Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast | NS Community
beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast


Reputatie 4
Van maandag 25 maart tot zondag 14 april zijn er 3 weken werkzaamheden aan het spoor rond Leiden Centraal. In dit topic (https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-23-2-27-2-impact-op-traject-den-haag-centraal-leiden-centraal-55737) heb ik reeds verzocht wat deze werkzaamheden betekenen voor de dienstregeling. Hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar inmiddels is wel duidelijk dat zowel de 2200 als 2400 ten noorden van Den Haag HS geslachtofferd gaan worden, evenals de sprinter richting Hoorn. De reizigers vanuit Den Haag HS richting Leiden Centraal kunnen dus 3 weken een half uur per dag extra reistijd uittrekken.
Nu is extra reistijd natuurlijk vaak onvermijdelijk in geval van werkzaamheden, maar naar mijn idee wordt er wederom te gretig gesneden in het treinenaanbod. Aangemoedigd door @Jouke NS ben ik dus weer gaan puzzelen met de beschikbare infra die weken. Uit de reisplanner maak ik op dat er 1 van de 2 eilandperrons beschikbaar is. Dit betekent onder andere dat er tot aan Den Haag Mariahoeve maar 2 sporen berijdbaar zijn.
Uitkomst van de puzzel is dat zowel de 2200 als 700/1800 serie kunnen rijden, weliswaar zonder cross-platform overstap. De sprinter richting Haarlem rijdt een kwartier later, zodat de 2100 tussen Haarlem en Amsterdam Centraal wordt vervangen. De 4600 halteert kort te Leiden Centraal, wat weer gunstig is voor de spoorbezetting. De uitwerking staat onderaan.
Voordelen:
  • Geen extra reistijd tot maar liefst 5 minuten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
  • 2x/uur rechtstreekse verbinding Den Haag HS - Leiden Centraal (- Haarlem - Amsterdam Centraal)
  • 4x/uur (ipv 2x/uur) IC Leiden Centraal - Schiphol Airport (- Lelystad Centrum)
  • Ruimte voor goederen
Uiteraard heb ik geen weet van eventuele verborgen redenen waardoor mijn voorstel niet zou kunnen, maar zolang die er niet zijn of worden genoemd (net zoals vorige maand), worden er naar mijn idee zonder goede reden reizigers benadeeld. Nu weet ik wel dat het alweer te laat is om dit überhaupt te overwegen, maar ik wil hiermee aangeven dat er wederom minder uitval mogelijk lijkt dan gepland.
Omdat er naar mijn mening dus meer dan noodzakelijk overlast wordt veroorzaakt, vraag ik mij af waar er beschreven staat hoeveel hinder abonnementhouders per jaar mogen ervaren door werkzaamheden en vooral hoe dit zo beperkt mogelijk wordt gehouden.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 March 2019, 20:26

Bekijk origineel

225 reacties

We waarderen de feedback die jullie geven op de evaluatie, maar om het overzicht te houden en om die feedback ook als één pakketje weer te kunnen doorsturen wil ik jullie vragen om dit ook in het betreffende topic te plaatsen. 🙂

Ik heb de tot dusver gegeven reacties op de evaluatie verplaatst naar het betreffende topic en eventueel aangepast om een verwijzing naar dit topic correct te houden.
Nu de evaluatie er is ben ik erg benieuwd wat jullie reacties hierop zijn. Helaas zijn die in het topic zelf nog niet gedeeld.
Het heeft even geduurd, maar de evaluatie is er.
Reputatie 3
Heerlijk zo´n stroperige organisatie..
Update: Ik zou graag meer informatie willen geven, maar tot op heden hebben we nog geen verder informatie.
Update: Ook deze week heb ik helaas nog geen verder nieuws.
Update: Ook vandaag heb ik nog niets nieuws te vermelden.
Update: Helaas heb ik nog geen verdere informatie. Zodra ik meer weet zal ik dat (laten) communiceren.
Reputatie 7
Badge
Overigens zijn de werkzaamheden in de driehoek Den Bosch Eindhoven Tilburg een maand gelden qua vervangend vervoer wel goed verlopen. Dat is tussen Den Bosch en Eindhoven wel eens anders geweest.
Ik kan je niets beloven, egeerling, maar ik zal kijken wat we daarover kunnen communiceren.
Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “We realiseren ons dat we veel vragen van onze reizigers. Het blijft voor treinreizigers rond Leiden de komende dagen echt even doorbijten. We gaan de werkzaamheden grondig met elkaar evalueren om zien hoe we in de toekomst de hinder voor reiziger bij werkzaamheden kunnen verminderen.”

Ik ben bang dat we van dat evalueren nooit meer iets gaan horen. Is hier al zo vaak toegezegd op dit forum maar we zien nooit een terugkoppeling.

zie ook dit topic:

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/werkzaamheden-schiedam-rotterdam-23-26-februari-geen-ic-s-sprinters-niet-verlengd-56093/index2.html#post382905


Ik probeer het toch nog maar een keer:

Zouden jullie misschien een terugkoppeling van de evaluatie kunnen geven en vooral de dingen aangeven die in het vervolg anders zullen worden aangepakt???
Vanmiddag om 17.30 uur ook op Sloterdijk. Ik zag geen rijen bij de kiosk (beetje vreemd tijdstip).
Vanochtend geen omroep.
Reputatie 6
Vanochtend werd zelfs op Den Haag Centraal omgeroepen dat er gratis thee en koffie was als tegemoetkoming.


Ik was er tussen 7.05-7.17. De omroep was er toen niet. Best gek.
Vanochtend werd zelfs op Den Haag Centraal omgeroepen dat er gratis thee en koffie was als tegemoetkoming.
Reputatie 7
Badge +3
Er wordt al zoveel mogelijk in de vakanties gepland, maar dat is onvoldoende om al het onderhoud en vernieuwing uit te voeren. Voor Leiden staan er voor de rest van het jaar nog een aantal werkzaamheden gepland (om de rest van de klus af te maken), dus er zal helaas ook daarbij nog overlast plaats gaan vinden.
De rest van de werkzaamheden rond Leiden zijn tenminste niet meer zo lang achter elkaar. Het PDF document op de werkzaamheden pagina heeft het voornamelijk over (lange) weekenden.

Hopelijk verlopen langdurige werkzaamheden elders soepeler. In mei is het de beurt aan Eindhoven / Den Bosch / Tilburg.
En in het PDF overzicht staat ook nog Hilversum - Weesp 3 - 25 augustus en Amsterdam Centraal - Weesp 14 -20 augustus.
In juli zie ik eigenlijk alleen werkzaamheden in weekenden
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1552991076299/content/assets/ns-nl/dienstregeling/maart-2019/overzicht-werkzaamheden-maart-2019-december-2019.pdf
Reputatie 7
Badge +3
Over niet werken in de vakantie zegt ProRail dit:
Vaak plannen we spoorwerk juist in de vakantie omdat er dan minder mensen reizen met de trein. Dat zou in het geval van Leiden echter betekenen dat Schiphol tijdens de vakantie minder goed is te bereiken met de trein. Ook werken veel spoorwerkers al in de vakanties aan andere projecten. Als er dan extra mensen nodig zijn door een storing of een andere tegenslag, dan zijn die al ergens anders aan het werk. En dan is een onderhoudsproject zoals de spoorvernieuwing rondom Leiden moeilijker te beheersen.


En behalve koffie kunnen we blijkbaar ook fruit verwachten:
ProRail en NS delen fruit uit aan reizigers om hen te bedanken voor hun geduld. Direct omwonenden van het spoor ontvangen een kleine attentie vanwege de overlast die zij hebben ervaren.

Waar en wanneer staat er dan weer niet bij.
Reputatie 7
Badge +3
Het echte probleem is dat er te weinig vakanties zijn. 😀
Er wordt al zoveel mogelijk in de vakanties gepland, maar dat is onvoldoende om al het onderhoud en vernieuwing uit te voeren. Voor Leiden staan er voor de rest van het jaar nog een aantal werkzaamheden gepland (om de rest van de klus af te maken), dus er zal helaas ook daarbij nog overlast plaats gaan vinden.
Yup, wat een opluchting vanochtend! Mijn 2129 werd op Den Haag Centraal wel ineens binnengenomen op spoor 8…
Volgens mij zou het ook al heel erg veel schelen als de werkzaamheden in de zomervakantie zouden worden gepland.
Reputatie 7
Badge +3
In dat artikel waar Jeroen de link van gaf staat:
Verder biedt de NS van maandag tot en met vrijdag als tegemoetkoming koffie aan de reizigers aan. Dat gebeurt in de ochtend- en de avondspits op de stations Den Haag CS, Den Haag HS, Amsterdam Zuid, Amsterdam Sloterdijk, Haarlem en Leiden.

Kun je misschien vanmiddag of morgen koffie halen.
Reputatie 6
Werd op station Leiden omgeroepen.

Ah ja, ik stapte in op Den Haag CS richting Haarlem. Blijkbaar tel je dan niet mee. Daar werd niets omgeroepen.
Werd op station Leiden omgeroepen.
Reputatie 6

Eigenlijk had ik vandaag vrij (na 3 weken Sint-juttemis vieren) maar dat gratis kopje koffie of thee wilde ik niet missen... 😂🤣



Gratis kopje koffie of thee...? Ik heb wat gemist.
De NS heeft ook geluisterd: 🤣

https://www.nd.nl/nieuws/actueel/binnenland/werkzaamheden-aan-spoor-bij-leiden-afgerond.3345688.lynkx
Reputatie 7
Badge +3
Ja, gelukkig zijn die werkzaamheden voorbij.
Mijn 6327 sprinter was alsnog vervallen maar dat zal denk een gevalletje defecte nieuwe SNG geweest zijn. Maar ik zag het nog op tijd om een kwartier eerder een sprinter te pakken.

De staatssecretaris vindt dat NS reizigers wel een kopje koffie kan aanbieden:
https://www.ad.nl/politiek/staatssecretaris-ns-kan-reizigers-spoorchaos-leiden-best-kopje-koffie-geven~a952f67b/

Mijn koffie (of thee) mag NS houden. Bij vorige werkzaamheden werd er al van tevoren een mail gestuurd om de werkzaamheden aan te kondingen waarbij een bon voor gratis koffie of thee zat (die ik ook al niet gehaald heb). Maar nu werd dat niet eens ervoor gestuurd.

Reageer