Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1122 reacties

Een bestaande overeenkomst kan de NS toch niet zo maar eenzijdig wijzigen?.

Natuurlijk mag dit wel, het staat gewoon in de voorwaarden. Je kunt opzeggen als je het niet eens bent met de wijziging.

7.3 NS heeft  de  bevoegdheid  de  voorwaarden  of gebruiksmogelijkheden  van  het Voordeelurenabonnement  (inclusief Keuzedagen en Dag  Voordeelurenkaarten)  te  wijzigen  indien  de wijziging  één  wezenlijke  afwijking  van  de overeengekomen prestatie  betreft.  U  heeft  dan  het opzegrecht  dat  is  vermeld  bij artikel  5.4. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat men bij NS een rekensom heeft gemaakt. Het verlies van vaste klanten weegt niet op tegen het moeten doen van extra investeringen om de reizigersgroei in de middagspits op te vangen. 

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre NS eenzijdig de afspraken uit 2011 kan opzeggen zonder overleg met de consumentenorganisaties. Het kan natuurlijk ook zijn dat het bericht van vandaag een schot voor de boeg is om te peilen hoe de reacties zullen zijn. Je kunt reacties vanuit de Tweede Kamer verwachten. Zeker wanneer de maatregel van NS tot gevolg heeft dat meer mensen de auto gaan nemen waardoor de stikstofproblematiek alleen maar groter wordt.

Reputatie 2

Los van mijn sympathie voor alle afkeurende reacties tot nu toe, heb ik de volgende vraag:

Mag ik om 15:59 de trein nemen in Groningen naar Utrecht, of mag ik alleen een trein nemen waarmee ik vóór 16:00 in Utrecht ben?

Honderdduizenden zeer trouwe klanten van NS worden door deze maatregelen op extra kosten gejaagd. De compensatie van €7 is een lachertje.

Maar als de exercitie bedoeld is om trouwe klanten weg te jagen dan zal dat goed lukken. Ik gebruik mijn Voordeelurenabonnement regelmatig in de middagspits. Voor mij zal het een reden zijn om het abonnement helemaal op te zeggen.

In dit verband heb ik nog een praktische vraag. Mijn Voordeelurenabonnement loopt van november tot november. Wat gebeurt er wanneer ik in november 2020 nog een keer automatisch laat verlengen? Betaal ik dan de huidige prijs en behoud ik nog een jaar de bestaande voorwaarden? Of betaal ik de nieuwe prijs en wijzigen per 1 januari 2021 de gebruiksvoorwaarden?

 

Waarom vind jij dat je tot het einde der tijden zwaar bevoordeeld moet worden boven reizigers met een gewoon dalurenabonnement. Daar is niets redelijks aan.

 

Reputatie 7
Badge

Hebben de consumentenorganisaties zich hier al over uitgesproken? Bij de introductie van de nieuwe abonnementen zijn ze een jaar of acht geleden in staat geweest het VDU te behouden, al was NS daar niet gelukkig mee. 

https://www.rover.nl/nieuws/41-tarieven/1619-rover-drukt-stempel-op-invoering-ns-flex-abonnementen

Werd tijd. De onacceptabele bevoordeling van de VDU klanten was belachelijk.

Reputatie 7
Badge +4

Hebben de consumentenorganisaties zich hier al over uitgesproken? Bij de introductie van de nieuwe abonnementen zijn ze een jaar of acht geleden in staat geweest het VDU te behouden, al was NS daar niet gelukkig mee. 

 

Ik ben er wel benieuwd naar.

 

Zo te zien vervalt dus voor de houders van het VDU ook de kortingsregeling in juli en augustus, naast die in de Kerstweek?

 

Een VDU met alleen jaarkeuzedagen, die er nu ook al zijn tegen meerprijs, is wel een mager restant. Feitelijk wordt het VDU om zeep geholpen. Deze maatregel vormt een behoorlijke kostenpost voor veel mensen. Voor veel bejaarden is het niet meer kunnen reizen in de middagspits een behoorlijke fysieke belasting en geeft onrust. Keuzedagen blijven wel, maar de waarde ervan wordt die van een actiekaartje. 

De zeven euro compensatie leidt er alleen maar toe dat het VDU bijna even duur is als een Dalvoordeelabonnement en gezien de voorwaarden niet meer de moeite waard.

 

De gegeven link werkt niet en is dood. Ik neem aan dat de bejaardenabonnementen ook Flex worden, dat is niet echt een probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Honderdduizenden zeer trouwe klanten van NS worden door deze maatregelen op extra kosten gejaagd. De compensatie van €7 is een lachertje.

Maar als de exercitie bedoeld is om trouwe klanten weg te jagen dan zal dat goed lukken. Ik gebruik mijn Voordeelurenabonnement regelmatig in de middagspits. Voor mij zal het een reden zijn om het abonnement helemaal op te zeggen.

In dit verband heb ik nog een praktische vraag. Mijn Voordeelurenabonnement loopt van november tot november. Wat gebeurt er wanneer ik in november 2020 nog een keer automatisch laat verlengen? Betaal ik dan de huidige prijs en behoud ik nog een jaar de bestaande voorwaarden? Of betaal ik de nieuwe prijs en wijzigen per 1 januari 2021 de gebruiksvoorwaarden?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf geen Voordeelurenabonnement, maar wat is dan nog het voordeel van een Voordeelurenabonnement wanneer de tijden waarop korting gegeven worden gelijk worden aan een Dal Voordeel abonnement? Dit komt er in feite op neer dat er geen Voordeelurenabonnement meer is, maar wordt het een Dal Voordeelabonnement, alleen heet het nog Voordeelurenabonnement.

 

Verder:

Wordt er in de tussentijd wel alles aan gedaan om NS Flex te verbeteren en de huidige problemen te verhelpen? Denk in dat opzicht bv aan de onterechte correctietarieven die nog herhaaldelijk voorkomen. Het “NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement” is soms wel heel letterlijk, even €50 extra omdat iemand zogezegd tegen de reisrichting zou reizen terwijl dat helemaal niet het geval is.

En wat wordt de policy wanneer iemand te laat betaald heeft door bv mislukken van een incasso en klant is bv op vakantie waardoor dit niet op tijd wordt gezien? Nu lees ik vaak dat iemand dan 6 maanden geen Flex kan afsluiten maar kan dan nog wel een klassiek abonnement nemen. Je kunt mensen die een treinabonnement nodig hebben om bv naar werk te gaan niet 6 maanden lang verhinderen om een abonnement te nemen vanwege 1 keer een foutje. Het ligt natuurlijk wel anders bij herhaaldelijke wanbetaling.

Reputatie 3

I just received the email with this news. So the reason you claim is to stop people travelling during the busy times. Well I hate to break this to you but we don’t have a choice in this, it’s called work and we have to travel during those hours. So me, a loyal customer who has had this card for about 15 years now loses all the benefits  of my card. Per year I will lose more than 300 euros because of this decision, but you will refund me 7 euros. Are you joking? How can this be legal, given that you are a monopoly and that I’m encouraged to take the train rather than a car. This is outrageous and you know it. You also know that noone can suddenly change their work hours or their form of transport.

But I have an idea, how about the NS improve their services to deal with the rush hour, longer trains, more frequent, rather than penalize the customers.

The ONLY change this will make, is the NS will get more money, nothing else will change. I will still have to deal with delays at least once a week, and I will still have to stand more than once a week.

Reputatie 1

Moet zijn nieuwe abonnementhouders

Reputatie 1

Wat betekent dit voor je Dal Voordeel abonnement?

  • De prijs van je abonnement stijgt in 2020 naar € 56 en in 2021 naar € 60 en wordt hiermee gelijk aan de prijs van NS Flex Dal Voordeel.  
  • Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen per eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. 
  •  
  • IK SNAP DE LAATSTE REGEL NIET GOED. Wel of geen keuzedagen per Januari 2021 
  • OF geldt dit voor nieuwe abonnementen en blijft het bestaande hoe het is.
  • Worden de keuzedagen OOK VERHOOGD  in prijs?????
Reputatie 3

Met deze maatregel dupeert u ons (echtpaar 75 en 78 jaar) zwaar. Wij gebruiken het abonnement voor

familiebezoek in den lande en het bezoeken van musea in grotere steden.

Met deze maatregel zouden wij gedwongen worden om veelal 's avonds en 's nachts te moeten rijden met de auto. Hetgeen voor ons bezwaarlijk wordt. Wij wonen op ruim 25 km.

afstand van het dichtsbijzijnde NS-station. Als wij niet meer tussen 16 en 18.30 mogen reizen noodzaakt u ons het abonnement op te zeggen. Dat zou ons zeer spijten en  er zijn duizenden

die in dezelfde situatie verkeren. Dit is dus een zeer klantonvriendelijke maatregel

 We hopen dat u hier een oplossing voor vindt. Kortom: u dupeert ons hiermee geweldig.

Ik heb nu een Traject Vrij abonnement voor 170 euro per maand. Wat ga ik dan betalen als ik NS Flex ga gebruiken? Sowieso 24 euro. Maar komt daar dan gewoon nog 170 euro bovenop? Kan ik mij bijna niet voorstellen omdat ik dan gewoon 24 euro per maand armer wordt en er geen voordeel aan behaal omdat ik enkel op 1 traject reis in spitsuren.
Als ik probeer online een NS Flex abonnement te nemen wordt het niet duidelijk gemaakt wat ik per maand onder de streep kwijt ben en moet ik op een gegeven moment wel klikken op ‘overstappen’ zonder te weten waar ik dan aan toe ben qua maandelijkse kosten.

Reputatie 3

Goedemorgen,

een compensatie van 7 euro op jaarbasis staat in geen verhouding met de kosten die ik nu extra ga maken.

Ik heb het zojuist uitgerekend en dit gaat mij op jaarbasis €1.647,36 kosten.

Graag ontvang ik van u een set van de oorspronkelijke voorwaarden en hoor ik graag of u zo maar hier vanaf kan wijken.
 

De meeste werkenden kunnen helemaal niet tussen 9.00 en 16.00 reizen. U kunt het probleem beter oplossen door meer treinen in te zetten in plaats van trouwe klanten weg te jagen.

 

Reputatie 3

Wat een slechte zaak.

Ik ben happy met mijn Altijd Voordeel abonnement. Heb in het verleden 1 maand Flex geprobeerd, maar als iets niet flexibel is, dan zijn het Flex abonnementen wel.

Zorg eerst maar eens dat ik een Flex abonnement stop kan zetten voor een periode die ik zelf wil, niet precies 1 maand.

Als ik op vakantie ga, wil ik bijv. pas na 2 of 3 weken weer een nieuw abonnement aanschaffen, niet betalen voor die periode dat ik toch niet reis.

En achteraf een hele dikke afboeking van mijn rekening vind ikzelf minder prettig, dan iedere keer 50 euro voor het opladen van saldo. Regel eerst maar eens dat Flex ook echt flexibel is, door bijv. wekelijks betalen aan te bieden, en zelf dus datums te kunnen kiezen voor weer aangaan van nieuwe abonnementsperiode.

Maar het zal wel weer uit een mooi spreadsheet gerold zijn in de boardroom, dat op deze manier extra geld uit de zakken van reizigers geklopt kan worden. Klanten houden namelijk wel van keuzevrijheid, die staan echt niet te juichen bij minder opties. Bij de bakker mag je namelijk ook zelf kiezen of je wit, bruin, volkoren enz.. kiest, en wordt niet door de vrouw van de bakker bepaald dat iedereen voortaan alleen nog maar bruin brood kan kopen.

Reputatie 3

Geen goed nieuws dat ik met mijn Voordeeluren abonnement (heb ik al jaren) niet meer tussen 16 en 18.30 uur mag reizen. Ik bezoek meestal de grote steden hiermee en moet daar dan tot 18.30 uur blijven. Een bestaande overeenkomst kan de NS toch niet zo maar eenzijdig wijzigen? Ik wil het ook niet zelf opzeggen. De compensatie van 7 euro (=1 euro per keuzedag) is belachelijk laag. Mijn goede band met de NS lijkt voorbij. Dat gaat voor veel mensen gelden.

Reputatie 4

Erg teleurstellend. En die compensatie staat niet in verhouding tot wat abonnementhouders er op achteruit gaan. Het valt sowieso wel op dat reizigers in daluren er steeds meer op achteruit gaan met de verminderde inzet van materieel (wat in de afgelopen herfstvakantie echt heel opvallend was). Als NS dit wil dan zou compensatie niet moeten liggen in een verlaging van de prijs maar in een duidelijke verhoging van de service. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. 

Reputatie 6

 Betekent dat dat de voordelen zoals in juli en augustus voor 9.00 met korting nog wel blijven bestaan? Kunnen jullie één overzicht maken welke voordelen deit oude "VDU" nog wel hebben?

Reputatie 2

Jammer dat op de keuzedagen niet meer in de spits gereisd kan worden.

Ja, dan is het inderdaad vaak druk, maar meestal is het nog wel te doen.

Bij een dagje uit moet ik terug naar Leeuwarden meestal vanuit het westen/midden van het land. Vóór 16 uur terug is te vroeg; na 18.30 is vind ik te laat, want dan zou ik nogal laat thuis zijn, vooral als er vertraging is, wat zomaar een uur kan zijn.

Ik heb liever een prijsverhoging van het abonnement.

Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Bart M. Die 7 euro ‘compensatie’ is een lachertje gezien de enorme verslechtering van de voorwaarden. U bent hiermee per 1-1-2021 een klant kwijt.

Reputatie 4

Aan: NS afdeling ontevreden klanten:

Geachte mevrouw, mijnheer,

Dit houdt een verregaande verslechtering van de voorwaarden in tegen amper een verlaging van de prijs. U als de facto monopolist zou zich klantvriendelijker moeten opstellen.

Met vriendelijke groet,

Reageer