverbinding of wat dan ook. Een storing in de verkeersleidingspost had een veel groter gebied geraakt, dus het zal een storing in een lokale beveiligingsruimte bij Goes zijn vermoed ik.

Badge +3

Ik kan niets vinden over Souburg. Op het stuk tussen Middelburg en Kruiningen-Yerseke rijden er geen treinen vanwege een systeemstoring.

Vlissingen-Souburg had er blijkbaar dus wel last van.

Dat jij daar niets over (terug) kunt vinden is een ander ding 😓

Denk niet dat @Gorott zoiets spontaan zou verzinnen…

Reputatie 3

Als je van Middelburg naar Rotterdam moet tijdens zo'n storing kun je op eigen kosten bus 133 nemen naar Ouddorp busstation en daar overstappen op een bus naar Rotterdam Centraal Station.

Reputatie 6

Als je van Middelburg naar Rotterdam moet tijdens zo'n storing kun je op eigen kosten bus 133 nemen naar Ouddorp busstation en daar overstappen op een bus naar Rotterdam Centraal Station.

Lijn 133 gaat naar Oude Tonge, waar je kunt overstap op de bus naar Rotterdam Zuidplein. Ben je wel een eeuwigheid onderweg.

Reputatie 6

De term systeemstoring wordt meestal gebruikt als er een onderdeel van de spoorbeveiliging is uitgevallen door een stroomstoring, defecte hardware, uitgevallen netwerkverbinding of wat dan ook. Een storing in de verkeersleidingspost had een veel groter gebied geraakt, dus het zal een storing in een lokale beveiligingsruimte bij Goes zijn vermoed ik.

Het zal wel, maar daar heeft de reiziger geen boodschap aan. Er is altijd wel wat.

Reputatie 6

Ik kan niets vinden over Souburg. Op het stuk tussen Middelburg en Kruiningen-Yerseke rijden er geen treinen vanwege een systeemstoring.

Bij station Vlissingen Souburg gingen de spoorbomen niet meer omhoog.

Reputatie 3

De term systeemstoring wordt meestal gebruikt als er een onderdeel van de spoorbeveiliging is uitgevallen door een stroomstoring, defecte hardware, uitgevallen netwerkverbinding of wat dan ook. Een storing in de verkeersleidingspost had een veel groter gebied geraakt, dus het zal een storing in een lokale beveiligingsruimte bij Goes zijn vermoed ik.

Het was inderdaad Goes door het wegvallen van het stroom voor een paar minuten, je zou aannemen dat ze wel altijd voorbereid zouden zijn op een stroomstoring. Maar ik denk dat dat alleen het geval is in de Randstad en zelfs dan gaat het niet altijd.

Reputatie 3

Ik kan niets vinden over Souburg. Op het stuk tussen Middelburg en Kruiningen-Yerseke rijden er geen treinen vanwege een systeemstoring.

Het is nou ook niet bepaald wereldnieuws en zolang NS gewoon nog kan rijden zonder te veel vertraging zullen ze het ook niet op de site/app zetten. De lokale omroep meldt dat soort dingen dan weer wel 😉

 

In deze thread kan je eigenlijk een soort gelijk iets vinden waar ook geen informatie over te vinden is maar wat wel echt het geval was. 

Momenteel is er weer een snelheidsbeperking net voorbij Rilland-Bath in de richting Bergen op Zoom. Weer een uitdaging om in Roosendaal de overstap te halen richting Breda.

Ook weer een sectiestoring.

Reageer