beantwoord

Verplicht de Intercity Direct moeten nemen


Goedemiddag,

Sinds het ongeval tussen Den Haag en Leiden van afgelopen dinsdag 04-04 moet ik een ander traject nemen om tussen mijn huis en studie in Delft af te reizen.

Normaal gesproken duurt mijn reis 1:35 en door het omreizen nu ongeveer 1:55 door de Intercity Direct. Nu snap ik natuurlijk dat dit komt door overmacht en ben ook vanzelf bereid 20 minuten extra te reizen vanwege de herstelwerkzaamheden, echter betaal ik nu ook iedere keer de toeslag van 2,90, tweemaal per dag, op mijn studenten OV. Nu is er ook een ander alternatief waardoor ik 2:25 minuten reis, bijna 50 minuten extra op mijn normale reistijd, wat ik net te veel vind.

Nu is net bekend gemaakt dat de herstelwerkzaamheden tot minimaal 18-04 gaan duren, wat betekent dat ik komende twee weken, dagelijks bijna 6 euro kwijt ben vanwege de IC Direct.

Ik vroeg mij af, kan ik aanspraak maken op vergoeding van de extra kosten die ik hier maak, of is hier sprake van overmacht en zal ik moeten accepteren dat ik de komende twee weken 50 euro kwijt ben door het ongeval?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 6 April 2023, 19:02

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 6

Ik zal eerlijk zeggen dat ik als conducteur gezien de omstandigheden op dit moment persoonlijk niet controleer op toeslagen als ik dienst heb op de HSL  We hebben een verschrikkelijke ramp gehad aan het begin van de week, het alternatief vervoer blijkt na veel verhalen niet betrouwbaar te zijn en we hebben voor reizigers een alternatief. 

Den Haag - Leiden Centraal is één van de drukste trajecten in ons land. Dag in, dag uit. Reizigers uit in ieder geval Zeeland, Brabant, en Zuid Holland reizen allemaal hierlangs naar Schiphol en Amsterdam. De "Toeslag vrije" verbinding ligt eruit, omreizen via Utrecht duurt heel erg lang. Vanuit zeeland is de overstap nou niet bepaald ideaal (bijna 25 minuten) als je wil omreizen via Utrecht. 

(Zie foto)

Al onze collega's maken voor zichzelf een persoonlijke afweging. Ik maak de afweging om het niet te doen, sommigen misschien de andere kant. Als je gaat reizen met de HSL en je wil de toeslag niet betalen, neem je het risico om een boete te krijgen. Daarom geef ik graag mee: meld je voor vertrek bij één van de conducteurs. Als je vraagt of je mee mag zonder toeslag gezien de omstandigheden, heb je grotere kans van slagen dan dat je het op eigen initiatief doet.

 

Edit (later nog toegevoegd):

Even voor de beeldvorming: normaal is een reis van Vlissingen naar Schiphol met overstap in Leiden gemiddeld genomen 2:23 uur. Nu is dat bijna 3:20 uur. Nog een reden om voor mij de afweging op deze manier te maken

 

Reputatie 2

Ik reageer niet heel vaak op dit forum, maar wil Sander-VH toch even een groot compliment geven voor zijn werkwijze en eerlijkheid hier op het forum, waren er maar meer zoals jij 👍 

Reputatie 6

Ik ga even stuk voor stuk op je bericht reageren, dat maakt het wat overzichtelijker. 

Sander-VH, je kunt je wel verschuilen achter dat het de NS niet uitmaakt maar je bent toch Hc op een trein om gewoon te controleren en te handhaven waar nodig.  Met je onverschilligheid die je hier te ntoon spreid ben je voor mij niet beter dan de niet controlerende collega's op de trein en die heb ik menigmaal vervloekt in mijn tijd bij de NS. 

Ik denk dat het hier een misverstand betreft. Ik verschuil mij niet achter het feit dat de NS het niet uitmaakt. Ik weet als redelijk nieuwe HC en frequent reiziger in privé tijd maar al te goed hoe het is om geen conducteurs te zien en nauwelijks controle te krijgen. Dat lokt zwartrijden in de hand en daarom probeer ik elke trein in mijn dienst te controleren. In sommige gevallen lukt dat niet door het grote aantallen UVB's dat ik opmaak. Je mag het best weten dat ik in februari over de 100 ben gegaan. Dat is ontzettend veel.

Je mag het onverschilligheid noemen en we hoeven het absoluut niet eens te zijn met elkaar. Maar als oud machinist zal je toch ook wel weten dat het vakmanschap bij de HC ligt. Overigens had ik vandaag een reservedienst op de HSL. Ik heb van elke trein de eerste klas sowieso gecontroleerd en waar het kon de 2e klas. De HSL treinen zijn op dit moment zo druk door de verstoring rondom Voorschoten dat het echt een uitdaging is. Ik heb over de hele dienst een stuk of 8 reizigers gehad die geen toeslag hadden. De rest had allemaal keurig de toeslag dus niks aan de hand. 

 

Simpelweg om het feit dat jij ook betaald krijgt van de NS om gewoon je werk te doen en daar valt controleren, servicerondes en handhaven gewoon bij. Net als dat de machinist betaald krijgt om zijn werk te doen om de trein veilig van A naar B te brengen. En aangezien je hier op deze community actief bent kun je ook lezen hoe de mening is van de reiziger over Hc's die liever op hun luie reet zitten.

 

Klopt helemaal. MIjn takenpakket bestaat uit servicerondes, controleren en handhaven. Daar is geen woord aan gelogen. Echter, is handhaven op verschillende manieren mogelijk. Zo kan ik besluiten om reizigers kaartjes (of in dit geval toeslagen te kopen) of het door de vingers te zien. Zoals ik al zei ken en deel ik die ervaring ook. Dat lees ik niet alleen hier, maar ook op alle social media. Daarom ga ik mijn treinen wel altijd door. Ook als ik samen dienst heb met collega's op een trein doe ik dat. Ik hoor ook veel verhalen van reizigers daarover dus alsjeblieft geloof me; ik neem mijn werk heel serieus.

 

Vergeet overigens niet dat die “luie” collega's wel bepalend zijn voor hoe mensen over de Hc denken en dat dat ook zijn weerslag heeft op jou. Verder verpesten deze “luie” collega's ook de toekomst van de welwillende en controlerende collega's doordat de NS de functie steeds verder uitkleed.

 

Dat klopt helemaal. Ik merk ook op bepaalde trajecten dat het zwartrijden en agressie door die collega's enorm toeneemt. Iets waar ik mij persoonlijk enorm aan erger, maar ik kan daar niets aan veranderen. Het enige dat ik kan veranderen is mijn eigen werkwijze. Maar aangezien ik door elke trein ga die ik meeneem en ook allemaal probeer te controleren lukt dat niet altijd. Hetzelfde zie je nu met de beveiligers, maar dat is een ander onderwerp. 

 

En ik heb respect voor de Hc die zichtbaar is, controleerd en handhaaft maar absoluut niet voor de netflixers die alleen maar in de cabine hangen tijdens de ritten en trots zijn als ze uitstappen na een rit Gvc-Lw en vertellen dat ze bijna 2 films hebben kunnen afkijken.

Dat laatste is echt verschrikkelijk. Daar kan ik ook echt niet tegen. Maar ik ben blij dat je respect hebt voor de HC die zichtbaar is, controleert en handhaaft. Maar vergeet alsjeblieft niet dat handhaven op verschillende manieren kan en dat niet maar 1 manier de juiste is. Voorbeeldje: Studenten die 1e klas reizen zonder de upgrade. 99/100 krijgen van mij een UVB daarvoor. Een enkele keer een hele groep aangetroffen (6 stuks). Voordat ik de ov-chipkaarten terug gaf, ben ik naar een reiziger gelopen die wel betaalde. Ik hield de kaarten in mijn handen op zo’n manier dat die reiziger niet kon zien van wie ze waren en vroeg om er 2 uit te pakken. Die 2 kregen een UVB en de andere een waarschuwing en wegwezen. Alle 6 waren ze in angst dat ze een UVB kregen en 2 hebben die angst werkelijkheid zien worden. Hun is de les duidelijk geworden en zo heb ik wel meer voorbeelden. Kortom, het is niet altijd maar 1 weg die de juiste is. 

Het feit dat ik niet expliciet let op die toeslag mag je een andere mening over hebben, dat is helemaal prima. Maar er zijn zoveel mensen die roepen dat de HSL toeslagvrij moet en die mensen klagen dan vaak ook als dit soort dingen gepubliceerd worden. Het is nooit goed en iedereen tevreden houden kan ik niet. Ik kan wel mijn beweegredenen noemen om iets wel of niet te doen.

Reputatie 6

@MoDe wij zijn vrij om te bepalen hoe we onze werkwijze toepassen. Als ik als conducteur besluit het op manier A te doen dan is dat goed, maar als ik het besluit neemt om het op manier B te doen is dat ook goed. Ik controleer zelf bijna iedere trein, vooral de eerste klas om juist het scheef rijden aan te pakken. Zo krijgen studenten bij mij als ze eerste klas zitten zonder de 2-1 upgrade ook allemaal de overgang van mij.

In dit geval van de ICD toeslag denk ik er persoonlijk anders over. De aanrijding en ontsporing heeft impact op alles. Van ons wordt vakmanschap verwacht om zoveel mogelijk reizigers, liefste iedereen, een 9+ ervaring te geven. In normale omstandigheden let ik gewoon keurig op de toeslag bij ICD, alleen nu ga ik er vanwege de omstandigheden coulanter mee om. 

 

Ik zou zeggen; Ga anders een keer mee op een (gedeelte van een) dienst. Dan kan je meekijken in hoe ik mijn werk doe en welke afwegingen ik in welke situaties maak.

Wordt het sowieso niet eens tijd om (een actie te starten om) de IC direct toeslag volledig af te schaffen? Er wordt niet sneller gereden dan een gewone intercity en de reden dat het traject korter is, zou eerder impliceren dat je korting moet krijgen. Je verbruikt minder stroom en minder personeel per kilometer. Met dezelfde logica zou je voor Amsterdam-Utrecht meer moeten betalen voor een directe reis dan als je via Leiden omreist omdat je sneller bent. Of een IC is duurder dan een stoptrein voor hetzelfde traject, want je bent sneller... 

De enige reden voor de toeslag is dat NS een torenhoge infraheffing moet betalen voor het rijden over de HSL. Dat heeft deels met de uit de hand gelopen aanlegkosten te maken en deels met de hoge onderhoudskosten.

Afschaffen van de toeslag is niet zo simpel want NS mag de hogere infraheffing niet omslaan over alle reizigers. Dat heeft de Tweede Kamer destijds vastgelegd om te voorkomen dat "de reiziger van Akkrum naar Leeuwarden" moet gaan meebetalen aan de HSL. De hogere infrakosten van de HSL moeten volgens de afspraak worden daarom verhaald op de HSL-reiziger.

Reputatie 6

Velen van mijn collega's volgen op dit moment hetzelfde beleid. Maar ik snap je punt Jeroen, die was daarnet ook al duidelijk. 

 

Het enige wat niet zo is is dat ik NS bewust geld ontneem want ik kan ook gewoon helemaal niet controleren op de HSL. Dat mag ook volgens de richtlijnen die wij hebben. Ontneem ik NS dan ook bewust geld? Nee. Want ik ben vrij om te kiezen of ik Controleer of niet. Ben je het daar niet mee eens? Dat mag. Zit je bij mij in de trein? Dan kan je mij er naar vragen of een klacht indienen 😉

Veel collega's volgen al jaren een beleid waarbij niet gecontroleerd wordt. Dat heeft gezorgd voor een ander soort reiziger. Een reiziger die totaal geen rekening houdt met anderen in de trein. In de coronaperiode werd niet gecontroleerd/gehandhaafd waardoor het voor kwetsbaren niet medisch veilig was om met de trein te reizen. Voor de pandemie en ook nu is het niet altijd sociaal veilig om met de trein te gaan. Het whatsappnummer werkt niet.

Om te zien hoe @Sander-VH werkt, hoef ik niet mee te reizen. Dat heb ik hier al gelezen en verschilt niet van wat ik al jaren zie: willekeur door eigen regels toepassen. Ik besteed mijn geld liever aan iets anders. Ik heb de NS al genoeg gesponsord in 2020 en 2021. 

Zelf weten, maar je moet niet klagen om het klagen. Daar bereik je bij mij vrij weinig mee. Als je mij gaat beoordelen zonder dat je weet hoe ik werk dan is dat in mijn mening oneerlijk 

Reputatie 7

Probleem is dat NS abonnementen heeft verkocht aan personen die altijd met de HSL reizen inclusief deze toeslag. Als NS de HSL dan opeens toeslagvrij verklaard, gaan deze personen terecht klagen dat zij de toeslagkosten terug willen hebben. Dat geeft heel veel administratie. 

Er zijn veel mensen die niet eens weten van die toeslag ( of deze bewust gewoon niet laden). Vaak gehoord, zowel in Nederlands als in het Engels.“Toeslag? Hoe en waarom dan?” maar ondertussen wel gewoon reizen. NS kan nog veel verdienen indien strikt gecontroleerd (wat niet gebeurt).

Alleen reizigers met een internationaal ticket hoeven geen toeslag te betalen.

 

Reputatie 7

Dat moet ik eens nakijken, maar volgens mij is de Diabolotoeslag ook voor internationale tickets. Dat was een aantal jaren geleden nog een soap op dit forum hier, omdat NS Internationaal dat de Nederlanders niet vertelde. Dus die kregen problemen…

Wat wel fors goedkoper is, is om een ticket naar 1 station verderop te nemen, in casu (meestal) Brussel Noord. Daarom is Brussel Nationaal Luchthaven ook het enige station met poortjes. Alleen een code mét Diabolotoeslag zou ze open kunnen krijgen.

Edoch, dat is België. De laatste twee keer dat ik er was, waren de poortjes kapot en stonden ze open.

Slightly off-topic, maar het geeft wel aan hoe ingewikkeld treinreizen tegenwoordig is. Dus het is zeker niet altijd welbewust als iemand de toeslag niet heeft betaald. Fijn om te lezen, dat een conducteur dan niet zelf als een machine reageert en zijn eigen beoordelingsvermogen ook wat laat doen.

Reputatie 6

Velen van mijn collega's volgen op dit moment hetzelfde beleid. Maar ik snap je punt Jeroen, die was daarnet ook al duidelijk. 

 

Het enige wat niet zo is is dat ik NS bewust geld ontneem want ik kan ook gewoon helemaal niet controleren op de HSL. Dat mag ook volgens de richtlijnen die wij hebben. Ontneem ik NS dan ook bewust geld? Nee. Want ik ben vrij om te kiezen of ik Controleer of niet. Ben je het daar niet mee eens? Dat mag. Zit je bij mij in de trein? Dan kan je mij er naar vragen of een klacht indienen 😉

Badge +3

Zelf weten, maar je moet niet klagen om het klagen. Daar bereik je bij mij vrij weinig mee

Och ja, dat het WhatsApp nummer niet werkt(e) voor niet urgente klachten zoals over mondkapjesgedrag of 1e klas scheefrijders is bekend, toch?

Voor wat betreft de (niet) handhaving op ICd toeslag vind ik het een mooi gebaar, en als je werkgever het ook prima vindt als je helemaal niet controleert doe jij niets verkeerds, toch? 🤔

Zelfde als het andere topic over ‘even wachten op overstappers’. Maar nu krijg je dus wel te maken met mensen die een toeslag gekocht hebben en niet wisten dat het eigenlijk overbodig was ‘wegens HC Sander' 😂

Badge +3

Goed verhaal, en als je inderdaad geen tijd hebt om iedereen van een UvB te voorzien een geweldig idee om en andere reiziger voor ‘notaris’ te laten spelen in de loterij.

Want zodra je dat zelf doet trekken ze natuurlijk de ‘discriminatie-kaart’ (waarom krijg ik wel een boete maar die ander niet?!)

Bij Flex is het simpel en kost geen tijd, gewoon registreren en door… 

Reputatie 6

Ik reageer niet heel vaak op dit forum, maar wil Sander-VH toch even een groot compliment geven voor zijn werkwijze en eerlijkheid hier op het forum, waren er maar meer zoals jij 👍 

Bedankt! Eerlijkheid vind ik heel belangrijk. Niemand heeft er wat aan als ik mijn bijdrage niet geef op basis van een eigen mening 

Badge +3

Dat heeft deels met de uit de hand gelopen aanlegkosten te maken en deels met de hoge onderhoudskosten.

Och ja, een Lelylijn met 200 km/u en naast Hoogeveen Noord ook nog Drachten en Emmeloord een station!

Dat heeft deels met de uit de hand gelopen aanlegkosten te maken en deels met de hoge onderhoudskosten.

Och ja, een Lelylijn met 200 km/u en naast Hoogeveen Noord ook nog Drachten en Emmeloord een station!

Ach, dromen over een Lelylijn maakt veel mensen blij.

Dat heeft deels met de uit de hand gelopen aanlegkosten te maken en deels met de hoge onderhoudskosten.

Och ja, een Lelylijn met 200 km/u en naast Hoogeveen Noord ook nog Drachten en Emmeloord een station!

Ach, dromen over een Lelylijn maakt veel mensen blij.

 

Een Lelylijn hoeft toch geen HSL te worden?

Wat mij betreft niet maar de initiatiefnemers willen dat wel. En dan wordt het een dure, onrendabele grap. Veel mensen snappen niet dat voor snelheden boven zo'n 150 kmh de kosten explosief stijgen.

 

.

 

Blijft die HSL-toeslag tot in lengte van jaren? 

Zolang voor de HSL een hogere infraheffing geldt. Het probleem is dat mensen via een dure HSL willen reizen maar daar niet voor willen betalen.

 

Internationale reizigers betalen geen toeslag, maar zij zijn toch ook HSL-gebruikers? 

Voor internationale reizigers zit de infraheffing in de prijs van het kaartje. De Benelux heeft daarom een verhoogd grenstarief, de Thalys/Eurostar prijzen spreken voor zichzelf.

Voor de reizigers van Breda naar Rotterdam is er een aparte situatie ontstaan. Het was de bedoeling dat de Fyra met toeslag via de HSL zou rijden en de IC uit Eindhoven zonder toeslag via Dordrecht. Vanwege het gebrek aan capaciteit voor het goederenvervoer op de bottleneck Dordrecht-Lage Zwaluwe is later noodgedwongen besloten ook de Eindhovense IC via de HSL te leiden. Omdat er daardoor geen (reëel) toeslagvrij alternatief tussen Breda en Rotterdam via Dordrecht meer is zijn de reizigers van Breda naar Rotterdam met goedkeuring van de politiek sindsdien vrijgesteld van toeslag.  

Reputatie 7

 

Blijft die HSL-toeslag tot in lengte van jaren? 

Zolang voor de HSL een hogere infraheffing geldt. Het probleem dat mensen via een dure HSL willen reizen maar daar niet voor willen betalen.

Het volk wil vlot naar Schiphol en Amsterdam, maar dat had niet op een dure complexe HSL gehoeven waar de trein net zo langzaam of snel rijdt als elders en regelmatig zelfs voortboemelt. En daarom zien ze geen toegevoegde waarde in het betalen van een toeslag. Het had net zo goed een reguliere lijn kunnen zijn. Had je ook nog één station ertussen kunnen zetten (bij Bergschenhoek)

 

Reputatie 6

Je weet dat je door dit bewust te doen feitelijk steelt van je werkgever?  Kan een reden zijn voor ontslag dus het is zeker niet slim om dat hier zo te formuleren en te plaatsen als Hc. 

 

Maar de definitie van stelen van werkgever is bewust iets toe-eigenen wat niet mijn eigendom is.

in de wet staat namelijk dat dit diefstal is: Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen

Dat doe ik niet. Ik ga namelijk niet in de treinen omroepen dat de toeslag van mij niet hoeft, ik neem niet iets af wat in bezit is van mijn werkgever. Het enige dat ik doe, is er niet op handhaven gezien de omstandigheden. Dat is vakmanschap en service zoals NS dat van ons verwacht. Op het moment dat iemand geen toeslag heeft, kies ik voor een andere oplossing dan een boete schrijven. Controle is onderdeel van ons werk zoals je weet, geen verplichting. Maar, ik zal de betreffende zin wel iets anders formuleren in het vervolg 😉

Reputatie 7
Badge +1

Wat wel fors goedkoper is, is om een ticket naar 1 station verderop te nemen, in casu (meestal) Brussel Noord.

Of Leuven, of Zaventem.

Daarom is Brussel Nationaal Luchthaven ook het enige station met poortjes. Alleen een code mét Diabolotoeslag zou ze open kunnen krijgen.

Edoch, dat is België. De laatste twee keer dat ik er was, waren de poortjes kapot en stonden ze open.

Mijn abonnement werkt soms wel en soms niet op de poortjes. Ik zou een toeslag moeten betalen maar de programmeurs beslissen soms anders...

Sander-VH, je kunt je wel verschuilen achter dat het de NS niet uitmaakt maar je bent toch Hc op een trein om gewoon te controleren en te handhaven waar nodig.  Met je onverschilligheid die je hier te ntoon spreid ben je voor mij niet beter dan de niet controlerende collega's op de trein en die heb ik menigmaal vervloekt in mijn tijd bij de NS.  Simpelweg om het feit dat jij ook betaald krijgt van de NS om gewoon je werk te doen en daar valt controleren, servicerondes en handhaven gewoon bij. Net als dat de machinist betaald krijgt om zijn werk te doen om de trein veilig van A naar B te brengen. En aangezien je hier op deze community actief bent kun je ook lezen hoe de mening is van de reiziger over Hc's die liever op hun luie reet zitten.

Dat er momenten zijn dat je iets door de vingers ziet dat hoort erbij maar het accepteren van mensen die bewust geen ICD toeslag laden is een oneerlijkheid t.o.v. de reizigers die wel netjes betalen hiervoor.

Vergeet overigens niet dat die “luie” collega's wel bepalend zijn voor hoe mensen over de Hc denken en dat dat ook zijn weerslag heeft op jou. Verder verpesten deze “luie” collega's ook de toekomst van de welwillende en controlerende collega's doordat de NS de functie steeds verder uitkleed.

En ik heb respect voor de Hc die zichtbaar is, controleerd en handhaaft maar absoluut niet voor de netflixers die alleen maar in de cabine hangen tijdens de ritten en trots zijn als ze uitstappen na een rit Gvc-Lw en vertellen dat ze bijna 2 films hebben kunnen afkijken.

 

Reputatie 7
Badge +1

Probleem is dat NS abonnementen heeft verkocht aan personen die altijd met de HSL reizen inclusief deze toeslag. Als NS de HSL dan opeens toeslagvrij verklaard, gaan deze personen terecht klagen dat zij de toeslagkosten terug willen hebben. Dat geeft heel veel administratie. 

 

Reputatie 6

Hallo StefGit. Welkom bij de NS Community.

Je maakt in dit geval de actieve keuze om gebruik te maken van de IC Direct en dan zal dit niet vergoed worden. De verstoring maakt de route anders dan normaal, maar de werking van de IC Direct blijft hetzelfde en de toeslag blijft dan ook in stand. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kiest zelf om met de IC direct te gaan. Je kunt als je in de daluren reist met korting toeslag laden bij de paal op het perron.

@Sander-VH Mijn waardering voor je uitgebreide toelichtingen op de toch wat zure berichten van sommigen. Als reiziger vind ik het fijn te lezen dat er conducteuren zijn die rekening houden met de verschillen in situatie en die niet een zwart-wit regels-zijn-regels-mentaliteit hebben, zoals sommige anderen hier graag wel zouden willen zien. Dank!

Reputatie 6

Wordt het sowieso niet eens tijd om (een actie te starten om) de IC direct toeslag volledig af te schaffen? Er wordt niet sneller gereden dan een gewone intercity en de reden dat het traject korter is, zou eerder impliceren dat je korting moet krijgen. Je verbruikt minder stroom en minder personeel per kilometer. Met dezelfde logica zou je voor Amsterdam-Utrecht meer moeten betalen voor een directe reis dan als je via Leiden omreist omdat je sneller bent. Of een IC is duurder dan een stoptrein voor hetzelfde traject, want je bent sneller... 

Dat het nieuw spoor is, is ook geen argument. Dan zou elk nieuw spoor of station tot een toeslag moeten leiden.

Een toeslag is m.i. pas weer gerechtvaardigd als de snelheden weer fors veel hoger zijn dan een gewone IC. Tot die tijd is het een gewone IC verbinding.

De toeslag vind ik persoonlijk ook een beetje overbodig worden maar ja het is een keuze van het bedrijf. Wat betreft de snelheid: zodra het nieuwe materieel (ICNG)rijdt, gaat de snelheid van 160 naar 200 en gaan we dus sneller rijden op de HSL

Badge +3

Het stroomverbruik neemt niet exponentieel toe met de snelheid, maar ongeveer kwadratisch.

Roest 😂 uiteraard heb je gelijk https://leren.wrts.nl/topics/1603/lineair,-kwadratisch,-constant-en-exponentieel

Bij exponentieel zou een trein stroom verbruiken (voor de aandrijving) als die stil zou staan. Elementaire wiskunde, Robert zat er naast in deze. 😴

Reageer