Skip to main content

Werkzaamheden Amersfoort CS 29-jul tm 14-aug - Extra kosten door uit/inchecken op Hilversum

  • 26 June 2024
  • 15 reacties
  • 290 Bekeken

Huidige NS info te vinden op:
https://www.ns.nl/reisinformatie/betere-reis/werkzaamheden-amersfoort.html

Maandag 29 juli t/m woensdag 14 augustus
In de periode van 29 juli t/m 14 augustus rijden er geen treinen tussen Amersfoort Centraal en Den Dolder. We zetten in deze periode geen bussen in.

Je moet dan over Hilversum reizen, maar Hilversum is een bijzonder station, omdat je hier voor deze perronwissel (overstap) moet uit- en inchecken.  Dit betekent 2 losse langere reizen die samen duurder zijn dan de gewone verbinding Amerfoort-Utrecht.

Beste NS, hoe kunnen we dit handig oplossen ?  Is het denkbaar dat in Hilversum in die periode de uit/incheck wordt opengezet oid ?
Reiziger heeft al ca 30min langere reistijd en het is unfair als die daar dan ook nog meer voor moet betalen.

Beste forumleden, hebben jullie een idee wat hierin handig is ?
En jawel, ik heb zowaar de NS klantenservice gebeld, maar die kon helemaal niet helpen (enige suggestie was: het komt goed en u kunt een vertragingsformulier invullen).

15 reacties

Reputatie 4

Overstappen vindt in Hilversum dan plaats op spoor 1 en normaliter moet je daar dan inderdaad door de poortjes heen. Logische zou zijn als de poortjes zouden worden opengesteld maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Bereid je alvast voor op gezeur met de klantenservice. Zoals je hierboven al aangeeft stelt die helaas weinig voor.

Reputatie 4

Overigens in dit topic van een jaar geleden zie ik dat je niet op spoor 1 zou moeten overstappen maar misschien is dat inmiddels weer gewijzigd?

 

 

Reputatie 2

 

Beste NS, hoe kunnen we dit handig oplossen ?  Is het denkbaar dat in Hilversum in die periode de uit/incheck wordt opengezet oid ?
Reiziger heeft al ca 30min langere reistijd en het is unfair als die daar dan ook nog meer voor moet betalen.

 

Goedemiddag Gerard033. Bedankt voor de suggestie! Ik hebt de suggestie zojuist intern doorgezet voor het openstellen van de in- en uitcheckpoortjes op station Hilversum in verband met de werkzaamheden rond station Amersfoort Centraal.

Groetjes, Jesse

Hoi Jesse, kijk eens aan: benieuwd wat het oplevert.  In elk geval alvast dank voor je moeite.

Is relevant denk ik omdat dit alle reizigers (be)treft die dan daar zo moeten omreizen.

Misschien kunnen ze speciale armbandjes uitdelen (sic) als de poortjes niet open kunnen ?

Nee gekkigheid, ik zie ook niet zo snel een simpele oplossing, maar meerkosten voor klant lijkt me ook geen verstandig idee.

Ben benieuwd ...

Badge +3

Uit het andere genoemde topic:

Spoor 1 in Hilversum wordt alleen in een verstoorde situatie gebruikt. In de jaardienst worden er geen treinen meer gepland, juist vanwege het moeten uit- en inchecken bij overstappen.

De extra kosten voor omreizen via zijn te overzien:

Normaal kost Amersfoort - Gouda (62 TE) voltarief 2e klas € 13,40
Via Hilversum (en dan alleen als je door poortjes van/naar spoor 1 moet) is 16 + 50 = 66 TE en dat kost € 14,30

Met een kortingsabonnement gaat het dan om 54 cent buiten de spits. Traject Vrij zou gewoon moeten werken.

Reputatie 7
Badge +3

In dat zelfde topic, waar overigens al door Henk L naar werd verwezen, is ook te lezen dat er toen tenminste op 1 dag meerdere treinen werden gespoorwijzigd werden naar spoor 1, mogelijk vanwege een storing.

Als dat nu met de nieuwe werkzaamheden ook een keer het geval zal zijn dan hebben de reizigers die vanwege de werkzaamheden moeten omreizen via Hilversum wel extra kosten.

Badge +3

Als dat nu met de nieuwe werkzaamheden ook een keer het geval zal zijn dan hebben de reizigers die vanwege de werkzaamheden moeten omreizen via Hilversum wel extra kosten.

Ja, ik bedoelde het genoemde topic (mijn reactie aangepast) maar voor die extra kosten (gedwongen door poortjes) kan je terecht bij de Klantenservice. Net zoals wanneer je op Sloterdijk geen zin hebt om trappen te lopen of met de lift moet, of vanuit Utrecht terugsteekt via Bijlmer naar Abcoude of zo (mits de Reisplanner dat als advies geeft).

Een moderator zei ooit dat zoiets nuttige info is, maar ze die info niet op de werkzaamheden pagina’s zetten omdat het 1. lang niet iedereen treft, en 2. ze die info zo beknopt mogelijk willen houden (zonder allerlei uitzonderingen te noemen, en spoor 1 gebruiken is zeldzaam) 😥

Dus er staat ‘omreizen via Hilversum’ en meer niet. Maar goed, laat ze eerst de Reisplanner maar eens updaten voor https://www.ns.nl/binaries/_ht_1714471944660/content/gallery/ns-nl/detail-body-afbeeldingen/reisinformatie/werkzaamheden-amersfoort---periode-2a.png

Reputatie 4

Uit het andere genoemde topic:

Spoor 1 in Hilversum wordt alleen in een verstoorde situatie gebruikt. In de jaardienst worden er geen treinen meer gepland, juist vanwege het moeten uit- en inchecken bij overstappen.

De extra kosten voor omreizen via zijn te overzien:

Normaal kost Amersfoort - Gouda (62 TE) voltarief 2e klas € 13,40
Via Hilversum (en dan alleen als je door poortjes van/naar spoor 1 moet) is 16 + 50 = 66 TE en dat kost € 14,30

Met een kortingsabonnement gaat het dan om 54 cent buiten de spits, en met Traject Vrij waar Amersfoort - Utrecht deel van uitmaakt mag je altijd zonder kosten van/naar/via Hilversum.

Ligt er natuurlijk ook aan. Als je uit dal in de spits moet overstappen kan daar zo maar een hoog prijskaartje aan zitten. Reizigers moeten al omreizen dus extra betalen vind ik dan helemaal uit den boze.

Reputatie 7
Badge +3

Ligt er natuurlijk ook aan. Als je uit dal in de spits moet overstappen kan daar zo maar een hoog prijskaartje aan zitten. Reizigers moeten al omreizen dus extra betalen vind ik dan helemaal uit den boze.

Als er tussen de uitcheck en de incheck minder dan 35 minuten zit, blijft het gewoon 1 reis, ook bij wisseling van dal naar spits. 

En mocht je om wat reden dan wel extra kosten hebben, dan geef ik hier nogmaals het antwoord wat ik toen ook in dat andere topic heb gegeven.

 

Neem hiervoor contact op met de klantenservice.

En zie verder ook onderstaand topic waarin aangegeven:

Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.

 

Reputatie 4

Ligt er natuurlijk ook aan. Als je uit dal in de spits moet overstappen kan daar zo maar een hoog prijskaartje aan zitten. Reizigers moeten al omreizen dus extra betalen vind ik dan helemaal uit den boze.

Als er tussen de uitcheck en de incheck minder dan 35 minuten zit, blijft het gewoon 1 reis, ook bij wisseling van dal naar spits. 

En mocht je om wat reden dan wel extra kosten hebben, dan geef ik hier nogmaals het antwoord wat ik toen ook in dat andere topic heb gegeven.

 

Neem hiervoor contact op met de klantenservice.

En zie verder ook onderstaand topic waarin aangegeven:

Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.

 

Toch alleen met Flex is dat zo?? 

Reputatie 7
Badge +3

Met reizen op saldo blijft het ook één reis tegen hetzelfde tarief wanneer niet overgestapt wordt van vervoerder. Alleen wanneer je met saldo overstapt op een andere vervoerder begint een nieuwe reis. En bij mijn weten is NS nog steeds de enige treinvervoerder in Hilversum,  het station waar die overstap met (mogelijk) gedwongen uit en weer inchecken zou zijn. 

 

De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?

De eerste check-in is bepalend voor het tarief van je volledige reis. Wanneer je dus incheckt tijdens de daluren, blijft dit tarief gelden. Ook als je overstapt en het intussen spits is geworden. Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft ook geen effect op de prijs van de reis. 

Je dient wel binnen 35 minuten in te checken voor het vervolg van je reis. Doe je dit niet, dan bepaalt je tweede check-in het tarief van het vervolg van je reis. Reis je tijdens de spits verder, dan betaal je dus het volledige tarief.

Let op: omgekeerd werkt dit ook. Is je eerste check-in tijdens de spits, dan blijft dit tarief gelden.

 

 

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

  • Ja. bij NS Flex wel. Het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist, ook als je overstapt naar een andere vervoerder.
  • Nee, bij de andere NS-abonnementen niet. Daar betekent de overstap naar een andere vervoerder een nieuw incheckmoment. Dat nieuwe incheckmoment bepaalt of je met korting reist. Dit werkt 2 kanten op. 

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Reputatie 7
Badge

In principe worden er geen treinen gepland op spoor 1 wanneer Amersfoort - Utrecht gestremd is. Je stapt dus in Hilversum over tussen spoor 2/3 en 4/5. Dan hoef je niet door een poortje. Er rijdt ook een rechtstreekse sprinter. Die keert langs het perron in Hilversum en daar hoef je de trein niet eens uit. 

Hoi allemaal en dank voor al die input en reacties …

Kan niet alles overzien en volgen, maar ik heb zelf onlangs meegemaakt dat ik gedwongen die overstap moest maken in Hilversum met uit/inchecken.  De reis Afrt-Gouda kost me normaal 18,09 (1e klas spits) en kwam nu op 17,16 + 5,15 = 22,31.  Dat is meer dan paar dubbeltjes en als dat dagelijks gebeurt voor enkele weken dan lijkt mij dat geen fair ding.

Vertraging declaratie is allerhande gedoe als je dat dagelijks moet doen.

Vandaar mn vraag of de NS niet over een verstandige oplossing kan nadenken.
Mijn hoop is dus nog gevestigd op Jesse ...

Badge +3

Kan niet alles overzien en volgen, maar ik heb zelf onlangs meegemaakt dat ik gedwongen die overstap moest maken in Hilversum met uit/inchecken.  De reis Afrt-Gouda kost me normaal 18,09 (1e klas spits) en kwam nu op 17,16 + 5,15 = 22,31.

Dat zal een (om)reis in 2022 geweest zijn.

Gouda - Amersfoort kost 1e klas voltarief €19,72 (53 TE)
Via Hilversum is het € 18,70 (50 TE) plus € 5,61 voor de extra 16 TE naar Amersfoort, dus € 24,31

Maar zolang je niet door poortjes (Hilversum spoor 1) hoeft is er dus niets aan de hand en bovendien hoef je niet via Hilversum want er rijden snelbussen tussen Amsersfoort en Driebergen-Zeist.

Mocht je toch via Hilversum willen (en dan busvervoer tussen Baarn en Amersfoort) dan zie ik geen overstappen op spoor 1, en met een sprinter Hoofddorp - Baarn hoef je in Hilversum niet over te stappen.

Niet helaas in de periode Maandag 29 juli t/m woensdag 14 augustus

Dan is enige optie via Hsum, vandaar mn post.

Zie hier: https://www.ns.nl/reisinformatie/betere-reis/werkzaamheden-amersfoort.html

Reageer