Skip to main content
Van maandag 25 maart tot zondag 14 april zijn er 3 weken werkzaamheden aan het spoor rond Leiden Centraal. In dit topic (https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-23-2-27-2-impact-op-traject-den-haag-centraal-leiden-centraal-55737) heb ik reeds verzocht wat deze werkzaamheden betekenen voor de dienstregeling. Hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar inmiddels is wel duidelijk dat zowel de 2200 als 2400 ten noorden van Den Haag HS geslachtofferd gaan worden, evenals de sprinter richting Hoorn. De reizigers vanuit Den Haag HS richting Leiden Centraal kunnen dus 3 weken een half uur per dag extra reistijd uittrekken.

Nu is extra reistijd natuurlijk vaak onvermijdelijk in geval van werkzaamheden, maar naar mijn idee wordt er wederom te gretig gesneden in het treinenaanbod. Aangemoedigd door @Jouke NS ben ik dus weer gaan puzzelen met de beschikbare infra die weken. Uit de reisplanner maak ik op dat er 1 van de 2 eilandperrons beschikbaar is. Dit betekent onder andere dat er tot aan Den Haag Mariahoeve maar 2 sporen berijdbaar zijn.

Uitkomst van de puzzel is dat zowel de 2200 als 700/1800 serie kunnen rijden, weliswaar zonder cross-platform overstap. De sprinter richting Haarlem rijdt een kwartier later, zodat de 2100 tussen Haarlem en Amsterdam Centraal wordt vervangen. De 4600 halteert kort te Leiden Centraal, wat weer gunstig is voor de spoorbezetting. De uitwerking staat onderaan.

Voordelen:


  • Geen extra reistijd tot maar liefst 5 minuten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
  • 2x/uur rechtstreekse verbinding Den Haag HS - Leiden Centraal (- Haarlem - Amsterdam Centraal)
  • 4x/uur (ipv 2x/uur) IC Leiden Centraal - Schiphol Airport (- Lelystad Centrum)
  • Ruimte voor goederen

Uiteraard heb ik geen weet van eventuele verborgen redenen waardoor mijn voorstel niet zou kunnen, maar zolang die er niet zijn of worden genoemd (net zoals vorige maand), worden er naar mijn idee zonder goede reden reizigers benadeeld. Nu weet ik wel dat het alweer te laat is om dit überhaupt te overwegen, maar ik wil hiermee aangeven dat er wederom minder uitval mogelijk lijkt dan gepland.

Omdat er naar mijn mening dus meer dan noodzakelijk overlast wordt veroorzaakt, vraag ik mij af waar er beschreven staat hoeveel hinder abonnementhouders per jaar mogen ervaren door werkzaamheden en vooral hoe dit zo beperkt mogelijk wordt gehouden.
@Momo, precies die trein was het. Gelukkig ruim voldoende voorzien van personeel en zodoende zonder uit de trein te hoeven klimmen en er aan de andere kant er weer in te hoeven klimmen door de collega in het achterste stel terug gereden naar Den Haag HS. Het extra stuk naar de Laan en weer terug naar Den Haag HS en vervolgens naar de Binckhorst is door een RET machinist gedaan.



Het lijkt er op dat de problemen weer zijn opgelost, nu hopen dat er voor de spits weer voldoende materieel beschikbaar is voor de treinen langs Leiden. Er is veel afgevoerd naar de Binckhorst vanmorgen om ruimte op Den Haag Centraal te krijgen.
zelfs 1 trein die tussen Laan van NOI en Mariahoeve stilstond vanwege een defecte trein bij Mariahoeve die terug moest rijden naar Hollands Spoor omdat op Den Haag Centraal ook geen ruimte meer was. Vanaf Hollands Spoor konden de reizigers met de IC of sprinter dan weer richting Den Haag Centraal alweer een nieuwe poging ondernomen kon worden om richting Schiphol/Amsterdam te reizen.



Een gratis rondje Haagse stations?







Zo te zien rijdt het nu weer, anders zou ik misschien nog sneller thuis zijn vanavond als ik zou gaan fietsen vanaf Delft.🤣 Is maar net iets minder dan anderhalf uur, terwijl ik er normaal met trein en van/naar station een klein uurtje over doe.

Fietsje juist vanmorgen weer opgehaald bij de Fiets & Service in de stationsstalling, nadat mijn versnellingskabel kapot was getrokken bij het stallen door een ander stuur.
Nou bedankt dat je me succes wenst, wel een beetje laat want ik ben net weer thuis.



De problemen tussen Leiden en Den Haag Centraal worden veroorzaakt door problemen met de bovenleidingsspanning en hierdoor vielen veel van de computer gestuurde treinen stil, zowel SLT als SNG treinen hadden hier flinke problemen mee.



Door deze steeds maar opnieuw stil vallende treinen is het treinverkeer ook meermalen stil gevallen met als gevolg dat treinen dus terug moesten rijden naar het laatste station waar ze vandaan kwamen en zelfs 1 trein die tussen Laan van NOI en Mariahoeve stilstond vanwege een defecte trein bij Mariahoeve die terug moest rijden naar Hollands Spoor omdat op Den Haag Centraal ook geen ruimte meer was. Vanaf Hollands Spoor konden de reizigers met de IC of sprinter dan weer richting Den Haag Centraal alweer een nieuwe poging ondernomen kon worden om richting Schiphol/Amsterdam te reizen.



@Sycorax spoor 320 was dus vandaag in ieder geval wel te berijden door deze enkele trein maar er werd nog wel gewerkt langs de sporen aldaar, denk dat er een uitzondering is gemaakt voor deze ene trein aangezien het ook even duurde voordat de trein er langs mocht rijden.



Daarna zijn er nog een aantal treinen stilgevallen door de problemen met de bovenleidingsspanning en daar bovenop zijn nu de sein problemen tussen Leiden en Schiphol gekomen. Samen met de storingen op andere baanvakken is het vandaag weer voor veel reizigers een baaldag.



Nog een paar dagen, dan nog wat kinderziektes en dan hopelijk voor de reizigers op dit traject een paar probleemloze weken.
Lekker kort treintje weer.

Ik had vanmorgen geen enkel probleem, alleen wat voller dan normaal in de 6327.



Later op de ochtend zag ik wel weer ellende voorbij komen vanwege een defecte trein bij Voorschoten. Nu er vanwege de werkzaamheden maar op 2 ipv 4 sporen wordt gereden daar levert dat gelijk grote problemen op.



En nu weer seinstoring Leiden - Schiphol en worden de 700/1800 en 4600 eruit gegooid.

Storingsinfo zegt "Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal rijden er geen treinen door een seinstoring." maar de genoemde treinen rijden ook niet tussen Leiden en Den Haag

Pendelen tussen Den Haag en Leiden met de 4600 kan blijkbaar ook niet, dus nu rijden alleen de 2100 en 6300.

Succes iedereen.....
De 2129 werd vanochtend met een solo VIRM6 gereden. In mijn coupé leverde dat uiteraard de nodige staplaatsen op.
Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “We realiseren ons dat we veel vragen van onze reizigers. Het blijft voor treinreizigers rond Leiden de komende dagen echt even doorbijten. We gaan de werkzaamheden grondig met elkaar evalueren om zien hoe we in de toekomst de hinder voor reiziger bij werkzaamheden kunnen verminderen.”



Ik ben bang dat we van dat evalueren nooit meer iets gaan horen. Is hier al zo vaak toegezegd op dit forum maar we zien nooit een terugkoppeling.



zie ook dit topic:



https://community.ns.nl/in-de-trein-11/werkzaamheden-schiedam-rotterdam-23-26-februari-geen-ic-s-sprinters-niet-verlengd-56093/index2.html#post382905
Soms is het denk ik ook een gevalletje pech of Murphy.



Er was waarschijnlijk iets met IC 2133 (defect?) dat deze op Mariahoeve stopte en daar werd opgeheven. Gevolg, 2 volle VRIM6 stellen wat zich probeert te persen in een sprinter, die daardoor nog eens 8 minuten extra vertraging krijgt.

https://treinposities.nl/ritinfo/20190410/2133

https://treinposities.nl/ritinfo/20190410/4618
Ik heb vanochtend diverse meldingen voorbij zien komen over een tekort aan zitplaatsen, Sycorax, ook op andere trajecten. Wat er precies aan de hand is weet ik niet maar het lijkt erop of heeft een deel van ons materieel collectief besloten er de brui aan te geven. Ik heb via onze Social Media kanalen al wat meldingen gemaakt om de collega's erop te attenderen, jouw bericht voeg ik hieraan toe. Helaas zal daar geen inhoudelijke reactie op komen.
Dat mensen net op het laatste moment aan komen lopen en een trein missen heb je altijd wel, ook zonder werkzaamheden. In veel gevallen dat de sprinter op Den Haag Centraal al vol was, was ook nog bij keren dat de IC ervoor een paar minuten vertraging had en laat komers dus qua tijd wel mee hadden gekund met de IC. Wat wel mee kan spelen is dat door de vertraging van de IC ervoor de sprinter meerdere malen ook met vertraging vertrok en er na de eigenlijke vertrektijd nog mensen instapten, die misschien gepland hadden de volgende sprinter te nemen (zit maar 9 minuten tussen). Maar dat zou normaal alleen maar zorgen voor een "gewone" volle sprinter, niet eentje die zo vol is dat de deuren bijna niet meer dicht kunnen.



De eerste week was een paar keer zelfs zo de sprinter wel ongeveer op tijd weg ging van het perron maar net buiten het station moest wachten vanwege een andere vertraagde trein, zou die hebben gewacht aan het perron, dan zouden er nog meer mensen hebben gepoogd binnen te komen terwijl de trein al zo vol zat dat dat eigenlijk niet kon.



De extra IC tot aan Leiden was volgens mij niet altijd vol, maar reizigers die verder moeten dan Leiden zullen die misschien niet nemen.


Ik hoor ook regelmatig klachten dat mensen vanaf Schiphol niet meer mee kunnen.Ik zie zelf regelmatig (2 - 3 keer per week) dat mensen op Laan van NOI en Mariahoeve niet meer mee kunnen met de sprinter 4669. En dat zal in andere sprinters in de middagspits niet veel anders zijn. Normaal is de sprinter na De Vink voor de helft leeg, nu is het ook daar nog zo dat ik me er met moeite uit kan wurmen omdat er nog veel mensen in staan die naar Leiden of verder gaan en blijkbaar niet in een eerdere IC pasten, ook als die gewoon reden (wat niet altijd het geval was). Dat is normaal alleen zo als net ervoor de IC naar Groningen is uitgevallen.




Ik vraag me af of mensen niet de sprinter nemen omdat ze toevallig de IC net missen. Vandaag had de IC van 7.16 vertraging. Om 7.15 kwam een hele horde mensen nog het perron oprennen en omdat de IC vertraging had en net aan kwam rijden, konden ze nog mee. Anders hadden ze denk ik de sprinter van 7.19 gekozen.
Ik hoor ook regelmatig klachten dat mensen vanaf Schiphol niet meer mee kunnen.



Ik zie zelf regelmatig (2 - 3 keer per week) dat mensen op Laan van NOI en Mariahoeve niet meer mee kunnen met de sprinter 4669. En dat zal in andere sprinters in de middagspits niet veel anders zijn. Normaal is de sprinter na De Vink voor de helft leeg, nu is het ook daar nog zo vol dat ik me er met moeite uit kan wurmen omdat er nog veel mensen in staan die naar Leiden of verder gaan en blijkbaar niet in een eerdere IC pasten, ook als die gewoon reden (wat niet altijd het geval was). Dat is normaal alleen zo als net ervoor de IC naar Groningen is uitgevallen.
Op deze vroege morgen alles weer +5 vanaf Den Haag CS naar Haarlem (2112/2114 ICs en sprinters (6310/6312). En dan is het pas 7.24. Dit heeft weer sneeuwbaleffect.



Het is natuurlijk ook een kwetsbare combinatie om minder capaciteit in te zetten en tegelijkertijd alle IC's een kering van slechts 5 minuten te geven.
@Jouke NS waar gaat het toch iedere keer mis? De IC 725 naar Groningen met 7 delen ICM ipv 10 delen DDZ laten rijden komt niet zo leuk over op de reizigers vanaf Leiden, waarvan nog geen 10% meekon. Na de verstoring van gisteren was er vannacht genoeg tijd om de materieelomloop op orde te krijgen, we doen allemaal water bij de wijn deze weken. ;)

Ik hoor ook regelmatig klachten dat mensen vanaf Schiphol niet meer mee kunnen. En als mensen naar Schiphol niet meer mee kunnen, is het helemaal vervelend. Je weet ook niet of je de volgende wel mee kan.
@Jouke NS waar gaat het toch iedere keer mis? De IC 725 naar Groningen met 7 delen ICM ipv 10 delen DDZ laten rijden komt niet zo leuk over op de reizigers vanaf Leiden, waarvan nog geen 10% meekon. Na de verstoring van gisteren was er vannacht genoeg tijd om de materieelomloop op orde te krijgen, we doen allemaal water bij de wijn deze weken. 😉
Op deze vroege morgen alles weer +5 vanaf Den Haag CS naar Haarlem (2112/2114 ICs en sprinters (6310/6312). En dan is het pas 7.24. Dit heeft weer sneeuwbaleffect.
Vanmorgen lag de bovenleiding op 2 stellen SLT en die trein moest eerst bevrijd worden en weggesleept worden voordat ze erbij konden.

En dit hing naast een trein.



Is er nu eens een lege trein, mag je niet eens instappen 🤣




Weer een dag doorstaan.



Met de excuses van ProRail en NS

https://nieuws.ns.nl/spooroverlast-bij-leiden/



Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “We realiseren ons dat we veel vragen van onze reizigers. Het blijft voor treinreizigers rond Leiden de komende dagen echt even doorbijten. We gaan de werkzaamheden grondig met elkaar evalueren om zien hoe we in de toekomst de hinder voor reiziger bij werkzaamheden kunnen verminderen.”






Maar eh..... sinds 24 april????🤔

Zelfs een nieuwsbericht juist opstellen is al te lastig....





Edit (20.25 uur)

Oh, iemand heeft de fout in de gaten, net 4 minuten geleden gecorrigeerd naar 24 maart.




Ik had de 2154, die inderdaad met een ICM12 reed. Omdat deze bij Haarlem +12 had, werd hij ook weer opgeheven. Surprise surprise! Dus werd het instappen in de 6352 (die ik overigens gisteren vanuit Den Haag Centraal had).
Leiden - Den Haag rijdt weer redelijk normaal, de 700/1800 rijdt sinds 16.00 uur. Nog wel wat vertragingen en zoals gebruikelijk de afgelopen 2 weken volle treinen, ook soms ander of korter materieel. De 2154 van 17.16 met +9 (met ICM12), 765 van 17.30 op tijd maar slechts DDZ6, de extra IC van 17.33 had +7 (kwam ook pas om 17.36 binnen), daardoor mijn 4669 van 17.40 +5 en maar 1 SLT6. Weer bleven er mensen achter op Den Haag Centraal en konden degene op Laan er niet meer bij.
Vanmorgen lag de bovenleiding op 2 stellen SLT en die trein moest eerst bevrijd worden en weggesleept worden voordat ze erbij konden. Er waren 2 personen op de trein bezig om de draad uit de stroomafnemer te halen waar de bovenleiding in terecht was gekomen. Een ruim stuk eerder waren beide bovenleidingdraden gebroken en iets verderop hing er nog 1 draad van hetzelfde stuk naar beneden. Hierdoor waren er vanmorgen 2 sporen buiten gebruik waarover normaal richting Amsterdam gereden wordt vanaf Weesp.



Zoals ik net begreep is er nu nog 1 spoor niet in gebruik, het spoor waar de bovenleiding defect is en vervangen wordt. Ik kwam er begin van de middag zelf langs en toen waren ze er bezig en zag ik de vrachtwagen met de rol bovenleiding er op staan. Door het extra beschikbare spoor is er nu meer ruimte voor treinen zeker vanaf de kant van Almere waar vanmorgen tussen Weesp en Muiderberg maar 1 spoor gebruikt werd en er nu 2 sporen gebruikt kunnen worden.
Zo te zien op https://spoorkaart.mwnn.nl rijdt het alweer redelijk normaal daar.



Zie nog wel een geplande(?) maar opgeheven 4363 v.17:33 Amsterdam Zuid ri. Almere. Verder rijden de 4356 en 4358 ook niet. Eigenlijk alles in de 4300 serie dus, als ik kijk op https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-04-09/amsterdam-zuid
Ik verwacht dat de werkzaamheden nog wel langer gaan duren gezien de schade aan de bovenleiding, er moet een flink stuk vervangen gaan worden net voorbij Weesp richting de Gaasperdammer aansluiting.



Helaas een erg ongelukkige locatie voor het treinverkeer.
Ik lees ook graag in de trein. Staand lezen kan ik wel, maar alleen als ik een beetje normaal kan staan met genoeg ruimte om mee heen en ergens tegenaan kan leunen. Maar met deze drukte is het geen doen, ik zou niet eens genoeg ruimte hebben om mijn boek een beetje normaal vast te houden.

Een kwestie van oefening, veel Japanners slapen zelfs terwijl ze in de trein staan.
Ik lees ook graag in de trein. Staand lezen kan ik wel, maar alleen als ik een beetje normaal kan staan met genoeg ruimte om mee heen en ergens tegenaan kan leunen. Maar met deze drukte is het geen doen, ik zou niet eens genoeg ruimte hebben om mijn boek een beetje normaal vast te houden.
Wat erg. Tot 17.00... Ik wilde op tijd naar huis vandaag. Ik lees graag in de trein. Sinds 2,5 week kom ik er op de terugweg niet aan toe. Staand lezen is niet mijn ding. Vanmorgen geluk gehad. Om 7.16 de trein van Den Haag CS richting Heemstede-Aerdenout genomen. Ik had slechts 4 minuten vertraging. Collega's die later gingen, hebben inderdaad taferelen meegemaakt als +28 vertraging en overvolle perrons.

Reageer