Momenteel in het bezit van een persoonlijke kaart (foto) voor in- en uitchecken met betaling achteraf; aangeduid in de app Mijn NS als “Consumenten-kaart”. In deze app heb ik een tweede gelijknamige persoonlijke kaart van mijn vrouw opgenomen, nadat mij was gebleken, dat haar mailadres en/of wachtwoord bij het inloggen niet meer werd (h)erkend.
Het zal met de ouderdom te maken hebben, maar ik wil niet meer met de auto in het drukke Amsterdam rondrijden en een abnormaal hoog parkeertarief betalen. Een van de redenen om meer gebruik te maken van de trein. Vanuit dit voornemen de NS-website bezocht.
Een paar uur rondgedwaald op de webpages van de NS, met het doel om bij de verscheidene vragen, die bij mij opkwamen, de bijbehorende antwoorden te zoeken. Er blijven echter nog onduidelijkheden, waarvoor ik het forum wil raadplegen.
De benaming “Consumenten-kaart” heb ik op de website van de NS niet aangetroffen. Dit heeft mij echter niet weerhouden om alvast een principekeus te maken: NS Flex Dal Voordeel of Dal voordeel op saldo. Ik reis namelijk bij voorkeur na 09.00 uur.
NS Flex Dal Voordeel is naar mijn mening praktischer; daarentegen biedt Dal voordeel op saldo de aantrekkelijke optie van zeven zogenaamde keuzedagen per jaar, met daarbij de mogelijkheid om gelijktijdig te kiezen voor 1e klas.
En, nu is bij mij verwarring ontstaan: Enerzijds vanwege de informatie van mijn vriend, dat hij over een abonnement beschikt met keuzedagen en dat dit voordeel-abonnement zelve geldig is voor reizen met 1e klas, en anderzijds de website van NS waar zowel het abonnement “NS Flex Dal Voordeel” als het abonnement “Dal voordeel op saldo” uitsluitend wordt aangeboden met 2e klas.
Betekent dit, dat men zich thans de moeite moet getroosten om telkenmale vóór aanvang van elke reis een wijziging van 2e klas naar de 1e klas in te voeren? Via een NS-zuil of via de app?
In dit verband nog een opmerking ter zijde: Een vreemde zaak, dat men bepaalde handelingen niet via de app kan uitvoeren, zoals het activeren van een keuzedag.
Nog meer verwarring is bij mij ontstaan toen ik een en ander had gelezen inzake de zogenaamde Samenreiskorting. Mijn vrouw reist altijd samen met mij. Dan rijst de vraag: Wat is voordeliger? In de aanname, dat Samenreiskorting niet van toepassing is bij Keuzedagen, ga ik ervan uit, dat wij beiden over dezelfde abonnementsvorm dienen te beschikken, in casu “Dal voordeel op saldo”.
Maar, hoe zit het dan indien ik kies voor het abonnement “NS Flex Dal Voordeel”? Naar mijn mening kan mijn vrouw dan haar huidige kaart (of een nieuwere vorm hiervan) handhaven om de dalurenkorting te kunnen ontvangen vanwege Samenreiskorting. Met andere woorden: een tweede voordeel-abonnement is in dit geval niet noodzakelijk.
Is bovenstaande redenering m.b.t. de Samenreiskorting juist?
Ten slotte nog een andere vraag, naar aanleiding van de volgende op de website van NS vermelde waarschuwing: “Bij abonnementen bepaalt het moment van inchecken de korting die wordt berekend voor de gehele reis. Let op: na het inchecken moet de treinreis binnen 30 minuten starten, zoals vermeld in de productvoorwaarden.”
Wat te doen, indien de trein vertraging heeft? Niet het perron oplopen?
Beste antwoord door MoDe
Bekijk origineel