beantwoord

Zaterdagmiddag geen bussen?


Reputatie 7
Badge +3

Ik plan een reis van Helmond naar Houten volgende week zaterdag. Klopt het dat er tussen 16 en 19 uur geen bussen rijden tussen Geldermalsen en Houten? (voor vandaag zie ik trouwens hetzelfde staan)

 

 

icon

Beste antwoord door Henk_NL 25 July 2022, 22:12

Bekijk origineel

67 reacties

Badge +3

Ik heb ook nog nergens gelezen dat NS bij geplande werkzaamheden niet aan de minimale bedieningseisen uit de concessie hoofdrailnet hoeft te voldoen. 

Daar zullen wel uitzonderingen voor zijn, zoals (onvoorziene) buitendienststellingen of langdurige verstoringen zoals tot eind september minder treinen tussen Roermond en Maastricht.

Iemand op Twitter klaagde al over het laatste “minder treinen en toch de volle mep betalen?” 😂

Ik heb ook nog nergens gelezen dat NS bij geplande werkzaamheden niet aan de minimale bedieningseisen uit de concessie hoofdrailnet hoeft te voldoen. 

Badge +3

Dat omreizen het advies is moge bekend zijn, en de spitsbussen uit de Reisplanner houden vooruit dan… Maar blijf niet liegen over helemaal geen bussen als iemand ernaar vraagt!

Reiziger: Nee, ik snap niet goed hoe ik de reisplanner moet lezen; daar staat elke vijf minuten tot 15:55 en dan weer vanaf 19:00 uur elke vijf minuten een bus. Klopt dat of niet?

Webcare: In dit geval klopt de reisplanner dan. Je mag deze aanhouden. ^KW

Nee, die Reisplanner klopt niet, de bussen rijden gewoon.

Reputatie 3

Ik zie deze op Twitter voorbijkomen. Gaat dus om een reiziger die echt zo snel mogelijk in Amsterdam wil komen en wordt vervolgens dus door NS compleet het bos ingestuurd.

 

 

Ja sorry, spam lijkt me te gaan om linkjes daadwerkelijk naar eigen shops, verkoopkanalen, bla bla. Niet om een incidenteel paywall artikel (wat ik niet eens had gezien, lol). Goed, heb er maar een paar andere linkjes in gezet dan.

Reputatie 7
Badge +3

Wat je zegt, kinderachtig. Het was zo ver ik me kan herinneren ook de enige keer dat zo'n link werd verwijderd, daarvoor niet en daarna ook niet, ondanks de instructie aan collega's hier scherper op te zijn. 

Dacht dat de linkjes naar paywall artikelen tegen de huisregels waren werden verwijderd. Of was het in dat geval toch omdat dat dat ene artikel niet zo heel weggevallig was voor NS?

Och wat kinderachtig. Nou dan plaats ik wel screenshots als het werkelijk zo gespeeld moet worden. 

Reputatie 7
Badge +3

En zo blijven de bussen lekker rustig en kan NS als de werkzaamheden klaar zijn zeggen dat de oproep om dit traject te mijden heeft geholpen en dat er geen problemen waren met de bussen.

Dat reizigers daardoor veel langer onderweg waren en indien ze geen vrij reizen hadden mogelijk ook meer moesten betalen (bij omreizen via Arnhem en Tiel deels met Arriva) zeggen ze er dan niet bij. 

Badge +3

Tja, via Twitter werd ik al bedankt (want de bussen rijden natuurlijk gewoon).

Langer onderweg dan aanwezig kunnen zijn is natuurlijk klote van de bok 😅

Of iemand die 4 treinen mocht uitzwaaien wegens geen plek meer voor een fiets, en door NS personeel verwezen werd naar een sprinter (die niet reed). #treinleven

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk wel, maar ik had de afspraak al afgezegd, omdat ik dus dacht langer onderweg te zijn dan op de verjaardag van m'n neefje te kunnen zijn. Maar ik zie ze volgende week zondag weer. Hopelijk lopen de werkzaamheden niet teveel uit.

Reputatie 7
Badge +3

Ben benieuwd of @mrfreeze vanmiddag met de bus kon reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Dacht dat de linkjes naar paywall artikelen tegen de huisregels waren werden verwijderd. Of was het in dat geval toch omdat dat dat ene artikel niet zo heel weggevallig was voor NS?

Jij krijgt niet betaald voor al die tijd hier antwoorden geven dan? Dacht dat je die paywall bonnetjes gewoon bij Webhelp kon declareren. 

Badge +3

@Robert B Je tagged me, maar ik snap echt totaal niet waar het allemaal over gaat? Ik plaats enkel wat linkjes naar nieuwsberichten uit die tijd om m’n punt te onderbouwen, aangezien er nogal eens gezegd wordt dat het tegen de zin van NS zo besloten is. Dat is pertinent onjuist. 

De tag was omdat de linkjes niet ‘werken’ (paywall om te kunnen lezen) 😥

Maar dank voor de aanvullende informatie over ‘tegen de zin van NS’, we zijn het volgens mij eens.

@Robert B Je tagged me, maar ik snap echt totaal niet waar het allemaal over gaat? Ik plaats enkel wat linkjes naar nieuwsberichten uit die tijd om m’n punt te onderbouwen, aangezien er nogal eens gezegd wordt dat het tegen de zin van NS zo besloten is. Dat is pertinent onjuist. 

Badge +3

Oh ja, zat met je andere soortgelijke topic over Jack White in de Afas in gedachten 😴

Reputatie 7
Badge +3

Oh, in de doordeweekse spits geen bussen? Dan schrappen we ze in het weekend ook!

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-30/culemborg (tussen 16:13 en 19:21)

Daar begon ik het hele topic ook over 😉

Badge +3

Oh, in de spits zogenaamd geen bussen?

Dan schrappen we ze in het weekend ook!

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-30/culemborg (tussen 7:32 - 9:51 en 16:13 -19:21)

Badge +3

Het moet niet gekker worden, want nu worden niet alleen de (spits)bussen maar ook de ICE al uit de NS planner geweerd?!

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-29/221

Dit n.a.v. van https://twitter.com/DeDirectrice/status/1553064636458598402

dag NS, ik begrijp dat ik niet meer ‘gewoon’ met de ICE van Utrecht naar Arnhem mee mag? Omdat er ‘gedonder’ is met de ICE? Ben wel benieuwd want beviel altijd goed!

en

Nou ik werd dus gewoon geweigerd door de conductrice. Zonder reservering mocht ik niet mee… en de trein kwam ook niet voor in de planner. Het gaat om de ICE van 19:04 vanuit Utrecht richting Duitsland.

NS: Dit zou wel gewoon mogen mits je in bezit bent van een ICE toeslag. bit.ly/1zOeCb5 ^ZJ

Lijkt mij ook (toeslag overigens niet nodig bij een NS abonnement of student, Flex Basis of Kids Vrij telt niet), en is gewoon gestopt op Arnhem zoals het hoort 🤣

NS (na mijn tweet): Oeh, zie het inderdaad. Er is inderdaad wat gedoe met Internationale treinen binnen Nederland. Mochten je dit opvallen kan je dit altijd bij ons melden. bit.ly/3bk1vHV ^ZJ

Haha, dank ^ZJ voor die handige link 🤣

@Henk_NL de paywall voor Volkskrant/Trouw laat ik even voor wat het is (met cookies wissen kom je een heel eind om het toch gratis te kunnen lezen) 😥
Bovendien: “Aan de geldigheid van het vervoersbewijs is niks veranderd, in principe mag je gewoon mee met je binnenlands ticket.”

Was er niet bij, en ticket of niet (incheck telt ook) maar een ICE Utrecht - Arnhem van 19:04 (die weliswaar niet in de NS planner staat) zal toch niet super druk zijn?

Oké, de reguliere IC komt er om 19:10 achteraan… maar toch 🤔

Tot 2011 was het een ProRail-aangelegenheid, maar Bert Meerstadt heeft toen behoorlijk gelobbyd om het over te nemen. Helaas is daarmee ingestemd.

 

https://nos.nl/artikel/207940-ns-wil-zelf-reizigers-informeren

https://www.nu.nl/binnenland/2410949/ns-wil-alle-reisinformatie-zich-nemen.html

https://www.treinreiziger.nl/ns-wil-alle-reizigersinformatie-verzorgen/

https://www.infrasite.nl/financiering/2012/03/12/ns-jaarcijfers-2011-investeren-in-vooruitgang-voor-onze-reizigers/?gdpr=accept

Reputatie 7
Badge +3

Een van de zaken die bij de ontvlechting van het oude NS niet goed is geregeld. De hele keten van dienstregelinginformatie- en planning t/m reisinformatie had natuurlijk nooit bij bedrijfsonderdelen van het verzelfstandigde NS ondergebracht moeten worden.

DCRI is in het leven geroepen toen NS reisinformatie overnam, met het idee dat DCRI een neutrale partij zou zijn waar de belangen van andere vervoerders gelijk zouden staan aan die van NS. Op papier is dat de werkelijkheid, de mensen daar doen nobel werk (niks tegen AvdB), maar in de praktijk valt het een beetje tegen en zijn veel zaken voor externe vervoerders nog altijd heel lastig.

Badge +3

Kende de term DCRI niet, maar dat gaat dus om https://www.ns.nl/over-ns/diensten-voor-vervoerders/dcri.html

Benieuwd wat zij ervan vinden eigenlijk 😂

Nah, Spitshorst is gaan klagen bij de ACM. NS heeft in 2014 geroepen dat men reisinformatie beter kon dan ProRail en via de politiek die positie opgeëist. Eigenlijk is dat raar, NS heeft een eigen commercieel belang terwijl reisinformatie een neutraal iets zou moeten zijn. Ondanks het bestaan van DCRI misbruikt men reisinformatiemiddelen in haar eigen belang, zoals nu te zien met de bussen. Rikus vindt daar iets van, waar ik me gedeeltelijk in kan vinden. 

Badge +3

Las (weet niet in hoeverre het waar is, info van Rikus) dat de NS zich bij de ACM mag gaan verantwoorden?

Reageer