Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast | NS Community
beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast


Reputatie 4
Van maandag 25 maart tot zondag 14 april zijn er 3 weken werkzaamheden aan het spoor rond Leiden Centraal. In dit topic (https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-23-2-27-2-impact-op-traject-den-haag-centraal-leiden-centraal-55737) heb ik reeds verzocht wat deze werkzaamheden betekenen voor de dienstregeling. Hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar inmiddels is wel duidelijk dat zowel de 2200 als 2400 ten noorden van Den Haag HS geslachtofferd gaan worden, evenals de sprinter richting Hoorn. De reizigers vanuit Den Haag HS richting Leiden Centraal kunnen dus 3 weken een half uur per dag extra reistijd uittrekken.
Nu is extra reistijd natuurlijk vaak onvermijdelijk in geval van werkzaamheden, maar naar mijn idee wordt er wederom te gretig gesneden in het treinenaanbod. Aangemoedigd door @Jouke NS ben ik dus weer gaan puzzelen met de beschikbare infra die weken. Uit de reisplanner maak ik op dat er 1 van de 2 eilandperrons beschikbaar is. Dit betekent onder andere dat er tot aan Den Haag Mariahoeve maar 2 sporen berijdbaar zijn.
Uitkomst van de puzzel is dat zowel de 2200 als 700/1800 serie kunnen rijden, weliswaar zonder cross-platform overstap. De sprinter richting Haarlem rijdt een kwartier later, zodat de 2100 tussen Haarlem en Amsterdam Centraal wordt vervangen. De 4600 halteert kort te Leiden Centraal, wat weer gunstig is voor de spoorbezetting. De uitwerking staat onderaan.
Voordelen:
  • Geen extra reistijd tot maar liefst 5 minuten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
  • 2x/uur rechtstreekse verbinding Den Haag HS - Leiden Centraal (- Haarlem - Amsterdam Centraal)
  • 4x/uur (ipv 2x/uur) IC Leiden Centraal - Schiphol Airport (- Lelystad Centrum)
  • Ruimte voor goederen
Uiteraard heb ik geen weet van eventuele verborgen redenen waardoor mijn voorstel niet zou kunnen, maar zolang die er niet zijn of worden genoemd (net zoals vorige maand), worden er naar mijn idee zonder goede reden reizigers benadeeld. Nu weet ik wel dat het alweer te laat is om dit überhaupt te overwegen, maar ik wil hiermee aangeven dat er wederom minder uitval mogelijk lijkt dan gepland.
Omdat er naar mijn mening dus meer dan noodzakelijk overlast wordt veroorzaakt, vraag ik mij af waar er beschreven staat hoeveel hinder abonnementhouders per jaar mogen ervaren door werkzaamheden en vooral hoe dit zo beperkt mogelijk wordt gehouden.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 March 2019, 20:26

Bekijk origineel

225 reacties

He, de Feestbus is ook weer van de partij. Die zie je overal als er ergens werkzaamheden zijn.
Reputatie 7
Badge +3
En nu een aanrijding Leiden - Haarlem. Geen 2100 of 6300
@VIRM en @Lies succes met thuiskomen.
Reputatie 7
Badge +3
Het echte probleem is dat er te weinig vakanties zijn. 😀
Reputatie 6
Stel dat de wijzigingen wel mee zouden kunnen worden genomen, mag er wel een poster op den haag cs dat de rechtstreekse trein den haag - Haarlem op een ander tijdstip rijdt (het is niet een afwijking van enkele minuten).

O nee wacht. Je moet natuurlijk elke dag de reisplanner bekijken 😉
Reputatie 7
Badge +3
Even een zijspoortje, ik vroeg me af waar dat Leiden Tr. voor staat in je plaatje @Julian maar dat is dus Leiden Transferium.
Er is zo te zien voor gekozen om in het treinvrije weekend van 6/7 april alle reizigers (behalve die van/naar Alphen) te laten reizen via het transferium.

Het zorgt wel voor flink langere reistijden, bv De Vink - Leiden 25 minuten met 2 stopbussen (normaal met de trein maar 4 minuutjes).
Badge +3
Wist niet eens dat daar een halte/station was, maar zoals in een ander topic (spookstation) herkent het systeem dat dus wel.. https://www.ns.nl/stationsinformatie/error/ledt :D


Voorzieningen: P+R, overstappen van/naar de A44, streekvervoer, McDonald's (gratis WC bij aankoop van iets willekeurigs, code van 2 cijfers op je kassabon!), je fiets kunnen stallen... etc 😛
Reputatie 7
Badge +3

Even een zijspoortje, ik vroeg me af waar dat Leiden Tr. voor staat in je plaatje @Julian maar dat is dus Leiden Transferium.
Er is zo te zien voor gekozen om in het treinvrije weekend van 6/7 april alle reizigers (behalve die van/naar Alphen) te laten reizen via het transferium.

Het zorgt wel voor flink langere reistijden, bv De Vink - Leiden 25 minuten met 2 stopbussen (normaal met de trein maar 4 minuutjes).
Ik zie dat Den Haag CS - Haarlem dan één uur en 16 minuten is. En moet er nog worden overgestapt op het Transferium? Reisplanner geeft dat niet aan.

Nee, van Den Haag CS naar Haarlem hoef je dan niet over te stappen, maar de bus heeft wel een stop op het Transferium. Maar alle reizigers tussen Leiden en Den Haag, Leiden en Haarlem, Leiden en Hoofddorp moeten dan wel overstappen op het Transferium.
Op Leiden zelf zijn er dan als het goed is alleen bussen naar Alphen en het Transferium.


@Robert B Ik wist ook niet dat Leiden Transferium een "station" was. Nooit eerder gezien. Is dan denk ik wel het station met de grootste McDonald's 😁
Reputatie 4
Ah inderdaad, in de 1500/2600 zitten ook nog 2 viertjes. Dan zijn er nog steeds 9 stellen over voor een pendeltrein Zantvoort - Amsterdam.

Wat betreft spoor 320, hebben we het nu over hetzelfde spoor? Ik bedoel het meest noordelijke spoor van het viaduct tussen Laa en Gv. De materialen voor de geluidswal liggen naar mijn weten in de Schipholboog tussen Laa en Gvm. Of bedoel je een ander stuk groen?

Toch jammer dat men dit verkeerd weet in te schatten. Ik probeerde ruim van tevoren al aan te geven dat de tijdelijke dienstregeling niet toereikend was.
Hierbij een foto genomen vanaf de sporen net na de Laan van NOI in de richting van Leiden Centraal, de rechter sporen zijn de sporen welke komen van Den Haag HS en de linker komen vanaf Den Haag Centraal.

Momo reist er elke dag langs en weet het beste of ze ook aan de kant van Den Haag HS bezig zijn met de geluidswal of niet, door alle wijzigingen in de diensten rij ik er momenteel nagenoeg niet.

En de vraag is of de bovenleiding boven dat stuk spoor wel onder spanning gezet kan worden of dat dat invloed heeft op het stuk waar de werkzaamheden plaatsvinden.
Daarbij blijf je toch problemen houden op het knelpunt welke er nu ook is Leiden Centraal, daar blijft de capaciteit heel beperkt en geeft zelfs met de hoeveelheid treinen welke er nu rijden al problemen met flinke vertragingen als gevolg.

Spoor 5/6 op Laa kun je dus niet gebruiken door deze werkzaamheden die er bezig waren, er zijn nml geen seinen einde perron in de richting van Leiden waar de trein dan zou moeten stoppen. Veiligheidsrisico is er dan dat een trein door kan rijden zo de sporen van de werkzaamheden op.

En de stijlen staan begrijp ik uit Momo haar verhaal maar de geluidsschermen die er tussen moeten komen zijn nog niet geplaatst, dat zal dan nog moeten gebeuren de komende 1,5 week.


Reputatie 7
Badge +3
Nee, ze waren niet aan de HS spoor kant bezig met de werkzaamheden, dat was alleen aan de Mariahoevekant. Gister en vandaag zag ik overigens geen enkele activeit van werkzaamheden meer, geen werkmannetjes of machines en de bouwmaterialen die eerst in die boog lagen zijn nu weg. Ik heb dus het idee dat ze nu (voorlopig) klaar zijn. De staanders staan nu. Er zijn zo te zien alleen nog geen schermen aan bevestigd
Jouw foto is zeker van vorige week toen ze wel druk bezig waren?


https://vlietnieuws.nl/2019/01/22/geluidhinder-voor-bouw-geluidscherm/ geeft ook aan dat er werkzaamheden zouden zijn tussen 24 maart en 3 april, maar ook tussen 14 en 20 augustus. Er gaat dus nogmaals gewerkt worden. Daar wordt gesproken van werken ter hoogte van de Nicolaas Beetslaan en Loolaan, dus de blauwe lijn uit mijn eerdere plaatje mag iets verder worden doorgetrokken.

De officiele bekendmaking van de omgevingsvergunning heeft het overigens over "2 geluidsschermen langs de spoorlijn tussen de stations Laan van NOI en Mariahoeve ter plaatse van de Nicolaas Beetslaan en de Hofzichtlaan". Die Hofzichtlaan is nog een stuk verder dan die Loolaan, die Hofzichtlaan is pal naast station Mariahoeve. Zo ver stonden de staanders volgens mij nog niet. Weliicht gaan ze dat in augustus doen.

Wat ik vanmiddag zag is dat de staanders staan staan direct na het viaduct over Laan van Nieuw Oost-Indië (de straat) gezien vanaf HS, dus komend van HS eerst het perron van Laan, dan het viaduct en dan de staanders en dat gaat zo ongeveer door tot waar de Randstadrail en het spoor naar Mariahoeve (spoor 4) onder de IC sporen doorlopen.Tot daar kon ik het tenminste zien, Gangpad in de sprinter is iedere keer zo vol dat ik niet door de raampjes aan de andere kant naar buiten kan kijken.

Kaartje wordt dan zo:
Rode vlek is waar de bouwmaterialen lagen, blauwe lijn is waar de staanders voor de geluidsschermen zo grofweg staan.



En zo moet het eruit komen te zien:



https://sybvanbreda.com/nl/project/geluidsscherm-laan-van-noi/
Reputatie 7
Badge +3
Dat er nog een keer een week gewerkt gaat worden stemt me niet gerust haha. Heb dan helaas geen vakantie dus weer last? Los van dat ik regelmatig ook reis tussen Den Haag-Haarlem - Alkmaar en dat als ze bij Leiden geen werkzaamheden hebben, het wel richting Alkmaar is... 😬 Ik reis nu de laatste 2 dagen pas na 18.30 vanaf Heemstede-Aerdenout naar Den Haag en dat is een verademing qua drukte.

Op de ProRail site stond eerder een overzichtje met periodes wanneer er bij Leiden wordt gewerkt waarbij er op trajecten geen treinen rijden, maar daar staat augustus niet bij.
Dus dan zou er alleen bij Laan van NOI gewerkt worden. Wellicht kunnen dan daar wel treinen blijven rijden omdat die werkzaamheden beperkter zijn. Misschien alleen voor de veiligheid van de werkers een een hekje naast het spoor.

Ah, ik twijfelde ook al😄, zo vreemd zijn ze niet in de regio
Badge +3
Haha en zelfs stadsbussen van Bravo/Hermes (oh nee, Bravo/Arriva streekbussen zie ik nu)... Wat een allegaartje! Maar goed, zolang het er genoeg zijn maakt dat niet zoveel uit.

Wie heeft trouwens de concessie/regie over het busvervoer in 2019? Munckh.. was (foutje, bedankt) te laat met indienen, dus deed niet meer mee 😞 Maar goed, die rijden nu ook voor KLM en hebben er 3 mooie nieuwe blauwe bussen bij.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, zeker een allergaartje. Ik heb er iets van een half uurtje gestaan en zag zeker minstens 20 verschillende bussen, tourincars maar ook stadsbussen. Ik had wel meer Brouwer bussen verwacht, omdat die uit de Leidse regio komen, zag er daar in die tijd dat ik er stond met mijn fietsje eentje van, maar er zullen er wel meer onderweg zijn geweest.

Bussen reden zeer regelmatig, om de paar minuten kwamen er wel 1 of meerdere aan of gingen weg. Er zijn meerdere lanes gemaakt; voor de pendeldienst naar Leiden Centraal, naar Haarlem, Schiphol en Den Haag.
Ik heb geen rijen wachtende reizigers gezien, wel rijen wachtende bussen.

Volgens de NS zouden er extra bussen worden ingezet van Leiden naar Den Haag, ook vanwege de marathon in Rotterdam.
https://www.treinreiziger.nl/ns-extra-bussen-vanwege-werkzaamheden-tijdens-marathon-rotterdam/
Reputatie 7
Badge +3
Er rijden pendelbussen van Leiden Centraal naar dit Transferium en v.v.. Afhankelijk van de tijd iedere 3 minuten (tot van 9.00 tot 18.00 uur), iedere 6 minuten (begin dienstregeling tot 9.00 uur en 18.00 tot 21.00 uur) of iedere 9 minuten (na 21.00).

Dit dus:
https://treinposities.nl/vertrekstaat/leiden-centraal/2019-04-06

Pendel naar station Leiden gaat vanaf lane A, degene die het dichtst bij de informatietent is.

Reisplanner geeft aan dat de bus van station naar transferium er 6 minuten over doet en andersom 7 minuten, dan moet die een rondje maken om via de Willem Einhovenstraat en de Rijnhofweg weer op de Tjalmaweg te komen.
Lijkt misschien niet echt efficiënt maar zoveel bussen door de stad en bij het station zal ook niet lekker gaan.

Reactie op Twitter van (denk ik) de verantwoordelijke persoon hiervoor:
Dit terrein is speciaal voor dit weekend voor/door ons ingericht omdat er rond leiden centraal geen plek is voor zoveel bussen en om doorgaande reizigers zo min mogelijk extra reistijd te bezorgen!


Ik begreep overigens uit een Twitter bericht dat de bussen van/naar Alphen van de voorzijde van het station gaan en die naar het Transferium van de Zeezijde. En dat de poortjes dicht zijn.Dat is pas niet efficiënt.🙄
Reputatie 7
Badge +3
Is misschien voor reizigers nog te begrijpen wanneer er vanaf 1 kant van het station geen treinen rijden maar naar de andere kant wel, maar wellicht minder goed te begrijpen wanneer er totaal geen treinen rijden omdat zwart rijden met de trein dan door die openstaande poortjes niet eens kan.

Nu was er vanmorgen blijkbaar deze situatie:

Reis Alphen naar Den Haag CS (of Haarlem of Schiphol):
Inchecken in Alphen bij de bus
Uitchecken in Leiden op het busplatform.
Inchecken bij ingang station, door de hal naar de pendelbus en aan de andere kant uitchecken.
Bij de pendelbus inchecken en naar het transferium...

En dan is maar 1 tijdelijke CiCo op het busplatform die dan volgens een reiziger om 17.09 uit was.

Op 06-04-2019 17:09 ben ik met de stop bus vanuit Alphen aan den Rijn naar leiden centraal. En ik kon bij leiden niet uit checken, want er was maar 1 paaltje en dat paaltje was uit
Reputatie 7
Badge +3
Voor alle treinreizigers van of naar Leiden Centraal heeft indebuurt.nl "de grote werkzaamheden rondom Leiden Centraal = chaos bingokaart." 🤣

Spelregels:
  • De bingokaart is geldig tot 14 april 2019
  • In de mail moet je elk vakje toelichten: wanneer was dit, hoe laat, omschrijf de situatie etc.
  • Het gaat om situaties die op Leiden Centraal hebben plaatsgevonden

Zelf reis ik niet tot Centraal maar ik heb toch al 3 vakjes vol.
Ik mis overigens nog een vakje "De trein ging niet." Die zou ik wel kunnen aankruizen.

Reputatie 7
Badge +3
De eerste trein vanuit Den Haag vertrek 5.12 was de sprinter via Schiphol naar Amsterdam en die reed dus niet, de volgende sprinter via Haarlem naar Leiden vertrok wel maar kreeg +15 bij Mariahoeve en heeft met die vertraging Amsterdam bereikt. IC's Leeuwarden en Groningen reden wel maar richting Alphen / Utrecht viel ook wat uit met melding "uitloop van werkzaamheden". Die boom zal dan denk ik alleen voor wat extra uitval en vertraging hebben gezorgd.

Edit,
nu schijnt het geen boom op het spoor te zijn geweest maar een defecte overweg, iets met de overwegboom. Dus een boom zonder takken 😂

Wel had mijn 6327 flinke vertraging, die werd gereden door dezelfde stellen als degene die naar Haarlem/Amsterdam +14 had. Maar omdat ik toch al vroeger wakker was, was ik op tijd voor die van een kwartier eerder, die overigens ook +5 had omdat de IC ervoor +7 had. Collega op werk verbaasd dat ik vandaag gewoon mijn normale tijd binnen was en niet later zoals de afgelopen 2 weken.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag mogen we genieten van een defecte bovenleiding bij Diemen Zuid, waardoor de 700/1800 niet rijdt. Ook vielen er diverse andere treinen rond Leiden uit, waardoor er tussen kwart voor en kwart over acht 0 (!) ipv 7 treinen richting het noorden zijn vertrokken. Dit zorgde voor het nodige veevervoer in de eerstvolgende sprinter richting Haarlem en in de sprinters die richting Den Haag gingen.

Levert dus zoiets op.
(foto geleend van Twitter).

Past toch makkelijk in de sprinter ...🤣

Reputatie 7
Badge +3
Vanmorgen lag de bovenleiding op 2 stellen SLT en die trein moest eerst bevrijd worden en weggesleept worden voordat ze erbij konden.
En dit hing naast een trein.

Is er nu eens een lege trein, mag je niet eens instappen 🤣

Reputatie 7
Badge +3
Ik hoor ook regelmatig klachten dat mensen vanaf Schiphol niet meer mee kunnen.

Ik zie zelf regelmatig (2 - 3 keer per week) dat mensen op Laan van NOI en Mariahoeve niet meer mee kunnen met de sprinter 4669. En dat zal in andere sprinters in de middagspits niet veel anders zijn. Normaal is de sprinter na De Vink voor de helft leeg, nu is het ook daar nog zo vol dat ik me er met moeite uit kan wurmen omdat er nog veel mensen in staan die naar Leiden of verder gaan en blijkbaar niet in een eerdere IC pasten, ook als die gewoon reden (wat niet altijd het geval was). Dat is normaal alleen zo als net ervoor de IC naar Groningen is uitgevallen.
Ik kwam net aanwandelen op Den Haag Centraal toen bekend werd dat er geen treinen reden tussen Leiden en Haarlem. De 2152 die ik wilde hebben werd opgeheven. 14 minuten later kon ik mee met de 1863 van spoor 8. Uiteindelijk slechts +12 gehad.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, de sprinter serie 4600 via Schiphol reed wel gewoon maar de serie 6300 naar /via Haarlem reed maar tot Leiden Centraal vanaf Den Haag.
Werd op station Leiden omgeroepen.
Reputatie 7
Badge +3
In dat artikel waar Jeroen de link van gaf staat:
Verder biedt de NS van maandag tot en met vrijdag als tegemoetkoming koffie aan de reizigers aan. Dat gebeurt in de ochtend- en de avondspits op de stations Den Haag CS, Den Haag HS, Amsterdam Zuid, Amsterdam Sloterdijk, Haarlem en Leiden.

Kun je misschien vanmiddag of morgen koffie halen.

Reageer