abonnementsgeld terug door corona-virus | NS Community
beantwoord

abonnementsgeld terug door corona-virus

  • 16 March 2020
  • 26 reacties
  • 13693 Bekeken

door de sluiting van de scholen reist mijn dochter drie weken niet met het openbaar vervoer, krijgt zij haar abonnementsgeld terug voor deze periode?

icon

Beste antwoord door loklok8 16 March 2020, 20:52

Bekijk origineel

26 reacties

Als je je inmiddels had verdiept in de materie had je kunnen lezen dat reizigersvervoer niet onder het herroepingsrecht valt, lees je zelf dan eens in in plaats van mensen blli te maken met een dode mus.

 

Zie ook mijn reactie in het topic welke jij aanhaalt, maar toen was je ook al tegendraads:

https://community.ns.nl/abonnementen-2/herroepingsrecht-abonnement-63425#post434957

 

Reputatie 7

@Jeroen

Met losse flodders kan ik niet zoveel, geef aan waar je je op baseert.

Wellicht dat je een abonnement met eenlos ticket (eticket) verwart.

Heb je het antwoord van Stijn NS goed gelezen ? Hierbij ook nog eens een antwoord van Sivan zoals indertijd namens NS  gegeven:https://community.ns.nl/abonnementen-2/abonnement-bestelling-terugdraaien-18227#post151913

Overigens heb ik duidelijk aangegeven dat het herroepingsrecht mogelijk uitkomst zou kunnen bieden en dat denk ik nog altijd.

 

 

 

 

 

Burgerlijk wetboek, boek 6, artikel 230 h sub 5

 

En anders kun je het ook hier lezen in een wat minder moeilijk geschreven tekst:

 

http://consumentenjurist.nl/varia/nieuws/herroepingsrecht-voor-consumenten/

Reputatie 7
Badge +3

Hoe gaat de NS ontdekken welke abonnementen er niet gebruikt worden?

Gewoon achteraf in de reishistorie kijken en voor de niet-gebruikers het bedrag terugstorten/een maand niet incasseren/een maand langer laten doorlopen? Lijkt me niet super ingewikkeld.

NS wil ook liever minder mensen in de trein, dus je zou dan verwachten dat ze er als bedrijf alles aan zouden doen om mensen te stimuleren nu even niet die trein te pakken.


Gewoon achteraf kijken is makkelijker gezegd dan gedaan. de systemen zijn daar niet op ingericht. Sneller en makkelijker is als abonnementhouders zelf hun abonnement in Flex zonder abonnement omzetten.

En hoe gaat de NSom met Altijd Vrij abonnementshouders? 350 euro voor de komende weken is veel geld voor een zzp-er die wordt gevraagd thuis te werken.

Reputatie 7
Badge +3

De informatie qua abonnementen en de mogelijkheden tot stopzetten kunnen inderdaad verwarrend zijn. Kort gezegd zijn er 3 soorten abonnementen, elk met hun eigen (on)mogelijkheden.

  1. NS Flex abonnementen: deze zijn 1 maand na starten ervan of 1 maand na de laatste wijziging te wijzigen naar een ander NS Flex abonnement of Flex zonder abonnement of compleet stop te zetten.
  2. Klassieke doorlopende jaarabonnementen: deze zijn het eerste abonnementsjaar niet op te zeggen, na het het eerste jaar zijn deze maandelijks opzegbaar en dan alleen per de datum van de maand dat ze begonnen zijn.  Wel kunnen ze op elk willekeurig moment gewijzigd worden naar NS Flex (met of zonder abonnement) ook in het eerste abonnementsjaar. Daarbij wordt het oude abonnement beeindigd en worden niet gebruikte maar wel betaalde dagen en/of maanden terug betaald.
  3. Klassieke maand abonnementen: deze zijn niet stop te zetten. Wat Denice hierboven dus aangeeft.
Reputatie 7

@MoDe 

Als de praktijk zoals door Stijn NS aangegeven je niet kan overtuigen zie ik graag je juridische tegenwerpingen tegemoet.

Reputatie 7

 

zie:

 

https://community.ns.nl/abonnementen-2/abonnement-opschorten-64227#post442389

Hoe gaat de NS ontdekken welke abonnementen er niet gebruikt worden?

Gewoon achteraf in de reishistorie kijken en voor de niet-gebruikers het bedrag terugstorten/een maand niet incasseren/een maand langer laten doorlopen? Lijkt me niet super ingewikkeld.

NS wil ook liever minder mensen in de trein, dus je zou dan verwachten dat ze er als bedrijf alles aan zouden doen om mensen te stimuleren nu even niet die trein te pakken.

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon achteraf kijken is makkelijker gezegd dan gedaan. de systemen zijn daar niet op ingericht.

 

 

Wat voor systeem gebruiken ze dan? Kun je met dat systeem geen query uitvoeren op die gegevens? Lijkt me sterk. Maar ik ben zeer benieuwd :slight_smile:

Ook ik heb een traject abonnement en gedurende de komende weken moet ik thuis werken ivm de epidemie (COVID-19). Nou snap ik ook dat veel bedrijven failliet gaan, omdat iedereen restitutie aanvraagt of kleine ondernemers die de deuren moeten sluiten, omdat de cijfers maar blijven zakken. Ik snap de chaos, maar om met je klanten mee te denken in deze onzekere tijden en hierdoor soms de regels iets aan te passen gaat de economie niet drastisch naar beneden halen denk ik. Ik denk dat de samenleving hier alleen maar door wordt versterkt. Het is natuurlijk absurd dat je betaald voor iets waar je immers géén gebruik van maakt of mag maken. Als ik kijk bij het hotel waar ik voor werk, dan zeg ik ook niet tegen mijn gasten; “sorry u heeft een niet restitutie reservering geboekt, u krijgt uw €1500 euro niet terug”. In deze tijden kijk je niet perse naar het reglement, maar hoe je gedupeerde het best kan tegemoet komen. Ook vindt ik het belangrijk dat hier zo snel mogelijk naar gekeken wordt. Het zijn behoorlijke bedragen waar je over praat. Ik zou alsnog willen vragen om een beetje meer flexibiliteit  vanuit NS naar hun consumenten toe in deze tijden van crisis. Niemand heeft hier immers om gevraagd, maar we zijn wel genoodzaakt dit probleem met elkaar op te lossen. Graag zie ik een passende oplossing op mijn vraag voor zowel mijzelf als voor alle andere gedupeerden.

Reputatie 7
Badge +1

Het ligt er een beetje aan welk Traject Vrij abonnement u heeft. Zowel ik als @Thom en @Momo hebben al enkele opties gegeven hoe u ervoor kunt zorgen dat u voorlopig geen abonnementskosten meer betaald.

Mocht u een Traject Vrij maandabonnement hebben, dan is er helaas op dit moment nog niets bekend over een restitutie of compensatie. Dat sluit natuurlijk niet uit dat deze mogelijk nog komt.

Geen enkele partij heeft profijt van deze situatie en in deze vrij chaotische tijden moet de NS ook veel regelen om ervoor te zorgen dat er überhaupt nog treinen blijven rijden. Dat is naar mijn inzien op dit moment dan ook prioriteit nummer 1. Hoewel de kosten voor sommige abonnementshouders best hoog kunnen zijn, kan dat altijd nog achteraf worden geregeld.

Verder denkt de NS zeker wel mee met zijn klanten. Zo worden klanten die een Kruidvat Daluren Dagretour kaartje hebben gekocht of klanten die een keuzedag hebben, die bijna afloopt en daarmee voorlopig niet mee willen reizen, gecompenseerd door hen een E-ticket aan te bieden met een ruime geldigheidsduur. 

Reputatie 7
Badge +4

Men gaat bij NS begripvol om met Keuzedagen en losse e-tickets, maar abonnementen worden binnen dit beleid niet gecompenseerd. Het zijn onzekere tijden, dingen veranderen snel en ik raad u aan de berichten van NS te volgen.

 

Edit: Zie de opmerkingen van loklok hieronder, als ze van toepassing mochten zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Op dit moment is er nog niets bekend over het restitueren/compenseren van abonnementshouders, maar er zijn alternatieven voor u.

Als u een NS Flex abonnement hebt kunt u deze gratis omzetten naar NS Flex zonder abonnement. Dat kan als u in de afgelopen maand uw dochters abonnement niet hebt gewijzigd. Na 1 maand kunt u deze weer dagelijks wijzigen naar elk ander abonnement binnen Flex.

Als het om een Traject Vrij abonnement gaat kunt u deze omzetten naar een NS Flex zonder abonnement, u krijgt dan een gedeelte van het geld terug waarmee u niet heeft gereisd. U moet dan wel langs de kaartautomaat om uw Traject Vrij te verwijderen en om NS Flex op te halen. Zodra uw dochter weer gebruik wilt maken van het abonnement, kunt u het abonnement weer terug wijzigen naar Traject Vrij door contact op te nemen met de klantenservice of door een nieuw abonnement aan te vragen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

 

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn twee mogelijkheden uw abonnement te onderbreken. Eentje als u een Flexabonnement heeft, en eentje als u een klassiek abonnement bezit.

Bij Flex kunt u altijd na een maand opzeggen. Is dat het geval, dan stopt u uw abonnement en zet het over naar Flex Basis als u helemaal niet meer reist. U kunt ook eventueel een ander, meer passend abonnement nemen. Het veranderen naar een ander Flexabonnement doet u via Mijn NS. Het hoeft niet via Klantenservice. NS gaat overigens soepel om met het annuleren in de eerste maand van Flex.

Heeft u een klassiek abonnement, dan is er een handige truc. U kunt namelijk op elk moment uw abonnement overzetten naar Flex. Vervolgens neemt u het Flex Basis abonnement. U krijgt dan een eventueel restant van uw abonnementsgeld terug.

Bedenk wel dat bij Flex uw kredietwaardigheid wordt getoetst en u ouder dan 18 moet zijn.  Dat is nodig want Flex werkt met betalen achteraf en dus met krediet.

 

Voor maandabonnementen zijn er op dit moment geen mogelijkheden.


Het moet echter via Klantenservice en de medewerkers zijn zwaar overbelast. Hou dus rekening met een forse wachttijd.

 

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. U kunt er het beste voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan - maar alleen dan - telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. 

 


 

Hoi FJK. Welkom bij de Community.

Ik kan me voorstellen dat dat inderdaad veel geld is per maand!Heb je een Altijd Vrij jaarabonnement? In dat geval zou ik je willen adviseren over te stappen (per direct) naar NS Flex zonder abonnement. Na minimaal 30 dagen kan je het NS Flex product wijzigen in eventueel NS Flex Altijd Vrij. Heb je nou bijvoorbeeld eerder weer Altijd Vrij nodig of heb je liever klassiek Altijd Vrij in plaats van NS Flex Altijd Vrij, neem dan even contact op met onze Klantenservice op het moment dat jij weer een Altijd Vrij abonnement nodig bent.

Reputatie 7
Badge +1

Mocht dit eventueel de eerste maand zijn van uw abonnement, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice (bij voorkeur via Twitter/Facebook of de chat) om (uit coulance) uw abonnement wellicht mogelijk eerder te beëindigen. Houdt er rekening mee dat het op dit moment extra druk is bij de klantenservice en u even geduld moet hebben voordat u een antwoord krijgt

 

Ik vind het niet klantvriendelijk door men te verplichten een ander abonnement af te laten sluiten. Dat is geen oplossing. Er rijden minder treinen, dus de NS heeft minder kosten. Pauzeren van alle abonnementen die niet worden gebruikt lijkt met een redelijke oplossing. Waarom kan de NS dit niet gaan regelen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het niet klantvriendelijk door men te verplichten een ander abonnement af te laten sluiten. Dat is geen oplossing. Er rijden minder treinen, dus de NS heeft minder kosten. Pauzeren van alle abonnementen die niet worden gebruikt lijkt met een redelijke oplossing. Waarom kan de NS dit niet gaan regelen?

Heeft u ideeën en menskracht om te regelen dat alle ongebruikte abonnementen worden gepauzeerd? Wat doe je met abonnementen die 1x  gebruikt zijn? op dit moment is er minder personeel beschikbaar omdat men bij geringe klachten thuis moet blijven. Personeel wat wel door betaald moet worden.

U kunt uw abonnement omzetten naar Flex zonder abonnement als u geen kosten wilt hebben.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het niet klantvriendelijk door men te verplichten een ander abonnement af te laten sluiten. Dat is geen oplossing. Er rijden minder treinen, dus de NS heeft minder kosten. Pauzeren van alle abonnementen die niet worden gebruikt lijkt met een redelijke oplossing. Waarom kan de NS dit niet gaan regelen?

Ik zie even niet waar je het vandaan haalt dat klanten verplicht zijn om een ander abonnement af te laten sluiten. Er zijn inderdaad minder kosten, maar er zijn tegelijkertijd ook minder inkomsten doordat mensen nu massaal abonnementen opzeggen of pauzeren en er minder gereisd wordt.

Hoe gaat de NS ontdekken welke abonnementen er niet gebruikt worden? Mochten klanten niet gebruik willen maken van het abonnement dan kunnen deze, bij jaar- en Flex abonnementen, omgezet worden naar NS Flex zonder abonnement waarbij er geen kosten zijn mits er geen gebruik gemaakt wordt van de kaart.

Ik heb vorige week en vandaag contact gehad met de klantenservice. Ik had een nieuw maandabonnement aangevraagd (op een nieuwe OV chipkaart), maar ben nu ook verplicht thuis aan het werk de komende weken. In eerste instantie werd mij verteld dat ik bij de ingangsdatum van mij abonnement opnieuw contact op kon nemen met de klantenservice om mijn abonnement direct op te zeggen. Echter bel ik vandaag de klantenservice en is dit niet mogelijk. De eerste collega die ik vandaag aan de telefoon had vertelde mij dat ik gewoon pech had en mijn geld kwijt was. Er kon niets gedaan worden. Overmacht. Daarnaast werd er ook nog eens gewoon opgehangen nadat ik voor de zoveelste keer had aangegeven dat ik graag een oplossing wil voor een abonnement wat mij bijna 500 euro heeft gekost (ook IC direct toeslag zit erbij) en het niet gewoon als pech accepteer. 
Ik heb toen nogmaals teruggebeld en werd toen vriendelijk geholpen door een andere collega. Die vertelde mij alleen dat ik na afloop van de abonnementsperiode weer contact kan opnemen. Indien ik dan geen gebruik heb gemaakt van mijn abonnement, dan krijg ik restitutie. Nu lees ik echter hier weer dat het wel eerder beëindigd kan worden? mijn abonnement zou vandaag ingaan, maar deze is nog niet per post binnen gekomen.   

 

Reputatie 7
Badge +1

Mijn reactie is een soort van kopie van de reactie van Denice NS uit dit topic en is alleen van toepassing als u een NS Flex abonnement heeft. Daarin wordt aangegeven dat het wellicht mogelijk is dat uw abonnement eerder beëindigd kan worden. Het is uit coulance, wat dus betekent dat het geen verplichting is van NS om uw abonnement eerder te beëindigen op verzoek van de klant en het dus niet zeker is dat uw abonnement eerder stopgezet kan worden binnen uw eerste maand.

U bent tijdens het aanschaffen van het abonnement akkoord gegaan met de productvoorwaarden en u zit op dit moment in een wijzigingsperiode, waardoor u volgens de voorwaarden eigenlijk niet kan wijzigen.

Bovendien rijden de treinen gewoon, dat u uw reisdoel niet kunt voldoen met uw abonnement is een aparte zaak.

Het ligt er met coulance dus zoals u al gemerkt hebt een beetje aan wie u treft bij de klantenservice. Ook de NS heeft op dit moment te maken met een overmachtssituatie.

Dag Lien85. Welkom bij de Community.

Ik begrijp uit je verhaal dat je een maandabonnement met nieuwe kaart hebt gekocht? Deze valt helaas niet te annuleren of vroegtijdig te beëindigen. Ook is overstappen naar bijvoorbeeld NS Flex niet mogelijk met een maandabonnement. Bovengenoemde opties zijn op jou dus niet van toepassing. We begrijpen uiteraard dat je een compensatie verwacht echter moet ik daar wel bij zeggen dat wij tot niets verplicht zijn, reizen met de trein is immers nog steeds mogelijk. Momenteel gaat al onze aandacht naar het bereikbaar houden van Nederland voor hen die het OV nog wél nodig hebben. Op dit moment hebben we dus simpelweg nog geen antwoord op vragen over een financiële tegemoetkoming bij het niet gebruiken van abonnementen. We kunnen op dit moment dan ook nog niets voor je doen helaas.

Bedankt Denice NS! Ik begrijp heel goed dat het nog mogelijk is om met de trein te reizen en dat het daarom ook wat lastiger is allemaal. Echter, ik had mijn abonnement op 10 maart besteld en op vrijdag 13 maart kreeg ik te horen van mijn werkgever dat het kantoor werd gesloten. Ik kan dan inderdaad nog reizen, alleen dan reis ik af naar een dicht kantoor. Vandaar dat ik gelijk op de vrijdag contact had opgenomen om te kijken of het nog geannuleerd kon worden (wat volgens de collega toen ook wel kon, alleen dat kon pas op de dag dat mijn abonnement in ging: vandaag). Ik zal hetin ieder geval dan gewoon afwachten en pas na afloop van de periode opnieuw contact opnemen. Alle verschillende informatie is een beetje verwarrend. Bedankt nogmaals voor de reactie en opheldering. Succes met deze Corona drukte/chaos!   

Reputatie 7

Mogelijk dat een beroep op het herroepingsrecht hier uitkomst kan bieden.

Zie bijvoorbeeld het antwoord zoals door Stijn NS gegeven in het volgende topic:

 

https://community.ns.nl/abonnementen-2/herroepingsrecht-abonnement-63425#post434991

Reageer