Vanochtend onaangenaam verrast op station Delft; er reed geen enkele trein. Geen geplande werkzaamheden bekend op het traject: https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/ :
Maar blijkbaar wel tussen Delft en Den Haag HS?!:
Vanochtend onaangenaam verrast op station Delft; er reed geen enkele trein. Geen geplande werkzaamheden bekend op het traject: https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/ :
Maar blijkbaar wel tussen Delft en Den Haag HS?!:
Niet de reactie die ik graag had gehad (ging vooral over de planner zelf, waar jouw bericht vooral over de traject check ging), ik ga eens even kijken of ik nog wat pannen kan laten rammelen.
Bijzonder dit. Heb er even intern een berichtje aan gewaagd.
Hallo Edwin, heb je intern nog een reactie gekregen?
Ja dat dus, is verder off-topic voor dit onderwerp maar nog een update via Twitter:
Ik: je zou toch een uitzondering verwachten voor betemmingsverkeer (of Euro 6 of elektrische voertuigen als het om milieunormen gaat).
Ik was voertuigen op LNG/CNG (aardgas) of waterstof nog even vergeten… maar het ligt dus anders:
Het zijn smalle straatjes met overhangende bomen. Hoe vervelend voor oNS, ik snap de bewoners wel. De gemeente heeft daarom vrachtwagenroutes ingesteld en daarom moet je Heiloo via de achterkant in en door een woonwijk en nieuw spoortunnel weer uit.
Via https://twitter.com/RenyBlom/status/1685523702987833344?s=20 (accountmanager NS)
Blijkbaar is er een verbod om over de Kennemerstraatweg in Alkmaar te rijden.
Kreeg nog een reactie op Twitter daarover:
De exotische route is nodig omdat je met de snelle route (via de Kennemerstraatweg) tegen allerlei verbodsborden aanloopt en niet bij het station komt (Verboden voor bussen en vrachtverkeer, zelfs geen taxibus)
Ja ik zag bij station Heiloo inderdaad ook zo'n bord staan. Route naar de Rijksstraatweg is zo'n 150 meter vanaf dat station. Bij treinvervangend vervoer zou je m.i. dan met ontheffingen moeten kunnen gaan werken. Maar in Nederland regeltjesland is helaas natuurlijk niets meer mogelijk wat dat betreft en gaan we liever veel meer brandstof dan noodzakelijk verstoken.
Blijkbaar is er een verbod om over de Kennemerstraatweg in Alkmaar te rijden.
Kreeg nog een reactie op Twitter daarover:
De exotische route is nodig omdat je met de snelle route (via de Kennemerstraatweg) tegen allerlei verbodsborden aanloopt en niet bij het station komt (Verboden voor bussen en vrachtverkeer, zelfs geen taxibus)
Tot slot ik begrijp niet waarom er geen treinen konden stoppen op station Heiloo. Treinen moesten er nu ook langs dus veel werkzaamheden kunnen daar dan volgens mij niet verricht worden.
Ik vermoed dat het niet past in de dienstregeling. De treinen reden in beide richtingen via hetzelfde spoor, de rijtijd kan dan maximaal 14 minuten zijn voor een betrouwbare dienstregeling met twee treinen per uur per richting. Met een extra stop was de rijtijd daar waarschijnlijk overheen gegaan en dan krijg je oplopende vertragingen.
Ook zo lekker duidelijk, https://twitter.com/Kaelon141/status/1684624718173790208
ik zie dat er morgen werkzaamheden zijn rond Alkmaar, maar ik vind de info onduidelijk. Volgens de app gaat om 7:45 een trein van Alkmaar via Uitgeest naar Amsterdam, maar tegelijk staat er dat ee tussen Alkmaar en Uitgeest bussen rijden. Wat is het nou?
NS (webcare) heeft het over bussen, maar er rijden gewoon treinen (de 3000 stopt zelfs extra in Uitgeest). Niets aan de hand dus.
Tussen Alkmaar en Uitgeest rijden er bussen op deze route. Vanaf Uitgeest kun je in de trein stappen zoals aangegeven in de reisplanner! De trein rijdt dus wel, maar pas vanaf Uitgeest. ^FE
De beste reizigers (wij) hebben het mysterie inmiddels opgelost…
Als je met een bus zou moeten dan zou het erbij staan, in dit geval dus een waarschuwing voor gewijzigde dienstregeling of vertrektijden (de extra stop in Uitgeest en zo).
Op 28 juli rijden er treinen. Op 29 juli en 30 juli rijden er bussen tussen Alkmaar en Uitgeest.
Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.
Dat staat er niet. Er staat "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject". Jammer dat de NS reizigers op deze manier verkeerd informeert. Als je geen correcte en consistente informatie over werkzaamheden op een opgegeven traject kan leveren, toon die optie dan niet. En al helemaal niet als primaire informatievoorziening voor werkzaamheden.
Je krijgt de melding "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" als één van de ingevulde stations buiten het traject van de vermelde werkzaamheden valt, waardoor het dus alleen werkt als je binnen de lijntjes van het vermelde werkzaamhedentraject kleurt. Kleur je daar iets buiten dan wordt het al niet meer herkend als zijnde op het werkzaamhedentraject. Dat vind ik een behoorlijke tekortkoming van deze werkzaamhedencheck.
Kijk bv eens de werkzaamheden waar Robert het hierboven over heeft. Die staan zo in het overzicht gemeld:
Vul je daar bv Den Helder - Heiloo in krijg je "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" ook al stoppen er geen treinen in Heiloo, want Heiloo ligt niet op het eerstgenoemde traject Alkmaar - Heerhugowaard - Den Helder en Den Helder ligt niet op het traject Haarlem - Uitgeest - Alkmaar. En vul je daar Haarlem - Heerhugowaard in krijg je ook weer "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" want Heerhugowaard valt niet onder Haarlem - Uitgeest - Alkmaar en Haarlem valt niet onder Alkmaar - Heerhugowaard - Den Helder.
Je moet dus stations invullen die vallen binnen het genoemde werktraject anders is het “system says no”. In jouw geval valt Laan van NOI net buiten het vermelde traject en dat wordt niet herkend, een soort tunnelvisie.
Vandaag dus de wereldreis Castricum-Heerhugowaard v.v gedaan. Heen met de trein naar Alkmaar en daar de bus naar Heerhugowaard. Bussen in Alkmaar waren er zeer beperkt. Personeel wat bij de bussen stond had ook nu geen toegevoegde waarde. Wij zijn 2 keer in de verkeerde bus gestuurd gelukkig nog net op tijd kunnen uitstappen. Op de terugweg ben ik maar doorgereden naar Castricum met de bus, omdat de trein pas over 20 minuten zou gaan. De bus heeft deze tijd echter ruimschoots overtroffen. Bus ging via Egmond naar Heiloo en vervolgens van Heiloo via Egmond weer naar Castricum. Blijkbaar is er een verbod om over de Kennemerstraatweg in Alkmaar te rijden. Totale afstand Alkmaar-Castricum is zo'n 12 km, ik denk dat we met de bus zo'n 40 km hebben gereden. Terugreis met de bus inclusief wachten op Heerhugowaard ruim 1 1/2 uur. Ik had beter met de elektrische fiets kunnen gaan.
Tot slot ik begrijp niet waarom er geen treinen konden stoppen op station Heiloo. Treinen moesten er nu ook langs dus veel werkzaamheden kunnen daar dan volgens mij niet verricht worden. Nu heb je dus een compleet onduidelijke busreis die ook wel heel erg lang duurt. Zou eigenlijk wel heel graag willen weten waarom de treinen niet op Heiloo konden stoppen.
Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.
Dat staat er niet. Er staat "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject". Jammer dat de NS reizigers op deze manier verkeerd informeert. Als je geen correcte en consistente informatie over werkzaamheden op een opgegeven traject kan leveren, toon die optie dan niet. En al helemaal niet als primaire informatievoorziening voor werkzaamheden.
Je krijgt de melding "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" als één van de ingevulde stations buiten het traject van de vermelde werkzaamheden valt, waardoor het dus alleen werkt als je binnen de lijntjes van het vermelde werkzaamhedentraject kleurt. Kleur je daar iets buiten dan wordt het al niet meer herkend als zijnde op het werkzaamhedentraject. Dat vind ik een behoorlijke tekortkoming van deze werkzaamhedencheck.
Kijk bv eens de werkzaamheden waar Robert het hierboven over heeft. Die staan zo in het overzicht gemeld:
Vul je daar bv Den Helder - Heiloo in krijg je "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" ook al stoppen er geen treinen in Heiloo, want Heiloo ligt niet op het eerstgenoemde traject Alkmaar - Heerhugowaard - Den Helder en Den Helder ligt niet op het traject Haarlem - Uitgeest - Alkmaar. En vul je daar Haarlem - Heerhugowaard in krijg je ook weer "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" want Heerhugowaard valt niet onder Haarlem - Uitgeest - Alkmaar en Haarlem valt niet onder Alkmaar - Heerhugowaard - Den Helder.
Je moet dus stations invullen die vallen binnen het genoemde werktraject anders is het “system says no”. In jouw geval valt Laan van NOI net buiten het vermelde traject en dat wordt niet herkend, een soort tunnelvisie.
Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.
Dat staat er niet. Er staat "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject". Jammer dat de NS reizigers op deze manier verkeerd informeert. Als je geen correcte en consistente informatie over werkzaamheden op een opgegeven traject kan leveren, toon die optie dan niet. En al helemaal niet als primaire informatievoorziening voor werkzaamheden.
Ook zo lekker duidelijk, https://twitter.com/Kaelon141/status/1684624718173790208
ik zie dat er morgen werkzaamheden zijn rond Alkmaar, maar ik vind de info onduidelijk. Volgens de app gaat om 7:45 een trein van Alkmaar via Uitgeest naar Amsterdam, maar tegelijk staat er dat ee tussen Alkmaar en Uitgeest bussen rijden. Wat is het nou?
NS (webcare) heeft het over bussen, maar er rijden gewoon treinen (de 3000 stopt zelfs extra in Uitgeest). Niets aan de hand dus.
Tussen Alkmaar en Uitgeest rijden er bussen op deze route. Vanaf Uitgeest kun je in de trein stappen zoals aangegeven in de reisplanner! De trein rijdt dus wel, maar pas vanaf Uitgeest. ^FE
De beste reizigers (wij) hebben het mysterie inmiddels opgelost…
Als je met een bus zou moeten dan zou het erbij staan, in dit geval dus een waarschuwing voor gewijzigde dienstregeling of vertrektijden (de extra stop in Uitgeest en zo).
Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.
Hmm, dat is helemaal vreemd want als er ook maar één station binnen de werkzaamheden valt zou je natuurlijk al een melding moeten krijgen over TVV, zie van/naar Bilthoven of Den Dolder.
Daar zijn de werkzaamheden tussen Overvecht en Amersfoort (plus Soest), dus die 2 stations vallen beiden binnen het traject. Toch krijg je geen melding, want je kunt ‘werkzaamhedenvrij’ via Hilversum met de trein.
Ja, het is vreemd en ja je zou wel een melding moeten krijg als er ook maar één station binnen de werkzaamheden valt, maar dat gebeurt niet. Ik heb het al vaker gezien en er zijn al vaker vragen over geweest op deze community.
Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.
Hmm, dat is helemaal vreemd en eigenlijk omgekeerde wereld, want als er ook maar één station binnen de werkzaamheden valt zou je natuurlijk al een melding moeten krijgen over TVV, zie van/naar Bilthoven of Den Dolder.
Daar zijn de werkzaamheden tussen Overvecht en Amersfoort (plus Soest), dus die 2 stations vallen beiden binnen het traject. Toch krijg je geen melding, want je kunt ‘werkzaamhedenvrij’ via Hilversum met de trein.
Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.
Zoek je nu bv op Den Haag Centraal - Delft dan worden de huidige werkzaamheden niet getoond, want Den Haag Centraal valt net 1 station buiten de huidige werkzaamheden van Den Haag HS - Schiedam - Rotterdam, maar de werkzaamheden van half augustus worden wel getoond want die worden weergegeven op traject Den Haag Centraal - Dordrecht, dus Den Haag Centraal - Delft valt daar geheel binnen.
En als je nu op Den Haag Centraal (of Delft of Schiedam) - Dordrecht zoekt, zie je niet de werkzaamheden Rotterdam Centraal - Dordrecht van 30 juli t/m 7 augustus waarbij de treinen niet stoppen bij Blaak, die zie je wel bij invullen Rotterdam Centraal - Dordrecht.
Ik heb al aangegeven dat ik ook geen verklaring heb waarom het bij het werkzaamhedenoverzicht niet wordt getoond.
Die verklaring heb je zelf hierboven al gegeven. De NS vindt dat er slechts sprake is van werkzaamheden als de planning vervangend vervoer bevat. Als reiziger vind ik dat er sprake is van werkzaamheden als mijn reguliere trein niet rijdt als gevolg van werkzaamheden.
Dat zie je ook terug bij de werkzaamheden tussen Utrecht Overvecht en Amersfoort. Er rijden geen treinen van/naar/via Bilthoven en Den Dolder.
De reisplanner vindt het allemaal wel best en stuurt je via HIlversum (dus een extra overstap plus extra reistijd). Een melding over de reden en de duur daarvan staat er niet bij…
Dat er bij de 9292 adviezen (alternatieven met stad/streekvervoer) geen melding staat kan ik me nog wel voorstellen, want die hebben geen last van werkzaamheden.
Huh, is dat echt? Als ik onder Reisinformatie op Werkzaamheden klik, is het eerste wat ik zie de zoekfunctie tussen twee stations. Die functie werkt dus totaal niet?
Die verklaring heb je zelf hierboven al gegeven. De NS vindt dat er slechts sprake is van werkzaamheden als de planning vervangend vervoer bevat. Als reiziger vindt ik dat er sprake is van werkzaamheden als mijn reguliere trein niet rijdt als gevolg van werkzaamheden.
Het issue wat jij aankaart is niet alleen bij werkzaamheden met vervangend vervoer. In jouw screenprint in de OP zie je met jouw traject Delft - Laan van NOI ook de werkzaamheden Den Haag Centraal - Dordrecht van half augustus niet, waarbij er geen sprake is van vervangend vervoer maar slechts slechts een aangepaste dienstregeling van de spinters. De werkzaamhedencheck laat gewoon geen werkzaamheden zien als je een station invult wat niet binnen het aangegeven traject van de werkzaamheden ligt. Als je ingevulde station er maar 1 station buiten ligt dan wordt het al niet meer herkend.
Ik heb al aangegeven dat ik ook geen verklaring heb waarom het bij het werkzaamhedenoverzicht niet wordt getoond.
Die verklaring heb je zelf hierboven al gegeven. De NS vindt dat er slechts sprake is van werkzaamheden als de planning vervangend vervoer bevat. Als reiziger vind ik dat er sprake is van werkzaamheden als mijn reguliere trein niet rijdt als gevolg van werkzaamheden.
Overigens, hoe krijgen die NS-bussen (die onderweg maar twee keer hoeven stoppen) het voor elkaar om liefst 40 minuten te doen over Delft - Den Haag HS terwijl de tram er maar 23 minuten over doet inclusief stops op tussenliggende haltes.
Het zou in maximaal 30 minuten moeten kunnen en als er snelbussen zouden rijden kan het zelfs sneller dan de tram.
Ik heb in de tijd dat ik in Delft werkte enkele keren met de NS bussen mogen reizen, zowel stop als snelbussen. Met de stopbussen ben je in de spits die tijd wel kwijt, ik meen me te herinneren dat het toendertijd zelfs als 45 of 50 minuten in de reisplanner stond, misschien nu wat minder omdat het zomervakantie is. De tram tussen HS en Delft (tram 1) gaat niet via Moerwijk en Rijswijk, de stopbus maakt een slinger om die stations wel aan te doen. En de tram heeft minder te maken met ander verkeer, heeft op veel gedeeltes een eigen tracé. Met een snelbus is het inderdaad veel sneller, die neemt dan een stuk A13.
Bij één van de werkzaamheden waarbij ik met de bus mocht was van tevoren bepaald dat er net als nu alleen stopbussen zouden rijden. Dat leidde in de maandagochtendspits al gelijk tot problemen, lange rijen bij station Delft, stopbussen die al helemaal vol uit Den Haag Centraal/HS vertrokken en waar bij Moerwijk en Rijswijk niemand meer in paste omdat alle reizigers naar Delft of verder moesten. Er werd toen later die dag besloten alsnog snelbussen in te zetten, dus de volgende ochtend stonden er 2 bussen naast elkaar bij Den Haag Centraal en kon ik fijn in een snelbus instappen. Op de terugweg had ik nog wel een paar een stopbus omdat die als eerste aankwam in Delft en de persoon in het NS hesje niet wist of er nog snelbus kwam of indien wel hoe laat. Eén van de keren met de stopbus terug naar Den Haag Centraal was de reistijd wel sneller, na de stop bij Rijswijk vroeg de buschauffeur of er nog mensen naar Moerwijk waren, die waren er niet, waarna hij dat station oversloeg omdat er een 2e stopbus vlak achter hem zat die dan wel bij Moerwijk zou stoppen.
Mja, maar die 30 minuten die ik noem is gewoon langs de route gemeten in Google Maps hoor. Zowel station Rijswijk als Den Haag Moerwijk liggen gewoon aan een doorgaande weg dus daar kan je vrij simpel langs rijden.
Overigens, hoe krijgen die NS-bussen (die onderweg maar twee keer hoeven stoppen) het voor elkaar om liefst 40 minuten te doen over Delft - Den Haag HS terwijl de tram er maar 23 minuten over doet inclusief stops op tussenliggende haltes.
Het zou in maximaal 30 minuten moeten kunnen en als er snelbussen zouden rijden kan het zelfs sneller dan de tram.
Treinstations liggen meestal niet op plekken die gemakkelijk met een bus bereikbaar zijn. Ik heb laatstelijk een keer met de bus tussen Leiden en Haarlem moeten reizen en het stukje Leiden-Voorhout duurde al bijna een half uur omdat de bus dan zo'n beetje door het hele centrum moest. Om naar Hillegom te komen moest de bus eerst ook weer een heel eind terug richting Leiden, alvorens de afslag naar Hillegom te kunnen nemen. Dus dat dat lang duurt verbaast mij niets.
Overigens, hoe krijgen die NS-bussen (die onderweg maar twee keer hoeven stoppen) het voor elkaar om liefst 40 minuten te doen over Delft - Den Haag HS terwijl de tram er maar 23 minuten over doet inclusief stops op tussenliggende haltes.
Het zou in maximaal 30 minuten moeten kunnen en als er snelbussen zouden rijden kan het zelfs sneller dan de tram.
Dat werkzaamheden niet getoond worden wanneer je een net iets ander traject ingeeft is al eerder aangegeven en ook is de melding toen doorgezet.
Als je een station invult wat buiten het vermelde werkzaamheden traject ligt krijg je de werkzaamheden niet te zien. Dat maakt de werkzaamhedenchecker redelijk nutteloos voor veel reizigers, omdat veel reizigers een langer of deels overlappend traject reizen dan waarop gewerkt wordt. Daardoor zul je om (langer) van tevoren te zien of er werkzaamheden zijn op jouw traject gewoon de hele lijst moeten doornemen.
Ik heb al aangegeven dat ik ook geen verklaring heb waarom het bij het werkzaamhedenoverzicht niet wordt getoond. Dat er bij het werkzaamhedenoverzicht wél een verschil is, is vreemd, wat ook al door Edwin was aangegeven. Dat heeft hij daarom ook intern nagevraagd.
De Reisplanner werkt echter precies hetzelfde voor het traject Delft - Den Haag Laan v NOI als voor het traject Delft - Den Haag HS. Zonder een aanpassing in de reisopties krijg je ook daarbij enkel tramadviezen, zonder melding van werkzaamheden. Met een aanpassing om enkel treinvervoer weer te geven, staat er een melding van de werkzaamheden, want dan wordt het treinvervangende vervoer getoond. Met de Reisplanner is dus niets mis in dit geval.
Het feit dát er tram/busopties worden getoond is dus indicatie dat er iets aan de hand is met het treinvervoer.
En die indicatie verlies je dus als je geplande werkzaamheden op een traject wil weten:
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.