beantwoord

65+plusser moet beducht zijn wanneer hij zijn abonnement met korting nu omzet naar een Flex variant.


De NS kent twee abonnementen met korting voor mensen die 65 jaar en ouder zijn. Dat is het Weekend Vrij reizen en Dal Vrij reizen. Beide abonnementen zijn ook in de Flex variant verkrijgbaar, maar daar zit de mogelijkheid voor deze 65+ korting niet in. De huidige abonnementen met 65+ korting worden aan het einde van dit jaar door de NS omgezet naar de Flex variant, en de NS heeft op haar website laten weten dat de korting zal worden gehandhaafd. 

Nu zullen veel 65+ abonnees vanwege de Corona dreiging waardoor ze feitelijk niet meer met de trein reizen, overwegen om hun abonnement nu reeds te gaan omzetten naar een flex abonnement en tijdelijk stopzetten, totdat de crisis over is, en verwachten dan wanneer de NS definitief aan het einde van dit jaar de oude abonnementen omzet naar Flex, zij de mogelijkheid hebben om het abonnement om te zetten in een Flex abonnement met 65+ korting.

De NS schrijft op haar website hierover: De Korting voor abonnementhouders van 65+ blijft behouden. Hiermee bedoelt de NS wellicht de dan huidige bezitters van een abonnement met 65+ korting.
Wie nu dus zijn 65+ abonnement opzegt of omzet naar een Flex variant is dus feitelijk geen abonnementhouder van een 65+ abonnement meer, Ik denk dan ook dat alleen degenen die dan in het bezit is van een abonnement met korting deze korting mee verhuist naar de Flex variant.

Zolang de NS daarover geen duidelijk geeft, is het misschien verstandig om niks te doen, en af te wachten.

 

icon

Beste antwoord door Momo 10 May 2020, 13:17

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Community leden geven bij vragen over omzetten van abonnementen met 65+ korting, bij-abonnementen en Keuzedagen aan dat als klanten deze willen houden ze de Flex-abonnementen voor het einde van het jaar moeten omzetten naar die abonnementen die ze eerst hadden.

 

Community leden geven bij vragen over omzetten van abonnementen met 65+ korting, bij-abonnementen en Keuzedagen aan dat als klanten deze willen houden ze de Flex-abonnementen voor het einde van het jaar moeten omzetten naar die abonnementen die ze eerst hadden.

Wat ik hierover lees is dat de NS Flex (nog) niet alle……
Nog niet tussen haakjes, betekend misschien dat dit ook niet meer gebeurt.

https://community.ns.nl/abonnementen-2/wanneer-krijg-ik-de-65-korting-op-mijn-zojuist-aangeschafte-ns-flex-dal-vrij-59446  (9 maanden geleden)

Ook heeft NS Flex (nog) niet alle klassieke abonnementsvormen. Zo hebben we nog geen:

  • Traject Vrij
  • Kids Vrij
  • Bus, Tram, Metro Vrij
  • Bijabonnementen
  • Leeftijdskorting voor 65+ op de Weekend Vrij en Dal Vrij abonnementen

Ook lees ik iets wat niet klopt:

Als de klanten de kortingen willen houden moeten ze het Flex-abonnement voor het einde van het jaar omzetten naar die abonnementen die ze eerst hadden. 

Het abonnement dat ze eerst hadden was toch met saldo, en die worden opgeheven.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Met kidsvrij reizen kinderen gratis met begeleiding Lijkt mij niet handig als jonge kinderen in hun eentje op rekening gaan reizen.

Bestaande abonnementen waar nu korting voor geldt en eind voor het jaar omgezet worden naar een Flex abonnement waar de betreffende korting (nog) niet geldt, krijgen alsnog die korting.

 

De NS kent twee abonnementen met korting voor mensen die 65 jaar en ouder zijn. Dat is het Weekend Vrij reizen en Dal Vrij reizen. Beide abonnementen zijn ook in de Flex variant verkrijgbaar, maar daar zit de mogelijkheid voor deze 65+ korting niet in. De huidige abonnementen met 65+ korting worden aan het einde van dit jaar door de NS omgezet naar de Flex variant, en de NS heeft op haar website laten weten dat de korting zal worden gehandhaafd. 

Nu zullen veel 65+ abonnees vanwege de Corona dreiging waardoor ze feitelijk niet meer met de trein reizen, overwegen om hun abonnement nu reeds te gaan omzetten naar een flex abonnement en tijdelijk stopzetten, totdat de crisis over is, en verwachten dan wanneer de NS definitief aan het einde van dit jaar de oude abonnementen omzet naar Flex, zij de mogelijkheid hebben om het abonnement om te zetten in een Flex abonnement met 65+ korting.

De NS schrijft op haar website hierover: De Korting voor abonnementhouders van 65+ blijft behouden. Hiermee bedoelt de NS wellicht de dan huidige bezitters van een abonnement met 65+ korting.
Wie nu dus zijn 65+ abonnement opzegt of omzet naar een Flex variant is dus feitelijk geen abonnementhouder van een 65+ abonnement meer, Ik denk dan ook dat alleen degenen die dan in het bezit is van een abonnement met korting deze korting mee verhuist naar de Flex variant.

Zolang de NS daarover geen duidelijk geeft, is het misschien verstandig om niks te doen, en af te wachten.

 


Paniekzaaierij voor niets, er worden nog varianten toegevoegd aan de Flex abonnementen voor het einde van het jaar.  Misschien eerst informatie vergaren door het forum te gebruiken of even de klantenservice te contacten voordat je dit soort dingen plaatst.

Veel mensen zullen er weinig trek in hebben hun nu niet gebruikte abonnement te blijven doorbetalen en zien als het voorbij is (wat nog heel lang kan duren) wel wat er tegen die tijd in de aanbieding is. 

NS zal na corona geconfronteerd worden met een blijvende forse vervoersdaling en dus naast een inkrimping van de dienstregeling sowieso veel nieuwe reizigers moeten zien te trekken.

Reputatie 7

Gezien het feit dat NS doorloopconstructies hanteert waarbij bestaande klanten van voordelen kunnen blijven genieten terwijl deze voordelen voor nieuwe klanten niet meer te verkrijgen zijn, kan ik de twijfel plaatsen.

Acht het terecht dat TS een vraag hierover op dit forum plaatst, daar is dit forum immers voor bedoeld.

NS heeft zich middels de vervoerconcessie 2015-2025 verplicht om voor senioren tenminste een substantiele kortingsregeling waarmee buiten de spits gereisd kan worden te blijven aanbieden. Zou mij zelf dus niet al te veel zorgen maken.

Reputatie 7
Badge +3

 

Ook lees ik iets wat niet klopt:

Als de klanten de kortingen willen houden moeten ze het Flex-abonnement voor het einde van het jaar omzetten naar die abonnementen die ze eerst hadden. 

Het abonnement dat ze eerst hadden was toch met saldo, en die worden opgeheven.

Het abonnement met saldo is vanaf 2021 inderdaad niet meer verkrijgbaar. Maar dit abonnement kan nog wel dit jaar worden afgesloten. Wil iemand bv in september dit afsluiten dan zal dit nog gewoon kunnen en zal dit abonnement per januari 2021 worden omgezet naar de Flex variant, waar dan de leeftijdskorting voor is. Ik zie dus niet wat er niet zou kloppen aan de informatie dat klanten die de korting willen houden voor het eind van het jaar het Flex abonnement moeten omzetten naar de abonnementen die ze eerst hadden. 

 

De NS schrijft op haar website hierover: De Korting voor abonnementhouders van 65+ blijft behouden. Hiermee bedoelt de NS wellicht de dan huidige bezitters van een abonnement met 65+ korting.

 

Nee dit wordt niet bedoeld. Wanneer de leeftijdskorting ook beschikbaar is bij NS Flex kan het abonnement worden gewijzigd en dan is dit van toepassing. Als je weer een Weekend Vrij abonnement wilt en de korting is er nog niet bij Flex dan kan dat worden opgezegd en kan het oude reguliere abonnement weer worden gekocht. Dit zal dan uiteindelijk worden omgezet.

Alleen Keuzedagen worden per eind dit jaar niet meer nieuw verkocht. Leeftijdskorting zal blijven en niet alleen voor huidige bezitters van de betreffende abonnementen.

 

Vaststaat dat het weekend vrij en Dal Vrij abonnement op saldo eenzijdig door de NS  eind 2020 worden omgezet in Weekend vrij Flex, en Dal Vrij Flex

Maxime NS schrijft hierover: Wanneer de leeftijdskorting ook beschikbaar is bij NS Flex kan het abonnement worden gewijzigd en dan is dit van toepassing.
Ik lees hier toch duidelijk dat het dus niet vaststaat dat de leeftijdskorting in dat Flex abonnement aanwezig is.

Jeroen Machinist schrijft, Paniekzaaierij voor niets, er worden nog varianten toegevoegd aan de Flex abonnementen voor het einde van het jaar.
Dus Jeroen weet het ook niet, en gooit het op paniekzaaierij.

Momo schrijft;  Wil iemand bv in september dit afsluiten dan zal dit nog gewoon kunnen en zal dit abonnement per januari 2021 worden omgezet naar de Flex variant, waar dan de leeftijdskorting voor is.

Dat is dus precies wat BrunoEst met de NS doorloopconstructies bedoelt, een mooie term. De bestaande abonnementen met leeftijdkorting worden omgezet in een flex variant met korting. Nu noemt BrunoEst ook de vervoerconcessie 2015-2025, waarin staat dat de NS verplicht om voor senioren tenminste een substantiële kortingsregeling waarmee buiten de spits gereisd kan worden te blijven aanbieden. Ik heb deze vervoersconcessie gelezen, en ik lees daarover het volgende:

Artikel 53 NS-Reisproducten
NS behoudt een propositie voor senioren met ten minste een substantiële kortingsregeling voor reizen buiten de spitsuren. 

Mijn gevoel zegt mij dat ik hier lees, dat de NS het recht heeft een kortingsregeling voor senioren voor reizen buiten de spitsuren mag (niet verplicht) aanbieden.

 

Met ‘ook’ bedoel ik dat bij NS Flex Weekend Vrij of Dal Vrij er nog geen 65+ korting is op het abonnementsgeld op dit moment. Dat komt nog wel. Ik dacht dat ik vrij duidelijk was met mijn bericht. Jammer dat je het niet zo leest.

Badge +3

Een overstap van een klassiek abonnement naar Flex is altijd mogelijk, en in sommige gevallen nuttig om per direct geen kosten meer te hebben. Reeds betaalde maanden/dagen krijg je terug.

Wil je later (in 2020) je klassieke abonnement met leeftijdskorting weer terug? Dan kan dat via de klantenservice. Er zal dan waarschijnlijk een nieuw jaarcontract ingaan, maar dat is een loze kreet want je kunt altijd weer overstappen naar Flex (ook in het eerste jaar).

Als je het 65+ abonnement al meer dan een jaar hebt kan je het ook in zijn geheel opzeggen (dus helemaal geen Flex nemen). Dan betaal je wel nog tot de maandelijkse verlengdatum.

Reputatie 7

Wij doen hier nu wel alsof er niets aan de hand is en wij nog leven in het pre-covid tijdperk. Af en toe doe ik daar graag aan mee, het heeft iets verkwikkends, maar is niet helemaal reeel. Voorheen moesten de daluren gevuld worden en was er weinig reden om te denken dat daar veel verandering in zou optreden.

Hoe de wereld er straks uit gaat zien weet ik niet. Mogelijk dat er bijvoorbeeld doorbraken worden gerealiseerd waardoor eindelijk de vervoerscapaciteit efficienter (gelijkmatiger) benut zal gaan worden. Of er dan nog daluren zullen zijn waarbij de in vrijheid levende reiziger met kleine prijsjes gelokt dient te worden is maar zeer de vraag.Een andere mogelijkheid is dat alles, qua werk- en onderwijstijden, bij het oude blijft maar dat men het OV inmiddels massaal is gaan mijden en overgestapt is op alternatieve vervoermiddelen waardoor de aanbiedingen in versterkte mate zullen terugkomen en zelfs zullen worden uitgebreid.

Veel zal afhangen van de tijd dat de huidige situatie voortduurt en ook dat is koffiedik kijken.

 

Reputatie 2

Ik heb weekend vrij op saldo met korting voor 65+, maar heb nog steeds GEEN mededeling van NS gekregen dat het om wordt gezet in flex, laat staan met korting.

In tegendeel, het laatste bericht, 12 november 2020, rept met geen woord over flex:

Het luidt:

---

Informatie over uw doorlopende NS-abonnement 
Voor het komende jaar (van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021) gelden voor u de volgende tarieven en voorwaarden:
Betaalwijze: Maandelijks via automatische incasso
Prijs hoofdabonnement: € 24,00 per maand
---

Moet ik me zorgen maken dat ik per 1-1-21 geen flex met korting krijg en nu tijdens corona NIET kan pauzeren? Of de volle mep moet betalen?

 

Badge +3

Als je niets doet wordt het abonnement per (ergens in) 2021 ‘verflext’, uiteraard met behoud van uw 65+ korting.

Dat staat ook in die mail, maar ik vind het vreemd want van op saldo naar op rekening (incasso maandelijks) zult u zelf echt iets moeten doen (bevestigen bij een automaat op station of supermarkt e.d.).

Wat in die mail staat kan helemaal niet (technisch gezien) want een incassomachtiging zult u zelf akkoord mee moeten gaan, op zijn minst. Zolang u niets doet (bestelling ophalen) blijft u dus gewoon reizen op saldo zoals met het huidige abonnement.

Maar gaat u de komende maanden niet reizen, beëindig gerust uw abonnement via de Klantenservice of zet het zelf (per direct) om naar NS Flex zonder abonnement, want bij (veel) later opnieuw bestellen wordt (in het bestelproces, na geboortedatum invullen) de leeftijdkorting alsnog gewoon toegepast.

Zie https://www.ns.nl/nsflex/webshop (er zijn géén €10 administratiekosten als dat er staat).

Hier zullen nog heel veel vragen over komen, vermoed ik zomaar.

Reputatie 2

Als je niets doet wordt je abonnement per (ergens in) 2021 ‘verflext’, uiteraard met behoud van uw 65+ korting.

Gaat u de komende maanden niet reizen, beëindig gerust uw abonnement via de Klantenservice of zet het zelf (per direct) om naar NS Flex zonder abonnement, want bij opnieuw bestellen wordt (later in het bestelproces, na geboortedatum invullen) de korting alsnog toegepast.

Zie https://www.ns.nl/nsflex/webshop (er zijn géén €10 administratiekosten als dat er staat).

Dank voor uw antwoord maar ook u tast in het duister. 

U zegt “Als je niets doet wordt je abonnement per (ergens in) 2021 ‘verflext’’, maar wat heb ik daar nu aan als ik ingaand januari wegens corona niet kan reizen?

Gerust opzeggen? Hoe weet u zeker dat ik na opzeggen en uitgebreid invullen van alle gegevens uiteindelijk toch die korting zal krijgen? De NS web site zegt daar NIETS over. Sterker nog, ze hebben het zelfs weggehaald nadat ze het deze zomer op mijn aandrang terug hadden geplaatst. En ik kan niet meer terug na opzegging.

U wil ik best vertrouwen, maar u bent niet van NS en kan mij niet garanderen dat NS wat anders doet dan wat ze op hun site vermelden, Of verzwijgen. 

Laat NS hier reageren en de 65+ korting DUIDELIJK vindbaar op hun site melden. 

 

 

 

Badge +3

Het is een zooitje, maar vertrouw me dat na opzeggen u in de toekomst gewoon nog 65+ Weekend Vrij kunt krijgen voor die €24.

Ik ben geen NS, dat klopt! Daarin moet u mij dan maar geloven/vertrouwen maar als het mis gaat betaal ik met alle plezier uw exta abonnements/reiskosten, voor zover de regels van NS en aanwijzingen in e-mails gevolgd worden. Dat vertrouwen heb ik nog wel (jegens NS).

Het gaat vaak over niets meer dan even bij de supermarkt een bestelling ophalen op een automaat.

Reputatie 7
Badge +3

De informatie over de 65+ korting zou inderdaad duidelijker op de website moeten staan.

Op https://www.ns.nl/ns-abonnementen/weekend-vrij/ staat wel 

Iedereen van 65 jaar of ouder krijgt korting op de prijs van Weekend Vrij. Deze korting kan oplopen tot wel 30% korting, afhankelijk of je kiest voor een 1e of 2e klas abonnement. Je vult tijdens het bestellen je geboortedatum in en wij berekenen dan automatisch de juiste prijs.

Maar niet wat de prijs / korting dan is, al verschilt dat natuurlijk wel of je 1e of 2e klas abonnement en of je wel of niet ook dalkorting erbij wil (bij Flex kun je kiezen of je die doordeweekse korting wel of niet wilt).

De tarieven zijn wel te zien op de pagina waar de nieuwe tarieven voor 2021. Daar staat aangegeven dat een Weekend Vrij inclusief dalkorting en 65+ korting €27 kost en zonder dalkorting €24. Wanneer ik echter als test bestel als iemand van 65+ dan krijg ik als prijs inclusief dalkorting €24 en zonder dalkorting €21.  Eén van de 2 klopt dan niet, tenzij volgend jaar de korting voor 65+ €3 minder is. Spreekt dan wel tegen dat NS aangeeft dat er voor Weekend Voordeel geen prijsaanpassing is in 2021.

 

 

Reputatie 2

De informatie over de 65+ korting zou inderdaad duidelijker op de website moeten staan.

Op https://www.ns.nl/ns-abonnementen/weekend-vrij/ staat wel 

Iedereen van 65 jaar of ouder krijgt korting op de prijs van Weekend Vrij. Deze korting kan oplopen tot wel 30% korting, afhankelijk of je kiest voor een 1e of 2e klas abonnement. Je vult tijdens het bestellen je geboortedatum in en wij berekenen dan automatisch de juiste prijs.

 

Het is u wel gelukt, ik denk omdat u die link nog van vroeger had, maar ik kom op deze link als ik nu op de site naar weekend vrij ga zoeken:

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/4

Niets over 65+

Maar uw prijslijst laat geen twijfel over het feit van korting.

Wel vind ik het vreemd dat volgens dit forum mijn “op-saldo” per 1-1-21 automatisch om wordt gezet naar flex. Ik kreeg in november mijn nieuwe abonnementsvoorwarden voor 2021 zoals ik elders meldde, maar daar staat NIETS over flex in.

Reputatie 7
Badge +3

Die link heb ik niet nog van vroeger maar kom daar via de homepage van ns.nl. Daar staan als je iets naar onder scrolt staan 3 vierkante vlakken met kopjes Veelgezocht, Klantenservice en Producten.  In dat laatste vlak kunt u klikken op abonnementen en dan komt u op https://www.ns.nl/ns-abonnementen/ en wanneer u daar op Weekend Vrij klikt dan komt u op de pagina die ik eerder aangaf.  Zou in dat vlak Producten klikken op NS Flex dan komt u direct in de webshop en daar staat inderdaad niets over 65+. 

 

 

 

De info dat saldo abonnementen per 1-1-21 automatisch om worden gezet naar NS Flex komt uit het besluit en de eerste communicatie over de wijzigingen van abonnementen. Volgens die info zouden ook Keuzedagen niet meer per 1-1-21 te bestellen zijn, maar dat is intussen ook iets anders, dat zou nu pas vanaf medio 2021 het geval.  Mogelijk gebeurt dat omzetten van saldo abonnementen naar Flex dan ook later. Daar zouden abonnementhouders 3 maanden tevoren bericht over moeten ontvangen. 

Reputatie 2

Uiteindelijk heb ik met vertrouwen mijn op-saldo in flex 65+ met korting om kunnen zetten.

Dat leverde verrassende puntjes op via de chatbox.

Ik “Op het forum lees ik dat mijn weekendvrij abonnement op saldo eind van 2020 met behoud van 65+ korting automatisch wordt omgezet naar flex. Is dat waar? Zo ja, waarom heb ik hierover geen bericht gekregen?

NS: “Dat klopt inderdaad en als het goed is heb je hier ook al een bericht van gekregen”

Ik: “daarover kreeg ik geen bericht".

NS: “Ik ga lunchen mijn collega komt zo”

Collega NS: “Het klopt inderdaad dat het Weekend Vrij abonnement gewijzigd zal worden naar NS Flex Weekend Vrij. Je hoort hier een brief over te hebben ontvangen.".

Ik: “daarover kreeg ik geen bericht".

NS: “Ik heb het even voor je nagevraagd en de automatische wijziging naar NS Flex is tot nadere informatie uitgesteld. Dit betekent dat je een bevestiging per e-mail zult ontvangen voordat het abonnement daadwerkelijk gaat wijzigen.”

Ik: “Zet het dan nu maar om naar flex op voorwaarde dat ik de 65+ korting behoud, dus 24 euro per maand totaal.”

NS: “Ik zie dat de leeftijdskorting nu ook van toepassing is bij een NS Flex Weekend Vrij abonnement. ".

Kort en goed - eerst beweren ze dat ik bericht heb gekregen van overzetting naar flex - dan beweren ze dat dat bericht nog moet komen omdat de overzetting is uitgesteld.

En vandaag pas komt de NS er achter dat de korting voor 65+ ook voor flex geldt.. Hebben ze tot nu toe die oudjes verkeerd voorgelicht...

 

Reputatie 7
Badge +3

Fijn dat u uw saldo abonnement hebt kunnen omzetten, inclusief de 65+ korting.

Wat betreft de klantenservice, hier op de community hebben we al eerder vastgesteld dat niet alle klantenservice medewerkers altijd beschikken over de juiste of nieuwste informatie. En die informatie verandert nog wel eens. Een jaar, of zelfs nog een half jaar geleden was die korting voor 65+ voor Flex abonnementen er nog niet en ook nog niet bekend wanneer precies die er wel zou zijn, het streven was wel voordat iedereen per 1-1-21 naar Flex over zou gaan. Dat van die 65+ korting is dus gelukt, alleen is nu dan (zoals ik al vemoedde) de datum dat de abonnementen naar Flex overgaan uitgesteld. Ik kan me ergens ook wel een beetje indenken dat al die veranderingen niet altijd even makkelijk bij te houden zijn voor de medewerkers. NS heeft hierin een schone taak om alle klantenservice medewerkers tijdig van veranderde informatie te voorzien zodat zij een juist advies kunnen geven aan klanten.

Reputatie 2

Voor de service medewerkers aan de lijn heb ik niets dan lof. Steeds als ik iets beweerde dat anders zat dan wat ze dachten, gingen ze het “hogerop” zoeken in plaats van me af te willen bluffen. Zoals ik van energieverkopers, e.d. gewend ben. 

Maar de NS valt die knullige organisatie wel te verwijten. In plaats van in luxe te investeren - ik noem alleen even de zwaar verliezende 1e klas als je alles meerekent en een paar minuten sneller van Rotterdam naar Schiphol a 8 miljard -zouden ze de basis eens op orde moeten krijgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik wilde ook helemaal de klantenservice medewerkers afzeiken oid, maar ik vind het wel bedenkelijk dat dit soort informatie niet bij hen bekend is en dat ze dit "hogerop” moeten zoeken. Want bij iemand die niet via deze community of andere wijze wel de juiste informatie heeft zullen ze dat niet doen en kom je dus niet tot het juiste resultaat. Het is de taak van NS om te zorgen dat alle klantenservice medewerkers deze informatie hebben of makkelijk kunnen vinden in een database. Ik zei op werk altijd “je hoeft niet alles te weten, maar je moet wel weten waar je het kunt vinden”. Nu hebben ze het dus “hogerop” gevonden. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb Dalvrij voor 65-plus, maar er is geen enkel bericht geweest op het punt van de seniorenabonnementen. Doorgaans valt me dat wel op.;-)

Reputatie 7

Hier hetzelfde een lopend 65+ Dalvrij abonnement in november ook verlengd onder dezelfde voorwaarden maar over flex dalvrij nog niets gehoord.

Laatste berichten hierover nog voor de Corona crisis.

Reageer