beantwoord

Verplicht de Intercity Direct moeten nemen



Toon eerste bericht

46 reacties

Badge +3

Een rit over de HSL tussen Rotterdam naar Schiphol is inderdaag nog geen 54 km maar je betaalt al voor 67 TE (en de toeslag komt daar nog bij).

Qua tijd kost het wel wat minder aan personeelskosten (alhoewel, moeten er op een ICd niet altijd twee HC’s zijn wegens de tunnels?)

Maar het stroomverbruik bij 160 km/u is substantieel hoger en bij 200 km/u neemt dat exponentieel toe. De kosten voor (het onderhoud van) de infrastructuur zijn uiteraard ook veel hoger.

Er valt dus wel iets te zeggen voor een HSL toeslag, ook al lijkt het ‘overbodig’ en zeker gezien de situatie bij Voorschoten zou die er tijdelijk wel af mogen want de alternatieven zijn een drama.

Badge +3

Maar het stroomverbruik bij 160 km/u is substantieel hoger en bij 200 km/u neemt dat exponentieel toe.

Het stroomverbruik neemt niet exponentieel toe met de snelheid, maar ongeveer kwadratisch.

Reputatie 7

Dat heeft deels met de uit de hand gelopen aanlegkosten te maken en deels met de hoge onderhoudskosten.

Och ja, een Lelylijn met 200 km/u en naast Hoogeveen Noord ook nog Drachten en Emmeloord een station!

Ach, dromen over een Lelylijn maakt veel mensen blij.

 

Een Lelylijn hoeft toch geen HSL te worden? Dat Emmeloord en Drachten een station zouden krijgen lijkt me niet meer dan logisch. Dat zijn echt grote spoorloze regio's. Maar het zal er wel niet meer van komen. Het is blijkbaar al uiterst moeilijk om Staphorst of Berkel-Enschot pal aan de spoorlijn een station te geven dus laat staan een nieuwe spoorlijn aan te leggen. Ik snap dat het qua capaciteit /frequentie/strakke planning op het spoor niet simpel kan, maar het blijft voor veel mensen erg krom, grotere kernen en nieuwe wijken langs de spoorlijn maar géén halte....

Blijft die HSL-toeslag tot in lengte van jaren? Niet dat ik de indruk heb dat er weer strikt op gecontroleerd wordt. Het moeten hebben van een toeslag wordt wel regelmatig omgeroepen, maar ik denk dat velen er weinig acht op slaan.

Internationale reizigers betalen geen toeslag, maar zij zijn toch ook HSL-gebruikers? 

 

 

Blijft die HSL-toeslag tot in lengte van jaren? 

Zolang voor de HSL een hogere infraheffing geldt. Het probleem dat mensen via een dure HSL willen reizen maar daar niet voor willen betalen.

Het volk wil vlot naar Schiphol en Amsterdam, maar dat had niet op een dure complexe HSL gehoeven waar de trein net zo langzaam of snel rijdt als elders en regelmatig zelfs voortboemelt. En daarom zien ze geen toegevoegde waarde in het betalen van een toeslag. Het had net zo goed een reguliere lijn kunnen zijn.

Dat is zeker waar maar ja die 7 miljard is uitgegeven en dat draai je niet meer terug en dus zit je met het peperdure prijskaartje van die beslissing.

Omdat er tussen leiden en den haag meer alternatieven zijn dan de ICD (intercity Direct) zonder toeslag (wel soms langere reistijd of overstappen). Denk ik dat ze geen vergoeding ervoor willen/gaan geven.

 

Fijn voor alle treinreizigers op dit traject.

Ik was intussen al wel gewend geraakt dat ik 's nachts en 's morgens vroeg geen treingeluiden hoorde terwijl ik in bed lag. Is wel lekker stil zo. 😋

 

hahah. Ja dat compenseert denk ik wel voor die flinke happening van die nacht op Voorschoten. 

Wordt het sowieso niet eens tijd om (een actie te starten om) de IC direct toeslag volledig af te schaffen? Er wordt niet sneller gereden dan een gewone intercity en de reden dat het traject korter is, zou eerder impliceren dat je korting moet krijgen. Je verbruikt minder stroom en minder personeel per kilometer. Met dezelfde logica zou je voor Amsterdam-Utrecht meer moeten betalen voor een directe reis dan als je via Leiden omreist omdat je sneller bent. Of een IC is duurder dan een stoptrein voor hetzelfde traject, want je bent sneller... 

Dat het nieuw spoor is, is ook geen argument. Dan zou elk nieuw spoor of station tot een toeslag moeten leiden.

Een toeslag is m.i. pas weer gerechtvaardigd als de snelheden weer fors veel hoger zijn dan een gewone IC. Tot die tijd is het een gewone IC verbinding.

Reputatie 1

Dooddoeners van antwoorden. Zal wel het beleid zijn maar klopt natuurlijk niet. Met vervangende bussen kan het een hoop gedoe zijn en je weet niet of het vlekkeloos gaat en ze kunnen overvol zitten.

Mijns inziens kan je ook beter eens zorgen voor een wijdervertakt netwerk van randstadrail en/of treinen. Zoals tussen Zoetermeer en Leiden. Nu is het vaak vooral van en naar (grotere) steden. Daarbuiten moet je vaak omreizen. Bij werkzaamheden of calamiteiten kan zo'n extra lijn dan een alternatief zijn. Lijkt me sowieso logischer dan een HSL, over een speciaal spoor, waar een beperkt aantal mensen gebruik van maakt.

Reputatie 7
Badge +3

Dooddoeners van antwoorden. Zal wel het beleid zijn maar klopt natuurlijk niet. Met vervangende bussen kan het een hoop gedoe zijn en je weet niet of het vlekkeloos gaat en ze kunnen overvol zitten.

Mijns inziens kan je ook beter eens zorgen voor een wijdervertakt netwerk van randstadrail en/of treinen. Zoals tussen Zoetermeer en Leiden. Nu is het vaak vooral van en naar (grotere) steden. Daarbuiten moet je vaak omreizen. Bij werkzaamheden of calamiteiten kan zo'n extra lijn dan een alternatief zijn. Lijkt me sowieso logischer dan een HSL, over een speciaal spoor, waar een beperkt aantal mensen gebruik van maakt.

Als je met IC direct wilt, omdat je met teveel gedoe vindt om met NS bussen te gaan is dat jouw eigen keuze. Aan die keuze zit een prijskaartje.

Reputatie 7
Badge +3

 

Je weet dat je door dit bewust te doen feitelijk steelt van je werkgever?  Kan een reden zijn voor ontslag dus het is zeker niet slim om dat hier zo te formuleren en te plaatsen als Hc. 

 

Reputatie 7

Interessante info over die heffing, Tamzin. Maar goed… het is altijd wat met dat soort tolheffingen. Herinner u de Zeelandbrug. Of de Westerscheldetunnel - volgens mij zijn de Zeeuwen bovengemiddeld vaak het bokje met dat soort dingen.

 

Ook bij de treinen is het van hetzelfde. Als je van Antwerpen naar Brussel Nationaal Luchthaven wil, dan ‘moet’ je toch echt de Diabolotoeslag betalen. En die is bijna even duur als het kaartje zelf. Duur stukje spoor, precies. Maar ik ben er blij mee: beter dan de Airport Shuttle of reizen via Brussel Centraal.

Badge +3

Ook bij de treinen is het van hetzelfde. Als je van Antwerpen naar Brussel Nationaal Luchthaven wil, dan ‘moet’ je toch echt de Diabolotoeslag betalen. En die is bijna even duur als het kaartje zelf. Duur stukje spoor, precies. Maar ik ben er blij mee: beter dan de Airport Shuttle of reizen via Brussel Centraal.

Zou je dan niet goedkoper uit zijn met een ticket vanaf Breda, of is Brussel Nationaal geen ‘Zaventem’?

Daar overigens ooit een weekje geparkeerd, dat is pas duur!

Reputatie 7
Badge +3

Dus een NS medewerker bepaalt zelf dat hij toeslag niet nodig vindt, omdat hij het onzin vindt.

Toeslag is nog steeds verplicht, er zijn alternatieven waarbij je langer onderweg bent, dus kies je voor ic direct dan zit daar een ander prijskaartje aan.

Door al die zwart- en grijjsreizigers en gebrek aan controle reis ik alleen nog met de trein als ik echt niet anders kan. Dit soort conducteurs stimuleert nog meer het zwart- grijs reizen, met bijbehorende negatief gedrag. Trouwe betalende reizigers worden nog meer de trein uitgejaagd  want zwart- en grojsteizigers zijn nu niet echt de meeste prettige reizigers.

 

Je weet dat je door dit bewust te doen feitelijk steelt van je werkgever?  Kan een reden zijn voor ontslag dus het is zeker niet slim om dat hier zo te formuleren en te plaatsen als Hc. 

 

Maar de definitie van stelen van werkgever is bewust iets toe-eigenen wat niet mijn eigendom is.

in de wet staat namelijk dat dit diefstal is: Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen

Dat doe ik niet. Ik ga namelijk niet in de treinen omroepen dat de toeslag van mij niet hoeft, ik neem niet iets af wat in bezit is van mijn werkgever. Het enige dat ik doe, is er niet op handhaven gezien de omstandigheden. Dat is vakmanschap en service zoals NS dat van ons verwacht. Op het moment dat iemand geen toeslag heeft, kies ik voor een andere oplossing dan een boete schrijven. Controle is onderdeel van ons werk zoals je weet, geen verplichting. Maar, ik zal de betreffende zin wel iets anders formuleren in het vervolg 😉

Een rechter kijkt daar iets anders naar, je ontneemt hier de werkgever bewust geld welke betaald had moeten worden. En dat je bij een enkeling in situaties vrijheid hebt wil niet zeggen dat je dat bij velen mag toepassen.

 

Daarnaast breng je ook collega's in een ongewenste positie omdat je hier een eigen lijn volgt en niet de NS lijn. Die worden mogelijk geconfronteerd met gezeur omdat jij nu zo handelt.

Reputatie 7
Badge +1

Ook bij de treinen is het van hetzelfde. Als je van Antwerpen naar Brussel Nationaal Luchthaven wil, dan ‘moet’ je toch echt de Diabolotoeslag betalen. En die is bijna even duur als het kaartje zelf. Duur stukje spoor, precies. Maar ik ben er blij mee: beter dan de Airport Shuttle of reizen via Brussel Centraal.

Zou je dan niet goedkoper uit zijn met een ticket vanaf Breda, of is Brussel Nationaal geen ‘Zaventem’?

De luchthaven heet alweer een hele tijd Brussels Airport. Het station bij de luchthaven heet Brussels Airport-Zaventem. Zaventem is een ander station.

De toeslag geldt voor alle tickets, met wat uitzonderingen voor bepaalde abonnementen. Bij enkele reizen naar Brussels Airport, ook internationale, ook verkocht door NS, is de toeslag meestal automatisch inbegrepen

Reputatie 7
Badge +3

 

Fijn voor alle treinreizigers op dit traject.

Ik was intussen al wel gewend geraakt dat ik 's nachts en 's morgens vroeg geen treingeluiden hoorde terwijl ik in bed lag. Is wel lekker stil zo. 😋

 

Reputatie 7
Badge +3

Velen van mijn collega's volgen op dit moment hetzelfde beleid. Maar ik snap je punt Jeroen, die was daarnet ook al duidelijk. 

 

Het enige wat niet zo is is dat ik NS bewust geld ontneem want ik kan ook gewoon helemaal niet controleren op de HSL. Dat mag ook volgens de richtlijnen die wij hebben. Ontneem ik NS dan ook bewust geld? Nee. Want ik ben vrij om te kiezen of ik Controleer of niet. Ben je het daar niet mee eens? Dat mag. Zit je bij mij in de trein? Dan kan je mij er naar vragen of een klacht indienen 😉

Veel collega's volgen al jaren een beleid waarbij niet gecontroleerd wordt. Dat heeft gezorgd voor een ander soort reiziger. Een reiziger die totaal geen rekening houdt met anderen in de trein. In de coronaperiode werd niet gecontroleerd/gehandhaafd waardoor het voor kwetsbaren niet medisch veilig was om met de trein te reizen. Voor de pandemie en ook nu is het niet altijd sociaal veilig om met de trein te gaan. Het whatsappnummer werkt niet.

Om te zien hoe @Sander-VH werkt, hoef ik niet mee te reizen. Dat heb ik hier al gelezen en verschilt niet van wat ik al jaren zie: willekeur door eigen regels toepassen. Ik besteed mijn geld liever aan iets anders. Ik heb de NS al genoeg gesponsord in 2020 en 2021. 

Reputatie 7
Badge +3

@Sander-VH

Zelf weten, maar je moet niet klagen om het klagen. Daar bereik je bij mij vrij weinig mee

Ik klaag niet om het klagen.

Jij mag vinden dat jij goed bezig bent, maar werkt op deze manier het zwart/grijs reizen in de hand. Kom ik er mee weg als ik een boete krijg voor het niet hebben van een toeslag? Denk niet dat de collega een boodschap heeft aan mijn ‘maar van @Sander-VH hoef je geen toeslag te hebben’.

 

Reputatie 6

Zelf weten, maar je moet niet klagen om het klagen. Daar bereik je bij mij vrij weinig mee

Nu krijg je dus wel te maken met mensen die een toeslag gekocht hebben en niet wisten dat het eigenlijk overbodig was ‘wegens HC Sander' 😂

Dat is het laatste waar ik me druk om maak. Of ik nou niet controleer of wel, het maakt mijn werkgever niet uit. Zolang ik mijn werk maar doe volgens het handboek. Ik kan zelf niet tegen stilzitten en niks doen, dus mij zal je sneller in de trein zien dan in de eerste klas of in de cabine 

 

Reputatie 6

@Sander-VH

Zelf weten, maar je moet niet klagen om het klagen. Daar bereik je bij mij vrij weinig mee

Ik klaag niet om het klagen.

Jij mag vinden dar jij goed bezig bent, maar werkt op deze manier het zwart/grijs reizen in de hand. Kom ik er mee weg als ik een boete krijg voor het niet hebben van een toeslag? Denk niet dat de collega een boodschap heeft aan mijn ‘maar van @Sander-VH hoef je geen toeslag te hebben’.

Vooraf vragen aan collega maakt vaak het verschil. Dat was mijn hele boodschap ook al heb je die niet op die manier ontvangen 

Reageer