beantwoord

bijabonnement

  • 8 September 2021
  • 33 reacties
  • 1356 Bekeken

Bij het klassieke Altijd Dalvrij abonnement was het mogelijk een bijabonnement te nemen.      Op advies van de NS overgestapt naar NS Flex. Nu blijkt een bijabonnement niet meer mogelijk, hoewel de NS heeft toegezegd dat in 2021 hier een oplossing voor zou komen? Is hier al iets meer over bekend?

icon

Beste antwoord door Mark NS 8 September 2021, 17:07

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7

Dat is de hoofdreden waarom ik niet overstap naar Flex. Wij hebben een klassiek Dal Vrij abonnement met een bijabonnement en dat bevalt uitstekend. Er zou in Flex een oplossing komen, een alternatief product voor het bijabonnement tegen dezelfde prijs. Die vraag heb ik in 2019 al gesteld. Er werd toen door NS aangegeven dat het zou blijven zoals het was totdat er een oplossing was voor het bijabonnement en dit zou drie maanden tevoren worden aangekondigd. Nooit meer iets over gehoord. Ondertussen is mijn abonnement kort geleden weer voor een jaar automatisch verlengd tot aug2022.

Hoi J.Nijenhuis, welkom op de NS Community. 

Op dit moment zijn bijabonnementen niet nieuw te bestellen en is er binnen NS Flex geen alternatief beschikbaar. Er wordt gewerkt aan een nieuwe stijl gezinspakketten binnen NS Flex, maar wanneer deze beschikbaar zullen komen, is op dit moment nog niet bekend. 

Reputatie 7

Ik ontving vandaag een mail van NS met de mededeling dat het bijabonnement gekoppeld aan mijn eigen Dalvrij abonnement, per 1 maart 2022 eenzijdig wordt opgezegd door NS. Er is geen vervangend gezinsproduct, mijn partner kan simpelweg voor zichzelf NS Flex Dalvrij gaan bestellen. Veel duurder dus.

Wel staat er bij dat er dan één jaar 35% korting per maand op gegeven wordt.

Waar zijn die gezinspakketten waarover hierboven door Mark NS gesproken wordt dan?

Ik heb trouwens al vele jaren het klassieke Dalvrij, bevalt goed en zie geen enkele reden om dat te veranderen naar Flex.

 

Waar zijn die gezinspakketten waarover hierboven door Mark NS gesproken wordt dan?

Hier heb ik helaas nog geen informatie over.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zijn niet de enige zaken die aangekondigd waren. Zo zouden er ook abonnementen komen wanneer je maar een paar dagen per week forenst. Nooit meer iets over gehoord.

“Overpromising and underdelivering” zeggen de Engelsen in zo’n geval.

Reputatie 7

Ik had in 2019 al begrepen dat de huidige bijabonnementen pas zouden verdwijnen wanneer er vervangende abonnementen zouden zijn voor gezinnen of huishoudens die samen vaste klant zijn. Na maar liefst bijna drie jaar is er dus nog altijd geen goede vervanging, en kan ieder gezinslid individueel een Flexabonnement afsluiten met slechts het 1e jaar een percentage korting. Dat kan pas medio februari 2022. Dan is het 1e jaar ruim 15 euro duurder per maand ten opzichte van nu en vanaf het 2e jaar kost het 47 euro per maand meer dan nu. Dat is nogal wat. Wij hadden juist de auto weggedaan destijds omdat zo'n combinatie hoofd- en bijabonnement Dalvrij veel voordeliger was dan autorijden en wij dan ook ons milieusteentje bijdroegen op die manier. 

Wat nu precies de exacte reden van NS is om te stoppen met bijabonnementen is mij niet duidelijk. Dat staat ook niet in de mail en de brief, er staat slechts in dat NS "helaas" ermee stopt.

Reputatie 7
Badge +4

Het zou me niet verbazen als er tussen de regels staat dat het bijabonnement vervalt. Er ging helaas ook veel mis met de bijabonnementen, die lang niet altijd werden gebruikt door mensen op hetzelfde gezinsadres.

 

We kregen hier wel vragen als: ‘Hoe controleren ze dat je op hetzelfde adres woont?’ Nou, dan weet je het wel. Een flink voordeel en geen controle, dan is de invulling voor te veel mensen snel gemaakt. Feitelijk was die controle ook onvoldoende. Inmiddels is de controle in de trein al helemaal niet meer adequaat om dit op te sporen.

Ik weet het evenmin als u, maar als u een jaar compensatie krijgt, dan lijkt me dat de opmaat naar afschaffing. Het is de zoveelste situatie dat mensen die er eerlijk gebruik van maken de dupe worden van afschaffing vanwege het misbruik van parasitair denkenden die dit ‘slim’ vinden. Omdat deze categorie er is, worden sociale oplossingen gefrustreerd. En degenen die misbruik maken, schreeuwen overal en ook hier het hardste, al zijn ze snel weer weg. Holle (ééndimensionale-) vaten en zo.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had in 2019 al begrepen dat de huidige bijabonnementen pas zouden verdwijnen wanneer er vervangende abonnementen zouden zijn voor gezinnen of huishoudens die samen vaste klant zijn.

Even terug gezocht wat er er daarover in het besluit wijziging abonnement stond:

 

Reputatie 7

Ik had in 2019 al begrepen dat de huidige bijabonnementen pas zouden verdwijnen wanneer er vervangende abonnementen zouden zijn voor gezinnen of huishoudens die samen vaste klant zijn.

Even terug gezocht wat er er daarover in het besluit wijziging abonnement stond:

 

Dit had ik destijds inderdaad ook gelezen. Het gaat nu evenwel niet om dezelfde korting op het vervangend abonnement, zoals in de tekst vermeld. Per saldo wordt het 1e jaar ruim 15 euro per maand duurder voor het Flexabonnement.

 

Reputatie 7
Badge +3

In de tekst wordt gezegd dat dezelfde korting tot 1 januari 2022 wordt gegeven. Dus niet daarna. Wat dat betreft heeft NS zich wel ingedekt. 

Reputatie 7

Het zou me niet verbazen als er tussen de regels staat dat het bijabonnement vervalt. Er ging helaas ook veel mis met de bijabonnementen, die lang niet altijd werden gebruikt door mensen op hetzelfde gezinsadres.

We kregen hier wel vragen als: ‘Hoe controleren ze dat je op hetzelfde adres woont?’ Nou, dan weet je het wel. Een flink voordeel en geen controle, dan is de invulling voor te veel mensen snel gemaakt. 

Ik weet het evenmin als u, maar als u een jaar compensatie krijgt, dan lijkt me dat de opmaat naar afschaffing. Het is de zoveelste situatie dat mensen die er eerlijk gebruik van maken de dupe worden van afschaffing vanwege het misbruik van parasitair denkenden die dit ‘slim’ vinden. Omdat deze categorie er is, worden sociale oplossingen gefrustreerd. 

 

Misschien is misbruik de reden. Echter ik vraag me af of het ook niet met de verflexing van de abonnementen te maken heeft. Ik betaal namelijk, als hoofdcontracthouder, het bijabonnement van mijn partner (en deze betaalt het bedrag weer aan mij terug). Eventuele overige kosten betaalt mijn partner zelf via het saldo op de kaart. Bij Flex Dalvrij, en dus achteraf betalen voor eventuele reizen in de spits en alle busreizen enz, zou dat van mijn rekening gaan. Zou deze situatie gewoon niet passen bij Flex? 

Reputatie 7

In de tekst wordt gezegd dat dezelfde korting tot 1 januari 2022 wordt gegeven. Dus niet daarna. Wat dat betreft heeft NS zich wel ingedekt. 

Haha, ja die is mooi. Tot 2022 bestaan de bijabonnementen sowieso nog dus er hoefde nooit ergens vervangende korting voor gegeven te worden. Goed ingedekt maar erg flauw. Natuurlijk was het allang afgeschaft, ware het niet dat corona langskwam.

Reputatie 7
Badge +3

In 2019 was het de bedoeling dat de bijabonnementen vanaf januari 2021 zouden verdwijnen. Als dan de nieuwe familiepakketen er nog niet zouden zijn, zou NS tot 1 januari 2022 dezelfde korting geven. Intussen een jaar verder en het is er nog niet, en ik heb niet het idee dat het alleen maar door Corona komt. Denk dat het voor NS makkelijker was om dan de bijabonnementen langer te houden, net als de Keuzedagen. Ook zouden per januari 2021 de saldo abonnementen veplicht naar Flex moeten overgaan, tot nu is zijn meen ik alleen de Traject Vrij abonnementen per 15 oktober overgegaan, andere abonnementen nog niet. 

Reputatie 7
Badge +4

Echter ik vraag me af of het ook niet met de verflexing van de abonnementen te maken heeft.

Natuurlijk speelt de verflexing een rol. U had een jaarabonnement en op basis daarvan werden bijabonnementen verstrekt. Die hoefden niet tegelijkertijd in te gaan. Bij verlenging van het bijabonnement werd gekeken of het hoofdabonnement nog geldig was. Zo niet, dan verviel het of het moest tegen de normale prijs verder gaan.

Tamelijk lek, maar een pragmatische oplossing, en het ging om jaarabonnementen.

 

Nu is er Flex en dat is minstens voor een maand, maar is zeker niet meer vast voor een jaar. Handmatig controleren zal te duur worden gevonden, maar ja, waar moet je het dan aan koppelen? Guusje Grijpgraag moet geen mogelijkheden. hebben. Lang niet iedereen maakt misbruik, maar van degenen die dat wel doen zijn er inmiddels zo veel dat je je beleid er op moet afstemmen, dan wel er ernstig rekening mee moet houden. Kijk maar naar de e-tickets, daarmee liep het de gaten uit, temeer omdat medewerkers van Klantenservice geacht werden er van uit te gaan dat de klant de waarheid sprak. Het is een persoonlijke opvatting van mijn kant, maar ik vond dat nogal naïef. Het huidige beleid met betrekking tot e-tickets is onaangenaam voor wie echt iets overkomt, maar het voorkomt veel ellende en kosten. En de rekening ligt niet bij NS, maar uiteindelijk bij de betalende medereizigers.

Het is niet eenvoudig bijabonnementen aan Flex te koppelen, want een Flexabonnement kan van korte duur zijn. Dat de hoofdabonnementhouder alles betaalt, moet absoluut voorwaarde blijven. Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe je met Flex een vergelijkbaar systeem zou kunnen opzetten. Eigenlijk zou bij de controle in de trein veel  meer gegevens zichtbaar moeten worden, maar dat zal niet gebeuren. Theoretisch zou je een call kunnen doen bij inchecken met een bijabonnement waarbij dat gecontroleerd wordt, maar ik vrees dat ICT dan heel had gaat gillen, en ik begrijp dat nog ook.

Reputatie 7

Jammer allemaal dat dit systeem nu o.a. de dupe wordt van Flex. Ik vind die druk om naar Flex te gaan niet fijn. Het klassieke Dalvrij blijft voor zover ik weet wel nog altijd bestaan, of gaat dat er ook uit? Ik hou het zolang als mogelijk. Ik reis toch het hele jaar en saldo laden is voor mij geen probleem voor die enkele keer in de spits en die paar busreizen. Wordt het gelijk afgerekend, veel fijner.

Er zijn helaas inderdaad veel profiteurs, op alle gebied. Ook in het ov is dat iedere dag zichtbaar. En hoe komt dat? Omdat er veel te veel getolereerd wordt, niet gehandhaafd en gecheckt. Het Nederlandse ideaal is de eigen verantwoordelijkheid, steeds weer kansen geven, vertrouwen op elkaar en een beroep doen op ieders eigen geweten. Dat is heel mooi gedacht, maar echt grenzeloos naief. Het resultaat is nog immer dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken en de netjes handelende mensen de dupe worden.

Vanmiddag werden er vier jongeren, op weg van school naar huis, door een passagierende conducteur aangesproken in de 1e klas met de vraag of ze een 1e klas vervoerbewijs hadden. Nee dus. Hoe verrassend! Dan moeten jullie naar de 2e klas. Maar het is druk, de gangpaden staan vol (dat was ook zo). Dus dan gaan we wel staan in de 1e klas! Nee dat mag ook niet. Ja maar we doen het toch, we gaan niet in die drukte staan. Conducteur zuchtte, liet het erbij en ging zitten. De jongeren gingen dus 1e klas staan. Ik dacht; nou het is weer eens zover, maar heb mijn mond gehouden.

Wie is hier de baas??

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet eenvoudig bijabonnementen aan Flex te koppelen, want een Flexabonnement kan van korte duur zijn. Dat de hoofdabonnementhouder alles betaalt, moet absoluut voorwaarde blijven. Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe je met Flex een vergelijkbaar systeem zou kunnen opzetten. Eigenlijk zou bij de controle in de trein veel  meer gegevens zichtbaar moeten worden, maar dat zal niet gebeuren. Theoretisch zou je een call kunnen doen bij inchecken met een bijabonnement waarbij dat gecontroleerd wordt, maar ik vrees dat ICT dan heel had gaat gillen, en ik begrijp dat nog ook.

Of het nu wel of niet eenvoudig is, er is door NS wel iets van een alternatief toegezegd. Nou ja toegezegd, NS zou nieuwe mogelijkheden onderzoeken. Blijkbaar zijn ze nu al 2 jaar aan het onderzoeken. Wie weet zegt men volgend jaar, sorry we hebben het onderzocht maar het lukt ons niet. Was het een dooie mus waarmee de abonnementhouders mee aan het lijntje zijn gehouden. 

Badge +3

Het is al bijna 2022 dus waar is de beloofde korting op Flex voor die (jonge?) gezinsleden tot 1 januari eigenlijk?

Nou ja, het is een non-issue want dan behoud je gewoon je oude abonnement dat blijkbaar gewoon verlengd kon worden tot ver in 2022 maar nu ineens per 1 maart stopt?

In plaats daarvan dan maar een jaartje korting, maar als dat per maand 15 euro (en dus 50% voor bijv. Dal Vrij) duurder uitvalt dan heeft NS zich niet aan dat besluit gehouden.

Op 22 november 2021 stuurde NS een brief: “we beëindigen uw bijabonnement(en) per 1 maart 2022”.

Gelukkig kwam het bedrijf daar per email op 23 november op terug: “ Voor het komende jaar (van 12 januari 2022 tot en met 11 januari 2023) gelden voor u de volgende tarieven en voorwaarden: (...) Prijs abonnement: € 46,80 per maand”, met verwijzing naar ons bijabonnement.

En nu (15 februari) komt er toch een mailtje van de Directeur Commercie, dat ons bijabonnement beêindigd wordt! In plaats daarvan mogen we voor 1 jaar een Flex-abonnement met korting nemen. Dat levert ons dit jaar voor dat dal-vrijabonnement een prijsverhoging van 50% op (van € 46,80 naar € 70,13). En daarna dus nog veel meer.

Wij hebben helemaal geen behoefte aan ‘Flex”. De grote voorspelbaarheid van onze treinkosten is juist erg plezierig bij het bewaken van onze uitgaven. Daarom hielden we de Dalvrij-abonnementen ook aan in deze corona-periode, hoewel we een stuk minder konden reizen dan voorheen. Niet erg, en goed om NS te steunen, want de treinen moeten toch blijven rijden. En nu dus: stank voor dank!

NS: dit kan toch niet met goed fatsoen: eerst zwart op wit een tarief afspreken, dat tot en met volgend jaar 11 januari geldt, en dan eenzijdig die afspraak opzeggen! We rekenen erop, dat u met een klantvriendelijker oplossing komt, waarmee treinreizen leuk en betaalbaar blijft, ook voor gezinsleden, en dat u zich aan afspraken houdt.

 

Badge +3

Oh, ik dacht 15 euro duurder maar dat is dus ruim 23 euro! En inderdaad, iedereen moet dus per 1 maart over naar Flex.

Leuk dan, alsnog 35% korting maar dat is dus ook maar voor één jaartje blijkbaar :sweat:

En de hele procedure van 'loskoppelen’ schijnt ook helemaal niet zo eenvoudig te zijn / soepel te verlopen als in de e-mail gezegd wordt.

Inderdaad dat loskoppelen van de abonnementen is een drama. Ik ben er al dagen mee bezig omdat het bijabonnement van mijn vrouw aan mijn account is gekoppeld. Bovendien was het ook niet duidelijk waar je 1e klas kon bestellen; dat wordt pas veel later in het bestelproces duidelijk. Na telefonisch contact met de klantenservice, oproepen via NS community en een lange chatsessie heb ik een Flex 1e klas met korting kunnen bestellen. Helaas is mijn geboortedatum waarschijnlijk nu op de nieuwe OV chipkaart van mijn vrouw gekomen. Maar we zijn weer een fase verder in het bureaucratische proces😀.

Badge +3

Helaas is mijn geboortedatum waarschijnlijk nu op de nieuwe OV chipkaart van mijn vrouw gekomen. Maar we zijn weer een fase verder in het bureaucratische proces😀.

Dank voor de info. Op zich hoef je je geen zorgen te maken want de geboortedatum staat niet zichtbaar op nieuwe ov-chipkaarten. Wel in de chip, maar als de rest klopt (voorletters en foto) dan is het ook goed.

Reputatie 7

Oh, ik dacht 15 euro duurder maar dat is dus ruim 23 euro! En inderdaad, iedereen moet dus per 1 maart over naar Flex.

Leuk dan, alsnog 35% korting maar dat is dus ook maar voor één jaartje blijkbaar :sweat:

 

Mijn partner heeft ook een bijabonnement en moet per 1 maart over naar Flex. 1e klas willen we blijven houden.Ik ben zelf beslist niet van plan naar Flex te gaan. Mijn partner wil ook niet, maar zal gewoonweg moeten.

Na 1 maart heb ik dus een klassiek abonnement en mijn partner een verplichte Flex. De prijs wordt het dalvrij 1e klastarief, min 35%. Per 1 maart 2023 vervalt de korting en wordt het vol tarief voor ons beiden. Dan wordt het dus tezamen buitensporig flink duurder ten opzichte van nu. Het is maar de vraag of wij dan een abonnement zullen houden. Wij willen graag houden wat we al jaren hebben. Dat is/was prima en betaalbaar. Wat wordt de volgende wijziging? Het wordt zo ook veel te duur, autorijden is ook duur maar het ontloopt elkaar dan niet meer veel. Waar blijven nieuwe gezinsabonnementen?

Badge +3

Mijn partner heeft ook een bijabonnement en moet per 1 maart over naar Flex. 1e klas willen we blijven houden.Ik ben zelf beslist niet van plan naar Flex te gaan. Mijn partner wil ook niet, maar zal gewoonweg moeten.

Na 1 maart heb ik dus een klassiek abonnement en mijn partner een verplichte Flex

Ik betwijfel dat, tenzij het de NS lukt om het bijabonnement van je partner administratief (bij eerstvolgende NS incheck) te beëindigen.

Voor je eigen (klassieke) abonnement hetzelfde. Dat staat op jullie kaarten met als einddatum 2029 of zo (doorlopend).

Vandaag een papieren brief ontvangen van NS-klantenservice: “we hebben per 1 maart uw abonnement (bij-abonnement Dal Vrij) beëindigd.” Geen woord over het abonnementsgeld over maart, dat in februari gewoon van onze rekening gehaald is. Evenmin een woord van excuus, geen redelijk argument of wat ook, voor dit verbreken van de afspraak, die NS zwart op wit stuurde in november, dat het bij-abonnement tot 11 januari 2023 liep tegen een tarief van € 46,80. Wat kan ik doen tegen dit botte wangedrag van de NS-bureaucratie?

Je hebt altijd de mogelijkheid om een klacht in te dienen, maar we staan volledig in ons recht om deze abonnementen stop te zetten.

Reageer