beantwoord

Abonnement wijzigen vanuit het buitenland

  • 2 December 2022
  • 6 reacties
  • 147 Bekeken

Ik heb via ‘Mijn NS’ mijn abonnement gewijzigd van ‘Reizen op saldo’ naar ‘NS Flex Basis’. Vervolgens lees ik in de bevestigingsmail dat het nieuwe abonnement pas gaat gelden zodra ik het activeer via een NS-automaat. Maar ik verblijf in het buitenland en keer de komende maanden voorlopig nog niet terug naar Nederland. Is er ook een andere manier om de abonnementswijziging definitief te maken?

icon

Beste antwoord door Robert B 2 December 2022, 19:34

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Voor zover ik weet is het enkel mogelijk om dit bij de automaat te wijzigen.

Pas als Flex eenmaal op de kaart staat is het niet meer nodig om langs de automaat te gaan bij het wijzigen van je abonnement. Maar goed, daar heb je nu verder ook niets aan.

Reputatie 7
Badge +3

Let op, als je nog een reizen op saldo abonnement (zoals dal voordeel) op de kaart hebt staan blijft deze doorlopen tot je langs een automaat bent geweest. Er af halen van een abonnement moet binnen een maand.

Badge +3

Dan zal je je ov-chipkaart naar Nederland moeten sturen. De enige andere optie is de kaart in zijn geheel te beëindigen (via ov-chipkaart) en dat aan NS te laten weten.

Bij Reizen op Saldo (zonder abonnement) is er natuurlijk weinig aan de hand, maar Dal Voordeel (of oud Voordeelurenabonnement) blijft anders doorlopen.

Wordt trouwens nog lastig om daar geld van terug te krijgen bij beëindigen van je kaart (een deel van € 61,20 dus).

Reputatie 7
Badge +1

Omdat dit in het verleden-pre FLEX nogal wat studenten e.d. trof die tijdje in NL waren en dan daarna weer ver weg, is/was er ook een mogelijkheid dat NS zelf de kaart geheel totaal stopt-en daarmee ook bij je terugkeer onbruikbaar wordt. Of dat nog kan of inmiddels vervangen door de methode via OV-sjip weet ik niet.

Voor de meesten zoals jij, NL is het het simpelste een vertrouwd familielid te vragen en haar/hem die kaart toe te sturen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je in het buitenland bent en een saldo abonnement wilt stopzetten zonder langs een automaat te moeten kan NS er een productblokkade opzetten. Maar dan zul je dus ook geen Flex abonnement meer kunnen zetten op die kaart. 

Zolang in dit geval het Reizen op saldo geen abonnement is, is er denk ik niet zo veel aan de hand aangezien er dan geen abonnement op saldo is wat gestopt dient te worden bij een automaat. Staat er wel een saldo abonnement op dan moet de wijziging binnen een maand worden opgehaald bij een automaat, daarna vervalt de bestelling voor de beëindiging van dit saldo abonnement en lopen de betalingen ervan door. De activering van Flex is nog tot een jaar wijziging op te halen bij een automaat dus dat kun je doen wanneer je over enkele maanden weer terugkeert in Nederland. 

Persoonlijk zou ik de wijziging of hebben aangevraagd voor ik naar buitenland vertrok en dit nog kon bevestigen bij een automaat of pas wanneer ik weer (bijna) terug kom. 

Ok duidelijk met dank

Reageer