beantwoord

Zaterdagmiddag geen bussen?



Toon eerste bericht

67 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het is gewoon het failliet van de NS om op deze manier reizigers in de steek te laten terwijl er dus wel bussen rijden maar waarschijnlijk te weinig voor de massa reizigers in de spits.  Waarom ben je daar simpelweg niet eerlijk over dan zullen er ook klachten zijn maar toon je je betrouwbaar.

Nu komt het er gewoon op neer dat de reisplanner niet betrouwbaar is en de NS de eigen reizigers dus ten onrechte informatie over bussen onthoudt. Echt triest dit.

En webhelp medewerkers, uiteraard snappen we dat jullie ook moeten roeien met de riemen en informatie die jullie krijgen maar laat je nu niet voor het karretje spannen van een organisatie die dingen verbergt vanwege capaciteitsgebrek.

En is dit straks een opmaat naar ontbrekende treinen in de reisplanner omdat de treinen overvol zijn op bepaalde tijden? Waar eindigt dit want ik geloof totaal niet in een verklaring die straks komt dat dit een “ foutje” is.

 

Waarom geen reactie vanuit NS hierop????

Reputatie 7
Badge +1

@Robert B Dit kan je niet maken als NS zijnde.

Badge +3

Zojuist: https://twitter.com/TeddyRoorda/status/1552306544880111616

Maar ik woon in Culemborg. En ik kan niet mijden, tenzij ik tot laat door werk. Thuiswerken kan ik niet, want werk in de zorg. Blijft dit tot 5 augustus behelpen?

En vervolgens (je verwacht het niet hè):

Webcare: de vertrektijden van de bussen kunnen, afhankelijk van de drukte, afwijken van wat er in de reisplanner staat. Tijdens de middagspits rijden er vanaf 18:38 weer bussen zoals gepland. ^JZ

En weet je wat ^JZ? In Houten aangekomen {rond 17:00} blijkt die bus dus wel gewoon te rijden. Heb ik nu voor niks mijn man laten rijden?

Waar de NS overigens een bus van 18:38 naar Culemborg vandaan denkt te halen snap ik ook niet, want volgens de Reisplanner kan je vanuit Houten pas om 19:02 en vanuit Geldermalsen om 19:04.

Maar dit slaat toch nergens op? Ik ben net terug van vakantie en uit de routine. De app heeft mij volledig op het verkeerde been gezet. Robert bedankt voor je info

Reputatie 7
Badge +3

Laat ons zeggen dat Erryt inderdaad ook niet beter wist, dan hoop ik toch dat Webhelp hier net zo pislink van wordt. Bedoel, hoe kan je op deze manier je werk doen?

Ik bedoelde het ook geenszins als een verwijt naar Erryt zelf. Maar inderdaad, ik zou me niet erg serieus genomen voelen als medewerker.

Toen ik een paar weken geleden het busavontuur in Eindhoven meemaakte, dacht ik nog: Verdient allemaal niet de schoonheidsprijs, maar ik kon me er ergens nog iets bij voorstellen. Toen wist de klanteNService-medewerker die ik aan de lijn kreeg in elk geval wel wat er aan de hand was. Maar het lijkt nu een structurele werkwijze te gaan worden. Ik denk dat NS dat niet zou moeten willen.

Badge +3

(Kr)omdenken… Waarom rijden er in hemeltjesnaam bussen als die volgens de Reisplanner(s) helemaal niet rijden?

Buschauffeur: “Ze hebben de vertrekstaat hier bij de halte nog niet aangepast dus we moeten wel, voor die paar trappelende reizigers die naar hun werk moeten of naar huis willen” 😂

“Bovendien vinden we het nogal onzinnig om 3½ uur verplicht (grotendeels doorbetaald) pauze te nemen in Utrecht, Houten of Geldermalsen. En als we niet rijden krijgt de NS Klantenservice het weer veel te druk met klachten en vragen over ‘waarom (eigenlijk) niet?’ want we zijn gewoon ter plaatse” 🤣

Laat ons zeggen dat Erryt inderdaad ook niet beter wist, dan hoop ik toch dat Webhelp hier net zo pislink van wordt. Bedoel, hoe kan je op deze manier je werk doen?

Reputatie 7
Badge +3

NS LIEGT OVER “GEEN BUSSEN IN SPITS”

De NS heeft ons desgevraagd laten weten dat deze busdienst inderdaad tijdens de spitsuren, dus ook de ochtendspits, uit de reisplanner is gehaald omdat de vraag het aanbod zou overstijgen.

  

Het is niet zo dat onze planners noch onze collega's liegen over specifieke reizen die bewust niet worden getoond.

 

Ach, taaltechnisch gezien had Erryt NS toch gelijk: Het is niet zo dat onze planners noch onze collega's liegen.

De bussen zijn bewust gefilterd in NS haar eigen planner om een te grote stroom reizigers te voorkomen. Blijkbaar communiceert men dit ook niet naar Webhelp, en dan krijg je idd antwoorden louter op basis van de NS-planner.

Bij 9292 (en Rijdendetreinen e.d.) zijn ze er sinds maandag ook uitgehaald 😥

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-25/culemborg

Goedzo, in ieder geval consistent doen zoiets, ook als het een leugen is.

Reputatie 7
Badge +3

Regelmatig ben ik het niet eens met Voor Beter OV maar dit keer kan ik me er 100% in vinden.

NS LIEGT OVER “GEEN BUSSEN IN SPITS”

De NS heeft via de reisplanner en sociale media reizigers op de mouw gespeld dat er gedurende de middagspits geen vervangend busvervoer rijdt tussen Utrecht en Geldermalsen. In werkelijkheid reden de bussen wel, maar de reizigers werden gemanipuleerd om deze bussen, met beperkte capaciteit, niet te gebruiken. Wij citeren ter illustratie de Twitter-afdeling van de NS die reageerde op de vraag van een reiziger die deze bussen gedurende de middagspits niet in de reisplanner vond:

“Vooralsnog rijden er geen bussen meer na 15:55 vanuit Utrecht. In de spits is het reisadvies om met de trein om te reizen aangezien er te weinig plek is in een bus. Helaas, Minke! ☹️ Wel worden de busritten hervat na 19:05! Houdt vooral de reisplanner goed in de gaten! ^CL”

De NS heeft ons desgevraagd laten weten dat deze busdienst inderdaad tijdens de spitsuren, dus ook de ochtendspits, uit de reisplanner is gehaald omdat de vraag het aanbod zou overstijgen. Reizigers meldden ons dat de bussen ook in de spits hebben gereden.

Voor Beter OV is zeer slecht over deze gang van zaken te spreken. Er is niets op tegen, de reisinformatie te gebruiken voor een zekere mate van crowd control, zoals de drukte-indicator in de reisplanner. Maar de reisinformatie dient te allen tijde volledig en juist te zijn. Het liegen over de dienstregeling, zoals hier is gebeurd, is onaanvaardbaar. Het zou wel in orde zijn geweest, wanneer bij sommige busritten een waarschuwing had gestaan over verwachte grote drukte en mogelijk langere wachttijden (op een volgende bus), maar liegen alsof het gedrukt staat over zogenaamd niet rijdende bussen, is buiten de orde.

De reisinformatie is een aantal jaren geleden overgeheveld van ProRail naar de NS. Voor Beter OV is daar altijd tegen geweest, omdat die reisinformatie niet ten nadele van de reiziger mag worden misbruikt voor bedrijfsmatige doeleinden. In de hierboven beschreven gebeurtenissen ziet Voor Beter OV zijn gelijk bevestigd. Daarom zal de reizigersorganisatie zich wenden tot de Autoriteit Consument en Markt, met het verzoek om handhavend op te treden.

http://voorbeterov.nl/trein

Badge +3

De bussen zijn bewust gefilterd in NS haar eigen planner om een te grote stroom reizigers te voorkomen. Blijkbaar communiceert men dit ook niet naar Webhelp, en dan krijg je idd antwoorden louter op basis van de NS-planner.

Bij 9292 (en Rijdendetreinen e.d.) zijn ze er sinds maandag ook uitgehaald 😥 Met terugwerkende kracht zelfs, want gisteren (dinsdag) stonden ze er nog gewoon in.

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-25/culemborg

Badge +3

Eigenlijk hoort dit in het ‘wat gaat er wel goed’ topic maar https://twitter.com/NS_online/status/1551890561187061768 (en wat vooraf ging).

Is uiteindelijk opgelost door de hele nacht door te halen. [op een maandagavond].

Om 1 uur naar Utrecht gegaan, daar paar uur naar een kroeg gegaan en om 3.30 de trein naar Eindhoven. Om 7u thuis (en die trein ging via waar je al was (Amsterdam)?

 

^ET @Erryt NS vond het ook prima:

Fijn dat het is opgelost. Hopelijk hadden jullie een onvergetelijke nacht! ^ET

Het is gewoon het failliet van de NS om op deze manier reizigers in de steek te laten terwijl er dus wel bussen rijden maar waarschijnlijk te weinig voor de massa reizigers in de spits.  

Bussen die door de trucs met de reisplanner vervolgens leeg staan te wachten op reizigers.

Het is gewoon het failliet van de NS om op deze manier reizigers in de steek te laten terwijl er dus wel bussen rijden maar waarschijnlijk te weinig voor de massa reizigers in de spits.  Waarom ben je daar simpelweg niet eerlijk over dan zullen er ook klachten zijn maar toon je je betrouwbaar.

Nu komt het er gewoon op neer dat de reisplanner niet betrouwbaar is en de NS de eigen reizigers dus ten onrechte informatie over bussen onthoudt. Echt triest dit.

En webhelp medewerkers, uiteraard snappen we dat jullie ook moeten roeien met de riemen en informatie die jullie krijgen maar laat je nu niet voor het karretje spannen van een organisatie die dingen verbergt vanwege capaciteitsgebrek.

En is dit straks een opmaat naar ontbrekende treinen in de reisplanner omdat de treinen overvol zijn op bepaalde tijden? Waar eindigt dit want ik geloof totaal niet in een verklaring die straks komt dat dit een “ foutje” is.

 

Daarbij komt het ook wel eens voor dat door een storing of nalatigheid van een afdeling niet alles wordt getoond. Een foutje maken kan namelijk ook nog gebeuren. Desondanks snap ik dat in dit geval wel heel knullig lijkt en ik heb deze bevindingen ook al aan het begin van de avond doorgespeeld.

Nah, de bussen zitten wel correct in de dataset, zie andere planners. Men moet eens rap aan jullie duidelijkheid verschaffen over de precieze gang van zaken.

Badge +3

Voor @mrfreeze (en vanavond Pearl Jam in de Ziggo) maakte ‘wel of niet een bus’ het verschil tussen anderhalf uur eerder vertrekken óf een taxi moeten nemen!

En Webcare (toen hij ze aan de lijn kreeg) wist te vertellen dat die bus om 1:05 echt wel zou komen maar bewust uit de NS Reisplanner gehaald was.

Helaas moet men bij het Pearl Jam concert (dat uitloopt) ook voortijdig weg, laatste trein 23:02 naar Eindhoven maar voor de zekerheid (wegens busvervoer Utrecht - Geldermalsen) misschien nog wel iets eerder.

Gelukkig staan die bussen er wel in, maar in de spits gewoon wél rijden en dan bewust zeggen van niet (liegen dus?) vind ik laakbaar.

NS: “Ja maar in de planner staat toch dat je helemaal niet van/naar Culemborg kunt in de spits?”

Welles dus (vertel dat anders ook even aan 9292 en de buschauffeurs?), en beloofd is beloofd volgens de vertrekstaat in Houten…

 

Onze Reisplanner geeft nog altijd advies wat je het beste kan doen. Vaak indien je een stukje filtert komen er nog wel eens reizen voorbij die niet bij grote reizen worden getoond. Het is niet zo dat onze planners noch onze collega's liegen over specifieke reizen die bewust niet worden getoond. Het is en blijft altijd een advies waarbij het wel eens kan voorkomen dat een reis er niet in staat. Daarbij komt het ook wel eens voor dat door een storing of nalatigheid van een afdeling niet alles wordt getoond. Een foutje maken kan namelijk ook nog gebeuren. Desondanks snap ik dat in dit geval wel heel knullig lijkt en ik heb deze bevindingen ook al aan het begin van de avond doorgespeeld.

Reputatie 7
Badge +3

De bussen zijn bewust gefilterd in NS haar eigen planner om een te grote stroom reizigers te voorkomen. Blijkbaar communiceert men dit ook niet naar Webhelp, en dan krijg je idd antwoorden louter op basis van de NS-planner.

Wat ik al zei, webcare medewerkers kijken of alleen in de planner (optie A) of krijgen opdracht om te liegen (waarbij liegen staat voor het vertellen van een onwaarheid) (optie B ). Dan mag je zelf kiezen of het gaat om optie A of optie B. En het niet naar de webcare communiceren dat de bussen wel rijden en hen alleen in de reisplanner te laten kijken kun je ook zien als een opdracht om niet de waarheid te vertellen. Hoe je het ook wendt of keert, door het filteren van de bussen (en de webcare die daarom zegt dat er geen bussen rijden) schotelt NS de reizigers een onwaarheid voor. 

De bussen zijn bewust gefilterd in NS haar eigen planner om een te grote stroom reizigers te voorkomen. Blijkbaar communiceert men dit ook niet naar Webhelp, en dan krijg je idd antwoorden louter op basis van de NS-planner.

Badge +3

Denk dat @mrfreeze refereert aan bussen die gewoon rijden maar opzettelijk (nou ja, bewust) uit de NS planner gehaald worden/zijn.

9292 toont ze namelijk wel als rijdend en berichten op Twitter bevestigen dat, ook al is er wel wat uitval en komen ze soms te laat.

Het komt zeer waarschijnlijk dat er op het laatste moment toch weer iets is veranderd. Nu zie ik dat onze Reisplanner aangeeft dat er van 18:32 bussen waren ingezet. Dat meer duidelijkheid wenselijker is dan ben ik zeker met jullie eens.

Reputatie 7
Badge +3

Liegen of niet, dit gaat toch helemaal nergens over? Sorry hoor, maar wat een aanfluiting. 

Ik heb nog nooit een opdracht gekregen om te liegen. Wat een zinloze opmerking. Ik zal mijn collega's op de hoogte brengen van Robert zijn bevindingen. Misschien zijn deze op het laatste moment weer gewijzigd en is onze Reisplanner nog niet aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

De NS webcare blijft vohouden dat er geen bussen rijden, pas na 19:00 weer. Tja, die fietsen natuurlijk niet even langs de bushalte, die kijken alleen in de planner of krijgen opdracht om te liegen.

 

 

Badge +3

Toch wel hoor: https://twitter.com/aandewand/status/1551590917492162567

De stopbus Houten-Geldermalsen vertrok vanavond ook gewoon om 17:02. En volgens de ns-busdienstregeling die aan een paal is vastgemaakt 4x per uur. Ook tussen 16:00 en 19:00. "Plan uw reis in de app"

Reputatie 7
Badge +3

De klachten beginnen binnen te druppelen https://twitter.com/Fel1x__/status/1551205103436238848

Op die klachttweet was het antwoord van NS dat de bussen gewoon rijden. Op de vraag waarom ze dan tijdens de spitsuren niet in de reisplanner staan tot aan het eind van de werkzaamheden wordt vervolgens geen antwoord meer gegeven. 

 

Maar vandag vertelt NS op Twitter een ander verhaal, namelijk dat er geen bussen rijden in de spits.

https://twitter.com/eefje_engeltje/status/1551547447993946112

https://twitter.com/MinkeVv/status/1551495748293885952

Reageer