beantwoord

bijabonnement

  • 8 September 2021
  • 33 reacties
  • 1129 Bekeken

Bij het klassieke Altijd Dalvrij abonnement was het mogelijk een bijabonnement te nemen.      Op advies van de NS overgestapt naar NS Flex. Nu blijkt een bijabonnement niet meer mogelijk, hoewel de NS heeft toegezegd dat in 2021 hier een oplossing voor zou komen? Is hier al iets meer over bekend?

icon

Beste antwoord door Mark NS 8 September 2021, 17:07

Bekijk origineel

33 reacties

Inderdaad dat loskoppelen van de abonnementen is een drama. Ik ben er al dagen mee bezig omdat het bijabonnement van mijn vrouw aan mijn account is gekoppeld. Bovendien was het ook niet duidelijk waar je 1e klas kon bestellen; dat wordt pas veel later in het bestelproces duidelijk. Na telefonisch contact met de klantenservice, oproepen via NS community en een lange chatsessie heb ik een Flex 1e klas met korting kunnen bestellen. Helaas is mijn geboortedatum waarschijnlijk nu op de nieuwe OV chipkaart van mijn vrouw gekomen. Maar we zijn weer een fase verder in het bureaucratische proces😀.

Reputatie 7

Oh, ik dacht 15 euro duurder maar dat is dus ruim 23 euro! En inderdaad, iedereen moet dus per 1 maart over naar Flex.

Leuk dan, alsnog 35% korting maar dat is dus ook maar voor één jaartje blijkbaar :sweat:

 

Mijn partner heeft ook een bijabonnement en moet per 1 maart over naar Flex. 1e klas willen we blijven houden.Ik ben zelf beslist niet van plan naar Flex te gaan. Mijn partner wil ook niet, maar zal gewoonweg moeten.

Na 1 maart heb ik dus een klassiek abonnement en mijn partner een verplichte Flex. De prijs wordt het dalvrij 1e klastarief, min 35%. Per 1 maart 2023 vervalt de korting en wordt het vol tarief voor ons beiden. Dan wordt het dus tezamen buitensporig flink duurder ten opzichte van nu. Het is maar de vraag of wij dan een abonnement zullen houden. Wij willen graag houden wat we al jaren hebben. Dat is/was prima en betaalbaar. Wat wordt de volgende wijziging? Het wordt zo ook veel te duur, autorijden is ook duur maar het ontloopt elkaar dan niet meer veel. Waar blijven nieuwe gezinsabonnementen?

Reputatie 7

Dat is de hoofdreden waarom ik niet overstap naar Flex. Wij hebben een klassiek Dal Vrij abonnement met een bijabonnement en dat bevalt uitstekend. Er zou in Flex een oplossing komen, een alternatief product voor het bijabonnement tegen dezelfde prijs. Die vraag heb ik in 2019 al gesteld. Er werd toen door NS aangegeven dat het zou blijven zoals het was totdat er een oplossing was voor het bijabonnement en dit zou drie maanden tevoren worden aangekondigd. Nooit meer iets over gehoord. Ondertussen is mijn abonnement kort geleden weer voor een jaar automatisch verlengd tot aug2022.

Reputatie 7

Een Dal Vrij bijabonnement dat op 23 februari verlengd is zou dan lopen t/m 22 maart, maar wordt blijkbaar na 15 maart van je kaart verwijderd bij een NS incheck. De exacte datum zal wel in de brief staan.

 

Per 1 maart eindigt het bijabonnement, bij de eerstvolgende incheck wordt het bijabonnement meteen van de kaart verwijderd en reis je vol tarief op saldo. Tot 15 maart kan je via de e-mail met korting een Flex aanvragen en na een uur gelijk op de kaart zetten bij de automaat. Resterend saldo wordt verrekend met de eerste factuur. Ik neem aan ook het deel van de abonnementskosten waarvan je geen gebruik meer hebt kunnen maken (maar dat weet ik niet 100% zeker).

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt er op dat men helemaal van de goedkope bijabonnementen af wil, met als overgangsregeling dus 35% korting voor een jaartje. :disappointed_relieved:

En dat is dus (voor Dal Vrij) 50% duurder dan voorheen, als je nog geen 65+ bent.

Over ‘vervangende Flex regelingen’ voor gezinsleden (NS sprak eerder al over ‘jonge gezinsleden' in de adviezen) maak ik me geen illusies dat die ooit nog (terug) komen, en al helemaal niet voor je partner e.d. gezien de huidige wijzigingen.

Er zou ook (naast de Jongeren Dagkaart met alle beperkingen) Weekend Vrij komen voor jongeren, voor €15 per maand. Nooit meer iets over gehoord.

Er zouden ook flexdagen komen en Keuzedagen zouden daarom vanaf najaar 2019 niet meer besteld kunnen worden. Het is nu 2022: geen flexdagen en volgens klantenservicemedewerker stop verkoop Keuzedagen (eind?) dit jaar. Of er dan flexdagen besteld kunnen worden????

Ook zou gekeken naar abonnementen die meer zouden passen bij het door de Pandemie veranderde reisgedrag van forenzen….

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet eenvoudig bijabonnementen aan Flex te koppelen, want een Flexabonnement kan van korte duur zijn. Dat de hoofdabonnementhouder alles betaalt, moet absoluut voorwaarde blijven. Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe je met Flex een vergelijkbaar systeem zou kunnen opzetten. Eigenlijk zou bij de controle in de trein veel  meer gegevens zichtbaar moeten worden, maar dat zal niet gebeuren. Theoretisch zou je een call kunnen doen bij inchecken met een bijabonnement waarbij dat gecontroleerd wordt, maar ik vrees dat ICT dan heel had gaat gillen, en ik begrijp dat nog ook.

Of het nu wel of niet eenvoudig is, er is door NS wel iets van een alternatief toegezegd. Nou ja toegezegd, NS zou nieuwe mogelijkheden onderzoeken. Blijkbaar zijn ze nu al 2 jaar aan het onderzoeken. Wie weet zegt men volgend jaar, sorry we hebben het onderzocht maar het lukt ons niet. Was het een dooie mus waarmee de abonnementhouders mee aan het lijntje zijn gehouden. 

Op 22 november 2021 stuurde NS een brief: “we beëindigen uw bijabonnement(en) per 1 maart 2022”.

Gelukkig kwam het bedrijf daar per email op 23 november op terug: “ Voor het komende jaar (van 12 januari 2022 tot en met 11 januari 2023) gelden voor u de volgende tarieven en voorwaarden: (...) Prijs abonnement: € 46,80 per maand”, met verwijzing naar ons bijabonnement.

En nu (15 februari) komt er toch een mailtje van de Directeur Commercie, dat ons bijabonnement beêindigd wordt! In plaats daarvan mogen we voor 1 jaar een Flex-abonnement met korting nemen. Dat levert ons dit jaar voor dat dal-vrijabonnement een prijsverhoging van 50% op (van € 46,80 naar € 70,13). En daarna dus nog veel meer.

Wij hebben helemaal geen behoefte aan ‘Flex”. De grote voorspelbaarheid van onze treinkosten is juist erg plezierig bij het bewaken van onze uitgaven. Daarom hielden we de Dalvrij-abonnementen ook aan in deze corona-periode, hoewel we een stuk minder konden reizen dan voorheen. Niet erg, en goed om NS te steunen, want de treinen moeten toch blijven rijden. En nu dus: stank voor dank!

NS: dit kan toch niet met goed fatsoen: eerst zwart op wit een tarief afspreken, dat tot en met volgend jaar 11 januari geldt, en dan eenzijdig die afspraak opzeggen! We rekenen erop, dat u met een klantvriendelijker oplossing komt, waarmee treinreizen leuk en betaalbaar blijft, ook voor gezinsleden, en dat u zich aan afspraken houdt.

 

Hoi J.Nijenhuis, welkom op de NS Community. 

Op dit moment zijn bijabonnementen niet nieuw te bestellen en is er binnen NS Flex geen alternatief beschikbaar. Er wordt gewerkt aan een nieuwe stijl gezinspakketten binnen NS Flex, maar wanneer deze beschikbaar zullen komen, is op dit moment nog niet bekend. 

Reputatie 7

Ik ontving vandaag een mail van NS met de mededeling dat het bijabonnement gekoppeld aan mijn eigen Dalvrij abonnement, per 1 maart 2022 eenzijdig wordt opgezegd door NS. Er is geen vervangend gezinsproduct, mijn partner kan simpelweg voor zichzelf NS Flex Dalvrij gaan bestellen. Veel duurder dus.

Wel staat er bij dat er dan één jaar 35% korting per maand op gegeven wordt.

Waar zijn die gezinspakketten waarover hierboven door Mark NS gesproken wordt dan?

Ik heb trouwens al vele jaren het klassieke Dalvrij, bevalt goed en zie geen enkele reden om dat te veranderen naar Flex.

 

Waar zijn die gezinspakketten waarover hierboven door Mark NS gesproken wordt dan?

Hier heb ik helaas nog geen informatie over.

Vandaag een papieren brief ontvangen van NS-klantenservice: “we hebben per 1 maart uw abonnement (bij-abonnement Dal Vrij) beëindigd.” Geen woord over het abonnementsgeld over maart, dat in februari gewoon van onze rekening gehaald is. Evenmin een woord van excuus, geen redelijk argument of wat ook, voor dit verbreken van de afspraak, die NS zwart op wit stuurde in november, dat het bij-abonnement tot 11 januari 2023 liep tegen een tarief van € 46,80. Wat kan ik doen tegen dit botte wangedrag van de NS-bureaucratie?

Je hebt altijd de mogelijkheid om een klacht in te dienen, maar we staan volledig in ons recht om deze abonnementen stop te zetten.

Juridisch zal het misschien nog gedekt zijn ook, maar fatsoenlijk is het niet en klantvriendelijk al helemaal niet: een prijs en een termijn toezeggen en je daar vervolgens zomaar, zonder enige reden, aan onttrekken. En wat te denken van per 1 maart een abonnement stoppen, maar wel abonnementsgeld blijven innen??

Reputatie 7

Ik ontving de brief vandaag ook. Maar was overbodig want e.e a. had ik zelf al geregeld. Dat ging trouwens vlekkeloos.

In februari betaal je toch voor de maand februari zelf (en niet al voor maart?) Staat ook op de factuur in Mijn NS.

Het verdwijnen van het bijabonnement is wel heel erg jammer. Reizen voor het gezin wordt zo behoorlijk duurder en over een jaar nóg duurder als de 35% korting verdwijnt. Hoeveel klanten gaat het schelen vraag ik me af.

Van vervangende gezinsabonnementen nooit meer iets gehoord hoewel die een paar jaar geleden al aangekondigd werden.

Badge +3

Ik ontving de brief vandaag ook. Maar was overbodig want e.e a. had ik zelf al geregeld. 

In februari betaal je toch voor de maand februari zelf (en niet al voor maart?)

Een Dal Vrij bijabonnement dat op 23 februari verlengd is zou dan lopen t/m 22 maart, maar wordt blijkbaar na 15 maart van je kaart verwijderd bij een NS incheck. De exacte datum zal wel in de brief staan.

Edit: Dat is dus al per 1 maart gebeurd, de reeds betaalde kosten voor maart krijg je natuurlijk terug.

Tot die tijd heb je de mogelijkheid om het te ‘verflexen’ (voor € 70,14 per maand voor het eerste jaar, dus 35% korting). Code staat in de mail/brief.

Bij 65+ is een los Flex Dal Vrij (zonder die korting) goedkoper, namelijk € 46,80

Resterend saldo wordt verrekend met de eerste factuur. Ik neem aan ook het deel van de abonnementskosten waarvan je geen gebruik meer hebt kunnen maken (maar dat weet ik niet 100% zeker).

Dat bedoelde ik o.a.: hoe dat geregeld is zou je toch op z’n minst in zo’n opzegbrief van NS moeten lezen. Ik heb het gevoel dat er botweg over me heengewalst wordt en dat ik onvoldoende (brief 2 maart) danwel onjuiste (mail 23 november) informatie krijg plus een niet gemotiveerde kostenverhoging van nu 50% en volgend jaar nog meer. (Of mogen we tegen die tijd toch wel hopen op de vervangende flex-regeling voor gezinsleden???)

Badge +3

Het lijkt er op dat men helemaal van de goedkope bijabonnementen af wil, met als overgangsregeling dus 35% korting voor een jaartje. :disappointed_relieved:

En dat is dus (voor Dal Vrij) 50% duurder dan voorheen, als je nog geen 65+ bent.

Over ‘vervangende Flex regelingen’ voor gezinsleden (NS sprak eerder al over ‘jonge gezinsleden' in de adviezen) maak ik me geen illusies dat die ooit nog (terug) komen, en al helemaal niet voor je partner e.d. gezien de huidige wijzigingen.

Er zou ook (naast de Jongeren Dagkaart met alle beperkingen) Weekend Vrij komen voor jongeren, voor €15 per maand. Nooit meer iets over gehoord.

Reputatie 7

Erg transparant is het allemaal niet. Eerst zien, dan geloven en niet meer zomaar op een belofte of juichende aankondiging afgaan. 

Badge +3

Helaas is mijn geboortedatum waarschijnlijk nu op de nieuwe OV chipkaart van mijn vrouw gekomen. Maar we zijn weer een fase verder in het bureaucratische proces😀.

Dank voor de info. Op zich hoef je je geen zorgen te maken want de geboortedatum staat niet zichtbaar op nieuwe ov-chipkaarten. Wel in de chip, maar als de rest klopt (voorletters en foto) dan is het ook goed.

Badge +3

Mijn partner heeft ook een bijabonnement en moet per 1 maart over naar Flex. 1e klas willen we blijven houden.Ik ben zelf beslist niet van plan naar Flex te gaan. Mijn partner wil ook niet, maar zal gewoonweg moeten.

Na 1 maart heb ik dus een klassiek abonnement en mijn partner een verplichte Flex

Ik betwijfel dat, tenzij het de NS lukt om het bijabonnement van je partner administratief (bij eerstvolgende NS incheck) te beëindigen.

Voor je eigen (klassieke) abonnement hetzelfde. Dat staat op jullie kaarten met als einddatum 2029 of zo (doorlopend).

Reputatie 7
Badge +3

Dat zijn niet de enige zaken die aangekondigd waren. Zo zouden er ook abonnementen komen wanneer je maar een paar dagen per week forenst. Nooit meer iets over gehoord.

“Overpromising and underdelivering” zeggen de Engelsen in zo’n geval.

Reputatie 7

Ik had in 2019 al begrepen dat de huidige bijabonnementen pas zouden verdwijnen wanneer er vervangende abonnementen zouden zijn voor gezinnen of huishoudens die samen vaste klant zijn. Na maar liefst bijna drie jaar is er dus nog altijd geen goede vervanging, en kan ieder gezinslid individueel een Flexabonnement afsluiten met slechts het 1e jaar een percentage korting. Dat kan pas medio februari 2022. Dan is het 1e jaar ruim 15 euro duurder per maand ten opzichte van nu en vanaf het 2e jaar kost het 47 euro per maand meer dan nu. Dat is nogal wat. Wij hadden juist de auto weggedaan destijds omdat zo'n combinatie hoofd- en bijabonnement Dalvrij veel voordeliger was dan autorijden en wij dan ook ons milieusteentje bijdroegen op die manier. 

Wat nu precies de exacte reden van NS is om te stoppen met bijabonnementen is mij niet duidelijk. Dat staat ook niet in de mail en de brief, er staat slechts in dat NS "helaas" ermee stopt.

Reputatie 7
Badge +4

Het zou me niet verbazen als er tussen de regels staat dat het bijabonnement vervalt. Er ging helaas ook veel mis met de bijabonnementen, die lang niet altijd werden gebruikt door mensen op hetzelfde gezinsadres.

 

We kregen hier wel vragen als: ‘Hoe controleren ze dat je op hetzelfde adres woont?’ Nou, dan weet je het wel. Een flink voordeel en geen controle, dan is de invulling voor te veel mensen snel gemaakt. Feitelijk was die controle ook onvoldoende. Inmiddels is de controle in de trein al helemaal niet meer adequaat om dit op te sporen.

Ik weet het evenmin als u, maar als u een jaar compensatie krijgt, dan lijkt me dat de opmaat naar afschaffing. Het is de zoveelste situatie dat mensen die er eerlijk gebruik van maken de dupe worden van afschaffing vanwege het misbruik van parasitair denkenden die dit ‘slim’ vinden. Omdat deze categorie er is, worden sociale oplossingen gefrustreerd. En degenen die misbruik maken, schreeuwen overal en ook hier het hardste, al zijn ze snel weer weg. Holle (ééndimensionale-) vaten en zo.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had in 2019 al begrepen dat de huidige bijabonnementen pas zouden verdwijnen wanneer er vervangende abonnementen zouden zijn voor gezinnen of huishoudens die samen vaste klant zijn.

Even terug gezocht wat er er daarover in het besluit wijziging abonnement stond:

 

Reputatie 7

Ik had in 2019 al begrepen dat de huidige bijabonnementen pas zouden verdwijnen wanneer er vervangende abonnementen zouden zijn voor gezinnen of huishoudens die samen vaste klant zijn.

Even terug gezocht wat er er daarover in het besluit wijziging abonnement stond:

 

Dit had ik destijds inderdaad ook gelezen. Het gaat nu evenwel niet om dezelfde korting op het vervangend abonnement, zoals in de tekst vermeld. Per saldo wordt het 1e jaar ruim 15 euro per maand duurder voor het Flexabonnement.

 

Reageer